روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ شنبه ۱۲ خرداد - شماره 4607

قائم مقام وزیر صمت خبر داد

افزایش صادرات تخم مرغ به ۱۳۷ هزار تن در ۱۴۰۲


  سید مهدی فرح، قائم مقام وزیر صمت از وضعیت ایده آل مرغ و تخم مرغ در کشور خبر داد و گفت: اولین سالی است که به‌صورت انبوه این محصولات را صادر می‌کنیم.
سید مهدی فرحی درباره وضعیت صادرات مرغ و تخم مرغ  با بیان اینکه شرایط مرغ و تخم مرغ در کشور ایده آل است، اظهار کرد: این شرایط به گونه‌ای که ما برای اولین بار بعد از چندین سال مرغ و تخم مرغ را به صورت انبوه صادر می‌کنیم و چشم‌انداز ما این است که امسال مشکل مرغ و تخم‌مرغ نداشته باشیم. قائم مقام وزیر صمت افزود: طی سالیان گذشته بازار با کمبود مرغ و تخم مرغ و صف‌های طولانی خریداران مواجه بود اما با رویکردی که وزارت جهادکشاورزی در پیش گرفته و افزایش جوجه ریزی را در دستور کار خود قرار داده تولید مرغ نیز افزایش یافته چرا که ماهانه ۱۵۰ میلیون جوجه یکروزه تولید می‌شود.
این شرایط در حالی است که ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ واردکننده تخم مرغ بود و آن قدر وضعیت بازار تخم مرغ در انتهای دولت دوازدهم بد بود که دولت سیزدهم  در اولین کار دستور داد هر طور شده با واردات وضعیت را از شرایط بحرانی خارج شود تا بعد از آن روی تولید برنامه ریزی شود. در همان سال، با توجه به نگاه ویژه وزیر جهاد کشاورزی و واگذاری کلیه امور اجرایی به اتحادیه، در سال ۱۴۰۱ ایران حدود ۵۴ هزار تن تخم مرغ صادر کرد و از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شد.
به گفته فعالان و تولیدکنندگان حوزه تخم مرغ در سال ۱۴۰۲ نیز ۵۴ هزار تن به ۱۳۷ هزارتن افزایش یافت که این رقم بسیار بالایی است به شکلی که ترکیه که در میان کشورهای همسایه رقیب ایران محسوب می‌شد، حالا یک پله از ایران عقب مانده است.  علاوه بر این در دنیا به لحاظ ساختاری، چیزی مشابه واحدهای مدرن تولید تخم مرغ ایران وجود ندارد و این نشان از آینده ای روشن تر و امیدوارکننده تر دارد. در زمینه مرغ نیز بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و با توجه به کیفیت بالای نهاده‌ها ماهانه امکان تولید ۳۰۰ هزار تن تولید مرغ وجود دارد چرا که بر اساس نهاده مصرفی که کیفیت بهتری داشته باشد وضعیت تولید نیز می‌تواند مناسب‌تر باشد.
از سوی دیگر بر اساس تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی سالانه باید ۲۰۰ هزار تن صادرات مرغ داشته باشد که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده این جریان ادامه دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی:
مجوز قبولی اتکائی حذف می شود
 رئیس کل بیمه مرکزی ضمن اشاره به جزئیات ایجاد شرکت ملی اتکائی فراگیر تصریح کرد: با توسعه این شرکت به تدریج قبولی اتکائی شرکتهای بیمه مستقیم حذف می شود.
به گزارش کائنات، علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در حاشیه آیین رونمائی از مجوز ورود بیمه حافظ به سرزمین اصلی با بیان اینکه مصوبه ایجاد بیمه اتکائی فراگیر در زمان ریاست کلی اقای بهزاد پور انجام  و مقدمات طی شده، گفت: یکی از شرکتهای بیمه اتکائی فعلی به صورت شرکت اتکائی فراگیر ارتقا پیدا می کند این برنامه عملیاتی شده و  اقدامات نهائی با وزارت اقتصاد صورت گرفته است.
به گفته وی جلساتی برگزار شده تا تقسیم کار شود مثلا افزایش سرمایه توسط خود شرکت انجام می شود و مجوزها توسط بیمه مرکزی پیگیری می شود و امیدوارم تا 13 اذر عملیاتی شود . وی در خصوص میزان سرمایه شرکت بیمه اتکائی فراگیر گفت:  بین 10 تا 15 همت سرمایه این شرکت است. رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد:در پذیره نویسی، درصد عمده ای از سهام این شرکت را به شرکتهای بیمه فعلی اختصاص می دهیم. استاد هاشمی به سیاست دیگر بیمه مرکزی اشاره کرد و اذعان داشت: در کنار این شرکت فراگیر ، شرکتهای بیمه اتکائی تخصصی فعالیت خود را ادامه می دهند و کم کم قبولی اتکائی شرکتهای بیمه جنرال  حذف می شود.

شناسایی 1.9 همت خالص درآمد
کارمزد وتجارت در اردیبهشت
 بانک تجارت در اردیبهشت نیز همانند فروردین نتوانست درآمد تسهیلاتش را به اندازه هزینه سپرده‌ها افزایش دهد و به اندازه 242 میلیارد تومان، هزینه سپرده بیشتری نسبت به درآمد تسهیلات خود پرداخت کرد. این وضعیت عمدتا به دلیل افزایش نرخ بهره در بازار بوده که سبب تبدیل سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک به سپرده‌های بلندمدت سه ساله شده و درنتیجه هزینه بیشتری متحمل بانک شده است.
به گزارش کائنات، سود عملیاتی ناشی از تمامی درآمدهای بهره‌ای و غیربهره‌ای با کسر هزینه‌ها در این ماه به 1،364 میلیارد تومان رسید. این سود در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته 46 درصد کاهش داشته ولی به نسبت فروردین رشد خوبی داشت که علت این امر شناسایی 1.9 همت خالص درآمد کارمزد دراین ماه بوده است. بخش منابع بانک در این ماه به اندازه 2.4 درصد رشد داشته که از محل سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک بوده و وزن سپرده‌های هزینه‌زا یک درصد افزایش ثبت کرده است. در بخش مصارف نیز رقم تسهیلات بانک با یک درصد رشد همراه بوده است. وتجارت در 2 ماهه ابتدای سال مجموعا 1،584 میلیارد تومان درآمد خالص حاصل کرده که عملکرد بسیار ضعیفی برای بانک به شمار می‌رود. به طوری که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، درآمد بانک با 71 درصد کاهش همراه شده است. نرخ میانگین تسهیلات اعطایی وتجارت در اردیبهشت با افزایش 0.3 واحد درصدی نسبت به فروردین، به 11.1 درصد رسید و در کنار آن نرخ میانگین هزینه سپرده‌ها با افزایش 0.2 واحد درصدی به 9.9 درصد رسیده است. درنتیجه اسپرد عملیاتی بانک در این ماه با افزایش 0.1 واحد درصدی همراه بوده و به 1.2 درصد رسید.

رشد 80 درصدی سود خالص بانک خاورمیانه در سال 1402
 بانک خاورمیانه در دوره 12 ماهه 1402، سود خالص 5،344 میلیارد تومانی را گزارش کرد که معادل 107 تومان به ازای هر سهم بوده و این رقم نسبت به سود سال گذشته (حسابرسی شده) 80 درصد رشد داشته است.
به گزارش کائنات، در این دوره درآمد تسهیلات معادل 10،944 و هزینه سود سپرده ها برابر با 6،751 میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به سال گذشته به ترتیب 54 و 56 درصد رشد نشان می‌دهد. درنتیجه تراز عملیات بانکداری این دوره با 51 درصد رشد به 2،732 میلیارد تومان رسیده است. همچنین خالص درآمد کارمزد وپست در این دوره به 1،010 میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته 80 درصد بیشتر شده است.  نرخ میانگین تسهیلات اعطایی بانک در این دوره 21.3 درصد و نرخ هزینه‌ سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک(سود قطعی) به 16.5 درصد رسیده است. این نرخ‌ها در یکسال گذشته به ترتیب 3.6 واحد درصد و 2.3 واحد درصد رشد داشته اند. نسبت کفایت سرمایه بانک در اسفند 0.4 واحد درصد افت داشت و به 13.7 درصد رسید که همچنان در رتبه اول بانکداری کشور قرار دارد. حداقل نسبت کفایت سرمایه الزامی بانک مرکزی 8 درصد می‌باشد.  در فصل زمستان درآمد تسهیلات 3،248 میلیارد تومان و سود سپرده ها 2،097 میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به فصل قبل به ترتیب 16 درصد و 19 درصد افزایش داشته است و تراز عملیات بانکداری با 11 درصد افزایش نسبت به پاییز، به 1،151 میلیارد تومان رسیده است. خالص درآمد کارمزد در این فصل برابر با 257 میلیارد تومان بود که بیشترین میزان در کل سال بوده است. سود هر سهم در فصل بهار 229 ریال، در تابستان 180 ریال، در پاییز 193 ریال و در زمستان با 177 رشد نسبت به میانگین سه فصل گذشته به 553 رسیده که بخش عمده آن مربوط به سود ناشی از تسعیر ارز بوده است.

رشد 14 درصدی سود عملیاتی بانک ملت
در 2 ماهه نخست سال
 وبملت در 2 ماهه ابتدای سال مجموعا 16.5 همت سود عملیات حاصل کرده که 14 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است و عمده رشد آن ناشی از افزایش درآمد کارمزد بوده است.
به گزارش کائنات، بانک ملت در اردیبهشت نیز تحت تاثیر هزینه سپرده‌ها با کاهش تراز مواجه شد و نسبت به فروردین عملکرد ضعیفی داشت. این در حالی است که وضعیت بانک به نسبت ماه مشابه و میانگین سال گذشته، متوسط ارزیابی می‌شود. میانگین ترازعملیاتی بانک در سال گذشته برابر با 5.27 همت بوده که در اردیبهشت به 5.3 همت رسیده است. رشد نرخ سپرده‌های بانک در عین کاهش نرخ تسهیلات از عوامل افت تراز اردیبهشت بوده است. سود کلی عملیات بانک در اردیبهشت ماه به 6.2 همت رسید. این سود در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است. وبملت همچنین در 2 ماهه ابتدای سال مجموعا 16.5 همت سود عملیات حاصل کرده که 14 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است و عمده رشد آن ناشی از افزایش درآمد کارمزد بوده است. رقم سپرده‌های بانک ملت در یک ماه گذشته 3 درصد افزایش داشته که در اجزای آن، بخش گواهی سپرده عام کاهش 4 درصدی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری رشد 6 درصدی داشته‌اند. در بخش مصارف نیز رقم تسهیلات و سپرده‌های بین بانکی وبملت هر کدام حدود یک درصد افزایش داشته‌اند. با توجه به رشد سپرده‌های هزینه‌زا، تغییرات فوق احتمالا سبب متحمل شدن هزینه‌های بیشتر به بانک خواهد شد. نرخ میانگین تسهیلات اعطایی وبملت در اردیبهشت با کاهش 0.3 واحد درصدی نسبت به فروردین، به 10.3 درصد رسید و در کنار آن نرخ میانگین هزینه سپرده‌ها با افزایش 0.6 واحد درصدی به 10.1 درصد رسیده است. درنتیجه نرخ اسپرد عملیاتی بانک در این ماه با کاهش 0.9 واحد درصدی همراه بوده و به 0.2 درصد رسید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه