روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ شنبه ۱۲ خرداد - شماره 4607

در شرکت نفت گلستان برگزار شد

مراسم گرامیداشت حماسه فتح خرمشهر و بزرگداشت مقام شهدای خدمت


  مراسم گرامیداشت حماسه فتح خرمشهر و برزگداشت مقام شهدای خدمت (آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراهشان) در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان برگزار شد.به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گلستان، در این مراسم که باحضور مدیر منطقه، معاونین، روسای واحدها، کارکنان و بسیجیان منطقه گلستان در سالن اجتماعت ستاد منطقه برپا شد،  حجت‌الاسلام دنکوب نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و روایت ۲ تن از جانبازان بالای ۷۰درصد سوم خرداد (آقایان منوچهری و حمزه‌ای) و پخش نماهنگ‌های مرتبط به شهدای خدمت و سوم خرداد ادامه پیدا کرد و در پایان از جانبازان سوم خرداد تقدیر به عمل آمد

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد:
مرگ سالانه 3/1 میلیون نفر
 در اثر قرار گرفتن در معرض دود دخانیات
 مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: سالانه هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که از این تعداد ۱.۳ میلیون نفر افرادی هستند که در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران قرار می گیرند.
«وحید جعفری»  ضمن اشاره به این که در هر چهار ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل مصرف دخانیات جان خودش را از دست می‌دهد، گفت: در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲.۳ درصد از جمعیت جهان از دخانیات استفاده می کردند و درحال حاضر نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دخانیات مصرف می کنند.
وی با بیان این که حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان دخانیات جهان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، گفت: متاسفانه تعداد مصرف کنندگان مواد دخانی در کشورهای رو به توسعه نیز در حال افزایش است.
جعفری با اشاره به این که سالانه هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند، گفت: ۱.۳ میلیون نفر از آمار ذکر شده افرادی هستند که در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دیگران قرار می گیرند.
وی افزود: این موضوع  اهمیت دوری از مواجهه با دود دست دوم و سوم دخانیات و ترویج اماکن عاری از دخانیات را نشان می دهد و همچنین برخلاف باور عموم که تمام خطر و مضرات را متوجه افراد مصرف کننده می‌دانند باید مضرات دودهای دست دوم و سوم را مورد توجه قرار داد.
جعفری اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است، چنانچه اقدامی عاجل برای کنترل اپیدمی جهانی انجام نشود، تا پایان قرن بیست و یکم حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان قربانی این اپیدمی مرگبار خواهند شد.
وی افزود: این در حالی است که در قرن گذشته برآوردها حاکی از مرگ ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل استفاده از محصولات دخانی بوده است.
جعفری با بیان این‌ که خطر بیماری‌های منتسب به دخانیات خصوصا بیماری‌های مزمن رو به افزایش است، گفت: شانس ابتلای مصرف‌کنندگان دخانیات به بیماری‌های قلبی و عروقی دو تا چهار برابر سایرین است.
مدیر سلامت محیط و کار افزود: در مورد بروز سکته مغزی نیز شانس افراد مصرف کننده دخانیات دو تا چهار برابر سایر افراد است.
وی با اشاره به این که ابتلا به سرطانی مثل سرطان ریه در مصرف‌کنندگان دخانیات به ۲۵ برابر می‌رسد، اظهار کرد: این موضوع به حدی است که علت بروز ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، استفاده از دخانیات اعلام می‌شود.
مدیر سلامت محیط و کار یزد اظهار کرد: مصرف دخانیات یا مواجهه با دود دست دوم و سوم آن‌ باعث بروز برخی مشکلات دیگر مانند سرطان‌های دستگاه تنفس، آب مروارید و حتی کم وزنی و مشکلات بارداری و حول تولد را بوجود آورد.
جعفری تصریح کرد: بر اساس آمار سالیانه بیش از ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور استفاده می‌شود که در کنار استفاده از سایر محصولات دخانی ‌ به خصوص قلیان، باعث مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر از هم وطنانمان می‌شود.
وی در خصوص خسارت‌های اقتصادی استفاده از دخانیات، گفت: سالیانه حدود یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار در دنیا  خسارت اقتصادی دخانیات برآورد می‌شود.
جعفری افزود: در کشور ما نیز بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید و استفاده از سیگار و سایر محصولات دخانی می‌شود که دو تا سه برابر این عدد هزینه درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات می‌شود.
مدیر سلامت محیط و کار اظهار کرد: در استان یزد نیز حدود ۸.۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان در حال حاضر به طور روزانه ۱۲ نخ سیگار مصرف می‌کنند.
وی با اشاره به این که شعار هفته مبارزه با دخانیات سال جاری «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» انتخاب شده است، گفت: این انتخاب نشان دهنده ضرورت توجه ویژه به نوجوانان و جوانان به عنوان گروه هدف صنایع دخانی است.
مدیر سلامت محیط و کار اظهار کرد: آمارها حکایت از این دارد که ۹۰ درصد افراد سیگاری از سن قبل از ۲۵ سال شروع به استفاده از آن می‌کنند.
جعفری در پایان اظهار کرد: در کنار مضرات خانمان‌سوز سلامتی و اقتصادی، مصرف دخانیات بر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره نیز تاثیرگذار است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

بازداشت چهار شکارچی
در منطقه حفاظت شده قمصر
  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان از دستگیری تیم چهار نفره شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک خبر داد.
الهیار دولتخواه اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان در هنگام گشت و کنترل در منطقه،  شکارچیان متخلف را همراه با کشف و ضبط آثار ۱۳ قطعه تیهو  را به دام انداختند. وی افزود: لاشه پرندگان وحشی شامل اجزای پرندگان و آثار خون و پر به همراه ادوات شکار و صید را از متخلفان کشف و ضبط کرده و پرونده آن‌ها برای سیر مراحل قانونی، تحویل مقام قضایی شهرستان شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان ضمن هشدار به متخلفان شکار غیرمجاز، از مردم طبیعت دوست درخواست کرد: شهروندان هرگونه تخلف زیست محیطی را  به شماره ۱۵۴۰ این اداره اطلاع دهند. دولتخواه تصریح کرد: بر اساس مواد ۱۰ تا ۱۳ قانون شکار و صید، هرگونه خرید، فروش، عرضه، حمل و نگهداری اجزاء حیات وحش زنده و ذبح شده جرم و ممنوع است و از مردم تقاضا داریم برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری از کارهای خودسرانه خودداری کنند. وی گفت: از ابتدای سال جاری، دو گروه از شکارچیان متخلف، دستگیر شده و به مرجع قضایی تحویل داده شدند.  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان، افزود: منطقه حفاظت‌شده قمصر و برزک با وسعت ۶۰ هزار هکتار در حاشیه شهر قمصر در جنوب غربی شهرستان کاشان واقع شده و در داخل گستره جغرافیای سه شهر برزک، قمصر، و کامو و جوشقان قالی قرار گرفته است.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر خبر داد
خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات
   رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در زمینه بذر غلات ۹۸ درصد ‌خودکفا شده‌ایم.
 محمد زمانیان روز چهارشنبه ۹ خرداد در حاشیه تور رسانه‌ای دانش بنیان با عنوان روز مزرعه که با هدف انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی( گندم و جو) در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، با اشاره به قدمت موسسه اصلاح بذر و نهال اظهار کرد: این موسسه بیش از ۱۰۰ سال است که فعالیت دارد و اولین گام‌های خود را با تحقیق بر روی توده‌های بومی گندم آغاز کرد.
وی با اشاره به اینکه سالانه  بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات در این موسسه اجرایی می‌شود، افزود: این موسسه وظایف متعددی به عهده دارد که از مهمترین آنها می‌توان به اصلاح و معرفی ارقام پر محصول در شرایط مختلف و همچنین تولید بذر اولیه اشاره کرد.
رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه کار عملی در مزرعه می‌تواند به دستیابی به دستاوردها نتیجه بخش تحقیقاتی منجر شود، عنوان کرد: سالیانه هزاران تلاقی توسط محققان بین ژن پلاست‌های داخلی و خارجی گندم انجام می‌شود که حاصل آن ارقامی است که امروز  در حال کشت است که هم کیفیت خوبی دارند و هم میزان باردهی آنها بالا است.
زمانیان گفت: این موسسه تاکنون ۱۴۳ رقم گندم و ۴۸ رقم جو به جامعه کشاورزی معرفی کرده است.  وی تصریح کرد: علاوه بر این، ۲۰۸ رقم دیگر غلات هم از طرف موسسه اصلاح نهال و بذر به کشور معرفی شده است. زمانیان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: در زمینه بذر غلات ۹۸ درصد خودکفا شده‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه