روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ خرداد - شماره 4617

تا چند روز دیگر محقق خواهد شد؛

عملیاتی شدن ریال دیجیتال در کیش


  با اقدامات بانک مرکزی و توسعه فاز آزمایشی خدمت جدید و عملیاتی شده « ریال دیجیتال « در جزیره کیش، مشتریان شبکه بانکی از تیرماه ۱۴۰۳ می توانند بدون استفاده از پول های کاغذی یا کارت‌های بانکی به سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال و تنها با اسکن بارکد تولید شده توسط نرم افزارهای ارائه شده، با شیوه های نوین خریدهای خود را انجام داده یا نسبت به انتقال وجه به کیف پول سایر مشتریان اقدام کنند.
به گزارش کائنات، بعد از طی مراحل مطالعاتی اولیه، طراحی پروژه ریال دیجیتال از سال ۱۴۰۰ و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و متعاقباً اجرای فاز پیش‌آزمایشی از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد که پس از بررسی دستاوردهای فاز پیش آزمایشی، فاز آزمایشی محدود این پروژه از خرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شد.
با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، با مشارکت فعال شبکه بانکی و همکاری‌های لازم در شبکه پرداخت کشور، از تیرماه سال ۱۴۰۳ با مشارکت دو بانک ملت و تجارت پروژه یاد شده وارد مرحله گسترده فاز آزمایشی با امکان بهره‌برداری عمومی خواهد شد.
در این مرحله که مقرر است به صورت مشخص از محدوده جغرافیایی جزیره کیش آغاز شود، مشتریان شبکه بانکی و گردشگران این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از این ابزار پرداخت جدید، نسبت به پرداخت هزینه‌های خرید کالا و خدمات اقدام کنند.
*ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی ایجاد شد؟
در یک تعریف ساده و کلی، ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است که می‌تواند جهت انجام پرداخت های عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
ریال دیجیتال برخلاف سایر انواع پول الکترونیک رایج در کشور که از طریق حساب های بانکی و ابزارهای پرداخت متداول همچون کارت بانکی مورد استفاده قرار می گیرد، نیاز به تسویه بین بانکی برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده نداشته و به محض انجام عملیات خرید وجوه دریافتی آن در اختیار فروشنده قرارگرفته و قابل بهره برداری می باشد.
همچنین به دلیل استفاده از ابزارهای نوین در انجام عملیات پرداخت، پرداخت با این روش در عین افزایش امنیت پرداخت، بسیار ساده تر از شیوه های رایج پرداخت کارتی صورت می پذیرد.
شایان ذکر است؛ این پروژه در گام نخست، با هدف بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و پاسخ به نیازمندی های توسعه ای حوزه پرداخت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته است.
در همین راستا، اهداف مهم دیگری همچون افزایش تابآوری و پایداری در زیرساخت‌های پرداخت کشور، بازآفرینی نقش اسکناس به شکل الکترونیکی در پرداخت‌های خرد کشور، بهبود کارآیی و توسعه ابزارهای پرداخت نوین، و مدیریت مخاطرات ناشی از رواج پول‌های خصوصی نیز مدنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
*ویژگی های مهم ریال دیجیتال چیست؟
با توجه به تمهیدات اتخاذ شده ریال دیجیتال ظرفیت های لازم برای توسعه پول برنامه پذیر یا قابل برنامه‌ریزی را تسهیل می نماید، که این مهم موتور محرک شکل گیری مدل های نوین کسب و کار خصوصاً در فضای تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور خواهد بود.
شایان ذکر است؛ با توجه به سیاست های مد نظر بانک مرکزی، و با نظرداشت پشتوانه های قانونی از جمله اختیارات تفویض شده در بخش(ب) ماده(۴) قانون بانک مرکزی، ریال دیجیتال به عنوان پول دیجیتال خرد از سوی بانک مرکزی منتشر شده و هدف‌گذاری این بانک بسترسازی جهت توسعه ابزارهای پرداخت خرد در اقتصاد مبتنی بر این شکل جدید پول است.
همچنین در گام های نخست، شبکه بانکی کشور امکان توسعه ابزارهای نوین پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال را داشته و در نظر است در آینده این نقش به سایر موجودیت های فعال در نظام پرداخت کشور و فناوری های نوین مالی نیز توسعه یابد.
گفتنی است؛ در این مرحله ریال دیجیتال صرفاً با هدف کاربری در محدوده جغرافیایی داخل کشور و برای تسهیل عملیات پرداخت های خرد داخلی هدف گذاری شده است.

با افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی؛
گنگین ۱۰.۵۰۰ میلیارد ريالی می‌شود
  شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان تصمیم خود را برای افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳.۰۰۰ میلیارد ريال به ۱۰.۵۰۰ میلیارد ريال از محل سود انباشته اعلام کرد.
به گزارش کائنات، هیأت مدیره شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان مطابق اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳، تصمیم خود را برای افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳.۰۰۰ میلیارد ريال به ۱۰.۵۰۰ میلیارد ريال از محل سود انباشته اعلام کرد.
این اقدام در راستای اصلاح ساختار و تقویت بنیه مالی این شرکت و ایجاد منافع مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سهامداران صورت گرفته است.
شرکت نگین گردشگری در سال مالی گذشته مبلغ ۱۲.۰۰۰ میلیارد ريال و به ازای هر سهم ۴.۰۰۰ ريال سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.
شایان ذکر است تحقق افزایش سرمایه مذکور منوط به کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام است.

افزایش سرمایه بانک صادرات لغو شد
  مجمع فوق العاده بانک صادرات برای تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه ۴۵۷ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها که قرار بود که برگزار شود، لغو شد.
به گزارش کائنات، مجمع فوق العاده بانک صادرات با دستور جلسه تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه که قرار بود ساعت 15:30 چهارشنبه 30 خرداد شود، لغو و به زمان دیگری موکول شد.
بر اساس این گزارش، بانک صادرات 27 اسفند پیشنهاد افزایش سرمایه 457 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها داده بود تا به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود نسبت‌های مالی، سرمایه فعلی را از 21.5 به 120 هزار میلیارد تومان برساند.

کسب رتبه‌های برتر بانک سپه در شبکه پرداخت
 بانک سپه با کسب سهم ۱۸.۳۷ درصدی رتبه نخست شبکه بانکی با بیشترین سهم بازار از کل تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت را در فروردین ماه سال جاری به خود اختصاص داد.
به گزارش کائنات، رویکردها، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی سال ۱۴۰۳ توسط مدیرعامل بانک سپه ابلاغ شده است.
نگاهی بر این برنامه‌ها نشان می‌دهد که راهبرد اصلی بانک سپه براساس ارائه خدمات و محصولات فناورمحور در حمایت از تولید برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» قرار گرفته است.
بانک سپه ایران در سال ۱۴۰۳ برنامه‌های اجرایی خود را براساس اهداف و سیاست‌های تبیین‌شده از طرف مدیریت عامل خود برمبنای اصول بانکداری اسلامی، حمایت از جهش تولید با استفاده از همکاری با دانش‌بنیان‌ها در اجرای محصولات فناورمحور بنیان گذاشته است.
افزایش سرمایه بانک، وصول مطالبات از دولت، مرتفع شدن مشکلات مالیات بانک های ادغام شده، پیاده سازی سامانه آرد و نان (نانینو)، اخذ رتبه برتر در رشد منابع ریالی میان شبکه بانکی کشور، راه اندازی نسخه جدید سامانه نگین، راه اندازی نئوبانک، افزایش سهم بانکداری ویژه و رشد منابع در این حوزه از جمله اقدامات موثر و بزرگی بود که توسط بانک سپه در سال گذشته محقق شد.
برگزاری موفق جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز از اقدامات بزرگ سال گذشته توسط بانک سپه بود که با اقدامات رسانه ای و تبلیغی مناسب برای ترویج و ترغیب مردم به منظور مشارکت در سنت پسندیده قرض الحسنه و با مجاهدت و تلاش کارکنان این بانک برای نخستین بار در بانک سپه جشنواره حساب های قرض الحسنه موفقی انجام شد.
*کسب رتبه‌های برتر بانک سپه در شبکه پرداخت
براساس گزارش شاپرک، این بانک با کسب سهم ۱۸.۳۷ درصدی رتبه نخست شبکه بانکی با بیشترین سهم بازار از کل تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت را در فروردین ماه سال جاری به خود اختصاص داد.
بانک سپه با کسب سهم ۱۹.۷۳ درصدی رتبه نخست شبکه بانکی با بیشترین سهم از تعداد تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی و نیز سهم مبلغی ۱۰.۶۷ درصدی در زمره بانک‌های برتر در حوزه مبلغ تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در شبکه پرداخت قرار گرفت.
براساس این گزارش، این بانک با سهم ۱۱.۱۶ درصدی جایگاه دوم شبکه بانکی در بیشترین سهم از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار در شبکه پرداخت، رتبه دوم بیشترین کارت برداشت تراکنش‌دار در شبکه پرداخت در مدت مذکور را کسب کرد و نیز در بخش کارت هدیه و بن‌کارت تراکنش‌دار در مدت مورد اشاره جزء بانک‌های برتر در شبکه پرداخت قرار گرفت.
بانک سپه با سهم ۱۸.۳۷ درصد برترین بانک به لحاظ تعداد تراکنش‌های پذیرش شده است، همچنین با سهم ۱۱.۴۰ درصد در بین بانک‌های برتر از بیشترین سهم از تعداد تراکنش‌های صادرشده در شبکه شاپرک قرار دارد.
شاپرک در جدیدترین گزارش خود بانک سپه را با سهم ۲۴۷.۹۳۶ هزار تراکنش در جایگاه نخست بیشترین اختلاف مثبت در تعداد تراکنش‌های پذیرش‌شده و با کسب سهم ۱.۱۴۱.۳۷۱ هزار تراکنشی نیز در جایگاه دوم بیشترین سهم از کل تراکنش‌های صنعت پرداخت کارتی در شبکه بانکی قرار داده است.
*برنامه‌های بانک سپه برای افزایش سهم از بازار در سال ۱۴۰۳
به گفته مدیرعامل بانک سپه، این بانک توانسته است در سال جدید به جهت تحقق بسیاری از اهداف پیش بینی شده و انجام اقدامات اولویت دار برنامه ریزی شده در سنوات گذشته، بسیاری از موانع و مشکلات را مرتفع کرده و در سال ۱۴۰۳ ورود به مرحله جدیدی از زیست بانک را آغاز کند.
مجموعه عواملی که سبب شد تا بانک سپه با رشد مناسب سپرده های طرح های تسهیلات امتیازی مواجه شود. این رشد چشمگیر نشان از توان و ظرفیت بالای این بانک برای ارائه تسهیلات امتیازی به آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه دارد.
علاوه بر این در سال گذشته بانک سپه گام های بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات نیز برداشت که راه اندازی نئوبانک، سامانه خدمات اتباع (سهما)، مدیریت سامانه آرد و نان (نانینو)، سرویس امضاء و سفته الکترونیک و بسیاری از اقدامات قابل توجه دیگر در این زمینه از جمله آنها بود که اجرا و پیاده سازی شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه