روزنامه کائنات
4

صفحه آخر

۱۴۰۳ چهارشنبه ۸ فروردين - شماره 4568

بازدید میهمانان نمایشگاه بین‌المللی قرآن از برج آزادی


 میهمانان نمایشگاه بین‌المللی قرآن همزمان با ایام نوروز از برج آزادی بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی برج آزادی، غرفه‌داران، شرکت‌کنندگان و میهمانان ویژه بخش بین‌الملل سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از نماد ملی پایتخت، بخش‌های بازدیدی و جشنواره نوروزی برج آزادی بازدید کردند.
در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز نمایندگانی از 25 کشور از جمله ترکیه، الجزایر، سنگال، روسیه، هند، فرانسه، آفریقای جنوبی، ‌ چین، کانادا و... از یکم تا هشتم فروردین حضور دارند.
برج آزادی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران همزمان با آغاز سال جدید و برگزاری ویژه‌برنامه‌های متنوع تا 12 فروردین از ساعت 9 تا 20 میزبان مسافران نوروزی پایتخت است.

سینمای واقعی خیلی وقت است
با طنازی از خط افول هم گدشته!                                            
  گیشه سینمایی که وابسته به ژانر طنزباشد  نشانه از افسردگی بیش از حد  قشری از مخاطبان عا م است که  صرفا ساعتی برای فرار از این حال دامن گیر این گونه ساختار شده اند!                                                                                                                                                                                                            
فرید ولی زاده بازیگر و سینماگر کشورمان ضمن تبریک فرار رسیدن نوروز در گفتگویی عنوان کرد:   
   سینمای واقعی با آما فعلی گیشه خیلی وقت است پا از خط افول هم فراتر گذاشته و به مانند بحران های  خشکسالی و آلودگی هوا.با روی آوردن به ساخت بی رویه  آثار طنز پرزرق و برق وگاها  ازدرون تهی،باعث فرو چاله های عمیقی در بستر سینمای فاخر کشورمان شده است.                   
شاید بتوان از آمار فروش واقعی و بعضا غیر واقعی و قابل بحث  برخی از آثاری از این دست عبور کرد ولی واقعیت اینکه شرایط به گونه ای است که افسردگی به کمک گیشه این ژانر آمده است را نمی توان نادیده گرفت!واتفاقا این فاکتور مهم را می توان در تعداد مخاطبین ژانرهای مختلف سینمای سایر کشورها نسبت به مخاطبین  سینمای کشورملن مقایسه  کرد.                                                       .                                                                                                             در سالی که گذشت با توجه به آمار و نمودار های مختلف 90 درصد فروش گیشه فیلم های سینمایی متوجه آثار طنز بوده و این اتفاق شاید برای سالن های سینما ، سینماداران،رکورد گیشه و مدیران که اینگونه فروش را نکته مثبتی می داند خوشایند باشد ولی در حقیقت بحرانی برای سایر گونه های فیلمسازی به وجودآورده است تا عرصه رقابت و دیده شدن در سینماهای کشورمان را از دست بدهند.و متاسفانه  این  عدم تعادل در فروش ،ذهنیت  را در قشر سینماگر متفکر،پیشرو،حتی سنتی  ایجاد کرده  که یا دیگر فیلم نسازد و خانه نشین شود و یا اینکه خود را به جریانی که دوست ندارد بسپارد و اثری که در اندیشه خود کمترین میزان دغدغه را داشته، صرفا برای ماندن بسازد ! .                                                                                                                    
و نتییجه ناخوشایندی  را رقم بزند  که میزان تولید آثار طنز به شکلی بالا برود تا درصف پروانه نمایش ،تن فیلمسازانی با دغدغه آثار اجتماعی در گونه های مختلف بلرزد که مبادا ساخته آنها همزمان  در کنار این دست از آثار کمدی بسوزد و دیده نشود و در نهایت این میزان دغد دغه تا 90 درصد به تحقق بپیوندد.                                                                          .                                                                                     
در سال 1402 شاهد بیشترین میزان نمایش و اکران آثار طنز با فاصله کم و گاه به مدت طولانی بودیم که  این موضوع وام دار دوسال گذشته است. این مسکن موقتی گیشه را سر پا کرد ولی  در نهایت سینما را از معنای واقعی خود دور کرده است.                                                                                                                                 
این موضوع را اینگونه می توان تشبیه کرد که  ژانر طنز به ماندد فست فودهای زیادی با نام های عجیب و غریب جای جای غذاهای سنتی و پرآوازه در سفره فرهنگی جامعه را گرفته اند و زائقه مخاطب را با توجه به شرایط  تغییر داده اند ، این نوع تغدیه  باظاهری آراسته و در باطن گاها بی محتوا ، شاید لذیذ باشد! ولی مصرف آن به طور داثم برای سلامت ذهنی و اخلاقی اعتیاد آور و گاه نتیجه ای مضر خواهد داشت. بنابراین هر چیزی به اندازه و در جای خوش می تواند جذاب باشد و الی  دل را خواهد زد.                                                                
خوراک فکری و اندیشه مخاطبان درعرصه سینما به  گونه طنز ختم نمی شود بلکه دیدبن و ساخته شدن آثار فاخر و پر محتوا جهت ارتقاء سطح زندگی آنها و آگاهی بخشی با ساخت گونه های مختلف فیلم ، چنین اتفاقی را برجسته تر خواهد کرد.سینمایی که ذهن را با جلوه ها و اتفاقات واقعی و گاه سورئال درگیر نکند،جایگاه خود را از دست خواهد داد .                                                                                         .
و نیاز است که مخاطب پیرامون موضوع فیلم اندیشه و نظر خود را ارائه کند و صرفا با عادت به  یادگاری چند قهقهه از دیدن فیلم ارضا نگردد.                                                                                                                               متاسفانه به خاطربه خطر افتادن جایگاه فیلم های بلند سینمایی و اجتماعی به واسطه ساخت آثار طنز،طیف گسترده ای از  فیلمسازان و حتی کارگردان های حرفه ای به سمت ساخت بی رویه آثارکوتاه روی آورده اند که این خود به مرور این  گونه ساختاری فیلم را نیز دچار آسیب کرده است موردی  که فاکتور بسیار مهمی برای محک زدن و استعداد یابی  فیلمسازان جوان و علاقمند به حساب می آمد دستمایه درآمد زایی ورقابت در بین حرفه ای ها شده است.   
صرف هزینه های گزاف و گاها  بی ثمر بدون کمک گرفتن  ازسازمان ها و اسپانسرها  در شرایط اقتصادی کنونی پیامدهای خوبی ندارد.شاید برخی تصور داشته باشند رقابت وتولید بی رویه در ساخت آثار کوتاه، رقابت در این عرصه را داغ خواهد کرد ولی هر داغی بلاخره می سوزاند .                           
تنوع و قصه فیلم هایی کوتاه که بیشتر برگرفته از موضوعات شخصی است  با توجه به جشنواره های داخلی که صرفا موضوعات خاصی رادربر خواهد گرفت،ایده ای خوبی  نیست و می تواند سرابی  را ایجاد کنند که پیامد ناشی  از هزینه های ایجاد شده بردوش خانواده علاقمندان به فیلمسازی سنگینی کند و جوایز هم در حدی نیست که بتواند هزیته ساخت را جبران کند وشرکت در جشنواره های بین المللی هم توابع رعایت قوانین و موضوعاتی است که شاید در کشور ما عرف نباشد و فیلمسازان کشورهای دیگر هم با امکانات زیادی که در تجهیزات ،نیرو و لجستگی که دارند بیکار ننشسته تا جوایز ارزنده را فیلمسازان عرصه کوتاه ما دریافت کنند.
   متاسفانه عدم آگاهی و بلد کردن اخبار جوایز متعدد و گاه بی ارزش برخی از جشنواره های فیلم کوتاه با درجه کیفی پایین که همراه با هزینه ورودی است با عث شده طیفی از عوامل حرفه ای سینما با دستمزدهای نجومی نوع نگاه به ساخت فیلم کوتاه را نیز عوض کند  و به این سمت سرازیر شوند تا هزینه در ساخت این آثار را به حداکثر برسانند.غافل از این که  تعداد جایزه های نفیس و با ارزش  برای هزاران فیلم ساخته شده در کشورمان بسیار اندک است.                        
بنابراین ساخت فیلم های طنزبی رویه  اکوسیستم فیلمسازی در سینمای کشورمان را دچار تغییرات ناخوشایندی کرده است است.صتعت فیلمسازی در کشور ما بسیار ضعیف است و با توجه به هزینه ها هم نمی توان انتطار داشت بازدهی خوبی از این صنعت را داشته باشیم و ساخت محتوای طنز هم نمی تواند چاره کار در بلند مدت باشد بنابراین اجازدادن برای ساخت فیلم های بحث برانگیز و حمایت همه جانبه از ساختار می تواند در طولانی مدت بستر بهتری نسبت به وضعیت کنونی ایحاد کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه