روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت - شماره 4592

تمرینی برای ورود به عرصه بین الملل رسانه


 محمدمهدی اسماعیلی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی اظهار کرد: سیزدهمین جشنوارۀ نشریات دانشجویی «تیتر» که امسال در مشهد مقدس و در کنار مضجع شریف علی‌ابن موسی الرضا (علیه السلام) برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی است تا دانشجویان عزیز، مدیران و سردبیران ارجمند این نشریات در کنار کارشناسان محترم نشریات دانشجویی و مدیران کوشا در دو وزارت خانۀ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعاملی پویا و هدفمند به تبادل تجربیات گران‌سنگ خود بپردازند و با حقوق و تکالیف خود در عرصۀ تولید آثار دانشجویی بیشتر آشنا شوند.
وی افزود: تنوع آثار و گوناگونی موضوعات در رشته‌های این جشنواره حکایت از گستردگی فعالیت نشریات دانشجویی و روند رو به رشد آن دارد.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: در سال‌های اخیر، ایجاد تنوع در قالب‌های رسانه‌ای و پیدایش رسانه‌های نوین و رشد و پویایی بی وقفۀ پدیده‌هایی نظیر دانشجو خبرنگار که اساساً نگاه سنتی به رسانه را به چالش کشیده است، ایجاب می‌کند در عرصه‌های مختلف به نوآوری و درک درست از شرایط امروزی رهنمون شویم. علاوه بر این، در دنیای امروز، جنگ، جنگ روایت‌ها با ابزار‌های رسانه‌ای است که تأثیر و اهمیت آن بیش از ابزار‌های جنگی است.
اسماعیلی گفت: از این منظر پیشنهاد می‌شود اسناد و متون حقوقی گذشته با نگاه تازه بازبینی و به روزرسانی شوند؛ اقدامی که در پرتو آن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز به عنوان عرصه‌های جدید فعالیت رسانه‌ای دانشجویی به رسمیت شناخته خواهد شد.
وی اضافه کرد: در این مسیر که تدبیر و همراهی دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی را طلب می‌کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه و همیار دو وزارت خانۀ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.
وزیر فرهنگ ادامه داد: این نکته مهم است که دانشجویان عزیزمان، فعالیت در نشریات دانشجویی و قلم زدن در این عرصۀ نسبتاً محدود را مقدمه و تمرینی برای یادگیری فعالیت رسانه‌ای در آینده و در سطح ملی و بین‌المللی بدانند، این تجربه بی شک مسیر رسانه‌نگاری در عرصه‌های بزرگ‌تر را برای آنان تسهیل خواهد کرد.
وی بیان کرد: فرصت را غنیمت می‌شمارم و ضمن تبریک به برندگان این دوره از جشنوارۀ نشریات دانشجویی، از مدیران و دست اندرکاران این رویداد قدردانی و سپاس گزاری می‌کنم.


وزیر کشور:
با افرادی که آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز
را نادیده می‌گیرند باید برخورد قضایی شود
  احمد وحیدی در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ، افزود: ما همچنان در پیش‌بینی زلزله دچار ضعف هستیم، در حالی که منطق می‌گوید نباید در این حوزه ضعف داشته باشیم.
وی یادآور شد: این فرضیه به تازگی قوت گرفته است که می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پیشگیری از زلزله بهره برد و موفق‌تر عمل کنیم.
وزیر کشور موضوع این کنفرانس را یکی از موضوعات مهم کشور دانست که در زندگی انسان‌ها اثرگذار است و ادامه داد: زلزله از آن جایی که از نظر انسانی و تجهیزات شهری آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند، یک پدیده نگران‌کننده و دلهره‌آور است.
وی با تاکید بر اینکه در برابر کسانی که آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز را نادیده می‌گیرند، باید برخورد قضایی صورت گیرد، گفت: در این زمینه آیین‌نامه ۲۸۰۰ وجود دارد، ولی این آیین‌نامه در همه مناطق کشور به طور یکسان باید اجرا شود.
وزیر کشور به نقش دانشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه علمی این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت: احساس می‌شود که رشته‌های مرتبط با زلزله در دانشگاه‌ها در جایگاه بالایی قرار ندارند و نیازمند فرهنگ‌سازی در این حوزه هستیم. چرا که زلزله یک پدیده چند وجهی است و برای شناخت عمیق آن باید تلاش کنیم.

سخنگوی دولت مطرح کرد؛
برنامه اجرایی اقتصاد دریا محور
در سه بخش نهایی شد
  سخنگوی دولت با اشاره به سیاست های کلی دریامحور که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است،گفت: قرار شد ظرف ۶ ماه دولت برنامه خود را در این باره ارائه دهد که برای اولین بار بعد از انقلاب این اتفاق افتاد و دولت ظرف ۶ ماه برنامه خود را ارائه کرد. صدهاساعت جلسه با دستگاه های مرتبط داخل دولت و خارج دولت و اندیشمندان مرتبط، برگزار شد و این سند مربوطه در ۳ بخش تهیه شد.
«علی بهادری جهرمی»سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری خود با اشاره به اینکه امروز روز بیماری‌های خاص است تصریح کرد: دولت سیزدهم برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج صندوقی را تاسیس کرد. در سال اول آن ۵ همت برای این صندوق تامین مالی شد در سال دوم فعالیت در ۱۴۰۲ مبلغ ۷ همت برای این صندوق اختصاص یافت در این مدت برای ۷ میلیون نسخه دارو تامین شده است که ۲۳۴ دارو مشمول این بیماران می شود. همچنین ۴ هزار کاشت حلزون شنوایی تامین شد، در این دولت کاشت حلزون شنوایی رایگان شد تا مشکل تکلم ناشنوایان برطرف شود.
قم؛ پانزدهمین مقصد سفر های استانی رئیسی
وی در ادامه به دومین سفر استانی رئیس جمهور به استان قم اشاره داشت و بیان کرد: پایان این هفته رییس جمهور برای دومین بار به استان قم سفر می‌کند این پانزدهمین سفر استانی در دور دوم به شمار می رود.
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
وی با بیان اینکه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم لغایت بیست و نهم اردیبهشت ماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد، اظهار کرد:این نمایشگاه که با حضور ناشران داخلی و خارجی برگزار می شود دارای دو شکل فیزیکی و مجازی است در بخش ناشران داخلی بیش از ۲۶۰۰ ناشر از سراسر کشور شرکت کرده اند و ۳۶۰ کتابفروش هم به عنوان حلقه‌ای از زنجیره توزیع برای دومین سال متوالی به سامانه مجازی نمایشگاه متصل خواهند شد.مهمان ویژه این دوره کشور یمن است.
برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری با مشارکت بیش از ۴۰۰ شرکت
سخنگوی دولت گفت: سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، ۱۸ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس با حضور و مشارکت بیش‌از ۴۰۰ شرکت برگزار خواهد شد. از ۲۰ کشور جهان در این نمایشگاه در قالب بازدیدکننده، هیئت تجاری و غرفه‌دار حضور دارند.اولین دوره رویداد ملی صنایع خلاق کشور با انگیزه ایجاد تمرکز و توجه بیشتر به صنایع فرهنگی و هویت‌ساز در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.
دولت برنامه ای برای ارسال لایحه واگذاری حقوق کارگران به مجلس ندارد
بهادری جهرمی بیان کرد: دولت به سه جانبه گرایی اعتقاد دارد و هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد و تضمین حقوق کارگر و کارفرما در سه جانبه گرایی است دولت هیچ برنامه ای برای ارسال لایحه واگذاری حقوق کارگران به مجلس را ندارد، من سخنگوی دولت هستم و این نظر دولت را بیان می کنم دولت با نقض اصل سه جانبه گرایی مخالف است.
تکمیل ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم
وی خاطر نشان کرد: ۲ و نیم میلیون مسکن در حال حاضر در فرآیند ساخت قرار دارد، مسکن روستایی انبوه سازی خودمالکی و ... در دست اجراست صرفا در بخش مسکن مهر که مربوط به دولت های قبل است ۲۴۰ هزار واحد نیمه تمام داشتیم از سوی دیگر بودجه برای تکمیل آنها نداریم و مربوط به ۱۳ سال قبل است. آورده مردمی هم نداریم چون آن زمان داده بودند منابع بخش خصوصی هم نیست ولی دولت باید با هزینه بالایی آنها را تکمیل کند با این حال بیش از ۱۳۰ هزار واحد تکمیل و تحویل شده است؛ ۲۵۰ هزار واحد نیروهای مسلح و ۷۲۳ هزار انبوه سازی در دست اجراست.
طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی در صورت تأمین اعتبار مجدداً اجرا می‌شود
سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی با استقبال ۹۰ درصدی دهک‌های پایین مردم روبرو شد و منابع مالی آن مستقیماً به سفره مردم رسید، اظهار کرد: با توجه به اینکه جداول بودجه در مجلس در حال نهایی شدن است، برای استمرار طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی باید ببینیم منابع اعتباری لازم در بودجه چگونه امکان پیش بینی خواهد داشت. در سقف تامین اعتبار منابع، دولت از استمرار این طرح استقبال می‌کند.
مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد صادر شد
بهادری جهرمی اولین و اصلی‌ترین اقدام در زمینه حمل و نقل بین شهری را سفارش‌گذاری برشمرد و گفت: باید برای سفارش خرید اتوبوس‌ها از شرکت‌های داخلی که توانمندی ساخت اتوبوس را دارند صورت گیرد.دولت حمایت از این شرکت‌های سازننده انجام داده است و تا زمان سفارش‌گذاری امکان واردات را به مجموعه‌هایی که متقاضی واردات بودند را نداده است تا امکان سفارش‌گذاری به میزان ظرفیت صورت گیرد.برای تامین مالی هم راهکارهایی پیش بینی شده است که بتوانند تسهیلات با سود کم‌تری را با همکاری وزارت راه و صندوق کار آفرینی امید صورت گرفته بتواند مهیا کند.
هفته گذشته دولت مجوزی را برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد به وزارت راه و شهرسازی صادر کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه