روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير - شماره 4624

کائنات عکس‌العمل چهره‌های سیاسی در مورد میزان مشارکت مردم و انتخاب پزشکیان و جلیلی را بررسی کرد

آرایش جدید جبهه انقلاب و اصلاح طلبان

  شهرزاد لاکانی- وزارت کشور به طور رسمی تعداد آرای مردم به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1403 را اعلام کرد و طبق آرای شمارش شده، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی باید در دور دوم با یکدیگر رقابت کنند.
وزیر کشور: حضور مردم در انتخابات اخیر نشانه تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور است
وزیر کشور ضمن تشکر از حضور ارزشمند مردم برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: حضور مردم در انتخابات اخیر نشانه تحقق مردم سالاری دینی در کشور است.
احمد وحیدی در نشست خبری پس از پایان اولین مرحله از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد در جمع خبرنگاران بیان کرد: پایان مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کنم.
وی با بیان اینکه از فراجا که مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده داشت تشکر می‌کنم، افزود: همچنین صدا و‌سیما و سایر اصحاب رسانه که در فاصله کم، فرصت مناسبی را برای بیان صحبت‌ها و نظرات نامزد‌های انتخابات فراهم کردند تا مردم را از این‌نظرات مطلع شوند نیز تشکر می‌کنم.
وزیر کشور با بیان اینکه از حضور ارزشمند مردم برای شرکت در انتخابات تشکر می‌کنم، افزود: حضور مردم در انتخابات اخیر نشانه تحقق مردم سالاری دینی در کشور است.
وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فاصله کمی شکل گرفت، اظهار کرد: این انتخابات با امنیت کامل و در سلامت و با رقابت بسیار جدی و با حضور ارزشمند و گرانقدر مردم در پای صندوق رای انجام شد.
وی با اشاره به اینکه این انتخاب ۴۰ روز پس از شهادت شهید رئیسی برگزار شد، افزود: در اسرع وقت نسبت به شمارش آرا اقدام و نتایج اعلام شد، این موارد استاندارد مهمی را نشان داد،  مثل تمام کار‌های جمهوری اسلامی که در وقت خود انجام گرفت شهادت شهید رئیسی و همراهانش هیچ خللی در روند اجرای انتخابات ایجاد نکرد.
وحیدی عنوان کرد: از استانداران، بخشداران، فرمانداران، هیأت‌های اجرایی، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات، عوامل انتظامی و نظامی و امنیتی، صدا و سیما و همه رسانه‌ها تشکر می‌کنیم. از خود داوطلبان تشکر می‌کنیم که حضور ارزشمندی داشتند، چه عزیزانی که در میانه راه انصراف دادند و چه آن‌ها که تا پایان راه ماندند و اخلاق را رعایت کردند.
وی با بیان اینکه قدردانی اصلی مربوط به مردم عزیز است که حضور ارزشمندی داشتند، اظهار کرد: با وجود اینکه در این چند ماه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در دو مرحله را داشتیم و دیروز هم انتخابات دیگری برای ریاست جمهوری برگزار کردیم، مردم در این چند ماه درگیر انتخابات متعدد بودند و حضور مغتنمی داشتند. وحیدی با اشاره به اینکه برای اجرای انتخابات مرحله بعد آماده می‌شویم، گفت: جمعه آینده مجدداً باید انتخابات برگزار کنیم و بار دیگر منتظر حضور مردم هستیم. جای تشکر دارد که مردم عزیز ما در بدرقه شهدای پرواز اردیبهشت و همچنین انتخابات حضور ارزشمندی داشتند که تحقق مردم سالاری دینی است و همه جا نقش مردم عزیز ما برجسته بوده است. وزیر کشور با با بیان اینکه باید از دو شهید خود در فراجا یاد کنیم که مورد هجوم اشرار در چکیگور سیستان و بلوچستان قرار گرفتند، گفت: ان‌شاءلله آماده مرحله بعد انتخابات می‌شویم.
وحیدی همچنین از ۲ نامزدی انتخابات ریاست جمهوری که‌ به مرحله دوم راه یافتند،خواست که مانند دور قبل با رعایت اخلاق طوری رفتار کنند که شاهد انتخابات خوب در تراز جمهوری اسلامی باشیم و تمام جهان نظاره‌گر باشد که انتخابات مهم ما چگونه در کمال صحت و سلامت انجام می‌شود.
وزیر کشور با بیان اینکه ضد اتقلاب رای‌دادن ایرانی‌های خارج از کشور را تحمل نمی‌کند اما ندای آزادی‌خواهی سر می‌دهد، گفت: تروریست‌های فارسی‌زبانی که در غرب لانه کرده‌اند از رای‌دادن مردم می‌ترسند.
وحیدی با اشاره به اینکه ادعای دموکراسی دولت کانادا زیاد است اما اجازه نمی‌دهد آن‌جا ایرانی‌ها در انتخابات شرکت کنند، افزود: کانادا با برگزاری دور اول انتخابات در دور اول مخالفت کرده بود، وزارت امور خارجه برای برگزاری دور دوم انتخابات در کانادا رایزنی می‌کند اما بعید می‌دانیم دولت کانادا موافقت کند.
بخشی از واکنش ها به نتیجه انتخابات 1403 در پی می آید:
بیانیه مهم قالیباف بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جهوری
‌ محمد باقر قالیباف طی بیانیه‌ای حمایت خود از سعید جلیلی را برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.
وی در بخشی از این بیانیه اعلام کرده است: راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خودمی‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.
در این بیانیه آمده است: انتخابات ۸ تیر نشانه باور عمیق نظام جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب به مردم سالاری دینی است که پنجره فرصت تغییرات را از درون ساختار انتخابات فراهم می کند و اجازه می دهد جریان های متعدد با سلیقه های مختلف بتوانند در رقابتی سالم و عادلانه ، خود را به مردم عرضه کنند و مردم عزیز با مشارکتی موثر مدیران اجرایی خود را انتخاب کنند. اینجانب خدا را شاکرم علی رغم اینکه منطق سیاسی حکم بر ماندن من در جایگاه ریاست مجلس می کرد، در انجام تکلیف و دوری از تخریب های گسترده، بر کرسی عافیت طلبی تکیه نزدم.
خوشحال هستم که با هدایتهای الهی در این لحظه تاریخی برای عدم بازگشت به دوره خسارت بار دهه ۹۰ و ناتمام نماندن راهی که با شهید رییسی شروع کرده بودیم، چه برای آمدن و چه برای کنار نرفتن تردید به خود راه ندادم و شرمنده شهدا و امام شهدا نشدم که این حضور فرصتی را برای جریان انقلابی در دور دوم انتخابات فراهم کرد و خداوند نیز بر این حقیر منت گذاشت و قلب های بزرگان و متنفذان اخلاقی، مذهبی، آیینی، حوزوی و دانشگاهی و همچنین عموم مردم نجیب و اقشار محترم را بر حمایت از این بنده پرتقصیر هدایت کرد که ضروری می دانم از همه کسانی که با بزرگ منشی بر اینجانب لطف داشتند، تشکر ویژه کنم و بابت فشارهای غیراخلاقی که بخاطر این حمایت متحمل شدند، از خداوند طلب اجر کنم.
آنها در لحظه مهم تصمیم، هزینه دادن را بر مصلحت اندیشی ترجیح دادند. بزرگی ارزش این حمایت برای من بیش از همه روشن است چرا که می دانم این بزرگان هیچ گاه خود را برای فردی هزینه نمی کنند مگر برای انجام تکلیف الهی.
همچنین لازم است تاکید کنم راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند. در پایان وظیفه خود می دانم سپاس خود را از رهبرفرزانه انقلاب که با هدایت های خود مسیر انتخابات را در جهت مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح هموار کردند، اعلام کنم و از همه حامیان خود که مظلومانه ، تحت بیشترین فشارها و تخریب های همه جانبه برای بازگرداندن گفتمان عقلانیت انقلابی و کارآمدی شبانه روز تلاش کردند تشکر فراوان می کنم و اطمینان دارم مورد لطف شهدا مخصوصا شهید سلیمانی قرار گرفته‌اند.
زاکانی: جلیلی تنها مصداق اصلح است
در ادامه علیرضا زاکانی نیز در صفحه مجازی خود نوشت: هفته پیش رو، مهمترین و سرنوشت‌سازترین روزهای جبهه انقلاب است. اگر دور اول در تطبیق شاخص‌های ‎اصلح بر نامزدهای جریان انقلاب، در بدنه نیروهای انقلابی اختلاف نظر وجود داشت، الان خداوند متعال به برکت خون شهدا، فرصتی دوباره نصیب ما کرده است و دیگر دور دوم اختلاف نظری نیست و آقای دکتر ‎سعید جلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود.
قاضی زاده: همه از سعید جلیلی حمایت کنند
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز در صفحه مجازی خود با انتشار متنی حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد: وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند.
شورای عالی اجماع نیروهای انقلاب: با حمایت از جلیلی ادامه راه شهید رئیسی را محقق کنیم
اکنون که انتخابات به دور دوم رفته است، ضمن تشکر از تلاش همه نامزدهای انتخابات و قدردانی از مشارکت شما ملت عزیز ایران در دور اول انتخابات، تقاضامندیم که با حضور گسترده خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دشمنان ملت ایران را مایوس کنید.  همچنین، از نیروهای انقلابی و آقایان دکتر قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی تقاضا می کنیم مطابق دغدغه های انقلابی و ملی خود، ستادها و هواداران شان را به حمایت از جناب آقای دکتر جلیلی دعوت کنند تا جبهه انقلاب بتواند برنامه های باقی مانده خود را اجرايي و مشکلات کشور را در ادامه راه دولت شهید رییسی مرتفع سازد.
زیدآبادی: در دور دوم انتخابات مسئولیت تراژیکی به دوش آنهایی است که از حضور در انتخابات فراری بودند
احمد زیدآبادی فعال سیاسی و روزنامه نگار در مطلبی کوتاه با عنوان «مسئولیت تراژیک و ناخواسته!» نوشت: دیگر مسجل شده است که مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند.
این «دور دوم» چه مسئولیت ناخواسته، سنگین، هولناک و تراژیکی به دوش آن دسته از منتقدان وضع موجود گذاشت که به انحاء مختلف از زیر بار حضور در انتخابات فراری بودند!
علی ربیعی: پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است
چند روز پیش، نوشته بودم: «رقیب پزشکیان، این چهار نفر نیستند! رقیب پزشکیان، ناامیدی از نتایج مشارکت است که آن هم برآمده از کارشکنی‌ها در گذشته و در مقابله با رای مردم و همچنین عملکرد جریان یک‌دست‌شده سالهای اخیر می‌باشد.»
پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!
سرافراز، رئیس اسبق صدا و سیما در شبکه اجتماعی اکس نوشت:
با وجود تبلیغات پر حجم رسانه ملی و وعده های رنگارنگ داوطلبان ریاست جمهوری
‌- مشارکت سیاسی افزایش نیافت.
‌- آراء کاندیدای مورد نظر کاهش یافت.
‌آب در هاون کوبیدند.
ای کاش عبرت بگیرند.
 حسام الدین آشنا: چرا انتظار مشارکت بالا دارید
حسام الدین آشنا نوشت: وقتی ۳۵ سال همواره بر سر جمهور کوبیدید که رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست چرا انتظار مشارکت بالا دارید؟
محمد سالاری: رای ‎قالیباف،رای کارنامه مدیریتی اوست
محمد سالاری نماینده جبهه اصلاحات ایران در ستاد مرکزی پزشکیان نوشت: آنچه در تحلیل رفتار ‎انتخاباتی جریان ‎اصول گرایی مسلم است، رای ‎جلیلی ‎رای سازمان یافته اصول گرایی با همراهی برخی نهادها است ونه ‎کارنامه مدیریتی و شخصی او. و درمقابل رای ‎قالیباف،رای کارنامه مدیریتی اوست ونه سازمان رای این جریان.
آذری جهرمی: ایران متعلق به همه است
آذری جهرمی: برنده انتخابات مهم است اما مهمتر از آن، آن ۶۰٪ نورچشمانی هستند که به دلایل مختلف تصمیم گرفتند در انتخابات حاضر نشوند چونکه تاکنون صدایی برای همنوایی با آن نشنیدند
ایران متعلق به همه است، متعلق به همه این ۶۰ درصد هم. باید صداشون بود که ایران، ایران همیشگی بشه…
پزشکیان رأی بخشی از جامعه متدینین را جذب کرد
تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس هم این دو عدد را پیش بینی نکرده بود از عجایب انتخابات است.
ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا درخصوص آمار و میزان مشارکت در انتخابات که حتی کمتر از ۱۴۰۳ بود، گفت: اولین چیزی که شگفت‌آور بود میزان مشارکت است که هم در واقع تعجب برانگیز بود و هم تاثرآور؛ این میزان مشارکت از سه سال قبل هم خیلی کمتر شد و از سه ماه پیش و انتخابات مجلس هم کمتر است. این در حالی است که در این دوره رقابت وجود داشت و از آن چیزی که همه ادعا داشتند و می‌گفتند که مشارکت نزدیک و یا بیشتراز ۵۰ درصد خواهد بود، چنین امری واقع نشد و میزان مشارکت پایین آمد.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این میزان مشارکت از پیش بینی همه صاحب نظران و از آن چیزی که مراکز نظرسنجی ما هم اعلام کرده بودند ، کمتر بود، یعنی تمام مراکز نظرسنجی ما بدون استثناء هیچکدام پیش بینی نکرده بودند که میزان مشارکت ۴۰ درصد باشد و این هم نکته مهمی است.
فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که واقعا ما در کشور می‌خواهیم چه بکنیم برای این ۴۰ درصد؟ که میزان مشارکت در جمهوری اسلامی به ۴۰ درصد رسیده، آن هم در انتخابات ریاست جمهوری که معمولا شور و شوق دارد و آن هم در انتخاباتی که رقابت خیلی جدی هم وجود داشت و این در واقع یک اتفاق بسیار بسیار مهمی است که در کشور افتاده، شاید هیچ اتفاقی به نظر من مهمتر از این نیفتاده است.
ایمانی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر درخصوص ترکیب آراء است، در بحث ترکیب آراء هیچ نظرسنجی پیش‌بینی نمی‌کرد و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که میزان رأی آقای جلیلی این اندازه بالا باشد و آراء آقای قالیباف آنقدر پایین باشد، این ها هم غیرقابل پیش بینی بود. میزان رأی پورمحمدی تقریبا معلوم بود همچنین با یک مقدار کم و بیش، رأی آقای پزشکیان معلوم بود اما اینکه چرا رأی آقای جلیلی این اندازه بالا و رأی آقای قالیباف این مقدار پایین بود و هیچ کس این دو عدد را پیش بینی نکرده بود این هم از عجایب انتخابات است که اینها همه اش باید تحلیل شود و تحلیل هم جداگانه و مفصل است که چرا این ترکیب آراء اینگونه شد.
وی افزود: به هر حال انتخابات به دور دوم کشیده شد و این هم یک موضوع مهمی است که در انتخابات جمعه چه خواهد شد؟ آیا میزان مشارکت همین مقدار می ماند یا بیشتر می شود یا کمتر؟ و چه کسی از صندوق ها به عنوان رییس جمهور خارج می شود. الان اختلاف آراء نفر اول و دوم کمتر از ۱ میلیون رأی است.
تحلیلگر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «با توجه به درگیری ها و دلخوری های روزهای آخر انتخابات در بین اصولگرایان، از نظر شما آراء آقای قالیباف به سبد کدامیک از کاندیداها خواهد رفت و کدام یک ممکن است که پیروز نهایی انتخابات باشند؟» گفت: ببینید به نظر من هنوز جامعه در یک شوک است و هنوز هم واقعا یک مقدار زود است که در این خصوص صحبت شود اما قبل از دیروز (جمعه) یعنی طی هفته های گذشته این پیش بینی می شد که اگر آقای قالیباف انصراف دهد (آن موقع بحث انصراف بود که خب حالا انصراف نشد و ایشان حذف نشده بودند) پیش بینی این بود که بیشتر از ۵۰ درصد آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان خواهد رفت و عدد کمتری به نفع آقای جلیلی جذب خواهد شد. باید دید آیا الان هم این قاعده صدق می کند؟
وی خاطرننشان کرد: الان دیگر بحث انصراف نیست، بحث حذف است، ممکن است اتفاقات یک جور دیگر رقم بخورد و قریب به اتفاق آراء آقای قالیباف به سبد آقای پزشکیان برود و یا بالعکس؛ مساله یک مقدار  پیچیده شده است و واقعا معلوم نیست روز جمعه چه اتفاقی رخ خواهد داد. ایمانی در پاسخ به این سوال که «معمولا در تحلیل‌ها مشارکت ۳۰-۴۰ تا ۴۵ درصد برای اصولگرایان نوشته می‌شد و بالاتر از ۵۰ درصد متعلق به اصلاح طلبان بود، اما این بار با یک مشارکت ۴۰ درصدی کاندیدای اصلاح طلب اول شد، آیا شاهد تغییر ذائقه جامعه هستیم؟»، تاکید کرد: اصلا اینطور نیست، بخشی از رأی آقای پزشکیان متعلق به همان کسانی هستند که شما می گویید همیشه می آیند پای صندوق های رأی؛ در واقع این تحلیل ها، تحلیل غلطی است، نتیجه این می شود که ما همواره داریم این فرض های غلط را تحلیل می کنیم و همواره به اینجا رسیدیم.
وی در پایان تاکید کرد: آقای پزشکیان در ۲-۳ هفته مناظره ها و برنامه های تلویزیونی چهره‌ای داشتند که حتی از چهره آقایان جلیلی و قالیباف هم انقلابی‌تر و متدین‌تر بود، شما از کجا می‌دانید که یک بخشی از آراء جامعه متدینین نرفته باشد برای آقای پزشکیان؛ نه فقط اصلاح طلب بلکه همان هایی که شما می گویید همیشه رأیشان ثابت و نتیجه شان مشخص است. در واقع تحلیل هنوز مقداری دشوار است و در روزهای آینده باید بیشتر به آن پرداخته شود.
حسین مرعشی: ائتلافی بزرگ از اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان شکل گرفته است
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، گفت: اختلاف نظری که امروز بین رأی دهندگان به آقای قالیباف با آقای جلیلی وجود دارد، از شکاف بین اصلاح‌طلبان و آقای جلیلی بسیار عمیق‌تر است. ضمن احترامی که به آقای جلیلی قائل هستیم، آقای جلیلی قادر نبوده و نخواهد بود که حتی بتواند اصولگرایان را نمایندگی کند. در واقع اگر آقای جلیلی قادر بود اصولگرایان را نمایندگی کند، می‌توانست در مرحله اول این کار را بکند. وقتی کسی در مرحله اول نتوانست این ائتلاف را به وجود بیاورد، حتما در مرحله دوم بسیار ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر اینکه پزشکیان در مرحله اول درخشش فوق‌العاده‌ای داشت، گفت: ملت ایران متوجه نیاز امروز کشور به استقرار یک دولت ملی و فراگیر و دوری از تنگ‌نظری و تندروی هست. ملت ایران ان شاء الله آینده خودشان را با رأی قاطع به جناب آقای پزشکیان رقم خواهند زد؛ که ایشان هم متعهد به تشکیل یک دولت فراگیر و ملی هستند. پیروزی بسیار نزدیک است و گام آخر را همه با هم، با استواری بر می‌داریم.
مشروح گفت‌وگوی حسین مرعشی عضو جبهه اصلاحات را در ادامه می‌خوانید:
تحلیل شما از نتایج دور اول چهاردهمین انتخابات رئیس جمهوری چیست؟
بسیار خوشحال هستم که جناب آقای دکتر پزشکیان در مرحله اول درخشش فوق‌العاده‌ای داشتند و با حدود یک میلیون تفاوت وارد مرحله دوم می‌شود. برای مرحله دوم یک ائتلاف بزرگ از اصولگرایان میانه و کل اصلاح‌طلبان ایران که در مرحله اول هم حامی آقای دکتر پزشکیان بودند، شکل گرفته و این ائتلاف در کنار به میدان آمدن بخشی از آراء خاموش، سرنوشت انتخابات را با شکوه زیاد به نفع آقای پزشکیان رقم خواهد زد. من ضمن تشکر از تمام دوستان ستادی در سراسر کشور که همت والایی داشتند و در یک فرصت کوتاه این بسیج عمومی را انجام دادند، انتظار دارم که با تکیه بر این ائتلاف جدید و با نشاط سیاسی والا، گام آخر را با استواری بردارند.
یعنی شما هم موافق هستید که ستاد آقای قالیباف و اصولگرایان میانه به سمت حمایت از آقای پزشکیان می‌آیند؟
من نمی‌خواهم این را بگویم. آقای قالیباف معذوریت‌هایی دارد؛ بالأخره رئیس مجلسی است که اکثریت با تندروها است و نمی‌تواند این کار را بکند. اصولگرایان میانه یک طیف وسیعی است. ملت ایران متوجه نیاز امروز کشور به استقرار یک دولت ملی و فراگیر و دوری از تنگ‌نظری و تندروی هست. ملت ایران ان شاء الله آینده خودشان را با رأی قاطع به جناب آقای پزشکیان رقم خواهند زد؛ که ایشان هم متعهد به تشکیل یک دولت فراگیر و ملی هستند. پیروزی بسیار نزدیک است و گام آخر را همه با هم، با استواری بر می‌داریم. در مرحله اول یک نگرانی وجود داشت در این زمینه که اگر انتخابات به دور دوم برود، رأی شکسته شده اصولگرایان منسجم می‌شود و این به ضرر آقای پزشکیان است. نظر شما در این خصوص چیست؟
اختلاف نظری که امروز بین رأی دهندگان به آقای قالیباف با آقای جلیلی وجود دارد، از شکاف بین اصلاح‌طلبان و آقای جلیلی بسیار عمیق‌تر است. ضمن احترامی که به آقای جلیلی قائل هستیم، آقای جلیلی قادر نبوده و نخواهد بود که حتی بتواند اصولگرایان را نمایندگی کند. در واقع اگر آقای جلیلی قادر بود اصولگرایان را نمایندگی کند، می‌توانست در مرحله اول این کار را بکند. وقتی کسی در مرحله اول نتوانست این ائتلاف را به وجود بیاورد، حتما در مرحله دوم بسیار ضعیف‌تر ظاهر خواهد شد.
چه توصیه‌ای دارید به آراء خاکستری که به هر دلیلی در دور اول انتخابات به میدان نیامدند؟ چطور می‌توان اینها را قانع به مشارکت در انتخابات کرد؟
اساسا جمعی از رأی‌دهندگان امید نداشتند که بشود تغییری در کشور به وجود آورد. رأی مرحله اول و تفاوت معنی‌دار بین آراء آقای پزشکیان و آقای جلیلی به گونه‌ای است که کسانی که در مرحله اول وارد انتخابات نشدند، با یک رأی بسیار تعیین‌کننده در جمعه آینده می‌توانند رفتن کشور به سمت مسیر میانه‌روی، خردورزی، عقلانیت و استقرار یک دولت فراگیر و ملی را کمک کنند.
برخی معتقدند که آقای پزشکیان باید راهی که رقیب در پیش گرفته، یعنی ترساندن مردم، را طی یک هفته آینده در پیش بگیرد. یعنی به مردم گفته شود که اگر به آقای پزشکیان رأی ندهید، تندروها بر سر کار می‌آیند. نظر شما در این خصوص چیست؟
الآن صحنه انتخابات کاملا شفاف شده و تفاوت‌های معنی‌دار بین آقای پزشکیان و آقای جلیلی کاملا آشکار است. با توجه به روندی که در انتخابات آمریکا وجود دارد و احتمال روی کار آمدن ترامپ جدی‌تر شده، مردم ایران فرصت دارند، ایران را به حاشیه امن هدایت کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه