روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد - شماره 4608

با وجود ریسک‌های محیط زیستی؛

واردات نفت رژیم صهیونیستی از دریای سرخ افزایش می‌یابد


  رژیم صهیونیستی قصد دارد لنگر انداختن نفتکش‌ها در بندر ایلات را بدون توجه به ریسک‌های محیط زیستی، افزایش دهد. رژیم صهیونیستی برای تقویت امنیت انرژی خود در بحبوحه تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، قصد دارد تعداد نفتکش‌هایی را که در بندر ایلات در دریای سرخ پهلو می‌گیرند، به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با این حال، این اقدام به دلیل ریسک‌های احتمالی برای صخره‌های مرجانی ظریف و اکوسیستم‌های محیط پیرامون، نگرانی‌های زیست محیطی قابل‌توجهی را برانگیخته است.
صخره‌های مرجانی در نزدیکی ایلات که به دلیل انعطاف پذیری آن در برابر تغییرات آب و هوایی شناخته شده است، به نشت نفت بسیار حساس است و حتی حوادث جزئی را به طور بالقوه فاجعه‌بار می‌کند. با وجود این، گزارش اخیر دفتر نتانیاهو از افزایش حجم واردات نفت از طریق ایلات حمایت کرده و بر نیاز به انعطاف در سیاست انرژی در بحبوحه تهدیدات امنیتی، تاکید کرده است.
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تلاش کرده است محدودیت‌های فعلی تخلیه نفت در ایلات که یک نقطه حیاتی بین دریای سرخ و مدیترانه است، تسهیل شود. این محدودیت‌ها ابتدا توسط وزارت حفاظت از محیط زیست در سال ۲۰۲۱ اعمال شد و عملا توافق نامه بلندپروازانه تامین نفت با امارات عربی متحده را متوقف کرد. این محدودیت‌ها به دلیل جنگ در غزه، به طور موقت کاهش یافت و برنامه‌هایی برای افزایش دائمی ظرفیت وجود دارد.
شرکت دولتی خط لوله اروپا آسیا (EAPC) که اداره کننده خط لوله استراتژیکی است که دریای سرخ را به مدیترانه متصل می‌کند، به دنبال افزایش حجم انتقال نفت از طریق ایلات است. این خط لوله یک مسیر جایگزین به کانال سوئز برای محموله‌های نفتی به مقصد اروپا فراهم می‌کند. با وجود اهمیت استراتژیک، این طرح با مخالفت شدید رگولاتورهای محیط زیست و مقامات محلی مواجه است.
*ضرورت استراتژیک در بحبوحه جنگ
تصمیم رژیم صهیونیستی در پی تشدید نگرانی‌های امنیتی و درگیری‌های مداوم با حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان اتخاذ شد. این تهدیدات چندوجهی، نیاز مبرم رژیم صهیونیستی برای تامین انرژی به منظور حفظ اقتصاد و حمایت از عملیات نظامی را منعکس می‌کند.
تعطیلی موقتی میدان گازی تامار رژیم صهیونیستی در زمان آغاز جنگ در غزه، آسیب پذیری زیرساخت‌های انرژی این رژیم را برجسته کرد. بعلاوه، اختلالات کشتیرانی در در دریای سرخ، مسیرهای کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر به بنادر مدیترانه کرده که لجستیک را پیچیده و هزینه‌ها را افزایش داده است.
*چالش‌های مقرراتی و زیست محیطی
دولت رژیم صهیونیستی به وزارت حفاظت از محیط زیست دستور داده است تا طرحی را برای مدیریت ریسک‌های مرتبط با افزایش تحویل نفت تهیه کند. با این حال، این وزارتخانه اعتراضات شدیدی را ابراز کرده و مدعی است که نگرانی‌هایش نادیده گرفته شده و منابع لازم برای نظارت مؤثر بر افزایش‌های پیشنهادی را ندارد. حوادث گذشته، مانند ترکیدن خط لوله در سال ۲۰۱۴ که منجر به نشت نفت در یک ذخیره‌گاه طبیعی شد، بر ریسک‌های زیست ‌محیطی موجود تاکید دارد. وزارت حفاظت از محیط زیست با اشاره به احتمال وقوع بلایای مشابه، با افزایش تحویل نفت در ایلات مخالف است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خبر داد؛
رشد ۲۳درصدی عملیات‌های حفاری در ۱۴۰۲
  مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از رشد ۲۳درصدی عملیات‌های حفاری در سال ۱۴۰۲ خبر داد. به گزارش کائنات و به‌نقل از شانا، حمیدرضا گلپایگانی در بازدید از بخش‌های خدمات ویژه حفاری شرکت و نشست با مدیران، رؤسا و متخصصان این مدیریت با قدردانی از تلاش‌های مجموعه کارکنان این حوزه، بیان کرد: از هر پیشنهاد و راهکاری که سبب چابک‌سازی و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها و توسعه همه‌جانبه شرکت ملی حفاری ایران شود استقبال می‌کنیم.
وی با اشاره به گزارش جامع مدیر خدمات ویژه حفاری و بیان نقطه نظرهای کارشناسی سازنده به‌منظور توسعه و درآمدزایی بیشتر گفت: انتظار می‌رود با توجه به وجود متخصصان مجرب و کارآمد و تجهیزات کاربردی در این بخش فوق تخصصی، با استفاده از توانمندی‌های داخلی شرکت ملی حفاری ایران از ظرفیت‌های موجود این شرکت استفاده و طی برنامه‌ریزی توسعه‌ای یک‌ساله در این مدیریت جز در موارد خاص که برای شرکت مقرون‌به‌صرفه نیست، برون‌سپاری نداشته باشیم.  
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بر تأمین تجهیزات کاربردی، بازسازی فضای کارگاهی، اصلاح ساختار سازمانی، تهیه خودروهای مناسب و دیگر نیازهای مدیریت خدمات ویژه که از سوی مدیر و کارشناسان این مدیریت مطرح شد، تأکید کرد و از مدیران ذی‌ربط خواستار پیگیری مؤثر شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه