روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۱ خرداد - شماره 4611

صرفه جویی در مصرف انرژی


 کاملیا محتسب- برق از آن دسته انرژی‌های غیرقابل جایگزینی است که برای بدست آوردن آن انرژی و نیروی زیادی صرف می‌شود تا زندگی را راحت‌تر کند، اما برای صرفه‌جویی در مصرف آن چه راه‌هایی هست؟
با صرفه جویی در مصرف برق می‌توان گام مثبتی برای کاهش آلودگی محیط زیست، گرم‌شدن زمین و پایین‌آوردن هزینه‌های مصرف انرژی برداشت. اگر نگاهی به محیط کار و زندگی خود بیندازید، وسایل زیادی را می‌بینید که با برق کار می‌کنند. عایق بندی محیط خانه و تغییر سبک زندگی روزانه از روش‌هایی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش مصرف انرژی داشته باشد.
با گسترش استفاده از وسایل برقی در محیط کار و خانه شاهد افزایش مصرف انرژی برق هستیم که این امر در دراز مدت علاوه بر افزایش هزینه برق مصرفی سبب آلوده شدن محیط زیست و گرم شدن زمین می شود با توجه به اینکه در بسیاری از کشور ها هزینه های مربوط به انرژی برق و گاز به عنوان سومین هزینه بزرگ خانوارها به شمار می آید صرفه جویی در مصرف برق بهترین روش برای کاهش هزینه های مصرفی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است، راه ها و روش های مختلفی برای صرفه جویی در مصرف برق وجود دارد که تغییر سبک زندگی روزانه، استفاده بهینه از لوام برقی و عایق بندی محیط اداره و منزل به منظور کنترل مصرف وسایل سرمایشی و گرمایشی در این مورد بسیار کاربردی است؛
این شعار «هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش» را همه هم نسل های ما یادشان می آید که بابابرقی با یک تبلیغ ساده تلویزیونی چه چیزهایی را به ما یاد داد و در وجودمان نهادینه کرد شاید تا همین الان هم اگر به افرادی این را بگوییم اعتراض کنند که مگر می شود با مصرف چند لامپ صرفه جویی کرد؟ پاسخ واقعا بله است چرا که به تصاعد اگر هر خانواده ای تا شباهنگام لامپی در خانه روشن نکند و شب ها نیز تمام لامپ های غیرلازم مثل اتاق های مختلف یا حمام وسرویس بهداشتی را روشن نگه ندارد، به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک بزرگی کرده است. پس یادمان باشد شعار هرگز نشه فراموش را به نسل های جدید نیز آموزش دهیم.
یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق، استفاده از نور طبیعی برای روشنایی است، بهتر است هر زمان که برای‌تان امکان دارد به‌جای استفاده از نور مصنوعی از نور طبیعی خورشید استفاده کنید.
فرقی نمی‌کند در اداره هستید یا منزل، این روش خوبی برای صرفه جویی در مصرف برق است. استفاده از نور طبیعی باعث شادی بیشتر در محیط کار و نیز خانه می‌شود. حتی می‌توان بخشی از نیاز به برق را با استفاده از چراغ مطالعه رفع کرد و همچنین استفاده از پرده‌ها و کرکره‌های نازک به حضور بیشتر نور در فضای اتاق کمک می‌کند.
لامپ های رشته‌ای را با لامپ های فلورسنت (CFL) یا لامپ‌های LED که هم نور بیشتری دارند و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند، تعویض کنید. لامپ های رشته‌ای بخش زیادی از انرژی مصرفی را به گرما تبدیل کرده و آن را هدر می‌دهند. لامپ های فلورسنت و LED هم انرژی خیلی کمتری مصرف می‌کنند و هم طول عمر بالاتری دارند.
کامپیوتر را در زمانی که استفاده نمی‌کنید، از برق بکشید. لازم نیست تلویزیون‌تان همیشه به برق باشد، شاید کشیدن تلویزیون مسخره به نظر بیاید، اما این‌کار در صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‌ها مؤثر است. سیستم صوتی و اسپیکرها را از برق بکشید.
شارژر تلفن، لوازم برقی آشپزخانه، سشوار و هرچیزی را که با برق کار می‌کند، در صورت لازم نداشتن از برق بکشید. درست است که گاهی بدون کولر اصلاً نمی‌توان زندگی کرد، ولی دلیلی هم ندارد که از اول بهار تا آخر تابستان کولر مدام روشن باشد. روش‌های دیگری هم برای خنک کردن وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. مثلاً در شب‌هایی که هوا خنک‌تر است، پنجره‌ها را باز بگذارید.
بنا به گفته «مصطفی رجبی مشهدی»؛ سخنگوی صنعت برق، بخش قابل توجه اوج بار مصرف برق مرتبط با وسایل سرمایشی کولرگازی و آبی است. یعنی ۴۳درصد از مصرف برق معادل ۳۱هزار مگاوات را وسایل سرمایشی سهم وسایل سرمایشی است.روزی چند ساعت مثلا آخر شب که دمای هوا کمتر می شود کولر را خاموش کنید و خنک کردن خانه را با پنجره های باز به پنکه بسپرید.

 

زاکانی:
استفاده از امکانات شهرداری برای بنده و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است
 شهردار پایتخت با بیان اینکه خط قرمز بنده استفاده از امکانات شهرداری به هر طریقی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و به طریق اولی برای بنده است، گفت: البته تشویق برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی باید به طور کامل انجام شود.
در پی اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جمع مدیران ارشد شهرداری تهران تأکید کرد: استفاده از امکانات شهرداری و بیت‌المال برای تبلیغ هر نامزدی و به‌طریق اولی برای بنده خط قرمز ما است و جهت گیری مصرف ظرفیت شهرداری به نفع هر نامزدی و بدتر از همه خودم به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتد. انتظار این است که از این مساله صیانت شود و از اینکه ظرفیت هایی که خلق می شود برای افراد و نامزدها چه بنده و چه کس دیگری استفاده شود پرهیز شود؛ البته برای خودم سخت تر می گیرم.
بر اساس گزارش سایت شهر، وی با بیان اینکه تشویق برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی باید به طور کامل انجام شود، ادامه داد: به هیچ عنوان نباید مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان و امور شهرداری در جریان رقابت‌های انتخاباتی آسیب بخورد و تحت تأثیر قرار بگیرد. بهترین خدمت را باید در اعیاد پیش رو داشته باشیم و برای برگزاری باشکوه اعیاد قربان و غدیر و همچنین مراسم چهلمین روز شهادت شهید جمهور از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه