روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد - شماره 4617

خانواده همچنان مهم است


 پدرام ندری- خانواده با تشکیل ارکان و مبنای اولیه شخصیت در تامین انواع ارزشهای اجتماعی چون قدرت ، دانش ، ثروت ، تقوی ، احترام ، موثر است . خانواده محیط عاطفی و مدرسه حقیقی عشق و محبت است . خانواده بهترین وسیله گسترش ارزش محبت در میان افراد جامعه است . محبت در همه جا از ارزشهای مطلوب اجتماعی است .
اولین نقشی که هر انسانی در روال زندگی معمول به عهده می‌گیرد نقش فرزندی است. ما با نقش فرزندی متولد می‌شویم و بعد از آن در مراحل مختلف زندگی نقش‌های دیگری نیز به عهده می‌گیریم. اما نکته‌ی مهم این است که آمادگی ما برای بر‌عهده‌گرفتن نقش‌های مختلف و آشنایی با خصوصیات و ویژگی‌ها و مسئولیت‌های هر نقش، در خانواده سالم صورت می‌گیرد. ما در خانواده با دیدن پدر و مادر خود یاد می‌گیریم که در آینده چگونه پدر و مادری باشیم؛ با دیدن خواهر و برادر خود یاد می‌گیریم که در قبال آن‌ها باید چطور رفتار کنیم و با دیدن رفتارهای تک‌تک اعضای خانواده در قبال همکاران و دوستانشان می‌فهمیم که دوستی چیست، یک دوست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و... . پایه‌ی همه این‌ها در خانواده گذاشته می‌شود و اهمیت خانواده و نقش خانواده در زندگی را هر لحظه پررنگ‌تر می‌کند.
این روزها زندگی فردی و اجتماعی دچار تغییرات زیادی شده است. از ظهور و نفوذ تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا قوت‌گرفتن پدیده مهاجرت و...، همگی باعث شده‌اند که نقش افراد و نهادهای اجتماعی اطراف ما تغییر شکل دهد. اما با همه‌ی این‌ها، چیزی که همچنان نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اهمیت خانواده سالم و نقش خانواده در زندگی است. بله، اهمیت خانواده و نقش مهم آن در زندگی هنوز به قوت خود باقی است؛ اما خانواده نیز مانند هر نهاد دیگری باید خود را با تغییرات فردی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه‌ی خود و حتی جوامع دیگر همراه کند، در غیر این صورت دیگر نمی‌تواند آن‌طور که باید ضرورت وجودی خود را در چشم نسل امروز حفظ کند.
خانواده نهاد بسیار مقدسی است که هم مایه بقای نسل بشر و هم بستری است که انسان در آن به کمال می‌رسد. تحکیم خانوده یعنی ما خانواده را پابرجا و بدون آسیب‌ نگه داریم. چون خانواده در عین حال که نهاد مقدّسی است ولی مثل هر نهاد دیگری در معرض آسیب و آفت‌ قرار دارد و این آسیب و آفت‌ها ممکن است به از هم پاشیدگی خانواده منجر شود.
 زمانی گفته‌ می‌شد که دنیای غرب در بحث طلاق آمار بالایی دارد و خانواده در آنجا از استحکام لازم برخوردار نیست. اما اکنون می‌بینیم که متأسفانه در کشور ما و در سایر مناطق مسلمان‌نشین جهان هم آمارهای طلاق هر روز بالاتر و بالاتر می‌رود.
طلاق به دو صورت ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات بنیان خانواده به طور رسمی و قانونی به هم می‌خورد. و گاهی نیز  به صورت غیر رسمی. به این شکل که در خانواده‌ها طلاق عاطفی ایجاد می‌شود. زن و شوهر با هم در یک خانه زندگی می‌کنند، امّا ارتباطی با هم ندارند. گاهی هم ارتباط دارند، ولی دل خوشی از هم ندارد و لذّتی از زندگی با یکدیگر نمی‌برند. گاهی هم در بعضی موارد زن و شوهر طلاق نگرفته‌اند، امّا شوهر در یک خانه زندگی می‌کند و همسر او در خانه دیگر. در این میان، طلاق عاطفی درصد بیشتری را بین طلاق‌های غیر رسمی داراست.
گاهی این گسستگی عاطفی بین فرزندان و والدین به وجود می‌آید. به طوری که هر کدام راه خود را می‌روند و کاری با هم ندارند؛ گاهی بین برادران و خواهران این حالت به وجود می‌آید. اما مسأله مهمی که باید به آن توجه نمود این است که خانواده یک نهاد است و همه اعضا باید با هم گرم و صمیمی باشند. اهمیت خانواده را درک کنند، به نفع هم کار کنند و دلسوز یکدیگر باشند.


دستور دادستان کل کشور برای شناسایی و برخورد با عوامل مقصر در حادثه ریزش معدن شازند
  به دنبال حادثه ریزش معدن شازند اراک در روز یکشنبه مورخ ۲۷ خردادماه که منجر به فوت و مفقودی چهارتن از معدن‌کاران شد، دادستان کل کشور در پیامی به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی، دستور بررسی و رسیدگی هرچه سریعتر این حادثه و ابعاد آن را صادر کرد.
حجت الاسلام موحدی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های متوفیان، عنوان کرد: باید وضعیت حادثه‌دیدگان، بازرسی و نظارت‌های انجام گرفته قبل از حادثه، ترک فعل‌ها، مجوز چگونگی برداشت از معدن و مواردی از این قبیل با جزییات کامل برای مشخص شدن علت حادثه، مورد بررسی قرار گیرد.
 موحدی با اشاره به تشکیل پرونده برای حادثه ریزش معدن شازند، افزود: پس از بررسی‌های کامل، با فرد یا افراد خاطی و مقصر در این حادثه در هر سطحی، قاطعانه و با جدیّت برخورد خواهد شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه