روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۹ خرداد - شماره 4616

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛

هدف‌گذاری درآمد ۱۷ میلیارد دلاری با امضای ۲ میلیارد دلار قرارداد نفتی

  مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید و فرآورش نفت امضا شد، گفت: با اجرای این طرح‌ها، ۱۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور هدف‌گذاری شده است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار با بیان اینکه شهید جمهور میراث بزرگی را برای ما برجای گذاشته و باید میراث‌دار ایشان باشیم، افزود: چه میراثی بالاتر از اینکه رشد اقتصادی توسعه یافته و تولید و صادرات نفت افزایش داشته است.
وی با تأکید بر اینکه در ۲ سال و نیم عمر دولت سیزدهم ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد قطعی در صنعت نفت امضا شد، ادامه داد: ۸۰درصد این قراردادها مربوط به توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی است.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: در دو دولت گذشته با احتساب قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال، حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در این دولت سالانه بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا شده است، گفت: این در حالی است که در دولت پیشین به‌طور میانگین سالانه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد نفتی امضا شده بود. این اعداد نشان می‌دهد در دولت سیزدهم سالانه ۶ برابر هشت سال گذشته قرارداد نفتی امضا شده که نشان‌دهنده اراده و سیاست دولت و درک دقیق آیت‌الله رئیسی است.
وی با بیان اینکه تحقق رشد اقتصادی از مسیر رشد تولید است، افزود: با توجه به اینکه مسیر پیشرفت در کشور هموار شده است، در سال‌های پیش‌رو حرکت روشن و درخشان خواهد بود و اهداف مهمی برای رسیدن به برنامه هفتم توسعه داریم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: قرارداد توسعه میدان مشترک آذر اسفند پارسال در استان ایلام امضا شد و قرارداد توسعه میدان مشترک چنگوله به ارزش یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا می‌شود.
خجسته‌مهر با بیان اینکه بر اساس این قرارداد ۲۵ حلقه چاه برای تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه حفاری خواهد شد، تأکید کرد: این قرارداد که با شرکت اویک امضا می‌شود، ۱۳ میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت و ۶۵۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه بند کرخه در خوزستان نیز با شرکت مپنا امضا خواهد شد، گفت: با حفاری ۱۴ حلقه چاه، ۱۸ هزار بشکه به تولید نفت افزوده خواهد شد.
معاون وزیر نفت ارزش قرارداد توسعه میدان بند کرخه را ۴۳۵ میلیون دلار و عواید حاصل از آن را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام و بیان کرد: با اجرای این طرح، ۲۵۰۰ شغل ایجاد می‌شود.
خجسته‌مهر با اشاره به امضای قراردادهای BOO در صنعت نفت برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مردمی ادامه داد: نخستین تجربه از این قرارداد را برای فرآورش، نفت نمک‌زدایی و... امضا می‌کنیم که هم ساخت، هم بهره‌برداری و هم مالکیت در دست بخش خصوصی خواهد بود.
وی تأکید کرد: قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت خام با مپنا در میدان قلعه‌نار با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار امضا می‌شود که ۴۰ هزار بشکه به ظرفیت فرآورشی افزوده خواهد کرد و براساس آن ۱۰ سال خرید خدمت تضمین خواهد شد.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه این تجربه‌ای تازه است، گفت: قرارداد بعدی مربوط به واحد فرآورش میدان منصوری برای ایجاد ظرفیت فرآورش روزانه ۷۵ هزار بشکه با سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیون دلار است که با شرکت مهام شرق امضا می‌شود.
خجسته‌مهر افزود: ارزش مجموع این چهار قرارداد ۲ میلیارد دلار است که ۱۷ میلیارد دلار عواید برای کشور به همراه دارد.
وی با تأکید بر ادامه مذاکره‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور، یادآور شد: تا پایان امسال درباره امضای قراردادهای تازه به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی و گازی خبرهای خوبی خواهیم داشت.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس پاسخ داد؛
عوامل موفقیت دولت سیزدهم
 در فروش نفت خام چه بود؟
  عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص رشد ۴ و نیم برابری دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم تصریح کرد: طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه دانش‌بنیان‌ها را در کشور داشتیم. قبلاً فضایی برای فعالیت این شرکت‌ها وجود نداشت. خوشبختانه دولت سیزدهم توفیقات خوبی در زمینه استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی داشت.
وی ادامه داد: همراهی مجلس یازدهم را هم در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها نباید نادیده بگیریم. در مجلس یازدهم قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب شد که بستر مناسبی برای استفاده از این ظرفیت در کشور مهیا کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم در شرایطی که دولت جدید روی کار می‌آید و مجلس جدید نیز کارش را شروع کرده است، کارگشایی‌های بیشتر و بهتری در زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در کشور داشته باشیم.
فیاضی گفت: حمایت از دانش بنیان‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، می‌توانیم در مقابل کشورهایی که از فناوری‌های بالا برخوردارند، از موقعیت بهتری برخوردار شویم و سطح تکنولوژی کشور را ارتقا ببخشیم.
وی ادامه داد: هدف باید این باشد که خودمان را در کنار کشورهای پیشرفته و دارای فناوری‌های روز دنیا مطرح کنیم. تحقق این امر از طریق استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی کشور میسر می‌شود. تا رسیدن به این هدف راه طولانی‌ای در پیش داریم و باید به تلاش‌ها در این زمینه ادامه دهیم. نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی به لحاظ دانش بنیانی در کشور وجود دارد. امیدواریم در سایه سیاست‌گذاری‌های صحیح از این فرصت‌ها به خوبی بهره‌برداری کنیم.
فیاضی گفت: توجه به علم، فناوری و پژوهش در دولت سیزدهم به درستی در دستور کار قرار داشت و امیدواریم این روند در دولت بعدی نیز ادامه یابد.
وی ادامه داد: بر اثر تکیه به فناوری و تکنولوژی تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم جمع‌آوری گازهای همراه نفت را به میزان ۱۰ برابر افزایش دهیم. به این ترتیب، از ضرری که کشور هر ساله معادل ۱۸ میلیارد مترمکعب متحمل می‌شد، جلوگیری کردیم که معادل صادرات گاز طبیعی کشور است و درآمد خوبی نیز برای کشور دارد. این موارد از نتایج توجه ویژه صنعت نفت و گاز به دانش‌بنیان‌هاست که به درستی در دولت سیزدهم مدنظر بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دستاوردهایشان داشتیم. اولویت‌هایی که لازم بود، مدنظر قرار گرفت و نتایج خوبی به دست آمد. شواهد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از دستاوردهای آن‌ها موفق عملکرد کرده است.
وی ادامه داد: بر اثر سیاست‌گذاری‌هایی همچون استفاده از دانش‌بنیان‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات و افزایش ۶۳ درصدی تولید نفت خام کشور رقم خورد که در مجلس سنای آمریکا نیز به مسئله افزایش تولید نفت خام ایران اشاره شد.
فیاضی در پایان خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در موفقیت دولت سیزدهم در فروش نفت خام کشور موثر بود. از یک طرف سیاست‌گذاری‌های صحیح در داخل کشور مانند استفاده از ظرفیت داخلی و دانش‌بنیانی در دستور کار بود و از طرف دیگر، در حوزه سیاست خارجی نیز عملکرد خوبی داشتیم. شهید امیرعبداللهیان نیز اقدامات خوبی در وزارت امور خارجه به منظور گسترش روابط با دیگر کشورها به اجرا گذاشت و این مسائل نیز در افزایش فروش نفت خام کشور اثرگذار بود.  

تولید نفت روسیه در ماه مه
از سهمیه اوپک‌پلاس فراتر رفت
  وزارت انرژی روسیه اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه مه بیشتر از سهمیه توافق‌شده با اعضای اوپک‌پلاس بود. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه مه از سهمیه تعیین‌شده از سوی تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) فراتر رفته است و متعهد شد به تعهدهای خود عمل کند.
این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد موضوع مازاد تولید در ماه ژوئن حل‌وفصل خواهد شد و به مقدار هدف‌گذاری‌شده تولید خواهیم کرد. اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ به‌منظور حمایت از قیمت‌های نفت، برنامه کاهش قابل‌ توجه تولید نفت را اجرا کرده است. براساس توافق اوپک‌پلاس، سهمیه تولید روسیه در ماه مه روزانه حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه بود که شامل کاهش مازاد داوطلبانه این کشور هم می‌شود. هشت عضو اوپک‌پلاس به‌طور داوطلبانه متعهد شده‌اند تولید خود را فراتر از مقدار تعیین‌شده کاهش دهند. وزارت انرژی روسیه همچنین اعلام کرد تولید مازاد بر سهمیه این کشور تا سپتامبر ۲۰۲۵ جبران خواهد شد. اوپک‌پلاس توافق کرد به‌منظور تقویت بازار هم‌زمان با رشد اندک تقاضا، افزایش نرخ بهره بانکی و بالا رفتن تولید نفت آمریکا، بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه