روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير - شماره 4626

باقری در مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت:

ایران از فعال‌ترین کشورها برای ایجاد جهان عاری از سلاح شیمیایی است


  سرپرست وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها هرگز به سمت سلاح‌های غیرانسانی نرفته، بلکه همواره از مدافعان امحای سلاح‌های کشتارجمعی بوده و هست و از مؤثرترین و فعال‌ترین کشورها برای ایجاد جهان عاری از سلاح شیمیایی به‌حساب می‌آید.
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت، اظهار داشت: ما جلسه را برای بزرگداشت این اتفاق شروع می‌کنیم، چون واقعیت تلخ که با آن روبه‌رو هستیم‌ تجاوز صهیونیست‌ها در غزه است که کاربرد آن همانند استفاده از سلاح شیمیایی است و نیازمند اقدام بین‌المللی هستیم. همان‌هایی که از صدام‌ حمایت کردند همکار جنایت علیه بشریت در غزه هستند. سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: ۳۷ سال پیش بمب‌افکن‌های صدام با سلاح شیمیایی به نقاط مختلف سردشت حمله کردند و موجب شهادت ۱۰۰ نفر و مجروحیت ۸ هزار نفر شدند. این‌ جنایت اگرچه نخستین حمله با این سلاح نبود، اما تکان‌دهنده‌ترین اقدام‌ صدام بود. از آغاز جنگ نیروهای صدام بیش از ۵۰۰ بار از این سلاح‌ها علیه مردم ایران استفاده کردند و طیف وسیعی از انواع سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایران به‌کار برده شد، و ۱۰ هزار نفر ایرانی شهید و تعداد زیادی مصدوم شدند.
باقری ادامه داد: بنابر گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، انواع شرکت‌ها و دولت‌ها از آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و آمریکا بیشترین نقش را برای حمایت از صدام داشتند تا در این اقدام‌ مشارکت کنند.
غرب در سازوکارهای بین‌المللی برای تداوم جنایات رژیم اسرائیل فضا ایجاد می‌کند سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشورهای غربی اگر منافعشان اقتضا کند از دیکتاتور دفاع می‌کنند، در یک کشور دیگری علیه یک حکومت مردمی کودتا می‌کنند، در کشورهای مستقل جنگ به راه می‌اندازند و ظالمانه ملت‌ها را تحریم می‌کنند.
علی باقری گفت: موضوع سلاح شیمیایی یکی از برگ‌های سیاه و ننگین کشورهای غربی در مقابله با ملت ایران است؛ اگر به تعداد شهیدان و مجروحان شیمیایی هشت‌ساله دفاع مقدس ما پرنده در یک کشوری از دنیا از بین می‌رفت، صدها فیلم سینمایی و مستند راجع به آن ساخته می‌شد، اما چون یک طرف موضوع قلدرهای جهان هستند و یک طرف کشوری مظلوم قرار گرفته است، چنین اتفاقی نمی‌افتد.
باقری افزود: وضعیتی که امروز در غزه شاهدش هستیم هم همین است؛ امروز سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی به این علت محکوم است که منجر به قتل عام بشریت می‌شود.
وی ادامه داد: امروز هم مانند ۴۰ سال قبل کشورهای غربی متهم و مجرم اصلی جنایت علیه بشریت و نسل کشی هستند و تلاش همه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه باید این باشد که اجازه ندهند قدرت‌های غربی با استفاده از سازوکارهایی که در اختیار دارند جنایات خود را توجیه کنند. باقری افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا نه تنها تجهیزات و لوازم تولید سلاح‌های شیمیایی که بعضاً خود سلاح‌ شیمیایی را در دوران جنگ در اختیار صدام قرار دادند. آنها در میدان از رژیم بعث حمایت کردند تا علیه ایران تجاوزات خود را انجام دهد و در عرصه دیپلماسی هم جلوی هرگونه اقدامی علیه صدام را گرفتند و اجازه ندادند که حتی یک قطعنامه در شورای امنیت علیه رژیم صدام صادر شود.
سرپرست وزارت امور خارجه بیان کرد: کشورهای غربی امروز با اعمال تحریم‌های ظالمانه اجازه دسترسی به داروهای بیماران شیمیایی را هم نمی‌دهند و همان کشورهای غربی حامی رژیم بعث عراق، امروز از رژیم صهیونیستی حمایت و در سازوکارهای بین‌المللی فضا برای صهیونیست‌ها ایجاد می‌کنند تا بتوانند جنایات خود را ادامه دهند.
وی گفت: سردشت یک غزه بود و غزه هم یک سردشت و به همین علت است که دولت‌ها و ملت‌های مستقل باید در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا که سرشت آن جنایت و تجاوزگری است بایستند تا دنیا بتواند روی صلح، آرامش، امنیت، ثبات و پیشرفت را ببیند. سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دور دوم در خارج از کشور اظهار داشت: تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در کشورهای مختلف اندیشیده شده است.
باقری در پایان خاطرنشان کرد: تنها یک کشور در دنیا هست که به عنوان ناقض حقوق بشر ملت ایران خودش را معرفی کرده؛ کانادا کشوری است که چند روز قبل هم اتحاد خود را با تروریست‌ها اعلام کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه