روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد - شماره 4612

بازگشت اعتبار به چک با سامانه‌های صیاد و چکاد


 در دولت سیزدهم بازگشت اعتبار به چک با ایجاد سامانه‌های صیاد و چکاد، توسعه بانکداری الکترونیک و گسترش چتر نظارتی و ایجاد سامانه‌های نظارتی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت که در نهایت همه موارد محقق شد.
به گزارش روزنامه کائنات ، اصلاح نظام بانکی به عنوان قلب نظام اقتصادی کشور از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم بود و در این راستا نظامند سازی سامانه‌های نظارتی و اصلاح رویکردهای رایج در شبکه بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت؛ به گونه این که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون شاهد دستاوردهای مهمی در فعالیت نظام بانکی بودیم که از آن جمله می‌توان به بازگشت اعتبار به چک، توسعه بانکداری الکترونیک و راه اندازی سامانه‌های به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در بستری امن برای فعالیت‌های مالی و پولی برای فعالان اقتصادی اشاره کرد. در این گزارش نگاهی به مهمترین اقدامات حوزه فناوری‌های نوین بانک مرکزی در دولت سیزدهم داریم.
سامانه‌های صیاد و چکاد به‌منظور اجرای قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ در سریع‌ترین زمان ممکن و با هدف کاهش میزان جرائم مرتبط با چک، سهولت در دریافت چک، کاهش هزینه و زمان، کاهش مراجعات حضوری افراد به شعب بانک‌ها و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.
با عملیاتی شدن این سامانه‌ها و ایجاد زیرساخت لازم به‌منظور اجرای امن فرآیندهای چک دیجیتال به صورت غیرحضوری؛ امکان صدور یکپارچه دسته چک در شبکه بانکی، ثبت چک و مبادلات آن با استفاده از ابزارهای مختلف در سامانه، ثبت و صدور سیستمی چک تضمین شده، ثبت و صدور سیستمی چک موردی، استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک برای ذینفعان، اعمال کنترل‌های لازم و ممنوعیت صدور و اعطای دسته چک و ثبت چک برای اشخاص ورشکسته، معسر محکوم‌ به و دارای سابقه چک و همچنین امکان ثبت و صدور چک الکترونیک، فراهم شده است.
زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات چک الکترونیک در ۳۰ بانک کشور مهیا است و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا سه سال آینده تمامی چک‌ها الکترونیکی خواهد شد. تا پایان اردیبهشت ماه امسال  ۲۸۳ هزار برگ/ فقره چک دیجیتال صادر شده است که از این تعداد ۲۴۰ هزار برگ آن به صورت غیرحضوری نقد شده است. در حال حاضر ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیک فعال هستند و زیرساخت‌های فنی چک الکترونیک در همه ۳۰ بانک کشور بطور کامل فراهم شده است.
چک‌های الکترونیک هر بانک در ابزارهای الکترونیک همان بانک قابلیت نقد شدن دارند و با توجه به آن‌که مزیت اصلی این نوع چک این است که برای نقد شدن آن نیاز به مراجعه به شعبه نیست، زیرساخت‌های فنی نقد شدن چک هر بانک در ابزارهای بانک‌های دیگر از طرف بانک مرکزی فراهم شده است و توسعه ابزارهای مربوطه در دستور کار بانک‌ها قرار گرفته است.
فراهم‌سازی زیرساخت ارائه خدمات چک دیجیتال به مشتری حقوقی، ارائه نسخه IOS امضای همراه هامون و تعجیل در ارائه خدمت واگذاری چک دیجیتال به صورت غیرحضوری از آخرین اقدامات صورت‌گرفته در زیرساخت چکاد است.

«چکنو»؛ وثیقه تسهیلات خرد شد
  «چکنو» بانک صادرات ایران (نخستین چک امن دیجیتال) به عنوان وثیقه تسهیلات خرد پذیرفته می‌شود. به گزارش روزنامه کائنات  و به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این بانک با هدف تسهیل کار مردم در ارائه تسهیلات، الکترونیکی شدن خدمات بانکی، توسعه استفاده از چک امن دیجیتال و ارتقای امنیت و سرعت در مبادلات پولی و بانکی، امکان پذیرش چکنو به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات خرد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را فراهم کرد.
متقاضی یا یکی از ضامنین تسهیلات خرد، می‌توانند برای وثیقه‌گذاری و تکمیل پرونده خود، به جای چک کاغذی از چکنو استفاده کنند.
همزمان با استقبال مشتریان و فعالان اقتصادی از نخستین چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران، تعداد چکنوهای صادره توسط مشتریان بانک صادرات ایران به چهار میلیون و 400 هزار برگ با گردش مالی بیش از 40 هزار میلیارد ریال رسیده است.
چکنو بانک صادرات ایران در دی ماه 1401 به عنوان نخستین چک امن دیجیتال نظام بانکی کشور راه‌اندازی و مورد استقبال مشتریان بانک قرار گرفته است. چکنو به عنوان یکی از پیشروترین ابزار نقل و انتقال الکترونیکی پول با ویژگی‌های منحصر به فرد توسط بانک صادرات ایران در دسترس مشتریان و فعالان اقتصادی کشور قرار گرفته و بدون محدودیت در زمان و مکان و سقف ابزارهای متداول جابجایی پول، از بستر امن بانکداری دیجیتال بانک صادرات ایران برخوردار است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه