روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت - شماره 4595

چینی‌ها برنده مجوز اکتشاف نفت و گاز در عراق شدند


  شرکت‌های چینی برنده مجوزهای اکتشاف در پنج میدان نفتی و گازی عراق شدند. علاوه بر شرکت‌های چینی، یک شرکت کردی هم دو پروژه از ۲۹ پروژه را در دور مجوزدهی سه روزه برای بخش‌های مرکزی، جنوبی و غربی عراق که برای نخستین بار، شامل بلوک اکتشافی فراساحلی در آب‌های خلیج فارس این کشور است، کسب کرد.
عراق برای افزایش تولید پتروشیمی و پایان وابستگی به واردات گاز از همسایه خود، ایران، به دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای توسعه بخش نفت و گاز خود است.
بیش از ۲۰ شرکت، برای شرکت در این دور مجوزدهی، واجد صلاحیت شناخته شدند که شامل شرکت‌های اروپایی، چینی، عربی و گروه‌های عراقی بودند. اما با وجود دیدار اخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با نمایندگان شرکت‌های نفتی آمریکایی در سفر ماه گذشته‌اش به آمریکا، هیچ شرکت آمریکایی در این دور مجوزدهی حضور نداشت.
شرکت‌های چینی شامل گروه نفت و گاز طبیعی ژونگمان، گروه یونایتد انرژی چین، ژنهوا در پنج مناقصه برنده شدند. حدود ۲۰ پروژه دیگر هم به مناقصه گذشته می‌شوند.
فلاح الامری، مشاور نخست وزیر عراق در مسائل نفت و گاز، اظهار کرد:‌ دولت امیدوار است پروژه‌های جدید، تولید نفت را از حدود پنج میلیون بشکه در روز فعلی، به ۶ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.
دولت می‌خواهد این پروژه‌ها به حد کافی گاز طبیعی تولید کنند تا در کنار برنامه‌های حذف مشعل سوزی تا سال ۲۰۳۰، عراق بتواند به واردات گاز پایان دهد.
این مقام عراقی به رویترز گفت:‌ هنوز زود است درباره صادرات گاز صحبت کنیم. ما می‌خواهیم به خودکفایی در تولید گاز برسیم. عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی است و در مقطعی، رقابت با این کشور و رساندن تولیدش به یک دهم تقاضای جهانی را هدف گذاری کرده بود.
اما توسعه بخش نفت و گاز این کشور به دلیل شرایط قراردادی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی آنها را نامطلوب می‌دانند و همچنین بروز درگیری و اختلافات سیاسی، به مانع برخورد کرده است. توجه فزاینده سرمایه‌گذاران به مسائل محیط زیستی، اجتماعی و حکمرانی هم در سال‌های اخیر، بی‌تاثیر نبوده است.
بر اساس گزارش رویترز، غول‌های نفتی غربی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شِل، از تعدادی از پروژه‌ها در عراق خارج شده اند و همزمان، شرکت‌های چینی جای پای خود را به شکل مستمر توسعه بخشیده اند.

مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه:
امکان ترانزیت گاز ایران به شرق اروپا
از مسیر ترکیه وجود دارد
  مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه اگرچه صادرات گاز به ترکیه ادامه دارد اما می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری در این حوزه ایجاد شود،‌ گفت:‌ ترکیه به خرید گاز بیشتر از ایران علاقه‌مند است، افزون‌برآن امکان ترانزیت از ترکیه به شرق اروپا نیز وجود دارد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، محمود حیدری با بیان اینکه صنعت نفت و گاز افزون بر اینکه خدمات مهمی به داخل کشور برای تأمین امنیت انرژی ارائه می‌کند، همچنین نقش ویژه‌ای در مناسبات خارجی ایران در بُعد اقتصادی و تجاری دارد،‌ اظهار کرد:‌ در این زمینه می‌توان به صادرات گاز ایران به ترکیه اشاره کرد، زیرا بخش بزرگی از مناسبات اقتصادی ایران با ترکیه مربوط به صادرات گاز است.
وی با اشاره به اینکه اگرچه صادرات گاز به ترکیه ادامه دارد، اما می‌تواندظرفیت‌های بیشتری نیز  ایجاد شود،‌ ادامه داد:‌ ترکیه به خرید گاز بیشتر از ایران علاقه‌مند است، افزون بر آن امکان ترانزیت از ترکیه به دیگر کشورها نیز وجود دارد.
مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: این نمایشگاه ظرفیت‌های ایران در صنعت نفت و گاز  را بیشتر نشان می‌دهد و بین کسانی که در این عرصه فعال هستند،‌ اتصال ایجاد خواهد کرد.
حیدری با اشاره به اینکه برخی موانع تحریمی محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، گفت:‌ نفت و گاز می‌تواند به‌صورت بالقوه در مناسبات ایران با ترکیه نقش مهمی داشته باشد. وی با بیان اینکه کشورهای حوزه شرق اروپا مصرف‌کننده گاز هستند،‌ افزود:‌ ایران یکی از کشورهای بزرگ دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است و می‌تواند در تأمین گاز موردنیاز این کشورها حاضر شود. البته ابتدا باید مسائل مربوط به تحریم با اراده سیاسی این کشورها، رفع شود.
مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: این نمایشگاه می‌تواند اراده همکاری بین کشورها را نزدیک‌تر کند و با نشان‌دادن مزیت‌های ایران در این عرصه،‌ می‌توان یکی از صادرکنندگان گاز به شرق اروپا شد.
حیدری یادآور شد:‌ مهم‌ترین مزیت ایران در اقتصاد، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای نفت و گاز است که در مناسبات خارجی کشور نیز نقش ویژه‌ای دارد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد خبر داد؛
تولید قیر پلیمری مخصوص باند فرودگاه‌ها برای نخستین بار در کشور
  مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از تولید قیر پلیمری مخصوص باند فرودگاه‌ها در این مجموعه صنعتی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، اکبر دادخواه با اشاره به کاربرد این محصول در باند فرودگاه‌ها توضیح داد: با توجه به بار ترافیکی مسیر فرودگاه‌ها و شرایط متنوع آب‌وهوایی کشور، لزوم استفاده از قیرهای اصلاح‌شده یا پلیمری برای فرودگاه‌ها احساس می‌شد. وی با اشاره به اینکه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه به تولید دانش‌بنیان و ارتقای تولید محصولات ازجمله انگیزه‌های تولید این محصول تازه بود، افزود: قیرهای پلیمری دارای ویسکوزیته، استحکام و قابلیت ارتجاع بالایی هستند که عمر مفید جاده‌های ساخته‌شده با این محصولات به‌مراتب افزایش‌ می‌یابد. مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد تأکید کرد: این محصول با خاصیت ارتجاعی بالای ۹۰درصد یکی از گریدهای خاص قیرهای اصلاح‌شده است که در عمده فرودگاه‌های کشور قابل استفاده خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه