روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد - شماره 4615

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد؛

بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند


  معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش در توضیح برنامه‌های جاری نهضت، از تغییر رویکرد به مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: مدرسه‌محوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
علیرضا عبدی در گردهمایی مدیران کل استانها به تشریح برنامه‌های سال آتی نهضت سوادآموزی پرداخت و گفت: نهضت سوادآموزی در سال پیش رو دو هدف عمده دارد، نخست، ادامه برنامه‌های جاری در حوزه ماموریت‌های تکلیفی و دوم، دنبال کردن طراحی اساسنامه‌ای که تغییر رویکردی تقریباً ۸۰ درصدی را ایجاد می‌کند.
عبدی در توضیح برنامه‌های جاری نهضت، از تغییر رویکرد به مدرسه‌محوری اشاره کرد و افزود: مدرسه‌محوری هم در شورای عالی آموزش و پرورش و هم در سند تحول بنیادین تکلیف شده و باید از این پس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم که مدرسه کانون تحول و تربیت محله است.
معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با پراکندگی مدارس در سطح کشور، مدرسه‌محوری می‌تواند به تحقق اهداف نهضت کمک کند، مدیران مدارس مسئول این کار خواهند بود و تصمیم می‌گیرند چگونه با افراد بی‌سواد در محل خود برخورد کنند و با چه روش‌هایی آنها را باسواد کنند.برای این منظور، سرانه نهضت را برای مدل مدرسه‌محوری سه برابر کرده‌ایم یعنی از ۱.۲۰۰ تومان به ۳.۶۰۰ و ۴.۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
وی همچنین به ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف نهضت اشاره کرد و گفت: ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای به نام نهضت دانش‌آموزی، نهضت اولیا و مربیان، معلمان و نیروهای جهادی و طرح روستای باسواد که همه در خدمت مدارس برای کمک به این امر قرار دارد. در تعریف سواد تغییراتی اعمال کرده‌ایم تا با برخورد احساسی مواجه نشویم.
وی افزود: در بسیاری از کشورها و در خود اساسنامه سواد را صرفا توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن معرفی کردند همین امر باعث می‌شود رتبه این امر در جهان رتبه بالایی نباشد و لازم است در تعریف سواد تجدیدنظر شود. معاون سوادآموزی به روش‌های نوین آموزش نیز اشاره کرد و افزود: یکی از روش‌های جدید، روش قرآن‌پایه است. بسیاری از بی‌سوادان بالای ۴۰ سال هستند و با این روش می‌توانند با آموختن قرآن باسواد شوند. نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در کشور از این مسیر باسواد شده‌اند ولی هنوز در تعاریف رسمی بی‌سواد تلقی می‌شوند.
عبدی همچنین به مدل‌های مردمی اشاره کرد و گفت: در مدل مردمی، سرانه‌ای نخواهیم داشت بلکه به حجم کاری اهمیت خواهیم داد. هر استانی که بتواند با جریان‌های مردمی تعداد بیشتری را باسواد کند، مدیرکل و عوامل آن استان با مشوق‌های بالایی تشویق خواهند شد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان افزود: ما از هر استان انتظار داریم که جریان مردمی را پای کار آورند تا بتوانیم به اهداف نهضت سوادآموزی دست یابیم.

مغز هنگام خواب سعی می‌کند آینده را پیش‌بینی کند
 بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که می‌تواند به بهبود درمان اختلال‌های عصب‌شناختی مانند آلزایمر منجر شود، وقتی می‌خوابیم، مغز نه‌تنها رویدادهای گذشته را بازپخش می‌کند بلکه پیشامدهای آینده را نیز پیش‌بینی می‌کند.
مطالعات پیشین عملکرد در آزمون‌های حافظه پس از چرت‌ زدن و پس از بازه‌های زمانی بیداری یا کمبود خواب را بررسی کرده‌اند و یافته‌ها نشان داده است که خواب برای حافظه و یادگیری حیاتی است و به تبلور تجربه‌های جدید به‌شکل خاطراتی پایدار کمک می‌کند.
پژوهشی جدید که در نشریه نیچر منتشر شده است، بررسی می‌کند که آیا خواب همچنین به دستیابی به «درکی جدید» از مشکلی که درست پیش از استراحت رخ می‌دهد کمک می‌کند یا خیر. متخصصان به موش‌ها آموزش دادند تا روی مسیری برآمده که در هر دو انتهایش پاداش قرار داشت عقب و جلو بدوند و مشاهده کردند که چطور فعالیت نورون‌های هیپوکامپ مغزشان در این فرایند اوج گرفت.
متخصصان با بررسی چگونگی فعالیت این نورون‌ها به‌طور متوسط طی دوره های متعدد رفت و برگشت، برآوردی از محدوده مکانی سلول‌های عصبی، یا منطقه‌ای در محیط فیزیکی که یک سلول مغزی خاص به آن بیشترین «اهمیت» را می‌دهد، به دست آوردند.
به بیان ساده، آنها برآورد کردند که این جوندگان وقتی خوابیده‌اند، خواب می‌دیدند کجا هستند. یافته‌های آنها نشان داد که فعالیت عصبی موش‌ها در خواب تا حدی پیش‌بینی‌کننده نحوه‌ای بود که پس از بیداری از عهده مسیر مارپیچ برمی‌آمدند.
متخصصان متذکر شدند بازنمایی‌های مکانی که هنگام مواجهه با محیطی جدید در مغز موش‌ها شکل می‌گیرند، تا چند ساعت پس از خواب تقریبا پایدارند. اما علاوه بر این، به نظر می‌رسید نورون‌ها به گونه‌ای عمل می‌کردند که به این جوندگان امکان می‌داد وقتی از خواب بیدار می‌شدند در راه مارپیچ بهتر مسیریابی کنند. این یعنی جوندگان فقط خواب مکان‌هایی را نمی‌دیدند که در مسیر مارپیچ قبلا دیده بودند، آنها همچنین راه‌های جدید احتمالی را تشخیص می‌دادند. به گزارش ایندیپندنت، متخصصان گفتند به نظر می‌رسد چنین تنظیم مکانی فرایندی پویا باشد که خواب در آن نقشی کلیدی ایفا می‌کند.
«کیلب کمر»، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: ما می‌توانیم سایر تغییراتی را که در طول خواب رخ می‌دهند ببینیم و وقتی این حیوانات را برای بار دوم به محیط بازمی‌گردانیم، می‌توانیم تایید کنیم که این تغییرات واقعا بازتابی از چیزی است که آنها وقتی خواب بودند یاد گرفتند. انگار مواجهه دوم با این فضا در واقع وقتی حیوان در خواب است، رخ می‌دهد.

انتقال ۴ صیاد ایرانی
محبوس در زندان‌های قطر به ایران
 پس از سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به قطر و توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور، صیادان ایرانی محبوس در زندان‌های قطر آزاد و به کشور منتقل شدند.
رئیس قوه قضائیه به‎تازگی با هدف گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دوّل اسلامی به کشور قطر سفر کرد.
محسنی اژه‌ای در جریان سفر به قطر علاوه بر انعقاد توافقات ناظر بر توسعه تعاملات قضایی، دیدارهایی را با مقامات قطری از جمله امیر قطر برگزار کرد.
رئیس قوه قضائیه همچنین در جریان سفر به قطر دیداری را با ایرانیان مقیم این کشور داشت تا از نزدیک در جریان مسائل آن‌ها قرار بگیرد.
در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به قطر همچنین تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک قضایی بین مسئولان قضایی دو کشور امضا شد.
تسهیل عفو یا انتقال تعدادی از محکومان ایرانی یکی از مهم‌ترین نتیجه‌های این سفر بود.
برهمین اساس، ۴ روز پس از سفر رئیس قوه قضائیه به قطر و توافقات انجام‌شده، عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از آزادی و انتقال ۴ نفر از صیادان ایرانی محبوس در زندان‌های قطر به کشور خبر داد.
جلالیان ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته ، ۴ نفر از هموطنانمان ضمن برخورداری از عفو، از زندان آزاد و از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به کشورمان منتقل شدند؛ این افراد به علت ورود غیرمجاز به آب‌های سرزمینی قطر از سوی گارد ساحلی آن کشور دستگیر و در زندان به‌سر می‎‌بردند.
رئیس کمیته انتقال محکومین با اشاره به فعالیت هموطنان استان‌های جنوبی کشور در پهنه‌های آبی و حرفه صیادی، تاکید کرد: به شهروندان ایرانی حاشیه خلیج فارس توصیه می‌کنیم تمهیدهای لازم در سفرهای دریایی را به‌کار گرفته و ضمن رعایت حق حاکمیت کشورهای همسایه، از ورود غیرمجاز به حریم این کشورها خودداری کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه