روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت - شماره 4597

کائنات از دیار علویان، مقصد سفر استانی دولت مردمی گزارش می‌دهد

اقتصاد دریا محور کلید تحول کشور

  سودابه اکرم زادگان- استاندار مازندران گفت: دومین سفر استانی رئیسی  به مازندران پنجشنبه و جمعه هفته جاری انجام می‌شود. سفر دوم رییس‌جمهور به دیار علویان؛ به گفته یوسف نوری استاندار مازندران، در راستای اقتصاد دریا محور خواهد بود و جهش تولید، افزایش جمعیت و مردمی شدن کارها از جمله موارد مهمی است که در دور دوم این سفر موردتوجه قرار می‌گیرد.
یوسف نوری اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده از سوی نهاد ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه این هفته همراه با تعدادی از وزرا و اعضای هیئت دولت به مازندران سفر می‌کند.
وی افزود: رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر پیگیری و بررسی مصوبات سفر نخست هیئت دولت به مازندران که حدود ۲۶ ماه پیش انجام شد، از برخی زیرساخت‌ها و طرح‌های استان نیز بازدید می‌کند و چند طرح مهم زیرساختی استان نیز با حضور رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت مردمی سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته استاندار مازندران، دیدار با خانواده شهدا، فعالان حوزه تولید، نخبگان استان، حضور در جلسه شورای اداری و بازدید از چند طرح نیمه‌کاره بخشی از برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به مازندران است.
نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: از زمان سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران تا کنون اقدامات خوبی برای تحقق مصوبات سفر انجام شد و پیشرفت و رشد خوبی در طرح‌های مربوط به مصوبات سفر دیده می‌شود. این دومین سفر استانی رئیسی به مازندران است. سفر نخست وی به این استان ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون بر دیدار با اقشار مختلف مردم از برخی طرح‌های مهم زیرساختی و عمرانی بازدید کرد.
همچنین در این سفر، تعدادی از طرح‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده تعیین تکلیف شد و افزون بر آن، ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹ میلیارد ریال به تصویب دولت رسید.
از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور در مازندران اختصاص یافته که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.
تخصیص اعتبار برای ساخت، تکمیل و بهسازی راه‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز، تکمیل کتابخانه مرکزی و طرح‌های فرهنگی و هنری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی و بهداشتی و تکمیل سد هراز از جمله برنامه‌های دور دوم سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان است.
کارنامه دور اول سفر استانی رئیسی به مازندران
 بیستم اسفند ۱۴۰۰ و برگزاری دور اول سفر رییس جمهور به مازندران برای مردم این دیار به نوعی روز تاریخی محسوب می شود چرا که در این سفر آغاز عملیات اجرایی طرح هایی مصوب شد که تا قبل از روی کار آمدن این دولت، مردم اجرای آن‌ها را غیر ممکن می دانستند اما با عزم جدی دولت سیزدهم و تزریق اعتبار، رکود چندین ساله به اتمام رسید.
دور اول سفر رئیس جمهور دستاوردهای خوبی به همراه داشت و بعد از گذشت ماه ها، اکنون تعداد قابل توجهی از این طرح ها به اتمام رسیده و تکمیل برخی از آن ها که سالها چشم انتظاری را برای مردم دیار علویان به همراه داشت به نوعی می توان از آنها به عنوان دستاورد تاریخی دولت سیزدهم برای این دیار نام برد.
در آن سفر استانی طرح های مهم در حوزه های زیربنایی و اقتصادی مورد تصویب و تاکید قرار گرفت و با تامین اعتبار، تکمیل و بهره برداری طرح ها علاوه بر رفع برخی از مسائل و مشکلات موجب ارتقای شاخص ها و بهبود معیشت و رفاه اجتماعی ایجاد کرده است.
در دور اول سفر رییس جمهور به مازندران بیشتر از ۱۷۷ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال مصوب شد که از این میزان ۸۸ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال معادل نیمی از اعتبارات مصوب از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۸۹ هزار و ۳۳ میلیارد ریال یعنی نیمی دیگر از این اعتبار از محل فروش املاک و منابع داخلی وزارتخانه ها وکمک نهادها تامین شد.
۱۷۶ رقم تعداد مصوبات آن سفر مقام ارشد قوه مجریه به مازندران بود که توسط بیشتر از ۵۰ دستگاه اجرایی استان به اجرا درآمده است و البته دست اندرکاران دولت سیزدهم تنها به مصوب کردن طرح ها اکتفا نکرد و زمان اجرای آنها را طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ تعیین کرد.
مازندران به لحاظ قرار داشتن نزدیکی پایتخت و نیز حضور میلیونی مسافر نیازمند راههای مناسب است و البته این موضوع از ناه دولتمردان مغفول نماند و در دور اول سفر رییس جمهور بیشترین اعتبار مصوب به حوزه وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافت که این رقم هفت هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال معادل ۴۳ و نیم درصد اعتبارات این سفر بود.
پس از آن جهاد کشاورزی با ۳۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال( ۱۹.۵درصد)، وزارت نیرو با ۲۶ هزار و یکصدمیلیارد ریال(۱۴.۷درصد) وزارت بهداشت و درمان با ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال (۵.۴ درصد) در جایگاههای بعدی تخصیص اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به مازندران قرار گرفته اند.
از کل اعتبار مصوب سفر برای اجرای طرح‌ها، ۴۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل فروش املاک وزارتخانه های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش بود.
مجموع اعتبار اختصاص یافته به طرح ها و پروژه های مصوبات سفر از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون بیشتر از ۱۲۶ میلیارد و ۴۱۵ میلیارد ریال بوده که معادل ۷۱ درصد اعتبارات درنظرگرفته است.
همچنین اعتبار تخصیصی از محل بودجه عمومی دولت به طرح های مربوط به مصوبات سفر از پایان سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت امسال ۱۰۰ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال است.
اعتبار تخصیصی از محل منابع داخلی وزارتخانه ‌ها، نهادهای حمایتی و فروش املاک و تسهیلات ۲۵هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال معادل ۲۸.۶درصد است.
از مجموع ۱۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب ۲۹ بانک برای طرح های دارای توجیه اقتصادی و فنی مصوب شد.
بیشترین اعتبار تخصیص یافته؛ مربوط به وزارت راه و شهرسازی ۴۸ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال، وزارت نیرو ۳۶ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۲ هزار و ۹۱ میلیارد ریال و وزارت جهاد کشاورزی شش هزار و ۶۰ میلیارد ریال است.
از مجموع مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به مازندران که شامل ۱۷۶ مصوبه بود، ۷۸ مصوبه ۱۰۰ درصد ظرفیت تعهدات سفر محقق شد، ۸۹ مصوبه بخشی از تعهدات عملیاتی شد و ۹ مصوبه در دست پیگیری است.
تکمیل بیمارستان ۲۷۳ تختخوابی رازی قائمشهر
با این حال یکی از طرح های مصوب و به بهره بهره‌برداری رسیده، بیماران رازی قائمشهر است و این مرکز بزرگ درمانی یکی از ۲۵ بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی و جزو پنج بیمارستان آموزشی درمانی مازندران است، عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۷ آغاز و کلنگ احداث این طرح بیمارستانی در آن سال در زمینی به وسعت ۲۴ هزار متر مربع به زمین زده شد.
طرحی که به گفته مسوولان این بیمارستان قرار بود ظرف مدت سه سال به بهره برداری برسد اما با گذشت سالهای سال خبری از بهره برداری آن نشد تا اینکه در دولت سیزدهم با عزم جدی که برای تکمیل طرح های نیمه تمام رخ داد.
پس از سالها کُندی روند اجرای طرح با تزریق اعتبار ۹ هزار میلیارد ریالی دولت سیزدهم عملیات ساخت آن در نهایت به اتمام رسید و این طرح بعد از ۱۴ سال به ثمر رسید.
این بیمارستان با داشتن بخش‌های جراحی (شامل جراحی عمومی، ارتوپدی، گوش، حلق و بینی، چشم، جراحی اعصاب و ستون فقرات)، زنان و زایشگاه و مامایی، داخلی، قلب و سی سی یو، مراقبت های ویژه، نوزادان، اتاق عمل، دیالیز، درمانگاه اورژانس، بخشهای عفونی ۱و۲، اطفال، تالاسمی،
درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، واحد آزمایشگاه و پاتولوژی، واحد رادیولوژی، سونوگرافی و سی تی اسکن، واحد فیزیوتراپی، واحد داروخانه و بخش مسمومیت به صورت شبانه‌روزی خدمات ارایه می‌کند.
بازسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر
ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر که آشیانه اصلی نساجی محسوب می‌شود، دولت سیزدهم برای تعویض چمن مصنوعی و کاشت چمن طبیعی و بازسازی ورزشگاه بخش دولتی ۷۰ میلیارد تومان هزینه کرد
تمامی اقدامات، پیگیری ها و صرف اعتبار دولت سیزدهم در اول شهریور پارسال به ثمر رسید و ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر پس از ۳۹۳ روز خانه به دوشی تیم محبوب نساجی مازندران میزبان این تیم و هوادارانش شد و نخستین تمرین تیم فوتبال نساجی مازندران پس از اجرای عملیات کاشت چمن طبیعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر در این استادیوم برگزار شد و پس از آن نیز در سوم شهریور همان سال با تیم ملوان انزلی در ورزشگاه خانگی خودش بازی کرد.
آغاز عملیات اجرایی آزاد راه چالوس-رامسر مطالبه مازندرانی‌ها از رئیس جمهور
جمعی از مردم غرب مازندران در آستانه سفر هیات دولت به این استان می گویند با توجه به مصوبه احداث آزاد راه چالوس - رامسر در دولت سیزدهم، خواستار کلنگ احداث این طرح ملی در دور دوم سفر استانی آیت الله رئیسی به مازندران هستند.
آزادراه چالوس-رامسر ادامه آزادراه تهران- شمال بوده که با ساخت آن بسیاری از چالش‌های مربوط در غرب مازندران رفع می‌شود، هیات دولت مهر سال گذشته با تأمین مالی این طرح ملی موافقت کرد و وزیر راه و شهرسازی در سفر هفته اوایل سال جاری به غرب مازندران گفته بود که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که هنوز اجرایی نشده است.
غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند که سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که ترافیک یک از بغرنج ترین مساله این منطقه از ادوار گذشته تا اکنون بوده است.
هیات دولت در جلسه بیست و هفتم مهر به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس- رامسر، با صدور مجوز به وزارت راه و شهرسازی برای انعقاد قرارداد با “شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه چالوس - رامسر” به سهامداری کنسرسیوم بانک‌های مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (شامل شرکت‌های پرلیت، استراتوس، جهان پارس، آبادراهان پارس و دیداس) موافقت کرد.
دولت مردمی سیزدهم همچنین برای این پروژه مهم زیرساختی آزاد راه چالوس - رامسر در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفت تا اهالی منطقه طعم شیرین تصمیم جهادی را بچشند و روز به روز به حل مشکلات عدیده ای این منطقه امیدوارتر شوند.
آزاد راه چالوس - رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.
دولت مردمی سیزدهم که از همان آغاز فعالیت با هدف رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت با همت جهادی پا به میدان کار گذاشته است که تاکنون احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن و صدور مجوز پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر از جمله اقدامات دولت سیزدهم در منطقه غرب مازندران است که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوار کرده است.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر چهارم خرداد سال جاری به غرب مازندران درباره آخرین وضعیت طرح ملی آزاد راه ساحلی چالوس - رامسر گفته بود با توجه به گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران اجرای این طرح جزو نیازهای ضروری این منطقه است.
شماری از شهروندان غرب مازندران در آستانه سفر هیات دولت به دیار علویان در اواخر هفته جاری، ترافیک شهری را یکی از معضلات اساسی این منطقه گردشگرپذیر برشمردند که این چالش هرساله حادتر می شود.
غرب مازندران با جلوه بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به بهشت گردشگران داخلی شهرت دارد، منطقه‌ای که همواره در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها میزبان میلیون ها مسافران بوده و سال‌ها است با امکانات محلی خدمات ملی ارایه می‌کند.
ترافیک، چالش جدی
به تاکید اهالی غرب مازندران، زیرساخت های خدماتی اعم از آب، گاز، برق، راه و مخابرات برای جمعیت ثابت اهالی افزون بر یک میلیون نفری منطقه تعریف شده است، تامین و تقویت زیرساخت های منطقه با هدف پاسخگویی به جمیعت شناور این منطقه نگاه دولت و مجلس را می طلبد.
حاج رضا صمدی شهروند رامسری ، ازدحام ترافیک را یکی از چالش های اساسی شهرستان رامسر و غرب مازندران برشمرد و گفت : زیرساخت‌های این منطقه طی چهار دهه گذشته به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه نیافته و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.
وی یادآور شد: از رییس جمهور محبوب دولت مردمی که به زودی به مازندران سفر خواهند داشت می خواهیم این مصوبه آزاد راه چالوس - رامسر اجرایی کند و مردم این منطقه را امیدوار و خوشحال کند.
این شهروندان رامسری به حضور میلیونی مسافران در غرب مازندران اشاره و خاطرنشان کرد : خدمات دهی به جمعیت مسافران نیازمند مدیریت و برنامه ریزی اصولی است که احداث آزادراه چالوس - رامسر در همین راستا است.
صمدی اضافه کرد : مسوولان نهادهای مربوط در استان و منطقه برای اجرایی کردن این طرح باید تلاش مضاعف داشته باشند و همه اهالی غرب مازندران همچنان چمش انتظار اجرایی شدن این طرح ملی هستیم.
نیاز جدی غرب مازندران
یکی دیگر از شهروندان که خود را محمدرضا موسوی کلارآبادی ، اجرای این طرح ملی را نیاز ضروری غرب مازندران دانست و گفت : در ادوار گذشته به این نیاز اساسی اهالی پاسخ داده نشد اما دولت سیزدهم به این مهم توجه کرده است و بهتر است که عملیات اجرایی آن را آغاز کند.
وی اظهارداشت: حل معضل ترافیک در غرب مازندران با بهره برداری این آزاد راه میسر است و همه اهالی امیدوارند تا هرچه زودتر این طرح اجرای و با توجه ویژه دولت و مسوولان امر کشوری و استانی به اتمام برسد.
وی بیان کرد : معضل ترافیک در غرب مازندران جانفرسا شده و روح و روان این منطقه گردشگری را آزار می دهد و این چالش در کنار دیگر کمبودهای زیرساختی نیز زندگی رومره اهالی را تحت تاثیر قرار داده است، اهالی از مسوولان می خواهند نگرانی ها و نیازهای اساسی منطقه را برطرف کنند که خواسته ای بحق است.
به زیرساخت های غرب مازندران توجه شود
موسوی کلارآبادی تصریح کرد: طرح ملی آزاد راه چالوس - رامسر یکی اقدامات مهم دولت سیزدهم است که با اجرایی شدن آن خدمت بزرگی به مردم بومی منطقه شده است امید که دولت بتواند دیگر زیرساخت های این منطقه نظیر آب، گاز و برق در غرب مازندران ارتقا ببخشد.
جمعی از کارشناسان می گویند یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌هاست و این طرح ملی نیاز جدی منطقه محسوب می‌شود و این عزم دولت در ارتباط با این پروژه بزرگ عمرانی مازندران را باید جشن گرفت.
به گفته آنان احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع ادامه و تکمیل آزادراه تهران - شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.
سفر دولت برای مازندران با برکت خواهد بود
آیت الله محمود مشایخ امام جمعه نوشهر با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر دولت سیزدهم به زیرساخت های غرب مازندران گفت : سفر استانی دولت سیزدهم برای همه استانها پرخیر و برکت است و امیدواریم که برای استان مان هم رونق و توسعه به دنبال داشته باشد.
وی اظهارداشت : رییس جمهور دولت مردمی از آغاز فعالیتش اقدامات و دستاوردهای خوبی داشته است و در سال جاری که سال جهش تولید با مشارکت مردمی است انتظار است که طرح ملی آزاد راه چالوس - رامسر در سفر دور دوم به مازندران اجرایی بشود تا برای همیشه ترافیک بزرگترین دغدغه غرب مازندران برطرف بشود.
به گفته وی مسوولان استانی باید از ظرفیت سفر استانی هیات دولت نهایت بهره برداری را ببرند.
مناسب نبودن راه چالش جدی غرب مازندران
نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌هاست که پس از پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه برای کاهش این مشکل در غرب استان پروژه آزادراه چالوس-رامسر سال ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتباری شد.
سید شمس الدین حسنیی ، آزادراه چالوس - رامسر را بزرگترین پروژه عمرانی کشور و مازندران دانست و گفت : این عزم دولت در ارتباط با این پروژه بزرگ عمرانی مازندران را باید جشن گرفت.
این نماینده مجلس اظهارداشت: احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع ادامه و تکمیل آزادراه تهران - شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.
وی کاهش بار ترافیکی را از مهمترین مزایای احداث این آزادراه برشمرد و اظهار امیدواری کرد این پروژه در دولت مردمی سیزدهم به اتمام برسد و اهالی منطقه و گردشگران نیز طعم شیرین بهره برداری آن را بچشند.
به تاکید این نماینده مجلس این طرح باید هرچه زودتر اجرایی بشود تا مردم و مسافران از مشکل بغرنج ترافیک غرب مازندران رهایی یابند.
مطالبات نماینده آمل از دولتمردان در آستانه سفر رئیس جمهور به مازندران
نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که رفع مشکلات کشاورزان مازندران مهمترین محور برنامه دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران باشد، گفت: ارائه طرح حمایتی جامع از سوی دولت برای برنج کاران، مشکل تولید کنندگان را برای همیشه حل خواهد کرد.
رضا حاجی پور افزود: با توجه به وعده های پی در پی داده شده در خصوص حل مشکل برنج کاران مازندران نه تنها تا کنون هیچ اقدام جدی در این خصوص انجام نشد، بلکه بر مشکلات تولید کنندگان برنج اضافه شد.
وی اظهار داشت: تخصیص دوباره ارز ترجیهی برای واردات برنج نشان از آن دارد که مشکل تولیدکنندگان برنج به یک سریال ادامه دار، تبدیل شده است.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان این که، دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران بهترین فرصت برای حل این مشکل چندین ساله است، خاطرنشان کرد: ارائه طرح حمایتی جامع برای تولیدکنندگان برنج مشکل آنها را به صورت ریشه ای حل خواهد کرد.
حاجی پور با اشاره به این که تا کنون سابقه نداشته در طول سه سال خدمت دولت، رئیس جمهور ۲ بار سفر استانی به مازندران داشته باشد، ادامه داد: مشکلات زیرساختی استان اعم از پسماند و طرح های کلان نیمه کاره در این دوره از سفر باید برای گره گشایی آنها تصمیم لازم اتخاذ شود.
وی ادامه داد: سد بزرگ هراز که نقش مهمی در تامین آب شرب و کشاورزی چند شهر مازندران دارد ضروری است هر چه زودتر به مرحله افتتاح برسد.
لزوم حل زباله کوه عمارت
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی خواستار حل فوری زباله کوه عمارت در آمل شد که میلیون ها تن زباله در طول ۴۰ سال اخیر در آن مکان جمع شد.
رضا حاجی پور با بیان این مطلب که جلوگیری از انتقال آب سد لار به استانهای دیگر یکی از مطالبه ی جدی مردم شهرستان آمل از رئیس جمهور است، تصریح کرد: ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی مازندران تشنه آب سد لار هستند و هیچ ضرورتی ندارد انتقال آب این سد به استان دیگر در دستور کار باشد.
این نماینده مازندرانی در مجلس شورای اسلامی تکمیل آزاد راه تهران شمال را مطالبه همه هموطنان در سراسر کشور که به این خطه از شمال سفر می کنند عنوان کرد و گفت: تخصیص اعتباره ویژه در دور دوم سفر رئیس جمهور برای این طرح باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: امروز ما قدر شناس رئیس جمهور هستیم که با انتصاب سید محمود حسینی پور استاندار سابق مازندران به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور همه مردم مازندران را خوشحال کرد و بدون تردید آقای حسینی پور در مسئولیت جدید موفق خواهد بود.
تکمیل سد هراز؛ مطالبه فوری شالیکاران از رئیس جمهور
سد هراز در شهرستان آمل پس از گذشت سه دهه از مطرح شدن و ۱۳ سال از آغاز عملیات اجرایی که با همت دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته از ۴۰ درصد طبق آمار رسمی شرکت آب منطقه ای به ۶۰ درصد رسید، با توجه به گسترش تنش های خشکسالی در دشت ۱۱۰ هزار هکتاری برنجکاری منطقه مرکزی مازندران تکمیل آن مطالبه فوری و بسیار مهم شالیکاران از آیت الله رئیسی است.
شالیکاران شهرستان های آمل، بابل، محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر که مستقیم از آب شرب و کشاورزی سد هراز بهره مند خواهند شد، گفتند که دولت مردمی سیزدهم می تواند با اهتمام ویژه و با تامین اعتبار ۷۱ هزار میلیارد ریال، کار ناتمام دولت های گذشته را با وعده صادق عملیاتی کند، در واقع توقع به حق مردم دیار علویان نظام جمهوری اسلامی ایران که بیش از ۱۰هزار و ۴۰۰ شهید داده است را جامعه عمل می پوشاند.
تنش آبی و خشکسالی در دشت ۱۱۰ هزار هکتاری «هراز» که نیمی از زمین های برنجکاری مازندران را شامل می شود، فقط به دلیل غفلت و کم توجهی به تامین اعتبار برای سرعت بخشیدن به ساخت سد هراز (منگول) پس از گذشت ۱۳ سال از آغاز عملیات این طرح از سوی کشاورزان منطقه مطرح است، این در حالی است که تامین آب شرب و کشاورزی نیمی از جمعیت و زمین های شالیکاری مازندران و همچنین رونق ۴۰ درصد صنعت گردشگری استان فقط با تکمیل سد هراز می تواند انقلابی را در اقتصاد این خطه شمالی بوجود بیاورد.
کشاورزان مازندران به خصوص شالیکاران دشت هراز درحالی از وضعیت کندی ساخت سد هراز و رخنه خشکسالی به پرآب ترین منطقه استان مازندران نگران وگلایه دارند که سال ها حسرت مهار روان آب این رودخانه با متوسط سالانه یک میلیارد مترمکعب به هرز وارد دریای خزر می شود را می خورند.
مازندران سرسبز و در نظر مردم پرآب نیز همانند دیگر مناطق کشور سال ها است که در مسیر خشکسالی قرار گرفته است و این واقعیت را نیز می توان در آمار بارندگی بهاره و پاییزه به عنوان پرباران ترین فصول سال این خطه شمال کشور مشاهده کرد. در کنار نزولات جوی که این روزها کمتر با تن تشنه مازندران سر آشتی دارد، کنترل و مدیریت آب رودخانه ها به عنوان اصلی ترین ذخایر آبی استان و کشور امری حیاتی به شمار می رود.
انقلاب اقتصاد مازندران با تکمیل سد هراز
جزییات مزیت ها و ویژگی های تکمیل سد هراز همین بس که آب کشاورزی ۱۱۰هزار هکتار زمین شالیکاری مازندران که با اجرای کشت دوم میزان تولید برنج مازندران به ۲ برابر خواهد رسید، ‌از سوی دیگر برنجکاری شرق مازندران که به دلیل کمبود بارش و نبود سد بزرگ، خشکسالی در این منطقه بیشتر نفوذ پیدا کرده است، می تواند به کشت جایگزین علوفه و دانه روغنی کلزا اختصاص بیابد.
همچنین با تامین آب دشت هزار، باغداری به ویژه مرکبات حدود ۵۰ هزار هکتار این منطقه رونق می گیرد. مزیت بارز دیگر تکمیل و بهره برداری از س هراز این که آب شرب حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و ۵۰۰هزار نفری ثابت و بیش از یک میلیون جمعیت شناور در این منطقه تامین می شود.
رونق اقتصادی صنعت گردشگری و طبیعت گردی از دیگر مزایای تکمیل سد هراز در مازندران است، این که حدود ۴۰درصد مسافرت های زمینی به استان از محور زیبا و با جاذبه های گردشگری بی نظیر جاده ای هراز انجام می‌شود، بهترین شرایط را برای کسب درآمد از محل ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری و اقامتگاه در بالا دست این سد فراهم می کند.
همه این مزیت ها در حالی است که با بررسی ساده و سر انگشتی از فرایند تامین اعتبار بزرگترین طرح عمرانی مازندران و صد البته در خوش بینانه ترین حالت که نرخ تورم بالا نرود و مسوولان هم اهتمام ویژه داشته باشند، نشان می دهد که اگر هر سال اعتبار سد هراز سه برابر افزایش یابد، با توجه به تخصیص اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی سال جاری تا ۲۰ سال دیگر نیز این طرح به سرانجام نمی‌رسد.
بررسی نشان می دهد که در کنار کوشش‌ و پیگیری‌های شرکت آب منطقه ای مازندران برای جبران کمبود اعتبار ملی طرح های تکمیل آب استان دولت سیزدهم هم توجه ویژه ای به این طرح دارد، به طوری که اجرای طرح مولدسازی در مازندران می‌تواند تحولات چشمگیری را در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام زیرساختی منابع آبی استان رقم بزند که در همین راستا نیز با همراهی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان نخستین پرونده مولدسازی مازندران در بخش زیرساختی آب به عنوان یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زمینه مولدسازی امضا شد.
برپایه اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران، ۱۳ پرونده مهم فروش اموال مازاد در قالب مولدسازی در این شرکت به نتیجه رسید و حتی با حضور معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که با عملیاتی شدن آن بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت‌های آب در مازندران تامین می‌شود.
ذکر این نکته مهم است که تفاهم‌نامه نهایی مولدسازی ۱۳ قطعه زمین متعلق به شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای تکمیل ۲ طرح آبرسانی، ۲ سد و یک شبکه آبیاری و زهکشی است، بنابراین حتی اگر همه ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار حاصل از مصوبه مولد سازی این شرکت برای تکمیل سد هراز اختصاص یابد با نیاز ۷۱ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل و بهره برداری این طرح، فاصله دو برابری وجود دارد.
گزارش مالی افراسیاب میرزایی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران از سد هراز نشان می دهد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم فرایند تکمیل سد هراز پیشرفت قابل توجهی داشته است یعنی پیشرفت فیزیکی این سد از سال ۱۳۸۸ که عملیات اجرایی آن آغاز شد تا سال ۱۴۰۰ در مدت ۱۲ سال به حدود ۴۲ درصد رسیده بود. اما در کمتر از سه سال پیشرفت فیزیکی این سد ۱۸ درصد رشد داشت و به ۶۰ درصد رسیده است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این باره می گوید: روند اجرای عملیات ساخت بدنه سد هراز که در سه سال اخیر و در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفت در زمان کنونی به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.
میرزایی با بیان این‌ که سد هراز بزرگترین طرح مهار آب‌ و تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی از آب‌های سطحی استان است، اظهار کرد: با نگاه ویژه وزارت نیرو به این طرح در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۰ تا کنون شاهد افزایش شتاب اجرای عملیات ساخت این سد و طرح‌های وابسته به آن هستیم.
به گفته معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران، بلندی در نظر گرفته شده برای دیواره سد هراز ۱۵۱ متر است که در زمان حاضر به ۸۳ متر از کف پی رسیده است.
میرزایی درباره طرح جاده جایگزین هراز نیز که به عنوان یکی از طرح‌های جانبی سد هراز باید ساخته شود، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی جاده جایگزین هراز به طول ۱۱.۷ کیلومتر که به ساخت پنج پل و ۶ تونل نیاز دارد نیز به پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی رسیده است. البته علاوه بر این طرح راهسازی، هفت و نیم کیلومتر نیز در جاده چلاو باید جاده جایگزین ساخته شود. با توجه به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی ساختمان سد و پیشرفت ۳۳ درصدی جاده جایگزین، پیشرفت فیزیکی کل طرح سد هراز در حال حاضر ۴۸.۸ درصد است.
وی درباره آخرین وضعیت اعتباری طرح نیز با بیان این‌که پارسال ۹۲۰ میلیارد ریال برای سد هراز تخصیص یافت، گفت: امسال برای سد یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که تلاش می‌کنیم از منابع اعتباری مختلف این رقم را افزایش دهیم. ضمن این‌که برای تأمین اعتبار از محل مولدسازی دارایی‌های دولت به منظور هزینه در این طرح گام‌های جدی برداشته‌ایم و بهمن پارسال تفاهمنامه‌ سه‌جانبه‌ای بین شرکت آب منطقه‌ای، استانداری مازندران و وزارت نیرو به امضا رسید.
به گفته معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران طبق برآوردهای انجام شده برای تکمیل ساختمان سد هراز بر مبنای تورم امروز، به ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
میرزایی خاطرنشان کرد: برای تکمیل جاده جایگزین نیز ۲۸ هزار میلیارد ریال و برای جاده جایگزین چلاو هم ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با احتساب ۳۳ هزار میلیارد ریال مورد نیاز برای تکمیل ساختمان سد هراز، مجموع اعتبار لازم برای تکمیل کل طرح سد هراز را بر مبنای شرایط مالی امروز به ۷۱ هزار میلیارد ریال می‌رساند.
وی با اشاره به اهمیت بسیار زیاد سد هراز در کاهش مشکل تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی مازندران تصریح کرد: این سد با امکان ذخیره ۶۵۰ میلیون متر مکعب در صورت تکمیل و بهره‌برداری می‌تواند نیاز آبی دشت ۱۱۰ هزار هکتار هراز را برطرف کند و نقش بسیار مهمی نیز در تأمین آب آشامیدنی نزدیک به یک میلیون نفر در ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستای مناطق مرکزی استان از آب‌های سطحی داشته باشد و مهار آب‌های سطحی در استان را حدود ۱۴ درصد افزایش دهد و به ۲۴ درصد برساند.
آب به عنوان مهم ترین نیاز کشاورزی مازندران محسوب می شود ، اما با وجود اهمیت کشاورزی این استان در تامین امنیت غذایی کشور ، اکنون فقط حدود ۱۱ درصد آب سطحی استان ذخیره می شود.
در حال حاضر استان مازندران دارای ۲ سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و ۶ سد کوچک با ظرفیت ذخیره ۳۵۰ میلیون مترمکعب و ۸۰۰ قطعه آببندان در سطح ۱۷ هزار هکتار با ظرفیت ذخیره ۳۷۰ میلیون متر مکعب است که نقش مهار آب سطحی استان را دارند.
ضرورت و اهمیت تکمیل هر چه سریع تر و به بهره برداری رساندن سد هراز به این است که این سد به تنهایی می تواند حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب برابر با هشت سد بزرگ و کوچک و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان، ذخیره سازی را انجام بدهد.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا و اظهارات کشاورزان و مسوولان مازندران نشان می دهد که روان آب رودخانه هراز در چند سال اخیر پاسخگوی تامین همزمان نیاز شالیزارها بزرگ ترین دشت شالیکاری استان نیست و کشاورزان منطقه امسال نیز به ناچار از فروردین ماه برای جبران کمبود آب، پمپ های کشاورزی خود را روشن کردند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه