روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4596

رئیس دیوان عدالت اداری:

در دو سال گذشته پرونده معوقه‌ نداشتیم


 رییس دیوان عدالت اداری گفت: میزان ابلاغ الکترونیکی دیوان عدالت اداری امروز به ۹۸ درصد رسیده و این درحالی است که حدود دو سال پیش، این آمار ۳۶ درصد بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری در جلسه دیروز شورای عالی قضایی به ارائه گزارشی از عملکرد دو سال گذشته این دیوان پرداخت و با بیان اینکه طی دو سال گذشته هیچ پرونده معوقه‌ای در دیوان نداشته‌ایم، تصریح کرد: همه پرونده‌های مانده‌ی بیش از ۷ ماه در دیوان عدالت اداری، به صورت موردی بررسی می‌شوند تا هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف آن‌ها صورت بگیرد.
رئیس دیوان عدالت اداری ضمن اشاره به آثار مثبت راه‌اندازی دادرسی الکترونیکی در دیوان عدالت اداری از نیمه دوم سال گذشته، گفت: میزان ابلاغ الکترونیکی دیوان عدالت اداری نیز امروز به ۹۸ درصد رسیده و این درحالی است که حدود دو سال پیش، این آمار ۳۶ درصد بوده است.

با صدور کیفرخواست؛
سارقان بزرگراه صدر به «محاربه» متهم شدند
 دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده سرقت مسلحانه بزرگراه صدر خبر داد.
صالحی» دادستان تهران در جلسه شورای عالی قضایی، از صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده سرقت مسلحانه بزرگراه صدر خبر داد و گفت: از جمله اتهامات موجود در کیفرخواست صادره برای متهمان این پرونده، شرکت در محاربه از طریق به کارگیری سلاح سرد به منظور بردن مال مردم و ایجاد ناامنی در محیط است.
وی با اشاره به رسیدگی‌های انجام‌شده پیرامون پرونده سرقت در اتوبوس‌های بی‌آرتی پایتخت گفت: پس از انتشار فیلم مربوط به ضرب و جرح یک نفر در اتوبوس‌های بی آر تی تهران، پرونده قضایی این موضوع تشکیل و پس از بررسی‌های صورت گرفته، متهمین این پرونده دستگیر شدند؛ در نهایت روز گذشته کیفرخواست متهمان این پرونده به اتهاماتی از جمله سرقت تعزیری از طریق جیب‌بُری، شرکت در ضرب و جرح عمدی با زنجیر، توهین، مشارکت در تهدید با چاقو و تبانی برای بردن مال غیر و همچنین اخلال در نظم عمومی، صادر شد.

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا خبرداد:
۲۱ فرودگاه بین‌المللی کشور برای اعزام حجاج
 فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا از آمادگی کامل پلیس فرودگاه برای اعزام زائران به زیارت خانه خدا از ۲۱ فرودگاه بین‌المللی کشور خبر داد.
سردار رضا بنی اسدی فر با اشاره به اهمیت عملیات بزرگ حج تمتع ۱۴۰۳ و اعزام زائران خانه خدا اظهارکرد: همکارانم در پلیس فرودگاه‌های فرماندهی یگان های انتظامی و حفاظتی فراجا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آمادگی کامل برای تأمین امنیت زائران در دو مرحله اعزام و بازگشت از سرزمین وحی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه اعزام زائران حج تمتع در سال جاری از تاریخ بیست و چهارم اردیبهشت آغاز ودر ۱۸ خرداد ماه پایان خواهد یافت، افزود: ۲۱ ایستگاه پروازی شامل فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، رشت، قشم، چابهار، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان، گرگان، مشهد، همدان، یزد و زنجان پذیرای زائران گرامی خواهند بود.
وی با بیان اینکه در راستای تکریم زائران، کارکنان مجرب و با مهارت‌تر در گیت‌های بازرسی فرودگاه به کارگیری خواهند شد گفت: جلسات متعدد همکاری و هماهنگی با سازمان حج و زیارت، شرکت های هواپیمایی و سایر نیروهای مسلح مرتبط با این عملیات بزرگ به منظور تسهیل در ارائه خدمات به زائران محترم برگزار شده است.
 بنی اسدی‌فر با اشاره به بررسی دقیق و هوشمندانه اقلام و وسایل همراه زائران توسط کارکنان پلیس فرودگاه در محیط‌های فرودگاهی ادامه داد: چنانچه از زائری مواد مخدر و روانگردان  به هر میزان کشف شود، ضمن جلوگیری از ادامه سفر وی، به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر در مرحله اول یک تا پنج سال و در مرحله دوم پنج تا ۱۵ سال ممنوع الخروج از کشور خواهد شد.
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با تاکید بر لزوم حفظ شأن و منزلت زائران ایرانی با عمل به قانون و توجه به توصیه‌های پلیس تصریح کرد: پلیس کشور میزبان در صورت کشف مواد مخدر و روانگردان از زائران بدون اغماض رفتاری بسیار سختگیرانه داشته و مجازات های سنگین برای فرد خاطی در نظر می‌گیرند .
بنی‌اسدی فر همچنین توصیه کرد: زائران ازحمل برخی داروهای گیاهی که از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارند مانند شیرین بیان با توجه به اینکه برای پلیس عربستان ناشناخته است خودداری کنند.  وی حمل و استفاده از انواع داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و حاوی کدئین در کشور عربستان را ممنوع عنوان کرد و گفت: در صورت کشف این قبیل داروها در کشور عربستان نسبت به آن مجازات اعمال خواهد شد لذا شایسته است افرادی که دارای بیماری خاص و مجبور به استفاده از دارو می باشند مراتب را با کارشناسان سازمان حج و زیارت مطرح کنند.
 بنی اسدی فر حمل اقلامی از قبیل ترشیجات، مایعات اسیدی مثل آبلیمو و آبغوره، کارد، چاقو و وسایل برنده انواع قوطی‌های حاوی مواد اشتعال‌زا از قبیل گاز و فندک را در مسافرت‌های هوایی و برابر قوانین بین‌المللی ممنوع دانست و تاکید کرد: از قراردادن اقلام و وسایل فوق در داخل وسایل همراه و یا حمل آن خودداری کنند.
وی به زائران توصیه کرد: از پذیرش امانات افراد ناشناس جدا خوداری کنید چرا که این موضوع مسئولیت‌آور است. همچنین از سپردن بار، وسایل همراه و مدارک شناسایی خود به افراد ناشناس خودداری و در تمامی مراحل سفر از گذرنامه و مدارک شناسایی خود به دقت مراقبت کنید.
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا گفت: بهتر است مسافران و زائران عزیز اشیاء ‌قیمتی و با ارزش را همراه خود حمل نمایند و از قراردادن آن ها داخل چمدان خودداری کنند، لکن در محل های پرازدحام  مثل درهای ورود و خروج، احتمال سرقت از وسایل همراه بسیار متصوراست لذا شایسته است در این مناطق هوشمندانه رفتار شود.

معاون امور زنان رییس جمهور اعلام کرد؛
تقاضای ۲۳۰۰ زوج برای دریافت تسهیلات تشویقی ۵۰۰ میلیون‌تومانی دهه شصتی‌ها
  معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۳۰۰ زوج، تقاضای دریافت تسهیلات تشویقی ازدواج به متولدین دهه شصتی را داشته‌اند، اعلام کرد: کسانی که شرایط دریافت وام را داشته‌اند ۱۲۰۰ زوج بوده که به بانک و معاونت روستایی معرفی شدند و بقیه ثبت‌نام کنندگان هم در دست بررسی هستند.
انسیه خزعلی درباره ارائه تسهیلات تشویقی ازدواج به متولدین دهه ۶۰ ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت با کارمزد ۴ درصد، بیان کرد: در طرح وام ازدواج متولدین دهه ۶۰ ساکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، میزان وام ۵۰۰ میلیون است که سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ازدواج، ۲۰۰ میلیون تومان ‌برای خرید اقساطی جهیزیه و ۲۰۰ میلیون تومان وام اشتغال است. به عبارتی به زوج دهه شصتی به طور کلی ۵۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. وی درخصوص نحوه شرایط دریافت این وام، توضیح داد: دارا بودن تابعیت کشور ایران، عشایر یا ساکن روستا و یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، مجرد بودن زوجین و تاریخ تولد افراد در دهه ۶۰ در بازه تاریخی یک فروردین ۱۳۶۰ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۹ و تاریخ عقد زوجین از ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۲ و دارا بودن حساب در بانک مهر، از شرایط عمومی متقاضیان دریافت تسهیلات است. خزعلی با بیان اینکه تضامین تسهیلات‌گیرندگان براساس اعتبارسنجی سامانه ضمان بانک انجام می‌شود، اظهار کرد: به زوجین دارای شرایط بند الف این آیین‌نامه، تسهیلات اشتغال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر طرح اشتغالی پرداخت می‌شود و سقف اعطای تسهیلات اشتغال به زوجین ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۶۰۰ نفر معادل ۲۳۰۰ زوج، تقاضای دریافت این وام را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: کسانی که شرایط دریافت وام را داشته‌اند ۱۲۰۰ زوج بوده که به بانک و معاونت روستایی معرفی شدند و بقیه ثبت‌نام کنندگان هم در دست بررسی هستند.
وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ زوج این وام را دریافت کرده‌اند و مابقی هم در حال طی کردن مراحل اداری هستند؛ برخی از زوجین معرفی شده امکان آوردن ضامن را نداشتند و برخی امکان پرداخت اقساط را و لذا انصراف دادند.
خزعلی درخصوص وضعیت پشت‌نوبتی‌های این وام گفت: اگر مسائل اداری و مدارک تکمیل شود کسی پشت نوبت نمی‌ماند چراکه سقفی که با معاونت روستایی و تامین اجتماعی کشاورزان و بانک مهر قرارداد بسته‌ایم، قابلیت پوشش‌دهی همه زوجین دهه شصتی روستایی را دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه