روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير - شماره 4628

آیا غرب می‌تواند از محصولات سبز چین دل بکند؟


  آمریکا و اروپا با هدف حمایت از صنایع داخلی و کاهش اتکا به چین، تعرفه‌هایی را بر روی محصولات انرژی پاک چین وضع کرده اند اما آیا غرب از قدرت مالی کافی برای وارد نکردن محصولات سبز چین برخوردار است؟
آمریکا و اتحادیه اروپا برای حمایت از انتقال سبز و اطمینان از اینکه آنها می‌توانند تقاضای رو به رشد انرژی را برآورده کنند، سرمایه گذاری هنگفتی در توسعه انرژی سبز و بخش‌های فناوری پاک خود انجام داده‌اند. با این حال، هر دو منطقه کاملا از وابستگی شدید به چین برای انرژی و فناوری پاک آگاه هستند، زیرا این غول آسیایی همچنان بر چندین بخش از عناصر خاکی نادر گرفته تا تولید ریزتراشه، تسلط دارد. این موضوع باعث شده تا چندین قدرت غربی به فکر اعمال تعرفه و محدودیت برای واردات محصولات چینی بیفتند. با این حال، بسیاری از کارشناسان انرژی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این رویکرد ممکن است توانایی آمریکا و اتحادیه اروپا برای عبور به سوی انرژی سبز به سرعتی که امیدوار بودند را محدود کند، زیرا آنها باید به سرعت، انرژی سبز و ظرفیت‌های تولید خود را افزایش دهند تا از وابستگی به چین خلاص شوند.
*تعرفه‌های جنجالی
دولت بایدن در ماه مه، به منظور محافظت از مشاغل و تولیدکنندگان آمریکایی، تعرفه‌های جدید بالایی را بر واردات خودروهای برقی چینی، باتری‌های پیشرفته، سلول‌های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و تجهیزات پزشکی، وضع کرد. بایدن اعلام کرد شرکت‌های چینی به لطف یارانه‌های فراهم شده توسط دولت چین که به آنها مزیت ناعادلانه ای در بازار بین المللی می‌دهد، نیازی به کسب سود ندارند. بایدن اظهار کرد: تا زمانی که رقابت منصفانه باشد، کارگران آمریکایی می‌توانند از هر کسی پیشی بگیرند و رقابت کنند. اما رقابت برای مدت طولانی، منصفانه نبوده است. دولت چین سال‌ها، پول دولتی را به شرکت‌های چینی سرازیر کرده است. این رقابت نیست، این تقلب است.
بسیاری از تعرفه‌ها تا سال ۲۰۲۶ اجرایی نمی‌شوند و به این ترتیب، به آمریکا فرصت می‌دهند تا تولید خود را افزایش داده و ظرفیت انرژی پاک خود را افزایش دهند. با این حال، تعرفه‌ها می‌توانند باعث افزایش قیمت شوند، زیرا شرکت‌ها برای ارائه محصولات انرژی پاک کافی بدون همان مزیت‌های تولید کم‌هزینه و یارانه‌های بالای دولتی مانند تولید در چین، مبارزه می‌کنند. این تعرفه‌ها ظرف سه سال آینده، به تدریج اعمال خواهند شد. انتظار می‌رود آنها به جلوگیری از ورود موج جدید خودروهای برقی ارزان قیمت چینی به بازار آمریکا کمک کنند و خودروسازان آمریکایی را که مدل‌های برقی خود را معرفی می‌کنند، رقابتی نگه دارند. نرخ تعرفه واردات سلول‌های خورشیدی در سال جاری، دو برابر شده و به ۵۰ درصد می‌رسد، در حالی که تعرفه محصولات فولادی و آلومینیومی چین ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و تعرفه باتری‌های لیتیوم یونی خودروی برقی از ۷.۵ درصد، به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.
*تنبیه پرهزینه چین
آمریکا از زمان معرفی «قانون کاهش تورم»  در سال ۲۰۲۲، جهش‌ها و پیشرفت‌هایی را در زمینه انرژی سبز انجام داده است. تحت این قانون، میلیاردها دلار برای توسعه بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و  فناوری پاک، اختصاص یافته و حتی سطوح بالاتری از سرمایه گذاری خصوصی را به این صنعت جذب کرده است. کارشناسان انرژی نگران هستند که اعمال چنین تعرفه‌های سنگینی بر محصولات چینی، می‌تواند اهداف «قانون کاهش تورم»   را تضعیف کند و پیشرفت قابل توجهی را که در دو سال گذشته انجام شده است، از مسیر خارج کند.
مسائل مشابهی در اتحادیه اروپا، پس از اعمال تعرفه‌های موقت بر خودروهای برقی چینی توسط کمیسیون اروپا، به دلیل یارانه ناعادلانه چین، مشاهده شده است. تعرفه‌های جدید بر خودروهای برقی چینی، به طور متوسط ‌حدود ۳۱ درصد است که بسیار بالاتر از تعرفه برای واردات خودروهای معمولی است. در حالی که انتظار می‌رود این تعرفه‌ها به توسعه سریع تولید انرژی سبز در آمریکا و اتحادیه اروپا کمک کند و از اشتغالزایی حمایت کند، اما می‌تواند مانع از سرعت پیاده سازی پروژه‌های برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین محرک افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده شود.
اعمال این تعرفه‌های سنگین، حتی اگر بر افزایش مشاغل انرژی و تولیدی آمریکا و کاهش اتکا به چین تاثیر داشته باشد، بدون شک گذار سبز را گران‌تر و دشوارتر می‌کند. دولت ها در سراسر جهان، باید اولویت‌های خود را در خصوص انرژی سبز در نظر بگیرند. در حالی که دولت پکن برای پنهان کردن تاکتیک‌های تجاری غارتگرانه‌اش کاری انجام نداده است، چین اجزا و فناوری مورد نیاز برای تسریع انتقال سبز جهانی را فراهم می‌کند. این در واقع باعث شده است که بسیاری از کشورهای جهان برای انرژی، حمل و نقل و وسایل الکترونیکی خود به شدت به چین وابسته باشند. حدود ۸۰ درصد سلول‌های خورشیدی جهان و ۶۰ درصد توربین‌های بادی، خودروهای الکتریکی و باتری‌ها، در چین ساخته می‌شوند که نشان می‌دهد این کشور چقدر برای گذار سبز جهانی اهمیت دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، با این وجود، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، وضع تعرفه‌های گمرکی بر چین توسط بایدن یک حرکت قوی سیاسی بوده است که حامیانی را به خود جلب کرده است.  وعده افزایش مشاغل آمریکایی، همیشه برنده خواهد بود و این اقدامی است که بسیاری آن را برای رقابت با ترامپ ضروری می‌دانستند. با این حال، اثر بلندمدت این حرکت، که ممکن است بلافاصله توسط رای دهندگان قابل مشاهده نباشد، هزینه‌های بالاتری برای مصرف کنندگانی خواهد بود که مجبور به پرداخت یارانه به شرکت‌های انرژی پاک داخلی برای تولید اجزای مورد نیاز برای گذار سبز هستند. هنوز مشخص نیست که آیا این تعرفه‌ها منجر به احیای مجدد تولید در آمریکا و اروپا خواهد شد یا خیر، اما احتمالا تسریع گذار سبز را در کوتاه مدت تا میان مدت، محدود می‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه