روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت - شماره 4591

اعلام سقف روزانه تراکنش‌های بانکی

و برداشت از خودپرداز‌ها


  طبق اعلام بانک مرکزی، سقف تراکنش بانکی روزانه از پنج تا ۴۰۰ میلیون تومان و سقف خرید هر کارت از خودپرداز از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی اعلام کرد: سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزار‌های پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد. علاوه بر این سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانک ها ۴۰۰ میلیون تومان است. سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب با ارائه مستندات، بدون محدودیت است. حداکثر برداشت وجه در خودپرداز‌ها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

جعاله بانکی چیست؟
  یکی از مهم‌ترین عقود مالی اسلامی، جعاله است. جعاله به‌عنوان یکی از انواع قراردادهای مالی قانونی در ایران شناخته‌شده و جعاله بانکی یکی از شیوه‌های مرسوم تأمین مالی است.
به گزارش کائنات، جعاله به توافقی گفته می‌شود که در آن یکی از طرفین توافق متعهد می‌شود به طرف دیگر در ازای انجام کاری معین، دستمزد معینی پرداخت کند. مطابق با تعریف جعاله، به شخصی که کار را انجام می‌دهد «عامل» و به شخصی که دستمزد را پرداخت می‌کند «جاعل» می‌گویند. در حقوق و فقه، قرارداد جعاله باید شرایطی داشته باشد تا وجهه قانونی یا شرعی خود را احراز کند. مثلاً از لحاظ حقوقی، در قرارداد جعاله باید جزئیاتی همچون توصیف کار، میزان پاداش و شرایط اجرای کار دیده شود تا قرارداد وجهه حقوقی پیدا کند.ازنظر فقهی نیز کار موردنظر در جعاله باید مشروع و قانونی باشد و پاداش تعیین‌شده نیز باید معقول و مشخص باشد.
*عقد جعاله لازم است یا جایز
در حقوق، عمدتاً عقد جعاله را به‌عنوان یک عقد لازم در نظر می‌گیرند؛ یعنی پس از عقد قرارداد، هر دو طرف متعهد به انجام وظایف و تعهدات خود هستند. از سویی دیگر، در فقه اسلامی، برخی بر این باورند که عقد جعاله یک عقد جایز است و مادامی‌که کار انجام نشود، جاعل می‌تواند قرارداد را یک‌طرفه فسخ کند. مهم‌ترین سؤالی که در این مطلب باید به آن پاسخ بدهیم این است که جعاله بانکی چیست. قرارداد جعاله بانکی نوعی عقد بانکی است که بانک با استفاده از آن به ارائه تسهیلات و خدمات به مشتریان خود می‌پردازد. پرداخت پاداش یا سود در قبال تراکنش یا سپرده‌گذاری ازجمله انواع قراردادهای جعاله بانکی است.
*نحوه تنظیم قرارداد جعاله
همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تنظیم قرارداد جعاله بانکی، مستلزم ایجاب شرایط خاصی است. در تنظیم قرارداد جعاله حتماً باید جزئیات کار، میزان پاداش، شرایط و نحوه انجام کار، و مدت‌زمان قرارداد دقیقاً مشخص شوند. در قرارداد جعاله حتماً باید طرفین عقد (جاعل و عامل)، توضیح کار، میزان جعاله و شرایط پرداخت تعیین شده و زمان‌بندی و شرایط فسخ یا تغییر قرارداد و روش‌های حل اختلاف در آن مشخص شود. وجود امضاء و تأیید طرفین، نگهداری دقیق اسناد و مستندات، تعیین مسئولیت‌ها و تعهدات جانبی و در نظر گرفتن مفاد حقوقی از دیگر اصول نحوه تنظیم قرارداد جعاله است.
*مشکلات حقوقی قرارداد جعاله بانکی
جعاله بانکی همچون هر قرارداد بانکی دیگری، ممکن است محل ایجاد اختلاف میان بانک و مشتری شوند. در چنین مواردی، ارجاع به مراجع قضایی تنها راه استیفای حقوق شما از بانک خواهد بود. با ارجاع پرونده به دادگاه، با نمایندگان حقوقی بانک مواجه خواهید شد که تجربه بسیار بالایی در پرونده‌های بانکی دارند.

دعوت از داوطلبان عضویت
در هیئت مدیره اعتباری ملل
  در اجرای مفاد ماده 61 اساسنامه موسسه ملل به اطلاع تمامی سهامداران می‌رساند، به منظورتکمیل اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره این موسسه، از تمامی سهامداران داوطلب عضویت در هیأت‌مدیره که دارای شرایط احصاء شده در ماده 63 اساسنامه موسسه هستند، دعوت به عمل می‌آید حداکثر به مدت 10 روز با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به واحد اداره سهام موسسه ملل واقع مراجعه کنند.
به گزارش کائنات، در اجرای مفاد ماده 61 اساسنامه موسسه اعتباری ملل به اطلاع تمامی سهامداران می‌رساند، به منظورتکمیل اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره این موسسه، از تمامی سهامداران داوطلب عضویت در هیأت‌مدیره که دارای شرایط احصاء شده در ماده 63 اساسنامه موسسه هستند، دعوت به عمل می‌آید حداکثر به مدت 10 روز با همراه داشتن مدارک مورد نیاز به واحد اداره سهام موسسه ملل واقع مراجعه کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه