روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت - شماره 4594

معاون وزیر نفت مطرح کرد؛

ضرورت تمرکز اصحاب رسانه بر موضوع زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی


  معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پتروشیمی بر توجه ویژه به صنایع تکمیلی برای سربلندی هرچه بیشتر نسل‌های آینده کشور تأکید کرد و گفت: آماده هرگونه همکاری در این زمینه با اصحاب رسانه هستم.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مرتضی شاهمیرزایی در بازدید از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تأکید کرد: برای سربلندی هرچه بیشتر نسل‌های آینده باید به صنایع تکمیلی توجه ویژه شود؛ زیرا برای نمونه، ارزش هر تن متانول صادراتی ۲۵۰ دلاری را با تکمیل زنجیره می‌توان به ۷ هزار دلار رساند.
وی با تأکید بر تمرکز اصحاب رسانه بر موضوع تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اعلام کرد که در این زمینه آماده هرگونه همکاری است.
معاون وزیر نفت ادامه داد: با سرمایه‌گذاری در هریک از صنایع پایین‌دستی و تکمیلی که سرمایه پایینی نیز نیاز دارد، یک وابستگی کشور قطع و در کنار آن اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالا ایجاد می‌شود.
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی به‌عنوان مواد اولیه در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، تصریح کرد: لازم است که اصحاب رسانه بر صنایع بالادست، از اکتشاف و استخراج تا تولید و صادرات تمرکز کنند، اما اگر در بخش پایین‌دست صنعت سرمایه‌گذاری نشود، مانند این است که ایران طلای خود را به‌صورت سنگ صادر کند تا دیگران از ارزش‌افزوده آن استفاده کنند.
وی افزود: کاربرد و تأثیر تک‌تک محصولات صنایع پتروشیمی در اقتصاد کشور باید از سوی اصحاب رسانه بررسی و معرفی شود.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تأکید کرد؛
استفاده از تجارب جهانی برای رسیدن
 به دستاوردهای بزرگ در صنعت نفت
  معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بیان کرد: تجربه جهان در نزدیک کردن شرکت‌های بزرگ و کوچک نشان داده است که تعامل و نزدیکی آن‌ها به هم می‌تواند دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، جواد مشایخ  در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در همایش «ظرفیت‌های قانونی تصویب زیست‌بوم، پژوهش، فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز»، بیان کرد: در دنیا راه‌های متنوعی برای بهره‌گیری از ظرفیت و تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و عالمانه این است که از این تجربیات به‌منظور استفاده بهتر از این شرکت‌ها بهره گرفته شود.
وی تصریح کرد: ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی در صنعت نفت و گاز وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به آن ورود کنند و خوشبختانه این مهم در صنعت نفت رخ داده است.
معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: از دیدگاه معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق بازنشستگی صنعت نفت ازجمله بخش‌هایی است که توانسته است با به‌کارگیری ابزارهای مختلف عملکرد مطلوبی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.
مشایخ با تأکید بر وجود ظرفیت‌های پرشمار در بخش‌های مختلف صنایع ازجمله صنعت نفت گفت: تجربه جهان در نزدیک کردن شرکت‌های بزرگ و کوچک نشان داده است که تعامل و نزدیکی آن‌ها به هم می‌تواند دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد. لازم است در این زمینه ورود کنیم و با شکل‌دهی به این شرکت‌ها به تجربیات و نوآوری‌های متعددی در زمینه‌های مختلف دست یابیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران:
ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور
 به ۹۵۰ میلیون مترمکعب رسید
  مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه پارسال ۲۷۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به مبادی مصرف منتقل شد، اعلام کرد: ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به ۹۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، غلامعباس حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت انتقال گاز ایران یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز با دارا بودن ۱۰ منطقه عملیاتی است که ۱۱ هزار نفر در این مجموعه مشغول کار هستند، گفت: مأموریت اصلی این شرکت پس از بخش بالادست و پالایشگاه‌ها، انتقال گاز به ورودی شهرها، صنایع و مصرف‌کنندگان کل کشور است.
وی افزود: همکاران من گاز طبیعی را از ۲۲ پالایشگاه گازی، مناطق نفت‌خیز و دو مخزن ذخیره‌سازی تحویل می‌گیرند و از طریق بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خط  فشار قوی و ۹۱ ایستگاه تقویت فشار به ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه ورودی تحویل می دهند.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تأکید بر اینکه ماموریت اصلی این شرکت رساندن پایدار، ایمن و بهره‌ور گاز به مبادی تحویل است، ادامه داد: به‌ این منظور تعمیرات اساسی ایستگاه‌ها وخطوط انتقال در فصل گرم سال انجام می‌شود تا ظرفیت کاملی برای گازرسانی در روزهای سرد سال داشته باشیم.
حسینی ادامه داد: پارسال ۲۷۵ میلیارد مترمکعب گاز و ۱.۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ گاز طبیعی تحویل مبادی مصرف شد، البته با وجود این افزایش حجم انتقال گاز، کاهش سه میلیارد مترمکعبی کاهش مصرف بخش خانگی بودیم که به‌دلیل اقدام‌های بهینه‌سازی مصرف و توجه مردم محقق شد.
وی بیان کرد: در دو سال گذشته حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر پیگرانی و ۳۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر هم نشت‌یابی خطوط انتقال گاز انجام شده است.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار شانا درباره ظرفیت انتقال گاز کشور و بیشترین حجم انتقال در سال ۱۴۰۲ گفت: ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور با بهره‌برداری ۶ ایستگاه تقویت فشار و حدود هزار کیلومتر خطوط جدید در سال ۱۴۰۲، به روزانه ۹۵۰ رسید؛ ۹ بهمن هم با انتقال ۸۵۵ میلیون مترمکعب بیشترین حجم انتقال گاز پارسال ثبت شد. حسینی همچنین با اشاره به وقوع عملیات تروریستی در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: آن عملیات طوری برنامه‌ریزی شده بود که بتوانند شریان‌های اصلی گاز را از کار بیندازند و جریان گاز استان‌های تهران، اصفهان و بخشی از غرب کشور قطع شود اما همکاران من در مناطق عملیاتی توانستند به‌سرعت این توطئه دشمن را خنثی کنند و کمتر از ۳۲ ساعت خطوط آسیب‌دیده، عملیاتی شدند به‌طوری که بسیاری از مردم حتی متوجه وقوع این حادثه نشدند. وی همچنین با اشاره به حمایت شرکت انتقال گاز ایران از دانش‌بنیان‌ها و ساخت بار اول گفت: تعمیر و ساخت قطعات مورد نیاز از سوی شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و نیازی به واردات توربین از خارج کشور نداریم، در حالی که تعمیر توربین‌ها تا چند سال پیش خارج از کشور انجام می‌شد.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران  در پایان اعلام کرد: درهای شرکت انتقال گاز بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان باز است و ما آماده همکاری همه‌جانبه با این شرکت‌ها و بخش خصوصی هستیم.

تمدید مجوز آمریکا برای مبادلات
با شرکت نفتی ونزوئلا
  آمریکا یک مجوز عمومی را تا ۱۵ نوامبر تمدید کرد که اجازه می‌دهد برخی مبادلات با شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا برای خاتمه فعالیت‌ها، انجام شود.
به گزارش کائنات، طبق اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این مجوز تمدید شده، بازیگران اصلی در صنعت شامل هالیبرتون، شلومبرژه، بیکر هیوز هولدینگز و وِدِرفورد اینترنشنال را تحت پوشش قرار می‌دهد.
این مجوز در بحبوجه ادامه تنش‌های سیاسی و چالش‌های اقتصادی در ونزوئلا، تمدید شده است. لغو اخیر قراردادها از سوی نهادهایی مانند شرکت پالایش نفت لهستانی اورلن، منعکس‌کننده تاثیر ابهامات ژئوپلیتیکی بر بازارهای انرژی جهان بوده و پیچیدگی‌های پیش روی ذی‌نفعان صنعت را بارز می‌کند.
با وجود تحریم‌ها، ونزوئلا آماده مذاکره با بازیگران جهانی اصلی به خصوص چین به عنوان بزرگترین وام دهنده به این کشور و آمریکاست. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا،‌ هفته گذشته بر تعهد کشورش برای بازپرداخت بدهی به چین، تاکید کرد.
تصمیم دولت بایدن برای تمدید مجوز عمومی، منعکس کننده رویکرد ظریف آمریکا در مدیریت روابطش با بخش نفتی ونزوئلا و تلاش برای توازن در ملاحظات دیپلماتیک و منافع تجاری از طریق فراهم کردن مجوز موقت برای شرکت‌هایی است که در حال خاتمه فعالیت خود هستند. قیمت نفت در ماه میلادی گذشته، از خبر  بازگشت دوباره تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا پس از وقفه ۶ ماهه، تحت فشار صعودی قرار گرفت. با این حال، رشد ذخایر نفت آمریکا، فشار صعودی بر قیمت نفت را ضعیف کرد. مجوزی که پایان معاملات را امکان پذیر می‌کند، تا اواسط نوامبر، تمدید شده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، مقامات وزارت نفت ونزوئلا در نوامبر گذشته، اعلام کردند تولید نفت خام این کشور به ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسیده و در مسیر احیای سهم بازار خود است. هر چند این رقم، نسبت به تولید ۷۸۶ هزار بشکه در روز در اکتبر، بهبود نشان داد و با وجود ادعای مقامات نفتی ونزوئلا درباره ادامه احیای صنعت نفت، توقف ۶ ماهه تحریم‌های آمریکا، یک پنجره موقتی را به روی معامله‌گران برای خرید نفت ونزوئلا باز کرد که به زودی، بسته خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه