روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۷ فروردين - شماره 4576

یادداشت

میدان در کنار دیپلماسی


اکبر معصومی تحلیلگر سیاست خارجی- روز دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ بود که جنگنده‌های اف- ۳۵ وابسته به نیروی هوایی ارتش اسرائیل با ورود به آسمان جولان اشغالی به وسیله شش موشک هدایت شونده ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف قرار دادند.
سپاه پاسداران  در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی عملیات ترکیبی توام با حمله پهپادی و موشکی را در بامداد ۲۶ فروردین، آغاز کرد.
در واقع 26 فروردین دنیا تاریخی‌ترین و بی‌سابقه‌ترین صحنه‌ها را به خود دید و پاسخ به جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق با شلیک موشک‌ها و پهپاد‌ها به سمت اهدافی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد. عملیات وعده صادق که پاسخی هوشمندانه و در عین حال پشیمان کننده سپاه به رژیم صهیونیستیی که در پی حمله آن رژیم به کنسولگری کشورمان در سوریه بود، شرایط وموقعیت منطقه را پس از هفتاد سال تغییر داد. بی شک آثار عملیات وعده صادق در تاریخ این منطقه ماندگار خواهد شد و تاریخ منطقه را باید قبل و بعد عملیات وعده صادق تقسیم بندی کرد. از این رو حمله ایران به مقرهای نظامی در سرزمین های اشغالی معادلات نظامی را در جهان تغییر داد.
این عملیات باعث شد که منطقه وارد مرحله جدیدی شده است و دیگر رژیم صهیونیستی در منطقه کنشگر فعالی نخواهند بود و این ایران است که تصمیم گیر در منطقه خواهد بود.
 حمله پهپادی و موشکی سپاه به سمت رژیم صهیونیستی که بر  اساس بند 51 منشور سازمان ملل در خصوص «دفاع مشروع» در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در سوریه اتفاق افتاد. نشان داد که سپاه ، پایگاهی را  مورد هدف موشکهای خود قرار داد که از دل آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران تجاوز صورت گرفته بود. این موضوع نشان می دهد که میدان در دفاع از مراکز دیپلماتیک وارد عمل شده است و دو باعث ایجاد اقتدار  و امنیت برای ایران شده است.
حمله پهپادی و موشکی سپاه وضعیت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را با شکست روبرو کرد. عبور پهپاد و موشک های سپاه از سیستم گنبد به اصطلاح آهنین رژیم صهیونیستی نشان داد که این رژیم همچون خانه عنکبوت بشدت سست است و سالها صحبت از گنبد آهنی، تبلیغاتی بیش نبوده است. با این حال به اعتراف رسانه های وابسته به رژیم صهیونیستی موفقیت عملیات وعده صادق در شرایطی اتفاق افتاد که در کنار سیستم پدافند رژیم، برخی از کشورها نیز کمک کردند ولی با این حال باز هم شکست خوردند. به قول فرمانده انگلیسی  عملیات سپاه سیستم پافند موشکی اسرائیل را از کار انداخت.
این حمله نشان داد که اسرائیل هر حماقتی که علیه ایران انجام دهد با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهد شد. در واقع عملیات وعده صادق مسیر را برای پاسخ به حماقت های احتمالی رژیم صهیونیستی را هموار ساخت. این حمله بزرگترین حمله پهپادی تاریخ دنیا تا به امروز است که در بردارنده نکات بسیاری برای دشمن صهیونیستی بود. اینکه تجاوز به منافع جمهوری اسلامی ایران با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهد شد و به مرور زمان هم رفتار جمهوری اسلامی ایران در تجاوز به منافع خود شدید تر خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد حماقت دیگری را مرتکب شود با پاسخی به مراتب قوی و محکم تر از از پاسخ اول روبرو خواهد شد.
 همچنین در دل این عملیات نیز به ایالات متحده در راستای پشتیبانی و حمایت از رژیم صهیونیستی پیام هشدار آمیز فرستاده شد. در بیانیه  رسمی سپاه آمده است :» به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد ؛ همچنین امریکا نسبت به اقدامات شرارت بار رژیم صهیونیستی مسئولیت داشته و در صورت عدم مهار این رژیم کودک کش در منطقه باید تبعات آن را بپذیرد.”
ارزیابی ها نشان می دهد که اسرائیل باید بر مبنای تلاش برای ایجاد آرامش در منطقه تلاش کند و به غیر آن هر اقدامی انجام دهد در باتلاق جدیدی گیر واهد کرد. ایران نشان داد که معادله در منطقه تغییر کرده است  سیاست «صبر استراتژیک» به  «پاسخ هوشمند» تغییر کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه