روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير - شماره 4619

در نکوداشت عباس کیارستمی مطرح شد؛

کیارستمی جهان را پر از معجزه می‌دید


 مراسم نکوداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی جمعه 1 تیر ماه در موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه سینما، مراسم نکوداشت زنده‌یاد عباس کیارستمی به مناسبت زادروز این هنرمند فقید جمعه ۱ تیر ماه در موزه سینمای ایران برگزار شد. این مراسم با اجرای اولین قسمت از پادکست حضوری «رادیو سینما موزه» با اجرای شهراد بانکی و مژگان اصغری آغاز شد. در این پادکست، زندگی عباس کیارستمی در قالب خاطرات او و سخنان بزرگان سینما درباره این فیلمساز بررسی شد. همچنین یادداشتی از علیرضا رئیسیان کارگردان سینما که فیلم «ایستگاه متروک» را بر مبنای فیلمنامه‌ای از عباس کیارستمی و کامبوزیا پرتوی کارگردانی کرده است قرائت شد.
در بخش بعدی این مراسم، فیلم «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان به نمایش درآمد.
پس از نمایش این مستند، سیف‌الله صمدیان گفت: هنگامی که تیتراژ پایانی این فیلم بر زمینه سیاه نقش بست، خانم لیلی گلستان به من گفت که با این فیلم من را به گریه انداختی. چیزی در حدود سی سال، من در تمام سفرها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها کنار کیارستمی بودم و ما در کنار یکدیگر تصویر را نفس کشیدیم. زمانی که در پاریس هواپیمای حامل کیارستمی را به ایران می‌آوردیم، ساعات بسیار تلخی بر من گذشت زیرا من در بخش مسافران نشسته بودم و کیارستمی در قسمت بار هواپیما حمل شد. من حتی سر تدفین و مزار او نیز نتوانستم حضور پیدا کنم.
وی تصریح کرد: یک ماه بعد از خاکسپاری، بهمن کیارستمی از سانفرانسیسکو زنگ زد و گفت آلبرتو باربارا رئیس جشنواره ونیز می‌خواهد برای کیارستمی مراسم بزرگداشتی برگزار کند و نیاز به تهیه فیلمی جدید است. تنها یک ماه به آغاز آن دوره از جشنواره باقی مانده بود. باربارا با من تماس گرفت و گفت می‌خواهم بزرگترین ریسک دوران کاری خود را انجام دهم و فیلمی را که هنوز ساخته نشده است در کاتالوگ جشنواره قرار دهم! احساسات او من را تحت تاثیر قرار داد و طی بیست و چهار ساعت از دوستانم در دفتر خواستم تا فیلم‌های مربوط به کیارستمی را که تهیه کرده بودم در اختیارم قرار دهند. از میان آن‌ها، من ابتدا و انتهای فیلم را پیدا کردم و کمی خیالم راحت شد. این فیلم طی بیست و پنج شبانه روز آماده شد.
صمدیان افزود: سینمای کیارستمی به گونه‌ای است که وقتی از سالن خارج می‌شوی، گویا اثر تازه برای مخاطب آغاز می‌شود. اسکورسیزی بهترین فیلم خود در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ را «ای بی سی آفریقا» می‌دانست در حالی که منتقدان ایرانی حتی این اثر را فیلم نمی‌دانستند و اسکورسیزی فیلم‌ساز مورد علاقه بسیاری از آن‌ها بود. از زنده یاد حمیده رضوی فیلم پشت صحنه «شیرین» و «کپی برابر اصل» را گرفتم و از بهمن نیز ماکت فیلم «طعم گیلاس» را دریافت کردم.
این سینماگر بیان کرد: در جامعه امروز ایران و جوانانی که دچار اختاپوس بی سر و ته فضای مجازی شده‌اند، وجود پادکستی مانند «رادیو سینما موزه» بسیار با اهمیت است و باعث شناخته شدن بزرگان هنر تصویر ایران می‌شود. کیارستمی معتقد بود هر کاری که افراد در سینما صورت می‌دهند اگر باورپذیر نباشد راه به جایی نمی‌برد. در فیلم «طعم گیلاس» آقای باقری که نقش پیرمرد آذربایجانی را ایفا می‌کرد به صورت اتفاقی به گروه اضافه شد. حضور او باعث شد که بیانیه پایانی فیلم صورتی شعاری به خود نگیرد. این فرد به صورت اتفاقی پیش از ضبط این سکانس، از بالای همان تپه‌ای که تک درختی آنجا بود پایین آمد. پیدا کردن این بازیگر مانند یک معجزه بود. تمام حرف‌های مربوط به بازگشت به زندگی توسط این بازیگر و به طبیعی‌ترین شکل ممکن برگزار شد.
صمدیان عنوان کرد: کیارستمی عقیده داشت می‌توان یک انیمیشن را باورپذیر ساخت و در مقابل یک فیلم مستند می‌تواند باورپذیر نباشد. او علاوه بر باورپذیری، روی به اندازه بودن تاکید زیادی داشت و در سال‌های آخر زندگی خود معتقد بود که باید هایکووار زیست. او فحاشی‌ها را به جان خرید تا ثابت کند جوانی که توان خوانش سعدی را ندارد، باید از این شاعر مواردی در اختیار او قرار دهیم تا بلکه درهای ورود به دنیای این بزرگان به روی آن‌ها گشوده شود. کیارستمی کار را همچون عبادت می‌دانست و خلقت را تمام نشدنی و پر از معجزه می‌دید. کیارستمی آبرودار واژه‌کار بود. او تعریف می‌کرد در تاریکی مطلق و پیش از سپیده‌دم به مناطقی در اطراف دماوند می‌رفت و منتظر می‌ماند تا اولین پرتو نور نقش بسته تا بتواند عکسی را ثبت کند. او دارای نگاهی ویژه به خلقت و طبیعت بود و برایش همه چیز معجزه وار اتفاق می‌افتاد.
این فیلمساز درباره زنده یاد کیارستمی ادامه داد: او تمام داشته‌های خود را مدیون ادبیات و موسیقی بود اما اعتقاد داشت نباید از ادبیات وام گرفته شود، بلکه باور قلبی داشت اطراف ما سرشار از ایده است اما به جای دیدن، تنها نگاه می‌کنیم. او عقیده داشت باید مانند کودکان به جهان اطراف خود بنگریم، چراکه دیدن تجربه‌های تازه تنها در کودکان اتفاق می‌افتد و تقلید رفتار آن‌ها می‌تواند ما را به کشف‌های تازه برساند.
صمدیان در پایان گفت: فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی اوست و هر فیلم از او حکم چندین فریم عکس را دارد. او حتی به جز پایان بندی که در انتقال معنا نقش داشت، به باقی لحظات فیلمنامه‌های خود مقید نبود و بسته به حضور بازیگران مختلف، در فیلمنامه تغییراتی را اعمال می‌کرد. کیارستمی بلد بود که چگونه از آی کیو و هوش خود استفاده کرده و تصمیمی درست‌تر نسبت به موقعیتی که در آن قرار داشت، اتخاذ کند. وجود کیارستمی همواره سرشار از اعتماد، اطمینان و افزودن بود.
در این مراسم افرادی همچون لیلی گلستان، سیف الله صمدیان، محمود گبرلو، عزیزالله حاجی مشهدی، علاقه‌مندان سینمای کیارستمی و… حضور داشتند.

تماشای کار تازه پورناظری‌ها؛
فروش بلیط «سی‌صد» آغاز می‌شود
 مرحله بلیت فروشی پروژه تازه سهراب پورناظری از ظهر یکشنبه سوم تیر ساعت ۱۲ آغاز می‌شود.
سهراب پورناظری که در سال ۱۴۰۱ کنسرت نمایش «سی‌صد» را با داستانی درباره کتاب‌سوزیِ نیشابور و نجات شاهنامه‌ها به کارگردانی امیر جدیدی، روی صحنه برده بود، این بار این رویداد را با داستان تازه‌ی «گات»، نوشته‌ محمد رحمانیان، اجرا می‌کند.
تهمورس پورناظری تهیه‌کننده‌ پروژه «سی‌صد» و یک مجموعه اقتصادی دیگر حامی این رویداد بزرگ هنری هستند که توسط موسسه بارانا در مجموعه‌ فرهنگی تاریخی سعدآباد روی صحنه می‌رود.
به گفته سهراب پورناظری، سی‌صد با داستان «گات» به دنبالِ برکشیدن مفاهیم کهن و انسان‌ساز ایرانی روی صحنه موسیقی و نمایش است.
برای تهیه و تولید پروژه جدید پورناظری بیش از ۳۰۰ نفر به طور مستقیم حضور دارند.

انیمیشن پیکسار «تلماسه» را گرفت؛
«درون بیرون ۲» پرفروش‌ترین شد
 «درون بیرون ۲» با عبور از فروش «تلماسه: قسمت دوم» به پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۴ در آمریکای شمالی بدل ‌شد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، انیمیشن جدید پیکسار با فروش روز جمعه خود موفق شد تا در هشتمین روز اکرانش عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال آمریکا را از آن خود کند.
این فیلم که تا اینجا هیچ نشانی از کاهش سرعت فروش خود نشان نداده رکوردهای مختلفی به جا گذاشته و روز جمعه با رسیدن فروشش به بیش از ۲۸۳ میلیون دلار، فیلم «تلماسه ۲» را با فروش کلی ۲۸۲.۱ میلیون دلار در داخل آمریکا، پشت سر گذاشت.
«درون بیرون ۲» پنجشنبه فروش جهانی خود را به ۴۸۱.۴ میلیون دلار رساند تا روز جمعه از مرز ۵۰۰ میلیون دلار در سطح جهانی عبور کند.
در آمریکای شمالی، انتظار می‌رود مجموع فروش «درون بیرون ۲» تا یکشنبه و پشت سر گذاشتن دومین آخر هفته اکرانش به ۳۵۰ میلیون دلار برسد و با احتساب فروش جهانی تا پایان یکشنبه به رقم ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برسد. «تلماسه: قسمت دوم» با فروش ۷۱۱.۸ میلیون دلار در سطح جهان هنوز پرفروش‌ترین فیلم سال را حفظ کرده‌است.
دیزنی و پیکسار پس از چند شکست تجاری با این انیمیشن نفسی تازه کرده‌اند. این فیلم موفق شده تا عنوان دومین افتتاحیه پرفروش یک فیلم انیمیشن در تاریخ سینمای آمریکا را از آن خود کند و با ۱۵۴.۲ میلیون دلار حتی از «برادران سوپر ماریو» هم بالاتر رفت و پشت سر «شگفت‌انگیزان ۲» ایستاد و با فروش ۲۹۵ میلیون دلار در سطح جهانی عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن در اولین آخر هفته اکران در تاریخ را هم کسب کرد. در عین حال «درون بیرون» به اولین فیلم پس از «باربی» بدل شد که پس از پاندمی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در افتتاحیه خود در آمریکا فروخته است.
از رکورشکنی‌های دیگر «درون بیرون ۲» این بوده که رکورد پرفروش‌ترین دوشنبه و سه‌شنبه تاریخ سینمای آمریکا برای یک فیلم انیمیشن را که تاکنون در اختیار «شگفت‌انگیزان ۲» بود شکست و از رقم آن فیلم با فروش ۲۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ گذشت.
این فیلم به کارگردانی کلسی مان دنباله‌ای بر انیمیشن «درون بیرون» در سال ۲۰۱۵ است و فیلم‌نامه آن توسط مگ لفاوه و دیو هولستین نوشته شده است. «درون بیرون ۲» توسط پیکسار ساخته شده و دیزنی مسئولیت اکران آن را برعهده دارد. داستان این انیمیشن یک سال پس از وقایع قسمت قبل اتفاق می‌افتد و ماجراهای رایلی را دنبال می‌کند که هم‌زمان با ورود به ۱۳ سالگی و دوران بلوغ، تغییرات روحی و عاطفی را تجربه می‌کند. ایمی پولر، فیلیس اسمیت، لوییس بلک، تونی هیل، لایزا لاپیرا، مایا هاک، ایو ادبری، ادل اگزارکوپولوس و پال والتر هاوزر صداپیشه‌گان این انیمیشن هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه