روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۷ فروردين - شماره 4576

در بازدید معاون وزیر ارشاد انجام شد؛

اعلام حمایت وزارت ارشاد برای بازسازی مجموعه‌های بنیاد رودکی


 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات‌مدیره بنیاد رودکی، روز شنبه ۲۵ فروردین از مجموعه بنیاد رودکی بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد رودکی، سید محمود اسلامی با همراهی محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل، معاونین و مدیران این بنیاد از فعالیت‌های عمرانی در دست اقدام از جمله روند بهینه‌سازی صحنه و امکانات فنی، ماشینری و همچنین فضای عمومی تالارهای وحدت و رودکی، آرشیوهای نت و ساز، مرکز آموزش هنری شامل استودیو ، کلاس‌های آموزشی و کارگاه دکور بنیاد رودکی بازدید به عمل آورد.
اسلامی در این بازدید از نزدیک در جریان جزییات روند فعالیت‌های عمرانی مجموعه بنیاد، امکانات موجود در مراکز و همچنین نیازهای هر مرکز قرار گرفت و دستور لازم جهت بهینه سازی مجموعه برای پذیرایی شایسته تر از هنرمندان و علاقمندان برنامه‌های هنری را صادر کرد.
رییس هیات مدیره بنیاد رودکی در پایان این بازدید ضمن تأکید بر تداوم اقدامات صورت گرفته در بخش‌های عمرانی، پشتیبانی و بهسازی زیرساخت‌های فضاهای تحت اختیار بنیاد، با اشاره به منحصر به فرد بودن امکانات تالارها و تاکید بر میزبانی شایسته از برنامه‌های هنری و مخاطبان در خصوص حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای پیشبرد اهداف تعیین شده در حوزه‌های عمرانی اعلام آمادگی کرد.
وی همچنین در دیدار با همکاران بنیاد رودکی ضمن تبریک سال نو و عید سعید فطر، از تلاش‌های سال گذشته آنها قدردانی کرد.

صدای کودکان شهید غزه
در موزه هنرهای معاصر تهران پیچید
 آیین افتتاح چیدمان «ده هزار جهان» عصر روز شنبه با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنردوستان در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در این مراسم، محمد خراسانی‌زاده در سخنانی بیان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران ظرفیت‌های متعددی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنارشان عبور کرد و آنها را مسکوت گذاشت. فضای پیرامونی موزه یکی از ظرفیت‌های بیرونی کم‌نظیر ما محسوب می‌شود که می‌تواند قابلیت‌های متفاوتی برای ارائه هنری داشته باشد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به مضمون چیدمان «ده هزار جهان» گفت: مضمون انتخاب شده بر مبنای پیشنهاد دو هنرمند و ناظر به یک نسل‌کشی تاریخی بود که همه انسان‌ها با دیدن و شنیدنشان قلبشان به درد می‌آید. اکنون شاهد هستیم که کودکان غزه تنها به جرم فلسطینی بودن توسط دژخیمان رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده می‌شوند. بیش از ۳۰ هزار کشته در فلسطین طی ۶ ماه گذشته ثبت شده است که نیمی از آنها زنان و کودکان هستند. به تعبیر قرآن کریم، «بِاَیِّ ذَنب قُتِلَت»؟
مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: امیدوارم این چیدمان، تلنگری برای شمار محدودی از افراد جامعه که نسبت به فجایع انسانی غزه بی‌تفاوت هستند، باشد تا بیندیشند و ببینند قرار است در کدام سوی تاریخ بایستند؟ سمت ظالم یا طرف مظلوم؟
در بخش دیگری از این مراسم، حسین ونکی، یکی از طراحان چیدمان «ده هزار جهان» درباره این رویداد هنری محیطی گفت: من همکاری‌های کوچکی با پسرم داشتم و افتخار می‌کنم که با او بودم. ما چند ماه است که درگیر ایده این چیدمان هستیم و خوشحالم که اکنون در محوطه موزه هنرهای معاصر تهران به اجرا درآمده است.
او با اشاره به مظلومیت کودکان شهید غزه گفت: هیچ‌کس سراغ کودکان کشته شده در غزه را نگرفت.  بیش از ۳۵۰۰ کودک تاکنون کشته شده‌اند. سرعت کشتار کودکان بیش از سرعت ما در ساخت مجسمه‌های گچی بود. این سختی‌ها و این بی‌اعتنایی سرد و سنگین می‌گذرد و باید به آینده امیدوار بود.
سپس ابوذر ونکی دیگر طراح چیدمان «ده هزار جهان» با خوانش متنی، سکوت جهانی مدعیان حقوق بشر در زمینه کشتار کودکان در غزه را به چالش کشید و خواستار واکنش به این فاجعه انسانی شد.
چیدمان «ده هزار جهان» با محور نفی سکوت مدعیان حقوق بشر در مقابل جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه توسط حسین ونکی و ابوذر ونکی طراحی شده است و تا ۳۰ فروردین برپا خواهد بود.

قطب‌الدین صادقی:
تئاتر، یک قصه و دو بِشکَن و چهار دکور نیست
  کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه «تئاتر، یک قصه و دو بشکن و چهار دکور نیست»، گفت: اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم، این نوع تئاترها برای مردم و فرهنگ نیست.
قطب‌الدین صادقی ا درباره جایگاه و اهمیت تئاتر و صحنه نمایش گفت: من دنبال یک تئاتر حرفه‌ای، هنری و جدی هستم؛ تئاتری که به اندیشه و فضای فرهنگی ما چیزی اضافه کرده، فضای فکری را گسترش دهد و چیزی به فرهنگ دوران بیفزاید، نه این‌که یک چیز سطحی تفننی برای نوکیسه‌های پولدار باشد که در سالن تئاتر پُز بدهند که به تئاتر رفته‌اند و چهار بازیگر چهره تلویزیونی را دیده‌اند.
* اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم
صادقی افزود: اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم. این نوع تئاترها برای مردم و فرهنگ نیست، بلکه برای سرگرم‌کردن عده‌ای پولدار است که خیلی تئاتر را نمی‌فهمند و فقط دوست دارند وقت‌کُشی کنند.
کارگردان پیشکسوت تئاتر درباره ماندگارترین تئاتری که تاکنون دیده، گفت: چند کار خارجی دیدم که به نظرم یکی از آنها مهابهاراتها است که ۶ صبح شروع و ۶ غروب تمام شد. در یک معدن گچ در منطقه آوینیون (در فرانسه) دیدم و شگفت‌زده شدم. برای این که بعد از ۱۲ ساعت نمایش، از چهار هزار تماشاگر کسی نمی‌خواست برود و بعد از تماشا، نشستیم به همدیگر نگاه کردیم و بعد از بازگشت به هتل تا دو روز دوست نداشتم اصلا تئاتری ببینم.
صادقی گفت: یعنی آنچه می‌گویند کاتارسیس؛ رحم، ترس، شفقت و عواطف ژرف را در این نمایش به بهترین شکل ممکن تجربه کردم و هدف تئاتر هم همین است. تئاتر باید به انسان یک ضربه و تلنگر روحی بزند و اعماق ناخودآگاه شما را لمس کند، احساس‌های ژرف به وجود آورد، اندیشه‌های بزرگ بیافریند و با زیباشناسی دقیقش بتواند با شما ارتباط عاطفی نیرومند برقرار کند.
وی گفت: تنها دراین صورت است که می شود گفت یک تئاتر خوب است، وگرنه تئاتر، یک قصه و دو بشکن زدن و چهار دکور و لباس های پر زرق و برق و رقص و آواز نیست.
* تئاتر ما یک تفکر مرکزی می‌خواهد
صادقی در واکنش به حضور بلاگرها در عرصه تئاتر که سال گذشته اتفاق افتاد، اظهار داشت: هنر نیازمند مراقبت و پاسداری است، دستگاه‌های ذیربط نباید مسئولیت را از روی دوش خودشان بردارند و نباید این طور تلقی شود که تئاتر را رها کرده‌اند یا هیچ‌گونه نظارت و حمایتی ندارند. وی تصریح کرد: امروز تئاتر دست عده‌ای سودجوی دلال افتاده که آثار سطحی، تفننی و بی‌ارزش تولید می‌کنند، از طرفی برخی از تماشاگران هم به تئاترها سطحی نگاه می‌کنند و زیاد جدی نیستند.
کارگردان تئاتر افزود: تئاتر، یک تفکر مرکزی و سامان‌دهی هنری و فرهنگی می‌خواهد و باید اهم فعالیت‌های وزارتخانه‌ای مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا باشد که بتواند آثاری را که تئاتر ملی است ارائه کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه