روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد - شماره 4612

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

آمریکا روی بنی گانتز در جانشینی نتانیاهو حساب باز کرده است


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: اگر قرار باشد آمریکا از نتانیاهو بگذرد می تواند با حساب کردن روی فردی مثل بنی گانتز و جایگزین سازی او به جای نتانیاهو بخشی از چالش های فعلی جنگ غزه را پایان دهد.
حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص جدایی بنی گانتز از کابینه جنگ نتانیاهو و روند آتی پیش روی دولت و رژیم صهیونیستی بعد از عملیاتی شدن این موضوع گفت: همان گونه که پیش بینی می‌شد آقای بنی گانتز که قبلاً ادعا و اعلام کرده بود از کابینه جنگ نتانیاهو خارج می‌شود، خارج شد چرا که شاهد حجم تلفات انسانی و جنایت های بیشماری بود که نتانیاهو رقم زد و تلاش های جامعه جهانی و سازمان های بین المللی برای جلوگیری از نسل کشی در غزه اما نتانیاهو به عنوان مجرم جنگی بی اعتنا به این خواسته است.
وی در این باره یادآور شد: به نظر می رسد این موارد دست به دست هم داد تا افرادی مثل بنی گانتز از اعضای کابینه جنگ از این کابینه خارج شوند. بی شک اقدامات کابینه تندروی نتانیاهو در انجام این تصمیم بی اثر نبوده است.
حسن لاسجردی معتقد است: بنی گانتز و برخی از ب اعضای کابینه نتانیاهو نسبت به شدت عمل نتانیاهو در جنگ غزه و کشتار مردم بیگناه نگران هستند. بسیاری بر این باور هستند بعد از پایان جنگ غزه؛  دولت و حکومت اسرائیل تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی و مورد سوال قرار می‌گیرد بنحوی که حتی نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی مورد محاکمه و پیگرد قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: نکته دوم در موضوع خروج بنی گانتز از کابینه جنگ را باید به دعواهای حزب داخلی لیکود نسبت داد. بین اعضای کابینه نتانیاهو کشمکش عمیقی درگرفته لذا بنی گانتز از جمله کسانی است که معتقد است شاید بتواند جایگزین نتانیاهو شود یا ممکن است حزب دموکرات و بعضی از اعضای موثر کابینه نتانیاهوچنین لابی کرده باشند که گانتز جانشین نتانیاهو شود. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: آنها بر این باور هستند که بنی گانتز قابلیت جایگزینی نتانیاهو را دارد لذا اگر قرار باشد آمریکا از نتانیاهو بگذرد می تواند با حساب کردن روی فردی مثل بنی گانتز و جایگزین سازی او به جای نتانیاهو بخشی از چالش های فعلی جنگ غزه را پایان دهد.
حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این باره یادآور شد: نکته پایانی در این موضوع که بسیار حائز اهمیت است به سیاست‌های آمریکا در منطقه باز می‌گردد؛ چرا که آمریکا در مقطع فعلی جنگ اوکراین و روسیه خواهان تنش زایی بیشتر درمنطقه نیست.
وی در این باره افزود: آنچه که مسلم است به رغم فشارهای آمریکا علیه نتانیاهو ؛ امریکا مایل است موضوع تحولات غزه مدیریت شده جلو برود اما اعضای تند روی حزب لیکود چنین نمی‌خواهند و مایلند با سخت‌ترین اقدامات جلو بروند، لذا فکر می‌کنم اگر این عوامل را کنار هم بگذاریم موضوع استعفای گانتز که قبلاً تهدید کرد و اینک عملی شد قابل توجیه باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه