جامعه
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پرداخت هزینه ثبتنام و شهریه دانشآموزان چهار دهک اول درآمدی و همچنین راه اندازی مدارس سمپاد عشایری را از جمله دستاوردهای مهمی خواند که در دولت سیزدهم صورت گرفته است. الهام یاوری درخصوص اقدامات سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و تحقق عدالت تربیتی در دولت سیزدهم، به پرداخت حق ثبت دانشآموزان ۴ دهک پایین، شناسایی بیش از ۶۵۹۷ هزار دانش آموز در پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و تکمیل نمون برگ مربوط و بارگذاری در سامانه سیدا به منظور معرفی به بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانشآموزان دارای استعداد برتر در قالب طرح شهاب اشاره کرد و گفت: تاسیس مدارس عشایری سمپاد به منظور شناسایی و جذب دانشآموزان دارای استعداد برتر در جمعیت عشایری استانهای فارس و خراسان رضوی از جمله دیگر کارهای انجام شده در این دولت است. وی با بیان اینکه در راستای مدل تربیتی سمپاد و به منظور استقرار برنامههای تمام ساحتی و بهبود کیفیت آموزشی، اقداماتی شامل اجرای طرحهای تربیتی انجام شده است ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، از جمعیت آماری گروه هدف برنامههای تمام ساحتی که جمعیتی بالغ بر ۹۹۰۰۰ نفری دانشآموزان سمپاد را در بر میگرفت، بیش از ۸۸۰۰۰ نفر برنامه در فعالیتهای فوق برنامه شرکت فعال داشتند که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، به ۱۱۰ هزار نفر برنامه تربیتی ارتقاء یافت. یاوری با بیان اینکه آمار شرکت کنندگان در کنگره سراسری قرآن کریم از ۷۷۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به ۱۰۴۸۹ در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رسید افزود: تعداد شرکت کنندگان در رویداد المپیاد ورزشی مدارس استعدادهای درخشان با یک جهش آشکار از ۴۰۶۸ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰به ۸۵۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ رسیده است. رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه در جشنواره هنری سمپاد که از سال ۱۴۰۰ برگزار شده آمار شرکت کنندگان از ۶۹۱۰ نفر ، به ۸۲۷۵ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رسیده عنوان کرد: میزان مشارکت دانشآموزان در برنامه اردوی راهیان پیشرفت نورانی در سال اول و دوم اجرا، ۳۶۸۰نفر در قالب ۲۲ اردو اعزامی به استانهای خوزستان، هرمزگان، اصفهان بوده که از یادمانهای دفاع مقدس، پایگاه پهپادی، سایت هستهای نطنز، شهر موشکی، بندر ماهشهر، ناوگان دفاعی و ... بازدید کردهاند. یاوری از جمله اقدامات و برنامههای تحولی در دولت سیزدهم به طراحی و اجرای فاز نخست «ارزشیابی ۳۶۰ درجه مدارس و مدیران»، «طراحی و اجرای فاز اول سامانه مدیریت مالی مدارس»، « تدوین و تصویب نظام جامع مدیریت منابع انسانی در سمپاد» اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای فاز نخست ارزشیابی، نظارت و بازدید اولیه میدانی فعالیتهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی در بیش از ۱۰۰ مدرسه سمپادی انجام شده است. وی به اقدامات انجام شده در خصوص ماموریت سازمان با شعار چشم انداز «هرنیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری» اشاره کرد و گفت: گسترش عدالت آموزشی، کیفیت بخشی تربیتی و نظامسازی مدیریتی از جمله برنامه های انجام شده در این سازمان است. تدوین و چاپ ۹ عنوان کتاب تکمیلی دوره اول متوسطه، پذیرش ۱۸ هزار و ۷۴۵ دانش آموز در پایه هفتم و ۱۱ هزار و ۵۲۱ دانش آموز در پایه دهم، شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای گوناگون دانشآموزان، پذیرش ۲۶۹۵ نفر در رشته علوم انسانی در مهر ۱۴۰۲، اجرای برنامه ملی شهاب در دوره دوم ابتدایی، استعدادیابی در دوره پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه در ساحتهای ششگانه تربیتی برای کشف استعدادهای دانشآموزان از جمله برنامه های سمپاد در راستای عملیاتی کردن رهنمودهای رئیس جمهور در نظارت ستادی از وزارت متبوع بود که یاوری به آن اشاره کرد. رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره ارتقاء معرفت و تربیت دینی دانشآموزان استعدادهای برتر در حوزه قرآنی و مفاهیم نیز ادامه داد: شرکت ۸۱۵۶ نفر دانشآموز دوره اول و دوم سمپاد در مسابقات کنگره سراسری قرآن در محور قرائت، حفظ، حفظ ویژه و مفاهیم و افزایش ۶۵ درصدی دریافت تعداد آثار دانشآموزی در محورهای فوق و در رشته مفاهیم در قالبهای هنری تهیه پادکست، ساخت کلیپ و تهیه اینفوگراف از دیگر برنامه های انجام شده سازمان سمپاد در دولت سیزدهم است. کسب ۲۰ مدال طلا در سال ۱۴۰۱ (۶۰ درصد اعضای تیمهای ملی) در مقایسه با ۷ مدال طلا در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ و ۳ مدال طلا در سال ۱۳۹۸ حاکی از رشد چشمگیر تعداد مدال طلای سمپادیان بود که یاوری به آن اشاره کرد. رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره کمک به دانشآموزان مناطق کمتر برخوردار و پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط دانشآموزان استعدادهای درخشان به اجرای طرح همیار سمپاد اشاره کرد و گفت: این طرح برای ۱۰ هزار نفر دانشآموز در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انجام گرفت.