روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۹ فروردين - شماره 4571

سرمقاله

عدالت در سفره های مردم


  محمود زائرزاده- 1-امنیت غذایی علاوه بر توسعه بهره وری در تولیدات کشاورزی به الگوی مصرف نیز توجه دارد. اصلاح الگوی مصرف غذا یک فرآیند تدریجی است. تغییرات کوچک به طور مداوم در طول زمان می‌تواند تفاوت قابل توجهی در ارتقای سلامت فردی و محیطی ایجاد کند. از جمله آن تصحیح عادت‌های غذایی است؛ افزایش آگاهی در مورد مزایای الگوی مصرف مواد غذایی سالم‌تر و پایدارتر از طریق کمپین‌های آموزشی، رسانه‌های اجتماعی و طرح‌های اجتماعی امکان‌پذیر است. ارتقاء آگاهی و دانش ذی‌نفعان زنجیره ارزش و به‌ویژه مصرف‌کنندگان و دانش‌بنیان کردن الگوی مصرف از محورهای اساسی امنیت غذایی است.
رکن دیگر امنیت غذایی تاب‌آوری است که شامل ثبات و پایداری است؛ از این سوی حفظ و بهبود کمیت و کیفیت منابع یک زیست‌بوم در طول زمان پایداری منابع را ایجاد می‌کند و توانایی برگشت‌پذیری کمیت و کیفیت منابع یک زیست‌بوم پس از وارد آمدن تکانه یا نوسان ناشی از عوامل داخلی یا خارجی تاب‌آوری منابع خواهد بود. تحقق اهداف سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی با ساختار اجرایی مناسب و کارآمد و پایش و ارزیابی مستمر شاخص‌ها و بهره‌گیری از مشارکت آحاد مردم همراه با فرهنگ‌سازی بر پایه ارزش‌های بنیادین به‌ویژه عدالت‌محوری و دانش‌بنیانی، موجبات اقتدار و اعتلای بیش‌ازپیش کشور را فراهم می‌نماید. در حقیقت امنیت غذایی، با هدف زدودن فقر و در نهایت حفظ منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست منجر خواهد شد که سند امنیت غذایی، به عنوان رهیافتی مدیریتی بیان می‌کند که به چه روش‌هایی می‌توان امنیت غذایی را بوجود آورد تا بتوان در کنار ایجاد محسط زیستی پایدار، اشتغال و دسترسی غذا را برای طبقات مختلف فراهم کند.
2- مرحله جدید و بزرگ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه(اول تا هفتم) همزمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال ادامه خواهد داشت. در این طرح اعتبار خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.
۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.
قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود. در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی(۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند. متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار(۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند. 3- بسیاری می گویند : اقدامات دولت باید به گونه‌ای باشد که در سفره مردم دستاوردهای آن خود را نشان دهد. سومین مرحله از واریز یارانه مضاعف طرح فجرانه نمونهای از این عدالت در سفره های مردم است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه