روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۳ اسفند - شماره 4565
تیتر خبرها

پایان دوره 5 ساله مسئولیت جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران

ایستادن در تقاطع مشابهت‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران و ایتالیا


   پایان دوره 5 ساله مسئولیت جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران باعث شده است که با توجه به فعالیت های فرهنگی او و حضورش در مراکز فرهنگی و هنری و اقتصادی از بازتاب وسیعی در میان قشر فرهنگی و رسانه ای کشور برخوردار شود.
در چند روز گذشته او با حضور در جمع دانش آموزان ، معلمان و کارکنان مدرسه ایتالیایی “پیترو دلا وله “ در تهران و همچنین جلسه مراسم تودیع در اتاق مشترک ایران و ایتالیا خبر ساز شده است.
جوزپه پرونه در مراسم مدرسه ایتالیایی “پیترو دلا وله “ گفت: از سهیم بودن در شور و اشتیاق شما به زبان و فرهنگ ایتالیاییدر محیطی اینچنین پویا و چند فرهنگی خوشحالم.
او متقابلا با قدردانی کارکنان و دانش آموزان مواجه شد.
همچنین اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به مناسبات پایان دوره 5 ساله مسئولیت سفیر ایتالیا در تهران، در مراسمی با حضور جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران، از همکاری‌های او در دوره سفارت قدردانی کرد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با اشاره به اهمیت روابط تجاری و اقتصادی ایران و ایتالیا و ارتباطات دیرینه تاریخی و باستانی دو کشور، گفت: در سالیان گذشته، ایتالیا همواره شریک اول تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی بوده و حفظ روابط فعلی بدون کمک سفیر 5 سال اخیر ایتالیا در تهران محقق شدنی نیست.
احمد پور فلاح در مراسم تودیع و تقدیر از جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در تهران، افزود: تاکنون هیچ اتاق مشترکی میزبان سفیر یک کشور، به این صورت در محل آن اتاق نبوده و این رویداد در تاریخ اتاق‌های مشترک امری بی‌سابقه است.
او با اشاره به اینکه پرونه، بعد از پنج سال مأموریت در سمت سفیر ایتالیا در تهران، ایران را ترک می‌کند، ابراز امیدواری کرد که او خاطرات خوبی در این مدت از ایران داشته باشد و در آینده نیز به ایران سفر کند.
جوزپه پرونه نیز در این مراسم با زبان فارسی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به نزدیکی و مشابهت‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران و ایتالیا و بهبود روابط اقتصادی دو کشور در سال جاری، ابراز امیدواری کرد: شرایط عادی شود و تعاملات دوجانبه زمان قبل از تحریم‌ها برگردد.
سفیر پیشین ایتالیا در تهران در ادامه از فعالیت‌های اتاق ایران و ایتالیا و به‌ویژه احمد پورفلاح، رئیس این اتاق تقدیر کرد.
شایان ذکر است که آقای جوزپه پرونه کاریر دیپلماتیک خویش را در سال ۱۹۹۰ و پس از اتمام تحصیلات در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تورین آغاز نمود. وی در دوران “ده ساله سیاه تروریسم” در الجزایر و گذار این کشور به سوی دموکراسی، در سفارت ایتالیا در الجزیره خدمت نمود. در نیمه دوم دهه نود میلادی به عنوان مسوول روابط فرهنگی در سفارت ایتالیا در واشنگتن فعالیت نمود. پس از بازگشت به رم به حوزه روابط سیاسی با کشورهای خاورمیانه پرداخته و پس از آن در دفتر مشاور دیپلماتیک رییس جمهور ایتالیا در دوره ریاست جمهوری آقای چامپی به خدمت خود ادامه داد. در سال ۲۰۰۶ آقای پرونه به واشنگتن بازگشت و به عنوان مسوول بخش سیاسی سفارت ایتالیا، پرونده‌های دارای اولویت مرتبط با شمال آفریقا و خاورمیانه را دنبال نمود. در سال ۲۰۱۱ وی به سمت سرکنسول  کنسولگری ایتالیا در لوس آنجلس منصوب گشت. در سال ۲۰۱۴ به رم بازگشت و سمت معاون مدیرکل امور سیاسی و مدیر مرکزی کشورهای حوزه مدیترانه و خاورمیانه را در وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌الملل ایتالیا عهده دار گشت.
از ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ به عنوان سفیر ایتالیا در طرابلس لیبی منصوب گشته و این سفارت، که از فوریه ۲۰۱۵ بسته بود را بازگشایی نمود.
او از ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ سفیر ایتالیا در تهران بود و حالا به پایان دوره 5 ساله مسئولیت خود رسیده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه