روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ شنبه ۹ تير - شماره 4623

آغاز رای‌گیری انتخابات ایران از نیوزلند و پایان انتخابات در آمریکا


  ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر در انتخابات دیروز واجد شرایط رای‌دادن بودند که بخشی از آنها در خارج از کشور زندگی می‌کنند؛ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400، یعنی سه سال پیش، شمار ایرانیان خارج از کشوری که می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام شد.
ایرانیان در کدام کشورها در انتخابات شرکت نمی‌کنند؟
براساس گزارش‌ها، کانادا مجوز برگزاری انتخابات ایران را صادر نکرد؛ بر همین اساس، با هماهنگی دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، صندوق‌های اخذ رأی در مرز بین آمریکا و کانادا در ۲ منطقه بوفالو و سیاتل قرار داده ‌شد. علاوه بر کانادا، شماری از هموطنان در کشورهای دیگر نیز امکان مشارکت در انتخابات ندارند؛ ازجمله در یمن که هنوز سفارت ایران در این کشور فعال نشده است. به‌دلیل عدم‌حضور ایرانیان در سودان، در سودان نیز رای‌گیری انجام نخواهد شد. با وجود تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری انتخابات در مکه و مدینه، این تلاش‌ها نیز به نتیجه نرسید، اما رای‌گیری از حجاج ایرانی در عربستان در ریاض انجام ‌شد. آمریکا، آخرین نقطه‌ای است که انتخابات ایران در آنجا برگزار شد. دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و داشتن ۱۸ سال تمام ازجمله شرایط رای‌دادن در انتخابات بود.
رای‌گیری از اروپا
صبح دیروز، رای‌گیری برای تعیین نهمین رئیس‌جمهور ایران، در نمایندگی‌های کشورمان در اروپا آغاز شد. انگلیس، یکی از بزرگ‌ترین مراکز اخذ رأی ایرانیان خارج از کشور است، چراکه ۱۰ صندوق در ۱۰ شعبه اخذ رأی در بریتانیا مستقر شد که از این تعداد ۵ صندوق در مناطق مختلف شهر لندن و پنج صندوق در منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل، گلاسکو و کاردیف قرار داشت. در آلمان در ۵ حوزه انتخابیه ازجمله سفارت ایران در برلین و کنسولگری‌های کشورمان در فرانکفورت، هامبورگ، مونیخ و همچنین شهر بن رای‌گیری انجام شد. فرایند رای‌گیری در نمایندگی ایران در سن‌پترزبورگ روسیه نیز برگزار شد. ایرانیان در فرانسه با حضور در سفارتخانه کشورمان در پاریس رأی خود را به صندوق انداختند. شهرهای وین و گراتس در اتریش و براتیسلاوا در اسلواکی نیز آماده اخذ رأی از هموطنانمان بودند. رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رم پایتخت ایتالیا، آتن پایتخت یونان، زاگرب در کرواسی و هلند نیز انجام پذیرفت.
رای‌گیری در کشورهای منطقه‌ای و آسیا
همچنین فرایند برگزاری انتخابات در استانبول (ترکیه)، دبی (امارات)، مسقط (عمان) دهلی نو (هند)، مزارشریف (افغانستان) و قطر برگزار شد. در لبنان سه حوزه در بیروت، بعلبک و نبطیه به اخذ رأی ایرانیان مقیم پرداختند. صندوق‌های اخذ رأی در ۶ حوزه بغداد، کربلا، نجف، بصره، اربیل و سلیمانیه، متشکل از ۱۴ صندوق ثابت و ۱۰ صندوق سیار، راس ساعت هشت صبح به وقت محلی کار اخذ رأی از ایرانیان مقیم عراق و زائران عتبات مقدسه را آغاز کردند. پنج صندوق رأی در شهرهای اسلام‌آباد، پیشاور، کراچی و لاهور پاکستان نیز مستقر بودند. هموطنانمان در اندونزی، تاجیکستان، گرجستان و بنگلادش هم با حضور در سفارتخانه ایران رأی خود را به صندوق انداختند. انتخابات ریاست‌جمهوری در پکن پایتخت چین، شانگهای، گوانجو و هنگ‌کنگ برگزار شد. رأی‌گیری در ۲ شعبه اخذ رأی در سئول و همچنین صندوق انتخاباتی سیار در شهرهای بوسان، اولسان و دجان کره‌جنوبی هم انجام شد.
فرایند انتخابات در استرالیا
حوزه‌های چهارگانه انتخاباتی در استرالیا در شهرهای کانبرا، سیدنی، ملبورن و بریزبین صبح دیروز به وقت محلی آغاز به‌کار کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه