روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت - شماره 4594

وقوع «سونامی دیپلماتیک» علیه رژیم صهیونیستی


  روزنامه گاردین در مطلبی با اشاره به ادامه حملات صهیونیست‌ها به غزه و رشد خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینیان، نوشت: این امر سبب برانگیختن خشم جامعه جهانی شده و یک «سونامی دیپلماتیک» را علیه اسرائیل به‌راه انداخته است.
به گزارش این روزنامه انگلیسی، اسرائیل به‌دلیل جنگ غزه و افزایش بی‌سابقه حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی با یک «سونامی دیپلماتیک» در جبهه‌های مختلف مواجه است.
در این میان، آمریکا ادعا کرده است که به دلیل پافشاری بنیامین نتانیاهو برای ادامه حمله به شهر رفح، ارسال تسلیحات سنگین به اسرائیل را متوقف می سازد. فشار در اروپا نیز برای ممنوعیت تجارت محصولات تولید شده در شهرک های اسرائیلی رو به افزایش است.
الکساندر دو کرو نخست‌وزیر بلژیک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به تازگی در همین زمینه اعلام کرد که اسرائیل به طور بالقوه ضمانت‌های حقوق بشر در اتحادیه اروپا را نقض کرده و از همین رو اروپا به دنبال آن است تا به کمک متحدان خود ممنوعیت تجاری علیه آن اعمال کند.
ترکیه نیز که از مدت‌ها پیش روابط پیچیده‌ای با اسرائیل داشته، ممنوعیت کامل تجارت با اسرائیل را اعلام کرده است.
در آمریکای جنوبی نیز شاهد هستیم که شماری از این کشورها از جمله کلمبیا و بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با تل آویو قطع کرده یا آن را کاهش داده اند.
اقدامات اسرائیل در جنگ غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی و دادگاه عالی سازمان ملل نیز در حال بررسی است و این نهادهای جهانی تحقیق در مورد نسل‌کشی با شکایت آفریقای جنوبی را ادامه می دهند.
گاردین در بخشی دیگر از این مطلب یادآور شده‌است که به رغم ابراز حمایت گسترده بین‌المللی از اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، تهاجم علیه غزه، همراه با افزایش شدید خشونت‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی، سبب شده تا ناامیدی نسبت به اقدام بجای نتانیاهو شدت یابد.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بارها به صراحت نسبت به تداوم خشونت‌ها در کرانه باختری و حمله اسرائیل به رفح هشدار داده است.
اما تل آویو بی اعتنا در برابر فشارهای بین‌المللی، می گوید که به تنهایی خواهند جنگید؛ آن هم در شرایطی که به اذعان بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران این امر برای اسرائیل که با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه، پیامدهای زیادی به دنبال دارد.
یوسی مکلبرگ از اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در این خصوص گفت: آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، درواقع انبوهی از موارد اسفناک زیادی است که سال ها در جریان بود.
مکلبرگ در ادامه افزود: موضعی که ترکیه در قبال اسرائیل در پیش گرفته بسیار شدیدتر از موضعی است که پس از حمله اسرائیل به ناوگان کمک‌های ترکیه به غزه در سال ۲۰۱۰ رخ داد. این تحلیلگر همچنین مواضع اخیر اروپا و آمریکا را نیز «واقعا بی سابقه» توصیف می کند.
این محقق اندیشکده چتم هاوس سپس تشریح کرد: خشونت شهرک نشینان اگرچه موضوع تازه‌ای می‌شود، دیگر بحث وارد فصل جدید می‌شود.
دلیا شایندلین مشاور سیاسی مستقر در تل آویو این هفته در مقاله‌ای برای روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: در حالی که تحرکات برای محکومیت اسرائیل تنها یک وضعیت بشمار می رفت، اما با تهدید ترکیه به ممنوعیت تجارت و اقدام آمریکا برای متوقف کردن ارسال تسلیحات سنگین، وضعیت وارد مرحله تازه‌ای شده است.
وی افزود: سرخوردگی بین‌المللی نسبت به اسرائیل از مدت‌ها پیش بر روی هم انباشته شده است. اسراییل رفتاری بیهوده از خود نشان داده و مانند کسی است که بی محابا و بدون احتیاط پیش می رود و به خود صدمه می زند.

 

سردار رمضان شریف:
عملیات وعده صادق فصل جدیدی
در رویارویی ایران با دشمنان بود
 سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات وعده صادق رونمایی و آغاز فصل جدیدی از رویارویی ایران با دشمنان عنوان کرد و گفت: درصد قابل توجهی از تسلیحاتی که در این عملیات شلیک شده بود متناسب با طرح‌ریزی عملیات با موفقیت عمل کرد.
سردار رمضان شریف در همایش “مدار امید” گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی در سالن ولایت اردبیل با اشاره به دشمنی‌های استکبار جهانی با انقلاب اسلامی طی ۴۵ سال اخیر اظهار کرد: استکبار جهانی به سرکردگی اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا با وجود اختلافاتی که با هم داشتند، نمی‌خواستند گفتمان سومی به اسم انقلاب اسلامی شکل بگیرد چون می‌دانستند که این محتوای مستحکم و هماهنگ با فطرت انسان‌ها در هر نقطه‌ای از زمین می‌تواند برای آنها زلزله سیاسی درست می‌کند.
وی اضافه کرد: ۴۵ سال قبل معمار کبیر انقلاب اسلامی درباره رژیم صهیونیستی فرمودند “اینها نه تنها دشمن فلسطینی‌ها و مسلمانان بلکه دشمن بشریت هستند” ، طی ۴۵ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، موضوع فلسطین و ظلم رژیم صهیونیستی از کلید واژه‌های مطرح در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۴۵ سال طول کشید تا دنیا در هفت ماه اخیر به ماهیت رژیم صهیونیستی پی ببرد، یادآورشد: تظاهرات دانشجویان در دانشگاه‌های غربی علیه ظلم رژیم صهیونیستی نشان دهنده دوراندیشی و حکیمانه بودن تدابیر امامین انقلاب به عنوان سرمایه و موتور محرکه انقلاب اسلامی است و شاهد هستیم که با چه وسعت دیدی ۴۵ سال قبل درباره ماهیت این رژیم به افکار عمومی هشدار دادند.
وی خاطرنشان کرد: دنیا در هفت ماه گذشته چشم خود را باز کرد و دید که این رژیم از هیچ جنایتی در این سرزمین محاصره شده بدون پدافند هوایی دریغ نکرد و بیش از ۳۵ هزار انسان بی‌گناه را به شهادت رساند و نزدیک ۷۵ هزار انسان را مجروح کرد و هزاران کودک را بی سرپرست کرد.
سردار رمضان شریف گفت: تمام هنر صهیونیست‌ها همین بمباران مناطق بود و طی این هفت ماه هیچ دستاوردی نداشتند مگر نشان دادن عمق سفاکیت و آدم‌کشی که هنوز هم استمرار دارد.
طوفان الاقصی تصویر برساخته صهیونیست‌ها را درهم شکست
وی در بخش دیگری از سخنانش با ارائه تحلیلی از علیات طوفان الاقصی گفت: یکی از کارکردهای اساسی و بزرگ طوفان الاقصی در هم شکستن تصویری بود که صهیونیست‌ها از قدرت دفاعی و امنیتی خود ترسیم کرده بودند.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: بن گورین از بنیانگذاران رژیم صهیونیستی می‌گوید ما اگر ۱۰ پیروزی به دست بیاوریم مهم نیست به راه خود ادامه می‌دهیم ، اما اگر یک شکست نظامی بخوریم ما تقریبا تمام هستیم ، تئوری آنها در ۷۰ سال گذشته این بوده که جنگ باید در خارج از جغرافیای سرزمین اشغالی رخ بدهد و نباید جنگی در محدوده ۲۷ هزار کیلومتر صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل، آمریکا با ره اندازی پلی که در پشتیبانی از صهیونیست‌ها می‌زند مانع از شکست این رژیم می‌شود ، به طوری که با وجود شکست صهیونیست‌ها در مرحله اول ظرف کمتر از ۶ روز بخشی از صحرای سینا از مصر بلندی جولان سوریه ، رود اردن و غزه امروز را تصرف می‌کنند و برای سال‌های متمادی ارتش کشورهای عربی را تحقیر می‌کنند.
مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در ۴۵ سال گذشته ارتش رژیم صهیونیستی نه تنها ضعیف‌تر نشده است بلکه آنها هر روز بر توان خود افزوده‌اند چون می‌دانند که در معرض نابودی هستند و اشغالگر هستند و می‌دانند در سرزمینی که اشغال کردند، دوام نخواهد آورد.
می گفتند در دام صهیونیست‌ها نیفتید
وی اضافه کرد: ۲ هفته قبل از عملیات وعده صادق خیلی از نویسندگان داخلی و بیرونی بعضا دلسوزانه و یا به علت عدم شناخت از توانمندی ما و ناتوانی دشمن ما را نصیحت می‌کردند که این دام صهیونیست‌ها برای وارد کردن ایران در این ماجراست ، آنها به مسائل اشراف نداشتند و وقتی که شاهد بیان صریح رهبر معظم انقلاب درباره تنبیه رژیم صهیونیستی بودند تعجب کردند چون باور نداشتند.
سردار رمضان شریف افزود: متاسفانه در داخل کشور هم جریانی تلاش می‌کند با محوریت تولیدات خارجی داشته‌ها و توانمندی کشور را کوچک بشمارد و نداشته دشمن را بزرگ جلوه دهد. این مقام نظامی کشورمان گفت: وقتی هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هاوک آمریکا که پیچیده‌ترین تکنولوژی داشت را با سامانه پدافندی ساخت ایران زدیم خیلی از کسانی که به قدرت نظامی ایران باور نداشتند متوجه این موضوع شدند ولی در داخل کشور به هر دلیل نمی‌خواهند باور کنند.
لحظه‌ای برای توانمندسازی دفاعی کشور فرصت از دست ندادیم
سخنگوی سپاه پاسداران اظهار کرد: ۲ هفته مانده به عملیات وعده صادق اینها تصور می‌کردند چه معرکه‌ای به پا می‌شود و نمی‌دانستند که با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب بعد از دفاع مقدس لحظه‌ای را برای شناخت توان و نقاط ضعف دشمن و توانمندسازی دفاعی کشور از دست ندادیم، لحظه‌ای فرزندان شما در نیروهای مسلح و سپاه غفلت نکردند و تدابیر رهبر معظم انقلاب را مو به مو اجرا کردند و وقتی مقام معظم رهبری گفتند رژیم صهیونیستی باید تنبیه شود به بهترین شکل اقدام شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه