روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير - شماره 4625

تکلیف رسانه ها در عصر هوشمندی


  هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر چشم‌انداز صنعت رسانه است و فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد. از یک سو، هوش مصنوعی می‌تواند به خبرنگاران در خودکارسازی وظایف، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تولید محتوای جدید کمک کند؛ از سوی دیگر، خطرات اخلاقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی مانند انتشار اطلاعات نادرست، سوگیری و تبعیض نیز وجود دارد.
زهرا خوانساری در این زمینه می نویسد: رسانه‌ها و خبرنگاران برای حفظ اخلاق حرفه‌ای در عصر هوش مصنوعی باید مجموعه‌ای از اقدامات و اصول را دنبال کنند که تضمین‌کننده شفافیت، صداقت و مسئولیت‌پذیری در استفاده از این فناوری‌ها باشند.
با در نظر گرفتن این ملاحظات و پیاده‌سازی راه‌حل‌های مذکور، می‌توان به استفاده اخلاقی و مسئولانه از هوش مصنوعی در رسانه‌ها کمک کرد و از تأثیرات منفی احتمالی آن جلوگیری نمود.
این رویکرد می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود کیفیت و دقت محتوای رسانه‌ای منجر شود.
برای رعایت اخلاق حرفه‌ای در عصر هوش مصنوعی، رسانه‌های خبری باید به اصولی پایبند باشند که در ادامه به برخی از این اصول می‌پردازیم.
صحت و دقت اطلاعات منتشر شده، اعم از تولید شده توسط هوش مصنوعی یا انسان، باید در اولویت باشد.
از هوش مصنوعی برای تأیید اطلاعات و شناسایی محتوای بالقوه نادرست استفاده شود.
منابع اطلاعات به طور شفاف ذکر شود، به ویژه در مواردی که از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده شده است.
از هوش مصنوعی به روشی عادلانه و عاری از سوگیری استفاده شود.
الگوریتم‌های هوش مصنوعی به طور منظم برای شناسایی و حذف سوگیری‌های احتمالی بررسی شوند.
در گزارش‌ها نیز به تنوع دیدگاه‌ها و روایت‌ها توجه شود.
از حریم خصوصی افراد در هنگام جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار داده‌ها محافظت شود.
فقط داده‌هایی جمع‌آوری شود که برای انجام وظایف رسانه ضروری است و از داده‌ها فقط به روشی که به کاربران رضایت داده‌اند، استفاده شود.
دستورالعمل‌های روشنی برای نحوه برخورد با محتوای نامناسب یا توهین‌آمیز تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد شود.
همچنین باید دقت داشت که الگوریتم‌های هوش مصنوعی ممکن است محتوایی تولید کنند که به تشدید تنش‌های اجتماعی، انتشار اطلاعات نادرست و افزایش قطب‌بندی کمک کند.
برای جلوگیری از این اتفاق، طراحی الگوریتم‌هایی که به تشویق تعاملات سازنده و کاهش انتشار اطلاعات نادرست کمک کنند، ضروری است. علاوه بر آن نظارت و ارزیابی مستمر بر تأثیرات اجتماعی و روانی استفاده از هوش مصنوعی اجتناب‌ناپذیر است.
علاوه بر اصول فوق، رسانه‌های خبری حرفه‌ای باید برای ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطبان خود در مورد هوش مصنوعی نیز تلاش کنند. این امر به مخاطبان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه هوش مصنوعی در تولید و انتشار اخبار استفاده می‌شود و چگونه می‌توانند اطلاعات را به طور انتقادی ارزیابی کنند.
نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری برای انجام پژوهش‌های مستمر به منظور شناسایی چالش‌ها و راه‌حل‌های اخلاقی مرتبط با هوش مصنوعی از ضروریات عصر دیجیتال است.
در این راستا لازم است فناوری‌ها و ابزارهایی که به رعایت اصول اخلاقی کمک می‌کنند را توسعه داد.
استفاده مسئولانه و اخلاقی از هوش مصنوعی در رسانه‌های خبری می‌تواند به آنها در انجام رسالت خود در جامعه و ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد به مخاطبان کمک کند، به شرط آنکه با پیاده‌سازی راهکارهای فوق به حفظ و تقویت اخلاق حرفه‌ای در عصر هوش مصنوعی کمک کرده و از تأثیرات منفی احتمالی این فناوری‌ها جلوگیری کنیم.


نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان :
شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه،‌ نیازمند رایزنی‌های همه جانبه
 با تمامی طرف‌هاست
  «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان برای شرکت در سومین نشست دوحه، در رأس هیاتی عازم قطر شد.
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان ، خاطرنشان کرد: هدف ما تبیین مواضع،‌ انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان‌دوستانه ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشورهای شرکت‌کننده در نشست است.
سومین نشست دوحه درباره افغانستان قرار است طی دیروز و امروز با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شود. پیش از این نیز ۲ دور دیگر از نشست‌های دوحه با موضوع افغانستان در قطر برگزار شده بود.
او در توییتی تاکید کرد: شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه،‌ نیازمند رایزنی‌های همه جانبه با تمامی طرف‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه