روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير - شماره 4628

پوشش انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در رسانه‌های بین‌المللی

تهران؛ کانون رصد


 از روز گذشته رسانه‌های بین‌المللی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به‌صورت گسترده پوشش داده‌اند.
شبکه الجزیره همزمان با آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به پوشش این رویداد پرداخت. الفرات نیوز عراق نیز اعلام کرد که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شروع شده است. شبکه المسیره یمن نیز گزارش داد: دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آغاز شد و امام خامنه‌ای رأی خود را در دور سرنوشت‌ساز از رقابت‌های انتخاباتی به صندوق انداختند. بخش عربی سی ان ان نیز درخصوص انتخابات ایران نوشت: دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ساعت هشت صبح به وقت محلی در مراکز اخذ رأی داخل کشور و خارج آن آغاز شد. مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان و سعید جلیلی نامزد اصولگرایان در این دور از انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند. با آغاز روند اخذ رأی، رهبر ایران نیز رأی خود را به صندوق انداخت. الشرق در این‌باره گزارش داد: دور دوم انتخابات ایران در حالی برگزار می‌شود که منطقه شاهد درگیری‌های شدید در نوار غزه از ۹ ماه قبل تاکنون است. رئیس‌جمهور ایران از هر جناحی که باشد تغییری در سیاست‌های این کشور در زمینه برنامه هسته‌ای و یا حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه ایجاد نمی‌شود.
خبرگزاری وام امارات در این خصوص نوشت: در دور نخست هیچ‌کدام از چهار نامزد انتخابات نتوانستند اکثریت آرا را به‌دست بیاورند. براساس قوانین ایران تمام کسانی که تابعیت این کشور را دارند و ۱۸ سال به بالا هستند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
تی آر تی عربی در این‌باره گزارش داد: پزشکیان و جلیلی ۲ نامزدی هستند که مردم ایران باید در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از آنها را انتخاب کنند. رهبر ایران در نخستین ساعات آغاز رأی گیری، رأی خود را در صندوق انداخت. نتیجه نهایی این انتخابات شنبه اعلام خواهد شد.
خبرگزاری ترند نوشت که دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۸ صبح ۱۵ تیر ماه آغاز شد و ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط مشارکت در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.
این خبرگزاری به نتایج دور اول این انتخابات و میزان آرایی که هر یک از نامزدها به‌خود اختصاص داده بودند نیز اشاره کرد.
تلویزیون عربی نیز در این‌باره نوشت: مردم ایران برای انداختن آرا خود در صندوق‌های رأی به مراکز مخصوص مراجعه کردند تا چهاردهمین رئیس‌جمهور این کشور را تعیین کنند. در جریان مناظره میان ۲ نامزد انتخابات ایران، موضوعاتی مانند اوضاع اقتصادی ایران و روابط بین‌الملل و مسئله اینترنت در کشور مورد توجه قرار گرفت.
آناتولی نوشته است که شعب اخذ رأی در سراسر ایران فعال شد و در ادامه به ارائه آمار و ارقام دور نخست و میزان مشارکت پرداخت و نوشت که این برای نخستین بار بعد از بیش از ۱۹ سال است که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به دور دوم کشیده می‌شود. آناتولی در ادامه نوشت که روند حدود ۱۰ ساعته رأی‌گیری در ایران احتمالاً تمدید خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه مشارکت مقام معظم رهبری ایران در دور دوم انتخابات را نیز مورد توجه قرار داد و نوشت که ایشان ساعت ۸ صبح به وقت محلی، رایشان را در صندوق انداختند.
در گزارش این خبرگزاری به نتایج دور قبلی انتخابات نیز اشاره شده است که در آن، پزشکیان با کسب حدود ۴۲ درصد آرا نفر اول این رقابت‌ و جلیلی با کسب ۳۹ درصد آرا نفر دوم بود.
خبرگزاری رویترز نیز نوشت: تلویزیون ایران اعلام کرد که در شعب اخذ رأی ساعت ۸ صبح به وقت محلی گشوده و زمان پایان رای‌گیری ۱۸ عصر است اما معمولا تا نیمه‌شب تمدید می‌شود. نتیجه نهایی روز شنبه اعلام خواهد شد. رویترز با اشاره به مشارکت مقام معظم رهبری ایران در این دور از انتخابات، سخنان ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده را مورد توجه قرار داد و به نقل از ایشان نوشت: شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند اینطور باشد، چراکه اگر اینگونه باشد، خرسندکننده است.
شبکه المیادین نیز با اشاره به شروع انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گزارش داد: رأی‌دهندگان ایرانی در دور دوم و سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رأی رفتند.
شبکه الجزیره نیز با اشاره به آغاز به‌کار شعب اخذ رأی در ایران برای دور دوم انتخابات، با اشاره به اظهارات سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران درباره اهمیت مشارکت گسترده مردم نوشت: مشارکت برای کشور ما بسیار ضرورت دارد. هر رأی یک موشک است.
خبرگزاری دویچه وله نیز با اشاره به مواردی ازجمله زمان آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و احتمال تمدید زمان آن تا نیمه‌شب، نوشت که حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی در کشور وجود دارد و بیش از ۶۱ ملیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران واجد شرایط رأی دادن بودند.
شبکه ان‌چ‌کی ژاپن نیز نوشت که مردم ایران در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میان یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد اصولگرا شرکت کرده‌اند که دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل سیاست خارجی دارند.
خبرگزاری آناتولی با اشاره به آمار واجدین شرایط مشارکت در این انتخابات در داخل کشور، نوشت: حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور نیز واجد شرایط مشارکت در دور دوم انتخابات در ۳۴۴ شعبه تعیین‌شده اخذ رأی در کشورهای متعدد جهان بودند.
شبکه ان‌بی‌سی نیوز نیز با بازنشر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را مورد توجه قرار داد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز از شروع رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گزارش داد.
خبرگزاری عراق واع نیز به پوشش انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه