روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۹ تير - شماره 4623

نماینده کرمان در مجلس مطرح کرد؛

امضای تفاهم‌نامه گازی با روسیه؛ اوج اقتدار دیپلماسی انرژی دولت شهید رئیسی


 نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم تأکید کرد: انتقال گاز روسیه به ایران اقدامی بزرگ و مهم به‌شمار می‌رود که می‌تواند ما را به قطب گازی در منطقه بدل کند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، شهباز حسن‌پور بیگلری در این باره بیان کرد: دولت سیزدهم اقدام‌های خوبی در زمینه فروش نفت و گاز در شرایط تحریم انجام داده که قابل تقدیر و امضای تفاهم‌نامه گازی با روسیه اوج اقتدار دیپلماسی انرژی دولت شهید رئیسی است.
وی تصریح کرد: سیاست‌های وزارت نفت در زمینه گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی با کشورهای منطقه به‌ویژه روسیه را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ اجرا کردن دیپلماسی فعال انرژی و افزایش مراودات با کشورهای همسایه مزیت‌های فراوانی برای کشور دربردارد. نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: با تکیه بر دیپلماسی فعال گازی می‌توانیم زمینه را برای افزایش مبادلات گازی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم که ما را در تبدیل شدن به قطب ترانزیت گاز منطقه کمک خواهد کرد. حسن‌پور یادآور شد: سیاست‌گذاری‌های صحیح در کنار تلاش دولت سیزدهم در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت و امور خارجه به کمک‌مان آمد تا در شرایط تحریم به فروش نفت و گاز کشور بپردازیم و رکورد خوبی را در این زمینه ثبت کنیم.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس:
ایران قطب گازی منطقه می‌شود
  نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران با دیپلماسی موفق انرژی دولت سیزدهم به ثمر نشست، گفت: با اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه تهران به قطب گازی منطقه تبدیل می‌شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مصطفی نخعی درباره توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران، بیان کرد: خوشحالیم که وزارت نفت بحث توسعه دیپلماسی انرژی را به‌صورت جدی دنبال می‌کند، بی‌شک انتقال گاز روسیه به ایران، تهران را به قطب گازی منطقه تبدیل می‌کند. وی افزود: دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم نمره قابل قبولی را کسب کرد و به‌طور کلی اقدام‌های زیادی ازسوی دولت برای فعال کردن دیپلماسی انرژی انجام شده است. نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس تصریح کرد: افزون بر این تفاهم‌نامه مهم، در بحث جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه نفت و گاز به‌ویژه با روس‌ها تفاهم‌های خوبی انجام شده، همکاری خوبی بین ایران و روسیه در حوزه انرژی در حال شکل گیری است، این دو کشور تجربه‌های خوبی در حوزه انرژی دارند که با امضای تفاهم‌نامه می‌توان این تجربه‌ها را منتقل کرد. نخعی ادامه داد: امیدواریم این تفاهم‌ها با روس‌ها سبب قرارداد قطعی شود و شاهد گسترش و امضای قراردهای نفتی و گازی با روسیه به‌عنوان شریکی راهبردی باشیم.

هشدار شرکت لهستانی
 درباره توقیف پرداخت به گازپروم
 شرکت انرژی لهستانی اورلن به شرکت‌های گاز در سه کشور اروپای مرکزی هشدار داد ممکن است پرداخت‌های آنها به گازپروم برای واردات گاز طبیعی را به عنوان بخشی از ادعا علیه این غول گازی روسیه بابت ضررهایی که لهستان متحمل شده است، توقیف کند.
گازپروم در سال ۲۰۲۲، مدت کوتاهی پس از حمله روسیه به اوکراین، از مشتریانش خواست پول گاز روسیه را به روبل پرداخت کنند. لهستان و چندین کشور دیگر اتحادیه اروپا از پرداخت روبلی خودداری کردند و گازپروم عرضه آنها را قطع کرد. اما غول روسی به ارسال گاز به مجارستان، اتریش و اسلواکی ادامه داده است و اورلن لهستان، به شرکت‌های گاز این کشورها هشدار داد که می‌تواند پرداخت‌های آنها به گازپروم را توقیف کند. در بهار سال ۲۰۲۳، «یوروپل گاز» که تماما متعلق به اورلن است، در یک دعوی داوری، یک ادعای ۱.۴۵ میلیارد دلاری علیه گازپروم ارائه کرد تا پرداخت‌های معوقه برای انتقال گاز را مطالبه کند. «یوروپل گاز»، مالک بخش لهستانی خط لوله گاز یامال از روسیه است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه