صفحه اول
ایران با پیوستن به باشگاه واردکنندگان بنزین شرایط تامین سوخت را تغییر داد تا جاییکه حتی برای امسال پیشبینی واردات پنج میلیارد دلاری برای بنزین و گازوئیل نیز شده، هرچند که تا کنون کشور با مشکل تامین سوخت مواجه نشده اما زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده است. درواقع افت ۶ میلیارد دلاری درآمد ارزی بنزین، نیمی از افزایش درآمد دولت از صادرات نفت است. طبق پیشبینیها با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند واردات سالانه ۲۵ میلیارد دلار بنزین خواهد بود که این عدد معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت کشور است. نبود سیاستگذاری درست در حوزه انرژی برای تنوع بخشی سبد سوخت، ایجاد راهکارهایی برای کاهش قیمت، نبود مدیریت بهجا و منطقی و از همه مهمتر جولان خودروهای فرسوده و پرمصرف در کشور موجب شده تا با توده بزرگ از ناترازی سوخت در کشور مواجه شویم. موضوعی که حتی انتقاد مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و ایشان در دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صراحتا نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور تذکر دادند و اعلام کردند که اکنون «در مسئلهی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکنندهی نفت، با این همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئلهی کلان دچار مشکلیم”. این تذکرات توجهات را بیش از گذشته به موضوع ناترازی سوخت سوق داد و ایجاد راهکار برای گذر از ناترای سوخت در کشور کلید خورد و راهکارهای متفاوتی همچون تنوعبخشی سبد سوخت، جمعآوری خودروهای فرسودهاقداماتی مقابله با قاچاق و ایجاد ابزارهای غیرقمتی تدبیر شد، با اینحال اما همچنان کشور با ناترازی سوخت دست و پنجه نرم میکند، موضوعی که بیشک برای دولت چهاردهم نیز میتواند یک چالش باشد. دولت نیز نمیتواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند همین مساله نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم را به اظهارنظر وادار کرده، مسعود پزشکیان در این رابطه گفته هر حرکتی که میخواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آنها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ اینکه من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است. وی با اختصاص سهمیه بنزین به کسانی که خودرو ندارند موافق است و معتقد است کسانی که خودرو ندارند، در صورت دریافت سهمیه بنزین دولتی و فروش آن با هزینه آزاد میتوانند تا حدودی فشار شرایط تورمی و افزایش قیمتها را برای خود کاهش دهند. به عقیده او، اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده پنج نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود. در حال حاضر دولت یارانه به بنزین اختصاص میدهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده میکنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این یارانه محروم هستند درحالیکه گرانیهای ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل میشود. پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفته که افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشیبینی نشده است و دولت نیز نمیتواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند. وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سهقوه، نیز اظهار کرد که این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سهقوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم سعیید جلیلی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در اظهارات خود به خودکفایی در تولید بنزین اشاره کرد و گفت: دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد میکردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد، در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد. به گفته وی کسی که نفت ما را می خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم. آذری جهرمی: جلیلی دنبال گران کردن بنزین است نه پزشکیان آذری جهرمی در کانال تلگرامی اش نوشت:پزشکیان با رفع تحریم و حذف ۳۳درصد هزینه مازاد معاملات بخاطر اثرات تحریم (معادل ده ها میلیارد دلار در سال) که به جیب کاسبان تحریم می رود و بازپرداخت آن به ملت، کسری بودجه را جبران می کند نه با افزایش قیمت بنزین مثل طرح وان دولت رقیب. اگر به دروغ و با پخش سخنانی تقطیع شده گفتند پزشکیان دنبال افزایش قیمت بنزین است، دو سوال از آنها بپرسید: در طرح وان دولت جلیلی قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ دوم اینکه هزینه تحریم چقدر است و چرا نگذاشتید تحریم ها خاتمه یابد؟ زرآبادی: سناریوسازی ستاد دولت سایه است سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان به شایعه گران کردن بنزین از سوی پزشکیان در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور و فضاسازیهای مخالفان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد. حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد مسعود پزشکیان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اراده و تلاش دولت دکتر پزشکیان در راستای کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت کالاها بهویژه بنزین ندارد. منشأ این قبیل سناریوسازیها در اردوگاه دولت سایه (بخوانید بانیان وضع موجود) است که میخواستند مشکل بورس را سهروزه حل کنند!» موضع پزشکیان و جلیلی درباره بنزین از نگاه یک کارشناس موضع پزشکیان و جلیلی درباره بنزین از نگاه یک کارشناسیک کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره دیدگاه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص بنزین، گفت: دیدگاه هر دو نامزد در خصوص بنزین چندان واضح و مشخص نبود اما آنچه بدیهی است تصمیمگیری در مورد بنزین اگر به صورت کارشناسی و اصولی نباشد پیامدهای تورمی را برجای خواهد گذاشت. حمید حسینی، با بیان اینکه نظر پزشکیان در مورد بنزین این بود که اگر قرار باشد کاری انجام شود با نظر مردم و به تدریج خواهد بود، اظهار کرد: مجلس دست دولت را باز گذاشته و دولت میتواند در این خصوص تصمیم بگیرد که این تصمیم میتواند در خصوص اصلاح زیرساختها، اسقاط خودروهای فرسوده و کنترل مصرف باشد. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد مانند شرایط فعلی پیش برویم و واردات افزایش یابد قطعا دولت دچار مشکل خواهد شد و مجبور به تصمیمگیری خواهد بود، البته این تصمیمگیری میتواند در حوزه بنزین سوپر باشد که دولت بنزین سوپر را با قیمت بالاتر به متقاضیان عرضه کند، گفت: تصمیمگیری در مورد بنزین نیازمند تدبیر است و باید به صورت کارشناسی روی این مساله کار کرد. این کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص دیدگاه جلیلی در مورد بنزین نیز گفت: صحبتهای مبهمی در این رابطه مطرح شد، باید عنوان شود که تاثیر طرح وان روی بنزین چیست؟ آیا به مردم سهمیه داده میشود؟ بنزین با چه قیمتی توزیع خواهد شد و چه ساز و کاری برای واگذاری سهمیه بنزین وجود دارد؟ آیا دولت میخواهد با قیمت بالاتری بنزین را عرضه کند؟ این طرح تا کنون چندین بار وارد مرحله تصمیمگیری شده است و به جمعبندی نرسیده است. حسینی با بیان اینکه این طرح در جهت عدالت است اما ساز و کار اجرایی آن مشخص نیست، گفت: مردم عادت کردهاند تا بنزین را با یک نرخ بخرند اینکه در هر پمپ بنزین و یا هر منطقهای متفاوت باشد موجب نارضایتی خواهد شد، اینکه سهمیه را به شخصی بدهید که خودرو ندارد و اجازه فروش داشته باشد درواقع همان افزایش قیمت است اما منافع آن به جیب مردم میرود اما آثار تورمی نیز روی هزینههای حملونقل خواهد داشت. وی با بیان اینکه قطعا این طرح باتوجه به پیامدهای آن نمیتواند ایدهآل باشد، گفت: تصمیم در مورد بنزین نیازمند تدبیر کافی است و باید در زمان مناسب در مورد راهکارهای آن به صورت کارشناسی نتیجهگیری شود.