روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت - شماره 4594

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه تأکید کرد؛

ظرفیت ایجاد کریدور انرژی از روسیه تا خلیج فارس از مسیر ایران


  مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه با بیان اینکه از مسیر روسیه،‌ کشورهای اوراسیا و ایران می‌توان تا خلیج فارس یک کریدور انرژی متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، گفت:‌ در حال حاضر در حوزه صادرات، سوآپ و ترانزیت انرژی بین ایران و کشورهای منطقه ارتباطاتی وجود دارد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مجتبی دمیرچی‌لو در حاشیه بازدید از  نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه حوزه اوراسیا شامل کشورهایی است که در شمال ایران واقع شده‌اند،‌ افزود: بین ایران و این کشورها پیوندهای دیرینه‌ای وجود داشته است و این مناطق با ایران ارتباطات گسترده‌ای دارند.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی با این کشورها مناسبات مختلفی داریم،‌ ادامه داد:‌ در حوزه صنایع نفت نیز ایران با همه کشورهای این حوزه ارتباطات دارد. به این مفهوم که این کشورها یا تولید کننده و صادرکننده نفت و گاز هستند و یا مصرف‌کننده انرژی به‌شمار می‌روند.
مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: در این چارچوب ایران تعاملات دو جانبه و چندجانبه با کشورهای اوراسیا دارد و از این منظر زمینه‌های فراوانی برای همکاری می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
دمیرچی‌لو با اشاره به اینکه با کشورهای همسایه در این حوزه مانند ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان شبکه‌های انرژی ایران متصل است،‌ گفت:‌ ارتباطات مؤثری بین ایران و کشورهای همسایه در جریان است.
وی افزود:‌ همچنین در حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و چشم‌انداز روشنی قابل تصور است.
مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک مانند توسعه میدان‌های نفتی و گازی تفاهم سازنده‌ای بین ایران و روسیه شکل گرفته و قراردادهای متعددی در حال اجراست،‌ ادامه داد: در این چارچوب به‌ویژه در شرایط جدید روسیه به دلیل تحریم‌های نفتی این کشور،‌ زمینه همکاری‌های تازه‌ای ایجاد شده است.
دمیرچی‌لو تاکید کرد:‌ در این نمایشگاه بعضی از شرکت‌های حوزه اوراسیا برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران حضور داشتند و تلاش شده است تا بین متخصصان و نمایندگان شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های اوراسیا ارتباطات حرفه‌ای برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت با یک نمایشگاه چند روزه ارتباطات و همکاری‌هایی که مدنظر است فراهم شود، گفت:‌ اما مهم است بتوانیم از این فرصت برای ایجاد ارتباط و برنامه‌ریزی و تداوم آن برای آینده استفاده کنیم.
مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه از مسیر روسیه،‌ کشورهای اوراسیا و ایران می‌توان تا خلیج فارس یک کریدور انرژی متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، افزود:‌ در حوزه صادرات، سوآپ و ترانزیت انرژی بین ایران و کشورهای منطقه ارتباطاتی وجود دارد.
دمیرچی‌لو ادامه داد:‌ با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود در ایران این ظرفیت فراهم است تا پیش از گذشته به این حوزه توجه شود و کشورهای منطقه هم علاقه‌مند هستند در این باره با ایران همکاری‌های داشته باشند.
وی تاکید کرد:‌ استفاده از زیرساخت‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های جدید برای رسیدن به بازارهای پیرامونی ایران که در شرق، غرب و جنوب ایران وجود دارد باید مورد توجه باشد. در این زمینه همکاری‌های سازنده‌ای آغاز شده است و چشم‌انداز روشنی داریم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه