روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد - شماره 4617

آمادگی آمریکا برای توقف افزایش دوباره قیمت بنزین


  دولت بایدن آماده است که نفت بیشتری از ذخایر استراتژیک آمریکا آزاد کند تا هر گونه افزایش دوباره قیمت بنزین را متوقف کند.
آموس هوچستین، مشاور ارشد بایدن در امور انرژی، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: قیمت نفت همچنان برای بسیاری از آمریکایی ها بالا است و او ترجیح می دهد کاهش اندکی بیشتر قیمت را مشاهده کند.
هوچستین به این روزنامه گفت: آمریکا به خرید نفت در سال آینده و تا زمانی ادامه خواهد داد که تصور کنیم ذخایر نفت استراتژیک، حجم کافی دارند تا دوباره، پاسخگوی هدف اولیه امنیت انرژی باشند.
بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی آمریکا در سال ۲۰۲۲ در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و افزایش چشمگیر قیمت نفت، ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک فروخت تا افزایش قیمت بنزین به بیش از ۵ دلار در هر گالن را مهار کند. این وزارتخانه امسال، ماهانه حدود سه میلیون بشکه نفت برای بازسازی این ذخایر خریداری کرده است. آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک، سطح این ذخایر را به پایینترین میزان در ۴۰ سال اخیر رساند.
جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، اوایل ماه میلادی جاری به رویترز گفت: اگر تعمیرات در پایگاههای ذخیره سازی نفت تا پایان سال تکمیل شود، آمریکا می تواند روند بازسازی ذخایر نفت استراتژیک را سرعت ببخشد.

دانمارک به جنگ ناوگان «ارواح» روسیه می‌رود
  دانمارک، سایر کشورهای حاشیه دریای بالتیک و متحدانشان در اتحادیه اروپا، به دنبال راه‌هایی برای محدود کردن حجم نفت روسیه هستند که در ناوگان «ارواح» در دریای بالتیک و تنگه‌های دانمارک حمل می‌شوند.
دانمارک جدا از تلاش برای محدود کردن فعالیت‌های ناوگان «ارواح» روسیه و درآمدهای پوتین از نفت، نگران است که نفتکش‌های قدیمی و بدون بیمه این ناوگان رو به رشد، فاجعه‌ای زیست‌محیطی را در آب‌های این کشور رقم بزنند که مسیر عبور نفت روسیه از بنادر این کشور در دریای بالتیک به سمت آتلانتیک است.
لوکه راسموسن، وزیر خارجه دانمارک، در ایمیلی به رویترز بدون اشاره به جزئیات اقداماتی که در دست بررسی است، گفت: توافق گسترده‌ای وجود دارد که ناوگان «ارواح»، یک مشکل بین‌المللی است و راه حلهای بین‌المللی می‌طلبد.
وزیر خارجه دانمارک افزود: مهم است که هر اقدام جدید، در عمل قابل اجرا باشد و از نظر حقوقی، با توجه به قوانین بین‌الملل معتبر باشد.
به تازگی، رسانه روزنامه نگاری تحقیقی دانمارکی «دَن واچ»، تحلیل جدیدی را گزارش کرد که نشان می‌دهد هر نفتکشی که از روسیه از بزرگترین تنگه دانمارک عبور می‌کند، حامل نفت تحریم شده بوده و استانداردهای صنعت در خصوص مالکیت، بیمه معتبر یا ایمنی را رعایت نمی‌کند.
شرکت خدمات مالی Allianz SE  آلمان، ماه گذشته در گزارشی، بر خطرات جدی زیست محیطی و ایمنی ناشی از ناوگان «ارواح» رو به رشد نفتکش‌های حامل نفت خام روسیه تاکید کرد. در طول سه سال گذشته، با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده روسیه بر سر جنگ در اوکراین، تعداد قابل توجهی از کشتی‌های قدیمی‌تر و تحت کنترل برای حفظ جریان این صادرات به کار گرفته شده‌اند. این نفتکش‌ها که اغلب بدون بیمه مناسب و خارج از چارچوب‌های نظارتی بین‌المللی فعالیت می‌کنند، خطرات قابل توجهی را در نقاط مهم دریانوردی ایجاد می‌کنند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، نفتکش‌های روسی تلاش می‌کنند تا با انتقال محموله‌های نفتی خود به کشتی‌های دیگر در آب‌های آسیایی، تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق اعلام کرد؛
عبور نیاز مصرف برق کشور از مرز ٧٠ هزار مگاوات
  مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: هفته گذشته مصرف برق به ٧٠ هزار و ٥٥٠ مگاوات رسید که رشد بسیار زیادی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، به طوری که نسبت به سال گذشته ١٠ درصد افزایش یافته است.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، عبدالامیر یاقوتی افزود: در صورتی که هوا گرمتر شود، پیش‌بینی می‌شود که این میزان افزایش بیشتری یابد، اما به طور حتم با کمک همه مشترکان و به ویژه مشترکانی چون صنایع که امکان جابه جایی بار (زمان استفاده از برق) را دارند، امکان تامین برق پایدار برای تمامی مشترکان وجود خواهد داشت.
وی در خصوص مصرف بخش اداری کشور نیز  با بیان اینکه این بخش از مولفه‌های تاثیرگذار در شبکه برق محسوب می‌شود، ادامه داد: حدود ٥ هزار مگاوات از مجموع مصرف برق مصرف‌کنندگان نهایی کشور به بخش اداری اختصاص دارد و فرصت‌های بسیار خوبی برای صرفه جویی در این بخش وجود دارد.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: براساس مصوبات ابلاغ شده ادارات موظف به کاهش مصرف برق خود  تا ٤٠ درصد در ساعات کاری و ٧٠  درصد در ساعات پس از پایان کار هستند که این میزان نسبت به سال ١٤٠٠ سنجیده می‌شود.
یاقوتی ادامه داد: این مشترکان مصرف برق خود را با استفاده از راهکارهای ساده‌ای همچون خاموش کردن تجهیزات برقی اضافی، تعدیل روشنایی و استفاده حداکثر از روشنایی طبیعی، تعدیل دمای محیط و تنظیم ترموستات سیستم‌های سرمایشی و استفاده از مولدهای اضطراری در ساعات اداری کاهش دهند و در ساعات غیراداری تمامی وسایل سرمایشی و وسایل برقی غیرضروری را کاملا خاموش کنند. وی همچنین از نصب کنتورهای هوشمند برای پایش مصرف برق ادارات خبر داد و گفت: در صورتی که مشترکان اداری از میزان در نظر گرفته شده عبور و مصوبات را رعایت نکنند، به صورت خودکار فرمان قطع صادر می‌شود و به همین دلیل از مسوولان ادارات می خواهیم به منظور ارائه خدمات به مراجعان خود نسبت به مصرف برق دقت کنند.

مجری طرح پویش با انرژی مطرح کرد؛
شیب افزایشی مشارکت در پویش «با انرژی»
  مجری طرح پویش با انرژی گفت: طرح پویش با انرژی با هدف کاهش ١٥ درصدی مصرف برق برنامه ریزی شده است. به گزارش کائنات و به نقل از پاون، محمد خدادادی بهلولی افزود: استقبال از پویش با انرژی در مدت زمان محدود آغاز شده شیب افزایشی ١٠ برابری داشته است، اما همچنان مشارکت و توجه جدی‌تر هموطنان را طلب می‌کند.
خدادادی با بیان اینکه در خصوص انرژی توجه اجتماعی را نیاز داریم ادامه داد: زمانی که وسایل سرمایشی وارد مدار می‌شوند، ٤٠ درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص می دهند که معادل کل نیروگاه های منصوبه در کشورهای همسایه شمالی است.
وی اظهارداشت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی کشوری مانند پاکستان با ١٢٠ میلیون نفر جمعیت که اقلیم گرمتری نسبت به ایران دارد از مصرف برق وسایل سرمایشی ایران کمتر است.
خدادادی گفت: شدت مصرف انرژی ایران دو برابر میانگین دنیاست که به معنی درست مصرف نکردن انرژی در ایران توسط همه گروه‌های مصرفی است، چرا که باید امکان تامین برق همه اقشار وجود داشته باشد،در دنیای مدرن زندگی بدون برق امکان پذیر نیست و از سوی دیگر تا حد امکان برق از سوی مصارف غیرمولد باید بدون کاهش رفاه، به سمت فعالیت‌های مولد سوق داده شود.
وی اضافه کرد: جهت گیری در صنعت برق توجه به توسعه تجدیدپذیرها در کنار بهینه‌سازی مصرف است، اما نباید ایجاد فرهنگ درست مصرف کردن برق را فراموش کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه