روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ شنبه ۹ تير - شماره 4623

کائنات از نخستین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ بایدن و ترامپ گزارش می‌دهد

دموکرات‌ها به فکر نامزد جایگزین «بایدن»

 ایوب سلیمی- نخستین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ آمریکا به اتمام رسید. هر دو نامزد در بخش انتهایی، طبق برنامه، دو دقیقه فرصت داشتند اظهارات پایانی خود را بیان کنند.
جو بایدن وضعیت کشور را هنگام تحویل دولت از دونالد ترامپ «افتضاح» توصیف کرد و گفت که دولت او پیشرفت‌های چشم‌گیری در این مدت داشته است.
دونالد ترامپ نیز در اظهارات پایانی خود، وضعیت کنونی کشور را مانند «جهنم» توصیف کرد و گفت در صورت انتخاب، عظمت را به آمریکا باز خواهد گردادند. بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۸ ساله، در تاریخ انتخابات ایالات متحده آمریکا مسن‌ترین نامزدهایی هستند که قصد دارند به ریاست جمهوری برسند و در این راستا اولین مناظره انتخاباتی برای انتخابات ۲۰۲۴ برگزار شد. مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمالاً تنها سه بار در تاریخ ایالات متحده بر نتیجه انتخابات تأثیر محسوس گذاشته است که البته آن سه مورد هم تنها چند هفته یا چند روز قبل از انتخابات برگزار شده بود و شاید هم به همین دلیل تاثیرگذارتر بود. این موارد شامل مناظره سال ۱۹۶۰ میلادی بین جان اف کندی و ریچارد نیکسون، مناظره سال ۱۹۷۶ میلادی بین جیمی کارتر و رئیس جمهور وقت جرالد فورد، و مناظره سال ۱۹۸۰ میلادی بین رونالد ریگان و رئیس جمهور وقت جیمی کارتر است. اما این بار جو بایدن تلاش کرد که تاریخ مناظره خود با دونالد ترامپ را ۴ ماه پیش از زمان رای‌گیری در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار کند و حتی  ‌منتظر برگزاری کنوانسیون‌های انتخاباتی دو حزب نیز نماند. دلیل آن هم این است که امروزه تعداد بالایی از آمریکایی‌ها رای‌های خود را به صورت پستی ارسال می‌کنند. در ضمن این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی مناظره می‌کنند.
مناظره ها کی و کجا برگزار می‌شود؟
نخستین مناظره انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ ساعت ۲۱ پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا ساعت ۴:۳۰ صبح جمعه به وقت تهران و ۳:۰۰ صبح جمعه به وقت اروپای مرکزی از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان. بدون حضور تماشاگران استودیویی، پخش ‌شد. شبکه خبری تلویزیونی اِی.بی.سی. نیز اعلام کرد که میزبان دومین مناظره ریاست جمهوری در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) خواهد بود. جیک تاپر و دانا باش، دو مجری مناظره اول در شبکه سی.ان.ان خواهند بود. به طور سنتی، سه مناظره ریاست جمهوری برنامه ‌ریزی می‌شود ولی هنوز هدر مورد مناظره سوم بین ترامپ و بایدن برنامه‌ای اعلام نشده است.
چرا نامزد سوم در این مناظره غایب است؟
سی ان ان اعلام کرده است که فقط بایدن و ترامپ شرایط شرکت در این مناظره را احراز کرده‌اند.
این شرایط بدین گونه است که نامزدها باید از رای کافی در سبد ایالتی برخوردار باشند تا شانس واقعی برای کسب تعداد لازم آرای الکترال را داشته باشند و همچنین در چهار نظرسنجی ملی جداگانه، باید حداقل ۱۵ درصد از حمایت‌ها را دریافت کرده باشند. با این تفاسیر، رابرت اف کندی جونیور، کاندیدای مستقل ریاست جمهوری این معیارها را برآورده نکرد.
قوانین چیست؟
در مناظره ۹۰ دقیقه‌ای پنجشنبه شب به وقت محلی، نامزدها در یک تریبون متحدالشکل ظاهر ‌شدند، به آنها خودکار، کاغذ و بطری آب داده ‌شد ولی حق نداشتند از وسایل یا یادداشت‌های از پیش تهیه شده استفاده کنند. میکروفون‌ها در طول مناظره به جز برای نامزدی که نوبت صحبت کردن او است خاموش خواهد شد و مجریان برنامه از همه ابزارهایی که در اختیار دارند برای اجرای زمان‌بندی و اطمینان از یک بحث متمدنانه استفاده خواهند کرد. بایدن در سمت راست صفحه تماشاگران روی صحنه قرار گرفت و ترامپ نیز بر اساس پرتاب سکه، ‌این فرصت را دارد که به عنوان نفر آخر، حرف‌های تمام کننده خود را بزند.
آخرین بار چه اتفاقی افتاد؟
دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت و جو بایدن در طول رقابت‌های انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ میلادی دو بار با هم مناظره کردند که اولین رویارویی تلویزیونی آنها به یک جدال لفظی پر هرج و مرج تبدیل شد. سومین مناظره بین آن‌ها نیز پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کووید-۱۹ ترامپ و گذراندن سه روز در بیمارستان لغو شد. ترامپ از شرکت در یک مناظره مجازی خودداری کرد.
موضوعات مورد بحث چه خواهد بود؟
به گفته سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا  دعوت شبکه خبری سی.بی‌اس. را برای مناظره بین معاونین رئیس‌جمهور در تاریخ ۲۳ ژوئیه  و ۱۳ اوت (۲ و ۲۳ مرداد) را پذیرفته است.
درگیری لفظی ترامپ و بایدن بر سر ایران در نخستین مناظره تلویزیونی
جو بایدن و دونالد ترامپ روسای جمهور حاضر و سابق آمریکا در نخستین مناظره ۹۰ دقیقه‌ای برای انتخابات ۵ نوامبر ریاست جمهوری در دفتر مرکزی شبکه سی ان ان در آتلانتای جورجیا، بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین، هنگام ورود به استودیوی سی ان ان برای مناظره با یکدیگر دست ندادند. این دو نامزد آخرین بار در یک مناظره سال ۲۰۲۰ با یکدیگر ملاقات کردند، جایی که آنها به دلیل پروتکل های بیماری کووید - ۱۹ ( Covid-۱۹ ) نیز به یکدیگر دست ندادند. آنها حتی به نشانه احترام به یکدیگر سر خود را تکان ندادند. جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما ( عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد. رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.» بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم. اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.
بایدن: اقتصاد آمریکا در حال شکوفایی است
نخستین سوال این مناظره درباره اقتصاد آمریکا و تورم و گرانی آغاز شد که بایدن در دفاع از عملکرد خود، وضعیت اقتصادی آمریکا را در زمان آغاز ریاست جمهوری خود بد توصیف کرد و گفت: دولت او برای جبران این مشکلات ناچار به در پیش گرفتن اقدامات گسترده ای بود. او تصریح کرد: اقتصاد آمریکا در حال شکوفایی است و چنین شرایطی برای اقتصاد آمریکا کم سابقه است
ترامپ: اقتصاد آمریکا در حال سقوط است
اما دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از عملکرد بایدن گفت: تورم، مردم آمریکا را از بین می برد. بایدن تنها برای مهاجران غیرقانونی شغل ایجاد کرده است. ترامپ دولت بایدن را بدترین دولت در تاریخ آمریکا دانست و افزود: مثل یک کشور جهان سوم شده ایم و هیج کسی به رهبری آمریکا احترام نمی گذارد.
انتقاد ترامپ از کمک‌های آمریکا به اوکراین
رئیس جمهور سابق آمریکا گفت:اگر ما رئیس‌جمهوری واقعی داشتیم این جنگ هرگز آغاز نمی‌شد. او الان بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. این پول خیلی زیادی است و فکر نمی‌کنم چنین چیزی سابقه داشته است. ترامپ افزود: هر بار که زلنسکی پا به این کشور می‌گذارد با ۶۰ میلیارد دلار کشور را ترک می‌کند. او بهترین تاجر تاریخ است.
بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: پوتین جنایتکار جنگی است و آیا شما فکر می‌کنید که او در اوکراین متوقف خواهد شد؟
بایدن: حماس باید حذف شود
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اقدامات لازم برای پایان جنگ غزه گفت که یک طرح سه مرحله‌ای برای آتش‌بس در غزه پیشنهاد داده است.
او با بیان اینکه آمریکا بیشترین حمایت را از اسرائیل کرده گفت که نمی‌توان اجازه داد که حماس به حکمرانی‌اش ادامه دهد و گفت حماس باید حذف شود.
ترامپ: بایدن مثل یک فلسطینی است
باید به اسرائیل اجازه داد که برود و کار را تمام کند. او (بایدن) نمی‌خواهد که این کار انجام شود. او مثل یک فلسطینی شده است، اما او را دوست ندارند چون فلسطینی خیلی بدی است. آدم ضعیفی است. نخستین مناظره بایدن و ترامپ با حضور جیک تپر و دانا بش دو مجری سرشناس سی ان ان و بدون حضور تماشاچیان در استودیوی شبکه تلویزیونی سی ان ان در آتلانتای جورجیا در حال برگزاری است.
بایدن ایده ترامپ درباره ناتو را «احمقانه» خواند
جو بایدن ایده ترامپ برای خروج از ناتو را «احمقانه» توصیف کرد و خطاب به او گفت: «ایشان آدمی است که می‌خواهد از ناتو خارج شود. تو نمی‌توانی ناتو را تحمل کنی؟ او می‌خواهد از ناتو خارج شود.» ترامپ: به کشورهای ناتو گفتم در صورت پرداخت پول از شما در برابر روسیه حمایت می‌کنم
دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی گفت که در یک جلسه «بسیار محرمانه» در سال ۲۰۱۸ به کشورهای عضو ناتو گفته که در صورت عدم پرداخت پول از آنها در برابر حمله روسیه محافظت نخواهد کرد.
طفره ترامپ از پاسخ به سوال درباره حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین
رئیس جمهور سابق آمریکا گفت:«باید ببینم چه می‌شود، اما قبل از آنکه آن کار را انجام دهیم مشکلی که داریم این است که کل هزینه‌ها به عهده ما است. بنابراین آنها ما را در تجارت می‌کشند. من توافق‌های تجاری بزرگی با کشورهای اروپایی به ثمر رساندم. آنها هیچ چیزی که ما داریم را نمی‌خواهند اما ما باید خودروها، مواد غذایی و همه چیز آنها را بخریم. من این را تغییر دادم. اما مسئله بزرگی که تغییر دادم این بود که آنها باید پول پرداخت کنند. تنها دلیلی که او [بایدن] می‌تواند با ناتو بازی کند این است که من آنها را وادار کردم صدها میلیارد دلار پول بدهند. من به آنها گفتم که اگر پول ندهید من از ناتو حمایت نخواهم کرد. در یک جلسه خیلی محرمانه در سال ۲۰۱۸ از من پرسیدند از ما در برابر روسیه محافظت خواهید کرد؟ گفتم اگر پول ندهید این کار را نخواهم کرد.»
بایدن: ترامپ مسئول ۶ ژانویه است
جو بایدن گفت که دونالد ترامپ مسئول حوادث ۶ ژانویه است. او گفت عاملان این حمله باید در زندان باشند اما ترامپ می‌خواهد آنها را آزاد کند.
ترامپ: پسر بایدن یک مجرم دادگاهی است
دونالد ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مخالفان سیاسی‌اش را هدف تعقیب قضائی قرار خواهد داد گفت: «پسر ایشان (بایدن) یک مجرم دادگاهی است.» وی اضافه کرد: پسر او مجرم است و بارها و بارها محکوم خواهد شد. او قبلاً باید محکوم می‌شد. جو خودش هم می‌تواند به خاطر کارهایی که انجام داده یک مجرم دادگاهی باشد. او کارهای وحشتناکی انجام داده است. وی در ادامه گفت: «دوم اینکه اینکه تو حق داری فقط به خاطر اینکه رئیس‌جمهور هستی دنبال دادگاهی کردن کسی باشی غلط است. هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا اینطور صحبت نکرده است.» بایدن سپس به جرائم و رفتارهای غیراخلاقی ترامپ اشاره کرد و گفت که او در زمانی که همسرش باردار بوده با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن رابطه جنسی برقرار کرده است.
ترامپ: بایدن ما را به جنگ جهانی سوم خواهد کشاند
دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتی مدعی شد که جنگ‌هایی که در حال حاضر در جریان است با وجود جو بایدن به پایان نخواهد رسید و او آمریکا را وارد جنگ جهانی سوم خواهد کرد.
او گفت: «ما به جنگ جهانی سوم بسیار بسیار نزدیک هستیم و او ما را به اینجا رسانده است.» این مناظره ۹۰ دقیقه ( یکساعت و نیم ) طول خواهد کشید و شامل دو وقفه همراه با آگهی های بازرگانی است و در طول برگزاری آن، ستادهای انتخاباتی دو نامزد نمی توانند با آنها تعامل داشته باشند. بایدن و ترامپ موافقت کرده اند که در یک تریبون حاضر شوند و جایگاه آنها با سکه یا همان شیر یا خط میان نمایندگان دو نامزد تعیین شده است و بایدن در تریبونی که در سمت راست تصاویر تلویزیونی دیده می شود، قرار می گیرد و ترامپ در تریبون سمت چپ. قرار است میکروفون‌ها نیز در طول مناظره به جز نامزدی که نوبت سخنرانی است، خاموش خواهد بود چرا که آخرین مناظره آنها در سال ۲۰۲۰ با تنش فراوان همراه بود و ترامپ اجازه نمی داد بایدن سخنانش را کامل کند که این رفتار، بایدن را مجبور به واکنش کرد و گفت: «نمی توانی خفه شوی مرد؟» همچنین مقرر شده است رئیس جمهور آمریکا، آخرین فردی باشد که در این مناظره صحبت می کند. هر دو نامزد بصورت سرپا مناظره را انجام خواهند داد. هیچ وسیله یا یادداشتی روی صحنه مجاز نخواهد بود و به نامزدها فقط یک خودکار، کاغذ و یک بطری آب داده می شود. تیم بایدن که برخی از آنها به آماده‌سازی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا برای مناظره‌هایش کمک کرده بودند، امیدوارند که امشب از نحسی مناظره های نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عبور کنند. مناظره‌های تلویزیونی مدت‌هاست که بخش مهمی از مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آمریکا بود و لحظات تاریخی را برای نامزدها رقم زده است. روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا امشب (پنجشنبه شب به وقت محلی) خارج از محیط امن دفتر خود در کاخ سفید، با یکدیگر مواجه می شوند و میلیون ها آمریکایی و نیز افکار عمومی جهان شاهد این مناظره تاریخی خواهند بود.
ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد. آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.
فضا و قوانین مناظره انتخابات چگونه خواهد بود؟
تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش کرد که اولین مناظره «بایدن – ترامپ» بدون حضور تماشاگر بود؛ اتفاقی که یکی از مطالبات تیم بایدن را محقق می‌سازد زیرا آنها می‌خواهند از حضور تماشاگرانی که موجب هیاهو، تشویق و انحراف بحث‌ها می‌شوند، جلوگیری کنند. گزارش شده است هنگامی که نوبت صحبت نامزدها نیست، میکروفون آنها خاموش خواهد شد و این مورد هم یکی دیگر از درخواست‌های ستاد انتخاباتی بایدن بوده است. هم‌چنین به هر یک از نامزدها قلم، کاغذ و یک بطری آب داده خواهد شد اما هیچ یادداشت از پیش‌نوشته شده‌ای اجازه ندارند با خود به روی صحنه ببرند. هر یک از نامزدها ۲ دقیقه فرصت خواهند داشت تا به سوال مجریان مناظره پاسخ دهند. آنها هم‌چنین یک دقیقه فرصت دارند تا به اثبات خلاف ادعای یکی از طرفین پاسخ دهند. در پنج ثانیه آخر باقی‌مانده، چراغ چشمک‌زن برای هشدار نمایش داده می‌شود و پس از اتمام فرصت، چراغ قرمز نمایان خواهد شد. نامزدها در جایگاه خود خواهند بود و قرعه بدین صورت شده که بایدن در سمت راست و ترامپ در سمت چپ خواهد ایستاد و ترامپ در قسمت پایانی آخرین نفر برای اظهار نظر خواهد بود. «جیک تپر» و «دانا بَش» خبرنگاران سی‌ان‌ان، مجریان این مناظره خواهند بود و با همکاری هم این برنامه را هدایت خواهند کرد.
این مناظره چه تفاوت‌هایی داشت؟
این اولین باری نیست که بایدن و ترامپ طی یک مناظره انتخاباتی مقابل هم قرار می‌گیرند اما شرایط نسبت به سال ۲۰۲۲ تفاوت‌های قابل‌توجهی دارد. هر ۲ نامزدها شانس یک دور ریاست دیگر را دارند و در کنار همه اینها، جنجال‌های فراوانی را طی این سالها با خود به همراه داشته‌اند. این اولین مناظره ترامپ خواهد بود که با ۳۴ فقره جرم از جمله پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در دادگاه نیویورک مواجه است و بسیاری بی‌صبرانه منتظر هستند تا تماشا کنند که بایدن چگونه این مسئله را مطرح خواهد کرد. هم‌چنین مشخص نیست که آیا ترامپ پرونده «هانتر بایدن» پسر جو بایدن را که اخیرا در پرونده حمله سلاح گناهکار شناخته شده است، عنوان خواهد کرد یا خیر. محبوبیت بایدن طی ماه‌های اخیر با روند کاهشی مواجه بوده اما به طور کلی رقابت این ۲ نامزد گاها به هم نزدیک بوده است. ای‌بی‌سی نیوز گزارش می‌کند که ترامپ قطعا بایدن را به دلیل «ورود غیرقانونی مهاجران» در مرزهای جنوبی آمریکا زیر سوال خواهد برد و احتمالا موارد دیگری نظیر تورم و عدم مدیریت درگیری‌های خارجه در اوکراین و غزه را برجسته خواهد کرد. جو بایدن نیز به نوبه خود رقیبش ترامپ را به دلیل شورش در کنگره (ششم ژانویه ۲۰۲۱) به چالش خواهد کشید.
هم‌چنین انتظار می‌رود بایدن به عنوان سیاستمداری که لقب «پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا» را به خود اختصاص داده، درباره سن و توانایی‌اش برای ادامه مسیر توضیحاتی ارائه دهد. او در حال حاضر ۸۱ سال سن دارد و اگر در انتخابات پیروز شود، در پایان دوره دومش در سن ۸۶ سالگی کاخ سفید را ترک خواهد کرد.
ترامپ ۷۸ ساله هم صرفا چهار سال از او کوچک‌تر است اما گاف‌های پی در پی رقیبش باعث شده تا انتقاداتی را علیه او عنوان کند. علاوه بر آنچه ذکر شد، جو بایدن باید تلاش داشته باشد تا اعتماد جوامع مسلمان، عرب‌تبار آمریکایی و سیاه‌پوستان را مجددا جلب کند؛ درست همانطور که آنها در سال ۲۰۲۰ از او حمایت کردند. دونالد ترامپ هم تقلا خواهد کرد تا رای‌هایی را که میان رای‌دهندگان مُسن از دست داده، دوباره به‌دست بیاورد.
گام بعدی چیست؟
طبق آنچه رسانه‌ها طی روزهای اخیر گزارش کرده‌اند، احتمالا ترامپ از معاون خود رونمایی خواهد کرد و هم‌چنین مناظره مشابهی میان معاون پیشنهادی بایدن و ترامپ برگزار خواهد شد اما تاریخ آن هنوز قطعی نشده است. «کامالا هریس» معاون کنونی جو بایدن موافقت کرده که یا در تاریخ ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) و یا در تاریخ ۱۳ اوت (۲۳ مرداد) مناظره‌ای میان معاونین نیز برگزار شود.
در پی پرونده حق‌السکوت، حکم مجازات دونالد ترامپ قرار است در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر)، درست چهار روز پیش از آن صادر خواهد شد که حزب جمهوری‌خواه می‌خواهد رسما او را در گردهمایی سراسری نامزد حرب معرفی کند. این رئیس‌جمهور سابق آمریکا ممکن است با مجازات زندان روبه‌رو شود اما احتمال اینکه او را جریمه کنند، بیشتر است.
سایه سنگین سن نامزدها بر اولین مناظره ترامپ و بایدن
در رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ، سالمندترین نامزدهای دو حزب اصلی در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سن یک موضوع مهم در مبارزه انتخاباتی است که از آن گریزی ندارند.
این مناظره فرصتی را برای ارزبیابی تواناییی جسمی و ذهنی این دو نامزد در اختیار ناظران قرار خواهد داد. بایدن و ترامپ، که در نظرسنجی‌های ملی تقریبا با هم برابر هستند، به مدت ۹۰ دقیقه، زیر نور خیره‌کننده دوربین‌های تلویزیونی با کیفیت تصویری بالا، در مورد موضوعاتی از اقتصاد و جنگ‌های خارجی گرفته تا مهاجرت و آینده دموکراسی به مناظره خواهند پرداخت. یک لغزش، تلو تلو خوردن یا اشتباه کلامی می‌تواند نگرانی در مورد سن بالای آن‌ها را تشدید کند و با جلب توجه رای‌دهندگان، جهت این رقابت تنگاتنگ را تغییر دهد. اما نمایش یک عملکرد قوی ممکن است برای آقای بایدن، مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدن با پرسش‌هایی درباره توانایی و آمادگی ذهنی‌اش درگیر بوده است، حیاتی‌تر باشد. جیم مسینا، استراتژیست دموکرات که مدیریت کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما را در سال ۲۰۱۲ بر عهده داشت، گفته است: «واقعیت ۸۱ ساله بودن بایدن را کتمان نمی‌کنیم، و نمی‌توان این واقعیت را پنهان کرد که ترامپ هم در اصل با او هم سن است، بنابراین این مناظره بر سر سن و سال نیست، بلکه در مورد سیاست و رویکرد آنهاست.» مسینا معتقد است: «بخشی از آنچه باید در پنجشنبه شب روی دهد، شروع گفتگو در مورد تفاوت بین این نفر است.» نظرسنجی‌ها نشان می دهد که در مورد سن و سال این دو نامزد، رای‌دهندگان در مورد سن آقای بایدن نگرانی بیشتری احساس می‌کنند. اما اگر ترامپ پیروز شود، قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود، رکورد جو بایدن به عنوان سالمندترین رئیس جمهور آمریکا را خواهد شکست. نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و کالج سینا درماه مارس نشان داد که ۷۳ درصد از رای‌دهندگان ثبت نام کرده معتقدند که آقای بایدن «پیرتر از آن است که بتواند یک رئیس جمهوری کارآمد باشد.» بر اساس این نظرسنجی، رای‌دهندگان از همه گروه‌های سنی از جمله افراد بالاتر از ۶۵ سال در این نگرانی در مورد آمادگی رئیس جمهوری برای تصدی این مقام اشتراک نظر داشتند.
تنها ۴۲ درصد از رای‌دهندگان ثبت نام کرده با وجود تفاوت سنی سه سال و نیم با بایدن، همین نگرانی را در مورد ترامپ ابراز کردند. لری ساباتو، مدیر مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا، گفته است: «این نگرانی باید در مورد هر دوی آنها مصداق داشته باشد اما سن و سال بایدن بیشتر به چشم می‌آید.» اوایل سال جاری میلادی، یکی از پزشکان کاخ سفید گفت که آقای بایدن «قابلیت انجام وظیفه را دارد» اما نگرانی در مورد سن او از همان زمان آغاز ریاست جمهوری همچنان ادامه داشته است. نشانه‌های پیری او در سال‌های اخیر چشمگیرتر شده است از جمله صدای آرام‌تر، ضعف‌های گاه‌به‌گاه حافظه و «خشکی عضلات هنگام راه رفتن» که پزشکانش آن را تا حدی به ابتلای به آرتروز نسبت می‌دهند. آقای ساباتو گفته است که در مقام رئیس جمهوری، بایدن «تقریباً در تمام لحظات در معرض دید عموم قرار دارد» و نتیجه گرفته است که او بیش از رقیب انتخاباتی خود زیر ذره‌بین بوده است. ویدیوهایی از کارهای معمول، مثل بالا و پایین رفتن از پله‌های هواپیمای ویژه ریاست جمهوری، عبور از عرض صحنه در رویدادهای عمومی و نظایر اینها به طور آنلاین و از نزدیک در رسانه‌های محافظه‌کار زیر نظر قرار داشته است. در ژوئن ۲۰۲۳ که آقای بایدن در مراسم فارغ التحصیلی دانشکده نیروی هوایی زمین خورد و پایین افتاد، خبر این واقعه فورا در سراسر کشور پخش شد. پس از اینکه محافظان به او کمک کردند تا روی پاهایش بایستد، به حالت عادی ایستاد و راه رفت. اعضای گروه همراه گفتند که پای او به یک کیسه شن روی صحنه گیر کرد و زمین خورد. خود بایدن بعدا گفت « به کیسه شن خوردم.» برخی از دموکرات‌ها به طور علنی و خصوصی نسبت به سن رئیس‌جمهور ابراز نگرانی کرده‌اند، اما در ماه فوریه که رابرت هوور، بازپرس ویژه وزارت دادگستری، گزارش تحقیقات خود را درباره برخورد جو بایدن در زمینه نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده پس از دوره معاونت رئیس‌جمهور منتشر کرد، از او حمایت کردند. این گزارش محاکمه رئیس جمهور را توصیه نکرد، اما توصیف آقای هور از رئیس‌جمهور به‌عنوان «یک سالمند با حافظه ضعیف» خبرساز شد. اما چند هفته بعد که آقای بایدن در نشست مشترک دو مجلس سخنرانی گزارش سالانه در مورد اوضاع کشور را ایراد کرد، کارشناسان از لحاظ ایراد یک سخنرانی پرانرژی به او نمره بالایی دادند. رو کانا، نماینده کنگره و از اعضای مهم ستاد تبلیغاتی جو بایدن، هفته گذشته به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «رییس‌ جمهور همیشه در لحظات بزرگ، به خوبی عمل می‌کند. او در سخنرانی گزارش وضعیت ایالات متحده چنین کرد و مردم این را دیدند.» ستاد مبارزات انتخاباتی بایدن امیدوار است که مناظره پنجشنبه فرصت دیگری باشد که در آن رئیس جمهور نشان دهد می‌تواند فشار حکومت کردن را تحمل کند و از لحاظ رویکرد و خلق و خوی سیاسی، تضاد بارزی را با ترامپ به نمایش بگذارد. پیش از مناظره، دونالد ترامپ ابراز نظر کرد که ممکن است عملکرد حریفش فراتراز انتظار باشد و در یک برنامه گفتگوی با پادکست ال-این گفت که به نظر او «بایدن مناظره‌کننده شایسته‌ای است.» وی افزود: «نمی‌خواهم او را دست کم بگیرم.»
ترامپ به‌طور جداگانه ادعاهای البته ناموجهی را هم مطرح کرده است در این مورد که رئیس‌جمهور از داروهای تقویت‌کننده ویژه استفاده می‌کند تا عملکرد خوبی داشته باشد، اما ستاد مبارزات انتخاباتی بایدن این نظر را «دروغ‌های بی‌اساس» توصیف کرده است.
در حالیکه نگاه به سن ترامپ چندان شدید نیست، رئیس‌جمهور سابق با پرسش‌های دیگری در مورد شایستگی خود برای تصدی ریاست جمهوری مواجه بود است. در یک گردهمایی در ماه ژانویه، به نظر می‌رسید که ترامپ برای لحظاتی در طول سخنرانی خود نیکی هیلی، رقیب جمهوریخواهش برای کسب نامزدی این حزب را با نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات اشتباه گرفته است. او به اشتباه ادعا کرد که خانم هیلی در زمان حمله ۶ ژانویه به کنگره «مسئول امنیت» بوده است. خانم هیلی، سفیر سابق ترامپ در سازمان ملل متحد، در جریان رقابت برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه، خواستار آزمایش «توانایی ذهنی» از سیاستمداران بالای ۷۵ سال شد. پزشک شخصی ترامپ در ماه نوامبر بیانیه‌ای صادر و در آن تایید کرد که «آزمون قدرت شناختی او استثنایی بوده است.» ترامپ در اجتماع روز شنبه در پنسیلوانیا از رفتار دوگانه رسانه‌ها با خود و بایدن گله کرد. او به حامیانش گفت: «اگر من یک کلمه را کمی اشتباه بگویم، آنها می‌گویند: او از نظر توانایی شناختی ناتوان است در حالیکه بایدن به در و دیوار می‌خورد، روی صحنه زمین می‌خورد، از پله می‌افتد.» ستادهای انتخاباتی هر دو نامزد با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به دنبال جا انداختن روایت مورد پیرامون نامزد مخالف بوده‌اند و بریده‌های ویدیویی از گاف‌های کلامی، حرکات غیرعادی و در مواردی، فیلم‌های ویرایش شده‌ای را منتشر می‌کنند. اخیراً جمهوریخواهان و رسانه‌های راست‌گرا حملات خود را به شایستگی ذهنی آقای بایدن تشدید و انبوهی از کلیپ‌های ویدیویی تقطیع شده را منتشر کرده‌اند. از جمله در یکی از آنها، به نظر می‌رسد در جریان اجلاس سران کشورهای گروه ۷ در ایتالیا، جو بایدن حالت سردرگمی دارد. نسخه ویرایش نشده این فیلم نشان می‌دهد که آقای بایدن در حال حرکت برای استقبال از چتربازان در جریان نمایش چتربازی است. چند روز بعد، منتقدان محافظه‌کار فیلمی را به اشتراک گذاشتند که رئیس‌جمهور در یک تجمع برای جمع‌آوری کمک مالی در لس‌آنجلس روی صحنه سرگردان ایستاده و اینکه باراک اوباما دستش را می‌گیرد و با هم از صحنه خارج می‌شوند. دونالد ترامپ و سایر جمهوریخواهان ادعا کردند که این شواهد نشان می‌دهد آقای بایدن سرجایش میخکوب شده و نمی‌داند که باید از صحنه خارج شود اما حامیان او کلیپ‌های دیگری از این مراسم را منتشر کردند که به نظر می‌رسید بایدن را در حال لبخند زدن در برابر تشویق حاضران نشان می‌دهد. ستاد انتخاباتی بایدن در یک واکنش سریع در رسانه‌های اجتماعی، کلیپ‌هایی را منتشر کرد تا در مورد آمادگی ذهنی ترامپ را زیر سئوال ببرند.
در این کلیپ‌ها به نظر می‌رسید ترامپ در زمان ریاست جمهوری قبل از وقت مقرر در نظر داشت از صحنه خارج شود اما مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، او را به صحنه هدایت می‌کنند.
رای‌دهندگان جوان از چیزی که می‌بینند خوششان نمی‌آید
با این حال، حتی با وجود اینکه برخی از این ویدیوها به راحتی قابل تکذیب است، ذهنیت رای‌دهندگان در مورد سن بایدن همچنان یکی از بزرگترین نقاط ضعف اوست.
ناظران انتخاباتی می‌گویند که این موضوع به ویژه در مورد رای‌دهندگان جوان‌تر بیشتر صادق است در حالیکه به طور سنتی، جوان‌ترها بیشتر از سایر گروه‌های سنی به دموکرات‌ها تمایل دارند.
آماندا لیتمن، استراتژیست دموکرات و بنیانگذار موسسه «رقابت برای هدف» که نسل بعدی نامزدهای حزب دموکرات را آموزش می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند، گفته است که تماشای این مناظره می‌تواند «چشم رای‌دهندگان جوان‌تر را باز کند.» خانم لیتمن درباره سن نامزدها گفته است: «من فکر می‌کنم این نشان‌دهنده یک ساختار سیاسی است که به نسل قدیمی‌تر این امتیاز را داده است که برای مدت طولانی‌تری در قدرت بماند. این یکی از دلایل متعددی است که به خصوص رای‌دهندگان جوان تر احساس عدم مشارکت دارند زیرا رهبران را منعکس‌کننده خواست خود نمی‌بینند.» براند ویلیامز، حسابدار ۲۳ ساله در ایالت کانتیکات، گفته است که در انتخابات سال ۲۰۲۴ دوباره از آقای بایدن حمایت خواهد کرد. او آقای بایدن را سیاستمداری قوی می‌داند که در سیاست خارجی مدیریت قوی دارد و از سیاست‌های اقتصادی او هم حمایت می‌کند. آقای ویلیامز در عین حال گفت: «یک مساله هم وجود دارد و آن سن بایدن است.»» اگرچه آقای ویلیامز قصد دارد مناظره پنجشنبه را تماشا کند، اما گفت که آرزو داشت می‌توانست به یک فرد جوان‌تر رای بدهد «نه تنها برای اینکه دارای سرزندگی است بلکه به این دلیل که چنین فردی نمایندگی همه آمریکایی‌ها، چه جوان و چه پیر، را می‌داشت.» در ایالت جورجیا، یعنی محل اولین مناظره این انتخابات، اعضای حزب دموکرات به بی‌بی‌سی گفتند که در میان رای‌دهندگان جوان حزبی احساس بی‌علاقگی وجود دارد و گره اصلی برای آنها همین سن و سال بایدن است. تیتوس نیکولز، وکیل ۳۹ ساله دادگستری که در شهر کاب فعالیت دارد، گفت: «بایدن در موقعیتی گیر کرده است که نسل جوان خواهان اقدام عملی است... جوانان دموکرات نمی‌خواهند به سخنرانی در این مورد گوش دهد که چرا ما آمریکاییان یک ملت بهتر هستیم.» او افزود، رییس جمهور «فردی قدیمی‌تر و با ثبات‌تر است، اما این چیزی نیست که مردم دنبال آن باشند.» به گفته خانم لیتمن، استراتژیست دموکرات، اگر آقای بایدن بخواهد نگرانی از سن خود را از میان ببرد، باید ضربات محکمی به حریف بزند.
آماندا لیتمن معتقد است که: « او باید شایستگی و اعتماد به نفس و کمی هم روحیه مبارزه‌جویی از خود نشان دهد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه