گزارش
حمدالله محمودی- مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف در حال راهاندازی است، این مراکز کمک میکند تجار ایرانی با شرایط بهتری بتوانند موضوعات مربوط به صادرات، واردات و بازاریابی را پیگیری کنند. در حال حاضر ایران در بیش از 48 کشور همچون ارمنستان، تاجیکستان، امارات، روسیه، قفقاز و کشورهای حوزه آسیای میانه مرکز تجاری ایجاد کرده است. همچنین شبکهای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکتهای تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، میپردازند. این مراکز در کشورهای کنیا، اوگاندا، تانزانیا، ساحل عاج، غنا، کامرون، سنگال، نیجریه، الجزایر و آفریقای جنوبی مستقر و این شبکه همچنان در حال توسعه است. این مراکز که کار رایزن بازرگانی را در کشورهای هدف انجام خواهند داد، میتواند نقش پررنگی در افزایش صادرات کشور بخصوص در بازارهای جدید (امریکای لاتین و آفریقایی) ایفا کند. راهاندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازارهای مختلف کمک میکند، از همین رو است که کشور چین در این حوزه فعالیت بزرگی انجام داده است. گفته میشود که چشم بادامیها در برخی کشورها بیش از 10 مرکز تجاری دایر کردند تا شرایط تجارت را برای فعالان اقتصادی خود تسهیل کنند. در ایران مراکز تجاری با 4 هدف اصلی ایجاد شده که اولین آن مربوط به ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکتهای تولیدی صادرات محور است، این امر میتواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارشهای اولویتبندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند. مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، دومین هدف برای راهاندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیأتهای تجاری میتواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاههای داخلی کشور اقدام کند. ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکتها سومین وظیفه مراکز تجاری است، ضعف آگاهی شرکتها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل میشود. چهارمین هدف ارائه خدمات اطلاعرسانی و تبلیغات است، لذا ضرورت دارد همایشهایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد. رحمتالله خرمالی، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت درباره مراکز تجاری و نقشی که این مجموعهها در تجارت ایفا خواهند کرد، گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت شدند. بدین جهت مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، بر این اساس ۹ مرکز تجاری رسمی در کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه راهاندازی شده که بزودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه میشود. او خاطرنشانکرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایهگذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشاندهاند. مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری میتوانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکتهای فعال در این بخش اقدام و همراهی این شرکتها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است. او افزود: در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریمها، مراکز تجاری میتوانند همراهیهای لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که میتواند در توسعه تجارت مؤثر واقع شود. مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز میتوانند مؤثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایهگذاری مشترک، فناوریهای مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند. سازمان توسعه تجارت از آبان ماه سال گذشته، فراخوان راهاندازی مراکز تجاری را ارسال و از تمام تجار و کسانی که حائز شرایط هستند و در کشورهای هدف برنامه قابل اجرا دارند و میتوانند ظرفیتهای ایران را در آن کشورها گسترش دهند دعوت به مشارکت کرده است؛ در همین خصوص کارگروهی در سازمان توسعه تجارت مستقر شده تا تمام برنامههای ارائه شده از سوی فعالان اقتصادی را بررسی و در صورت نیاز آنها را تأیید کند و اگر متقاضی، توان لازم را داشته باشد مجوز یک ساله به صورت موقت صادر و پس از یک سال اگر عملکرد موفقی داشته باشد مجوز دائمی به فعال اقتصادی داده میشود. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که مرکز تجاری راهی برای استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی است لذا افرادی از بخش خصوصی که به دنبال این بودند نماینده ایران در کشور هدف بشوند ولی پاسپورت سیاسی را به دلیل محدودیتهای تحریم نمیخواستند، میتوانند از طریق مرکز تجاری فعالیت کنند. تمام خدماتی که رایزن بازرگانی ارائه میدهد از سوی رئیس مرکز تجاری بدون داشتن پاسپورت سیاسی به تجار ارائه میشود. بدین جهت کسی (از بخش خصوصی) که میخواهد مرکز تجاری را راهاندازی کند، درخواست خود را ارائه میدهد سپس در کمیتههای سازمان توسعه تجارت به ارائه برنامههای خود میپردازد و در صورت تأیید نهایی، مجوز برای تأسیس و فعالیت مرکز صادر میشود و متقاضی به عنوان رئیس مرکز فعالیت را آغاز میکند. افتتاح یک مرکز تجاری جدید در بمبئی مدیرکل دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به تراز مثبت تجاری ایران و هند در سال ۱۴۰۲ و برنامهریزی جهت افتتاح یک مرکز تجاری جدید در بمبئی از اضافه شدن یک رایزن جدید بازرگانی در هند در سال جاری خبر داد. هادی طالبیان مقدم، مدیرکل دفتر شبه قاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به تراز مثبت تجاری ایران و هند در سال ۱۴۰۲ و برنامهریزی جهت افتتاح یک مرکز تجاری جدید در بمبئی از اضافه شدن یک رایزن جدید بازرگانی در هند در سال جاری خبر داد. طالبیان مقدم، هند را جزو شرکای اصلی تجارت خارجی ایران دانست و افزود: مذاکرات درباره تجارت آزاد بخش کشاورزی با همکاری توامان سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت جهاد کشاورزی با هند از سال گذشته آغاز شد و به نظر میرسد که این مهم در سال جاری نهایی شود. مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه تراز تجاری ایران با هند در سال ۱۴۰۲ مثبت شده است، بیان کرد: میزان صادرات به هند در ۱۲ ماه ۱۴۰۲ با ۲ درصد رشد مثبت در ارزش از ۲ میلیارد و ۲۱۷ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به ۲میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار و از لحاظ وزنی با ۲۷ درصد رشد مثبت از ۵ میلیلون و ۴۶۰ هزار تن به ۶ میلیلون و ۹۶۲ هزار تن افزایش یافت. وی ادامه داد: میزان واردات از کشور هند در ۱۲ماه ۱۴۰۲ با ۳۵ درصد رشد منفی در ارزش از ۲ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۹۱۶ میلیون دلار و از لحاظ وزنی با ۲ درصد رشد منفی از یک میلیون و ۹۲۶ هزار تن به یک میلیون و ۴۷۷ هزار تن کاهش یافته است. طالبیان مقدم ارزش هر تن کالای صادراتی، را معادل ۳۱۲ دلار دانست و افزود: ارزش هر تن کالای وارداتی معادل یک هزار و ۷۷۲ دلار بوده است. وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه هند به ایران، گفت: عزم دو کشور در خصوص راهبرد زمینههای مشترک به ویژه تقویت موضوعات اقتصادی و تجاری است. این مقام مسئول از برنامهریزی جهت افتتاح یک مرکز تجاری در بمبئی هند خبر داد و افزود: جمعیت بالا و پتانسیل اقتصادی هند برای توسعه تجارت باعث شد که مجوز رایزن بازرگانی دوم از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، برای این کشور صادر شود. طالبیان مقدم ادامه داد: هند، یکی از اعضای گروه بریکس است و پیوستن ایران به این گروه امکان بهرهگیری از ظرفیتهای تجاری اعضای این گروه را تسهیل میکند؛ همچنین کریدور (گذرراه) شمال- جنوب برای دسترسی آسان، کاهش هزینهها و تسریع و تسهیل تجارت از مسیر ایران، هند و آسیای میانه، یکی از دیگر ظرفیتهای اقتصادی و تجاری در منطقه شبه قاره هند (آسیای جنوبی) است که ایجاد زیرساختها و امکانات در این خصوص ضرورتی غیرقابل انکار برای تسهیل تجارت و فعالسازی از این ظرفیت است که با همت و جدیت سازمانها و نهادهای مختلف از جمله وزارت راه، مناطق آزاد، گمرک، سازمان توسعه تجارت ایران و سایر دستگاههای دولتی انجامپذیر خواهد بود. وی ضمن اعلام برنامهریزی جهت برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، گفت: الزامات و تمهیدات حضور حدود ۵۰۰ مهمان خارجی شامل مقامات دولتی و تجار و صنعتگران بخش خصوصی و نمایندگان اتاقهای بازرگانی از کشورهای شبه قاره هند برای حضور در این نمایشگاه فراهم شده است. ۴۸ مرکز تجاری ایران در جهان فعال است زمستان سال گذشته بود که رییس حوزه رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری خارج از کشور سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: ۲۰ رایزن اقتصادی و ۴۸ مرکز تجاری ایران در جهان فعال شده است. محمد رجب نژاد در نشست رایزن ها و مدیران مراکز تجاری و تولیدی استان البرز افزود: تلاش ها بر گسترش دامنه فعالیت های اقتصادی و تجاری در تمام نقاط جهان معطوف شده است. وی هدف سازمان توسعه تجارت ایران را حمایت از فعالان اقتصادی کشور به ویژه استان مهم صنعتی البرز عنوان کرد و افزود: مراکز تجاری این سازمان به عنوان بازو کمکی مجموعه دولت، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت فعال هستند و رایزن های ما برای کمک به همه فعالان اقتصادی در حوزه صادرات از آمادگی کامل برخوردارند. فعالان اقتصادی البرز در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ شرکت کنند رجب نژاد به فعالان اقتصادی البرز توصیه کرد ضمن حضور فعال در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ که در تهران برپا خواهد شد توانمندی های بسیار بالای صنایع استان را عرضه کنند. وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت استان در این نمایشگاه می توان یک مکان اختصاصی برای معرفی ظرفیت های استان البرز با محوریت خانه صمت استان اختصاص یابد. استقبال لهستان از صنعتگران البرز رایزن اقتصادی ایران در لهستان در این نشست از استقبال کشور لهستان در همکاری های مشترک با صنعتگران البرز به ویژه در صنایع خودروسازی، قطعات خودرو و صنایع غذایی خبر داد . سید حافظ موسوی گفت: بستر همکاری کشور لهستان با استان البرز در زمینه صنایع مبلمان، دکوراسیون، مواد غذایی، اتوماسیون صنعتی، ماشین آلات و کشاورزی با استان البرز فراهم است. وی از کشور لهستان به عنوان پل ورود ایران به بازار اروپا نام برد و افزود: فعالان اقتصادی استان البرز می توانند از طریق لهستان محموله های صادراتی را بدون دغدغه به سراسر اروپا از جمله اسکاندیناوی، آلمان ، چک و اتریش صادر کنند. رایزن اقتصادی ایران در لهستان تاکید کرد: شرکت های ایرانی با یک سوم هزینه کشورهای اروپای غربی می تواند در لهستان دفتر داشته باشند. وی گفت: خشکبار، گیاهان دارویی و صنایع دستی از جمله فرش دستباف از عمده صادرات سنتی ایران است که می تواند از طریق لهستان به اروپا صادر شود . توسعه صادرات به افغانستان سمانه عبدالهی مدیر مرکز تجاری ایران و افغانستان نیز در این نشست از بستر سازی مناسب برای فعالیت های تجاری فعالان اقتصادی به این کشور همسایه خبر داد. وی گفت: مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران زمینه مناسبی را برای توسعه فعالیت های تجاری و صادراتی فعالان اقتصادی کشورمان به افغانستان مهیا کرده است وی از مرز مشترک ۸۵۰ کیلومتری ۲ کشور ایران و افغانستان به عنوان یک ویژگی در مراودات تجاری و صادراتی نام برد و افزود: طولانی بودن مرز مشترک با افغانستان زمینه تشویق و ترغیب صادر کنندگان برای صادرات به این کشور را همراه داشته است. وی گفت: کشور افغانستان با ۴۰ میلیون نفر جمعیت تا مرز ۹۲ درصد واردات محور است و حاکمیت جدید این کشور موجب ایجاد ثبات در سرمایه گذاری شده است. فعالان اقتصادی در بازار عراق نقش آفرینی کنند مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق اعلام کرد: فعالان اقتصادی ایرانی به ویژه با تشکیل کنسرسیوم های تخصصی در عراق به صورت مستقیم و بدون واسطه در بازار مصرف این کشور حضوری فعال و نقش آفرین داشته باشند. فرشاد جعفرپور در نشست با فعالان اقتصادی استان که درخانه صمت استان برگزار شد، تصریح کرد: البرز با بهره گیری از ۳۳ درصد ظرفیت صنایع کشور همواره در بحث صادرات پیشتاز بوده است، لذا ضروری است با تکیه بر اقدامات راهبردی و شکل دهی کنسرسیوم های تخصصی جایگاه خود را در بازار صادرات عراق ارتقا دهد. وی گفت: فعالان اقتصادی با حضور در کنسرسیوم های تخصصی می توانند شرکتی با ماهیت عراقی ثبت کنند و بدین ترتیب در فعالیت صادراتی از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض در سطح کشورهای تحت پوشش اتحادیه عرب معاف می شوند. جعفرپور افزود: توصیه می شود صنعتگران و تجار البرز درحوزه های مبلمان، پوشاک، پلاستیک و سلولوزی و ساختمان در هایپر ها و مراکز بورس کالای شهرهای سلیمانیه، حلبچه، اربیل و دهوک بیش از پیش حضور فعال داشته باشند. وی با اشاره به آمادگی مرکز تجاری ایران در سلیمانیه عراق برای ایجاد روابط تجاری موفق گفت: فعالان اقتصادی می توانند از مشاوره این مرکز در زمینه های اجاره فضای مورد نیاز، نقل و انتقالات مالی و امور گمرک و حمل و نقل استفاده کنند. بستر برای توسعه تعامل تجاری با ترکیه فراهم است میلاد حاجی اندواری رییس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در ترکیه (استانبول) نیز در این نشست از استقبال تجار این کشور از ظرفیت های استان البرز در زمینه های پلیمر، صیفی و مواد غذایی خبر داد و گفت: همجواری البرز با پایتخت و مزیت وجود منطقه ویژه اقتصادی پیام، زیر ساخت های ترانزیتی زمینی و هوایی در البرز فرصت مناسبی را برای جذب سرمایه گذاران کشور ترکیه مهیا کرده است. وی ادامه داد: در صورت مشارکت صاحبان سرمایه ترکیه در صنعت البرز، در صادرات محصولات تولیدی استان به منطقه آزاد ترکیه و حتی اروپا، صادرکنندگان از مزایای عوارض صفر برخوردار خواهند شد. آمریکا مرکزی از محصولات ایرانی استقبال می کند حسین فرهادیان مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه نیز در این نشست با اشاره به تنوع تولید محصولات صنعتی در البرز به فعالان اقتصادی این استان پیشنهاد کرد، گسترش صادرات به نیکاراگوئه و آمریکای مرکزی را مورد توجه قرار دهند وی با اشاره به اینکه کشورهای آمریکا مرکزی با فرهنگ ایران و ایرانی آشنا هستند و نگاهآنها نسبت به مردم کشورمان خوب است، گفت: این مزیت فرصت مناسبی برای توسعه تجارت با این کشورها است. صربستان فرصتی برای توسعه تجاری رایزن اقتصادی ایران در صربستان به فعالان اقتصادی استان البرز توصیه کرد، ضمن ایجاد و تقویت روابط تجاری با صربستان، از مزایای ویژه “ اقتصاد آزاد “ این کشور برای حضور فعال و دائمی در بازار صادرات اروپا، آسیا و قاره آمریکا بهره مند شوند. فرامرز چمنی در نشست با فعالان اقتصادی البرز گفت: برخورداری اقتصادی صربستان برپایه استفاده از رویکرد تجاری و اقتصاد آزاد ، این کشور را به کانون تعامل تجارت آزاد باسایر کشورها تبدیل کرده است لذا فرصت خوبی است تا از فضای اقتصادی حاکم بر صربستان به عنوان یک هاب تجاری بهره مند شویم. رایزن اقتصادی ایران در صربستان گفت: در شرایطی که با مشکلاتی در بحث تولید، تجارت و صادرات مواجه هستیم، کشور صربستان برای تعامل و همکاری نزدیک تجاری با کشور ما آمادگی دارد و می توانیم بخشی از فعالیت های تجاری و اقتصادی کشورمان را در مناطق آزاد صربستان ایجاد و توسعه دهیم. چمنی افزود: فعالان اقتصادی کشور مان با استقرار فعالیت های تجاری و صنعتی در مناطق آزاد صربستان از برخی معافیت ها از جمله تعرفه صفر کشورهای هم پیمان تجارت آزاد با صربستان بهره مند شوند حضور رایزن های اقتصادی بستر ساز تحول دبیرکل خانه صمت البرز حضور جمعی از رایزن های اقتصادی و مدیران تجاری در نشست تخصصی خانه صمت این البرز را اقدامی راهگشا در مسیر ایجاد تحول در توسعه صادرات و رونق تولید و اقتصاد استان عنوان کرد. حسین رجبی در نشست مشترک فعالان اقتصادی البرز با رایزنان و مدیران مراکز تجاری ایران در ۶ کشور جهان گفت: بهره برداری مناسب از فرصتها، دستیابی به راهکارهای کاهش هزینه صادرات و شناخت بازار های هدف از جمله مزایای گفتمان ها و طرح نظرات و دیدگاه ها در این نشست است. وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان در تولید و صادرات و اقدام مناسب در رفع برخی موانع، حضورمان در بازار های هدف را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد. رجبی با اشاره به تاکید و هدفگذاری استاندارد البرز در راستای توسعه صادرات استان گفت:خانه صمت البرز برنامه هایی را تدارک دیده است تا در ۲ماه باقی مانده از سال با رایزن ها و مدیران تجاری جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نشست های مهمی با هدف توسعه صادرات داشته باشیم. وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه ریزی سال آینده خانه صمت البرز نیز میزبان هیات های تجاری خواهد بود؛ رایزنان و مدیران تجاری ایران در خارج از کشور با معرفی محصولات تولیدی البرز و دیگر استان های کشور در بازار جهانی نقشی موثر در توسعه صادرات ایفا می کنند. وی از رایزنان بازرگانی به عنوان نیروهای پشتیبان صادرکنندگان برای دستیابی به بازارهای هدف نام برد و گفت: افزایش نقش و سهم صنعت، معدن و تجارت در تولید، صادرات، اشتغال و درآمد در اقتصاد استان از اهداف خانه صمت البرز است. دبیرکل خانه صمت البرز نقش دیپلمات ها و رایزن های اقتصادی در مطالعات بازار و معرفی نیاز کشورهای مختلف به انواع محصولات بازار پسند را مورد تاکید قرار داد . حمایت دولت از فعالیت بخش خصوصی در خارج از کشور سال گذشته بود که سرپرست سازمان توسعه تجارت ، گفت: دولت سیزدهم اهتمام دارد تا از ظرفیتسازی تجاری بخش خصوصی در کشورهای مختلف حمایت کند. مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت، در نخستین نشست هماندیشی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور، با اشاره به اینکه ایران از تمرکز و وابستگی بر صادرات نفتی و خامفروشی عبور کرده است، اظهار داشت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را تجربه کردیم و نوسانات در این بخش به دلیل برخی تغییر و تحولات در حوزه نفت و کالاهای تولیدی وابسته به این منبع بوده که این روند نشان میدهد نیاز به فاصله بیشتر از تولیدات نفتی وجود دارد. وی با بیان اینکه پتروشیمی برای ایران درآمدزا و ارزآور است، تصریح کرد: کاهش دو میلیارد دلاری تجارت ایران در سه ماه نخست سال به دلیل تحولات نرخ ارز و تحولات بازار پتروشیمی بوده است، اما در بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی افزایش یا ثبات را تجربه کردیم که نشان دهنده عملکرد مثبت کشور در این شاخههای تجاری است. ضیغمی با بیان اینکه از دستیابی به اهداف صادراتی برای تجارت کالاهایی با ارزش افزوده بالا فاصله داریم، خاطرنشان کرد: وظیفه گسترش روابط تجاری و اقتصادی را برعهده داریم و سازمان توسعه تجارت نیز ترویج، توسعه و تمرکز را در دستور کار قرار داده تا با استفاده از ابزارهای لازم به اهداف توسعه مبادلاتی دست یابد. سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: زیرساختهای تجاری، پایانههای صادراتی، برگزاری نمایشگاهها و اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری از ابزارهایی است که سازمان توسعه تجارت برای گسترش روابط مبادلاتی از آن بهره میبرد و کمیته ماده ۱۹ و ۵ نیز میتواند نقش بیشتری را در تسهیل تجارت ایفا کنند. وی با تاکید بر اینکه مراکز تجاری در حوزه ترویج مبادلات نقش موثری دارند، تصریح کرد: رایزنان بازرگانی از دیگر ابزار دولتی است که برای صادرات تسهیلگری میکند و برای کمک به مواردی که عنصر دیپلماتیک نیاز دارد به حل مسائل کمک میکند؛ ۲۰ رایزن در حال حاضر فعال هستند که به ۴۰ نفر افزایش خواهد یافت. ضیغمی خاطرنشان کرد: مراکز تجاری در سالهای گذشته فعالیت داشتند، اما در هیچ دورهای بهاندازه دو سال گذشته با برنامه مدون و پشتیبانی لازم دولتی نبوده است؛ اما کیفیت مهمتر از کمیت برای کشور اهمیت دارد و اگر بخشی بتواند در کشوری پایگاه توسعه تجاری ایجاد کند و از همکاری اقتصادی درجه سه به کشورهای نخست برساند، دولت همکاریهای لازم را انجام خواهد داد. معاون وزیر صمت تاکید کرد: دولت اهتمام دارد بخش خصوصی رشد کند، در خارج از کشور وظایف بیشتری را برعهده بگیرد و ظرفیت سازی کند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو در ماههای گذشته، گفت: ۶۰ درصد از شرکت کنندگان برای نخستین بار به ایران آمده بودند و فضای صنعتی کشور برای آنها تازگی داشت که باید تمرکز بیشتری بر آن داشته باشیم تا تولیدات کشور بیشتر مورد معرفی قرار بگیرند. بازار قاره آفریقا آینده اقتصادی ایران است در ادامه این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت سیزدهم توسعه تجارت با کشورهای همسایه را در اولویت قرار داده است، اظهار داشت: طی سالهای گذشته ارتباطات با همسایگان به نقطه قطع کلی روابط تجاری رسیده بود، اما در این دوره با توجه به اینکه بهترین ارتباطات اقتصادی را میتوان با کشورهای همسایه داشت، گسترش روابط در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه توسعه روابط با آفریقا و آمریکای لاتین نیز در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: هدف اصلی ارزآوری و خلق درآمد برای کشور است که میتوان در شاخههای خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات، واردات و تکنولوژی فعالیتها را گسترش داد به اهداف اقتصادی دست یافت. صفری با اشاره به موقعیت خوب صادراتی در آفریقا برای ایران تاکید کرد: برای توسعه روابط تجاری باید بین صادرات و واردات تراز مناسبی ایجاد شود به همین دلیل برنامههای وارداتی بسیاری برای استفاده از مزیتهای تولیدی و بهرهمندی از امکانات تدوین شده است تا در کنار تجارت با همسایگان، دریافت سهم بیشتر از بازار این قاره انجام شود. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران جهش اقتصادی را با قاره آفریقا و دریافت سهم بیشتر از بازار آمریکای لاتین میتواند رقم بزند، خاطرنشان کرد: برنامه تثبیت و توسعه در بازارهای موجود و گسترش بازارهای جدید از برنامههای دولت سیزدهم است که تاکنون نیز شرایطی برای رقم خوردن این مهم فراهم شده است. وی گفت: ترکیه از بازار آفریقا ۳۰ میلیارد دلار سهم را به خود اختصاص داده است و ایران نیز میتواند ارقام یک یا دو میلیارد دلاری خود را دههها میلیارد دلار در سال برساند.