روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۸ فروردين - شماره 4568

امید و رسانه


 کریم خضری- بی‌شک عظیم‌ترین سرمایه اجتماعی؛ ایمان به راه، هدف، رهبری و آینده نظام مقدس ایران است که صیانت و ارتقای روزافزون آن، متناسب با تحولات خواسته و ناخواسته داخلی وخارجی، وظیفه‌ای خطیر بر دوش نظام فرهنگی - رسانه‌ای این جامعه قلمداد می‌شود. تحقق امید به بهبود زندگی و آینده بهتر به همراه «نشاط اجتماعی» در حکمرانی نوین از مهمترین مؤلفه‌های توسعه و سلامت روان اجتماعی در مطالعات امروزین است.
امید و امیدواری لازمه حیات آدمی است و بدون آن، بنیان حیات مادی و معنوی بشر فرو می‌ریزد.اگر امید به پاداش مادی یا معنوی از زندگی انسان‌ها رخت بربندد، انگیزه فعالیت‌های فردی و اجتماعی آنها از بین می‌رود، در این حالت انجام هرگونه فعالیت مثبت از ساده‌ترین تا تخصصی‌ترین شکل آن، کاملا دور از انتظار است.
یکی از اصلی ترین مؤلفه های سبک زندگی اصیل دینی که بارها در منابع دینی بر اهمیت آن تأکید شده و نبود آن از بزرگ ترین گناهان تلقی گردیده است، «امیدواری» است. امیدواری دینی، مقوله ای شناختی، انگیزشی و عاطفی با بیمی همراه با شوق در دستیابی به اهدافی ممکن الوصول در آینده است و لازمه آن، مثبت اندیشی، باور به اسباب فرامادی و... است که با تلاشی فعالانه، اراده بالا، تحمل و پایداری در رسیدن به اهداف در ذات وجودی انسان شعله ور می شود؛ بنابراین باید آن را از پیش شرط های سبک زندگی اسلامی و از مقولات مهم تعلیم و تربیت اسلامی و نیز از ضروریات تبلیغ دینی در جامعه تلقی نمود. از سوی دیگر، در عصر کنونی که «عصر ارتباطات» نامیده شده، مهم ترین ابزار ارتباط، توسعه، ترویج و تبلیغ دینی «رسانه های مدرن» خصوصاً رسانه های دیداری هستند؛ ازاین رو، باید پی برد که راه های تعامل بهتر و حضور اثربخش دینِ امیدآفرین اسلام در رسانه مدرن دیداری کدم اند؟
رسانه‌ها نقش مهمی در امید آفرینی ایفا می‌کنند. آن‌ها اطلاعات را به مردم منتقل می‌کنند و امکان دسترسی به اطلاعات را برای همه فراهم می‌کنند. این امکان به مردم کمک می‌کند تا با مسائل و مشکلات جامعه آشنا شوند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای آن‌ها بگردند. همچنین، رسانه‌ها می‌توانند امید و انگیزه را در مردم ایجاد کنند، با ارائه مطالب مثبت و الهام‌بخش. به طور کلی، رسانه‌ها با ارائه اطلاعات و تحلیل‌های متنوع، می‌توانند به امید آفرینی و توسعه جامعه کمک کنند.
علاوه بر ارائه اطلاعات، رسانه‌ها می‌توانند با انتشار داستان‌ها و موضوعات الهام‌بخش، امید و انگیزه را در مردم ایجاد کنند. این داستان‌ها می‌توانند درباره افرادی باشند که با مشکلات و موانعی روبرو شده‌اند و با تلاش و اراده خود، به موفقیت رسیده‌اند. این نوع داستان‌ها می‌توانند به مردم نشان دهند که با تلاش و ایمان به خود، می‌توانند به هدف‌های خود دست یابند و مشکلات را پشت سر بگذارند.
امروزه رسانه های جمعی با گسترش فناوری ها از ابزارهای اصلی و اثرگذار بر نگرش ها، ارزشها، هنجارها و رفتار مردم در جامعه هستند. با توجه به عصر ارتباطات و فناوری های نوین همه روزه اخبار متعدد و متنوعی منتشر می شود که نقش موثری در شکل گیری ذهنیت و فضای فکری جامعه ایفا می کند.
به طور کلی عموم مردم تمایل دارند امیدآفرینی را به طور ملموس و عینی در زندگی روزمره خود مشاهده کنند و به عبارتی دیگر امیدوار باشند، در غیر این صورت زندگی آنها چندان رو به رشد و تعالی نخواهد بود، از طرفی رسانه که این وظیفه را بر عهده دارد، جزیی از مردم است و در بین آنها حضور دارد و به نوعی با چالش ها و مشکلات مردم آشناست و باید آنها را نیز منعکس کند.
امروزه متاسفانه برخی از مسائل موجب شده مردم از رسانه های جمعی فاصله بگیرند و به نوعی بی اعتمادی نسبت به آنها شکل بگیرد و مرجع رسانه ای را شبکه های بیگانه با اتکا به منابع و تجهیزات خود به دست بگیرند و به تبلیغات منفی خود علیه کشورمان ادامه دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه