نسل نو را دریابید
مهین مقدم- وقتی منابع هویتی نسلی تقویت کننده یکدیگر باشند و پیوستگی نسلی را به دنبال نداشته باشد زمینه برای ظهور و بروز تعارض نسلی فراهم می گردد . به گونه ای که اعضای جامعه وضعیت هویت خود را در نفی و تعارض با گذشتگان خود می بیند . تعارض میان نسل ها زمانی به وجود می آید که تحولاتی مانند تحولات اجتماعی و سیاسی در جامعه ایجاد شود . در واقع تعارض بین نسلی به علت اختلاف در باورها ، ارزش ها و هنجارهای میان نسل ها به وجود می آید .
شکاف نسلی مفهومی بسیار گسترده و پیـچیده است که محدوده تحلیل و بـررسی آن شامل اختلافهای روانی، اجتماعی و فرهنگی از یک طرف و تفاوت در بینش و آگاهی، اعتقادها، پندارها، انتظارها، جهتگیریهای ارزشی و الگوهای رفتاری میان دو یا چند نسل از طرف دیگر است کـه ایـن امور را به طور همزمان در یک جامعه مورد بررسی و کاوش قرار میدهد.
از دیرباز تاکنون این موضوع از سوی بیشتر جامعهشناسان، روانشناسان، روانشناسان اجتمـاعی، مردمشناسان فرهنگی، صاحبان اندیشههای سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در صورتی که انتقال فرهنگ و ارزشها با مشکل مواجه شود یکی از پیامدهای آن، شکلگیری پدیده تلخ اجتماعی شکاف ارزشی درون خانواده و بین نسلها خواهد بود.
همتراز نبودن سطح تحصیلات والدین با فرزندان، نبود درک مقابل میان فرزندان و والدین و ناآشنایی والدین با ویژگیهای شخصیت و نیازهای دوران بلوغ فرزندان از مهمترین مصادیق شکاف بین نسلی است.
شکاف نسلی در جامعه ایران ناشی از تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تفکری است. با اتخاذ راهکارهای مناسب میتوان این شکاف را کاهش داد و به ایجاد همبستگی و تعامل مثبت میان نسلها کمک کرد. تقویت ارتباطات، توجیه تغییرات فرهنگی، تربیت فرهنگ احترام و همکاری، از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به این هدف کمک کنند.
ایجاد فرصتهای همکاری و مشارکت اجتماعی در پروژههای مختلف برای تمام نسلها، میتواند به تقویت ارتباطات و درک متقابل کمک کند.
ترویج مشارکت اجتماعی و تشویق به همکاری میان نسلها در پروژهها و فعالیتهای مختلف: ایجاد فرصتهای همکاری و مشارکت اجتماعی در پروژههای مختلف برای تمام نسلها، به ویژه نوجوانان و جوانان، میتواند به تقویت ارتباطات و درک متقابل کمک کند، و منجر به ایجاد ارتباطات مثبت میان نسلها شود.
تربیت ارتقاء فرهنگ تعامل و احترام: در مدارس و خانوادهها، اهمیت تعامل، گوش دادن به دیگران و احترام به نقاط نظر مختلف باید تأکید شود.
یافته ها نشان می دهد مولفه های اثرگذار بر شکاف نسلی در پنج بعد فردی و خانوادگی، آموزشی-محیطی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و دینی-مذهبی دسته بندی می شوند. شاخص های استخراج شده در حوزه فردی و خانوادگی عبارتند از: عدم ارتباط، میزان آشنایی خانواده با فناوری، سبک تربیتی خانواده، ساختار خانواده، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، اصول حاکم بر مدیریت خانواده، سبک زندگی، برداشت متفاوت از روابط، سواد رسانه ای و تحصیلات والدین؛ حوزه فرهنگی- اجتماعی عبارتند از: رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های جمعی غربی، نوع استفاده از اشکال تکنولوژی، شبکه های اجتماعی مجازی، نحوه گذران اوقات فراغت، مدرنیسم و جهانی شدن؛ حوزه دینی- مذهبی عبارتند از: غفلت از دین و تربیت دینی، عدم توجه به ارزش ها، میزان دینداری خانواده و توجه به نظارت ارزشی؛ حوزه آموزشی- محیطی عبارتند از: نظام آموزشی(برنامه ریزان و معلمان)، برنامه درسی پنهان، معاشرت با همسالان و توجه بیشتر به آموزش به جای پرورش؛ حوزه سیاسی عبارتند از: سیاست گذاری فرهنگی، توزیع ناعادلانه امکانات و عدم وفاق ملی در جامعه.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران اعلام کرد؛
انحلال «شورای شهر نسیم شهر» در صورت تأیید وزارت کشور
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران گفت: تصمیمگیری نهایی برای شورای شهر نسیم شهر در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور انجام خواهد شد.
هادی رحمتی در تشریح موضوع انحلال شورای شهر نسیم شهر گفت: موضوع در شورای حل اختلاف استان تهران مطرح شده؛ اما تصمیم نهایی در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور اتخاذ خواهد شد.
وی افزود: لذا در حال حاضر نمی توان گفت این شورا منحل شده چرا که تصمیم نهایی در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور اتخاذ میشود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران تأکید کرد: پس از تصمیم گیری در شورای حل اختلاف مرکزی وزارت کشور، وضعیت مشخص خواهد شد و با توجه به اینکه استانداری تهران قائم مقام شوراست در مرحله بعد میتواند برای شهردار نسیم شهر تصمیم گیری از سوی استانداری انجام خواهد شد.