روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير - شماره 4629

فصل حقوق ملت


  تابش ملکی- در متون دینی ما فراوان از حقوق بشر (حق الناس) سخن گفته شده و حقوق زیادی برای بشر به رسمیت شناخته شده است مانند: حق حیات، حق آزادی، حق انتخاب شغل، همسر، مسکن و...، حق تحصیل علم، حق امنیت قضایی، حق استفاده از دسترنج خویش، حق والدین بر فرزندان، حق فرزندان بر والدین، حق همسر، حق دولت بر ملت، حق ملت بر دولت، حق همسایه بر همسایه، حق معلم بر متعلّم، حق متعلم بر معلم، حق دوست بر دوست، حق مسلمان بر مسلمان، حق نامسلمان بر مسلمان، حق مسلمان بر نامسلمان و...
حقوق ملت ار مباحث محوری نظام‌های سیاسی است. که در قانون‌های اساسی نظام‌ها به آن تاکید می‌شود. کشورهای مختلف جهان تلاش می‌کنند آن را سرلوحه قانون اساسی خود قرار دهند.حقوق و آزادیهای افراد در جامعه از جمله کلیدی‌ترین مباحثی است که هیچ نظام سیاسی و حقوقی را نمی‌توان نسبت به آن، بی‌تفاوت یافت. در ایران معاصر با ما شاهد وقوع دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی هستیم. در هر یک از این دو یعنی قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی به صورت‌های مختلف به حقوق مردم اشاره شده است.
ابتدا در متمم قانون اساسی مشروطه ۱۲۸۶هـ. ش به تفصیل در اصول هشتم تا بیست و پنجم، حقوق ملت مورد توجه قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد. سپس در قانون اساسی جمهوری اسلامی مصوب ۱۳۵۸ هـ. ش از اصول نوزدهم تا چهل و دوم، حقوق ملت با عناوین مختلف تصویب شد.
از این رو تمامی قوانین اساسی کشورهای دنیا نسبت به شناسایی و تضمین آنها اقدام نموده‌اند. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که در اساس شکل‌گیری و استمرار خود بر مردمی بودن تکیه داشته، از این قاعده مستثنی نیست. آنجا که معمار کبیر انقلاب،‌ حضرت امام خمینی (ره) طلیعه نهضت را در دفاع از هویت پایمال شده مردم و در مقابل اقدامات ننگینی همچون «لایحه قضاوت کنسولی مشهور به کاپیتولاسیون» رقم زده و تا طلوع خورشید پیروزی، همواره بر حقوق و آزادیهای ملت تأکید می‌ورزیدند.‌ پس از پیروزی انقلاب ملت ایران بر رژیم ستمشاهی نیز همچنان بر مواضع پیشین خود در دفاع از حقوق ایشان پای می‌فشردند؛ به گونه‌ای که اولین خصوصیتی که ایشان در پیام خود به مجلس خبرگان بر ضرورت وجود آن در قانون اساسی اشاره می‌کنند،‌ «حفظ و حمایت حقوق و مصالح تمام قشرهاي ملت دور از تبعیضهاي ناروا» است و همین امر نشانگر اهمیت زائدالوصف حقوق ملت و صیانت از آن در نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی است. با مباشرت به تدوین پیشنویس نهایی قانون اساسی از سوی خبرگان منتخب مردم، حقوق و آزادی‌های افراد بلافاصله و پس از تعیین تکلیف اصول کلی،‌ خط،‌ زبان و پرچم در فصول اول و دوم قانون اساسی،‌ در فصل سوم و در طی 24 اصل مطرح شد که با مداقّه در آن میتوان این گونه برداشت نمود که در پیشفرضهای طراحان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق ملت بر سایر مباحث‌ و امور دیگر تقدم داشته است.
البته گفتنی است که حقوق ملت به اصول شناسایی شده در اصول 24 گانه فصل سوم منحصر نبوده و می‌توان حقوقی دیگر را در سایر فصول مورد شناسایی قرار داد؛ به رسمیت شناختن مالکیت افراد بر حاصل کسب و کار خویش و احترام به مالکیت مشروع ایشان، حق آموزش نظامی همگانی، حق اعلام شکایت مردم از قوای سه‌گانه از آن دسته‌اند. با شناسایی و تثبیت حقوق ملت در قانون اساسی بایسته است تا به بحث صیانت و پاسداری از حقوقِ شناخته شده و رسمیت یافته پرداخته شود؛ چرا که لغو و بیهوده بودن شناسایی یک حق بدون تعیین نهاد و سازوکار نظارت بر اعمال و استیفای آن، واضح و روشن است. در نتیجه صحبت از نهاد «پاسدار حقوق ملت» ضرورت می‌یابد.


رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر خبر داد؛
کاشت ۵۰ هزار اصله درخت در بوستان چیتگر تا پایان سال
  رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: تا پایان امسال حداقل ۵۰ هزار اصله درخت در بوستان جنگلی چیتگر غرس خواهد شد.
مهدی پیرهادی درخصوص جایگزینی درختان جدید با درختان خشک بوستان جنگلی چیتگر، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شده به صورت میانگین تا پایان سال حداقل ۵۰ هزار اصله درخت جایگزین درختان خشک در این بوستان شوند. وی با تأکید بر اینکه جایگزینی این درختان باید به تدریج و در زمان مناسب انجام شود، خاطرنشان کرد: با این وجود قطعاً تا پایان سال این مهم به نتیجه خواهد رسید. پیرهادی درباره نوع درختان پیش‌بینی شده برای غرس در بوستان جنگلی چیتگر، یادآور شد: نوع درختان متناسب با شرایط بوستان خواهد بود.
بر اساس گزارش سایت شهر، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بود: استفاده از درختان کم‌آب‌بر، سازگار و بومی و مقاوم در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها، کاشت درختانی از قبیل زبان گنجشک، ارغوان، کاج سیاه، داغداغان و ... از جمله اقداماتی است که در این خصوص انجام خواهد شد. محمدحسن فصیح گفته بود: چهار هزار و ۷۰۰ اصله درخت در این بوستان چکش خورده و طرح جایگزینی آنها پس از اقدامات لازم توسط اداره کل منابع طبیعی اجرایی خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه