روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند - شماره 4564

نماینده گلپایگان در مجلس:

وزارت نیرو درباره اخذ و جریمه از کشاورزان تدبیر کند


 نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیر هزینه بالایی به عنوان جریمه از کشاورزان به بهانه برداشت مازاد از چاه‌های کشاورزی گرفته شده که پرداخت آن از توان کشاورزان خارج است لذا وزارت نیرو تدبیری کند. مسعود خاتمی در جلسه علنی در تذکری گفت: گلایه مردم از افزایش قیمت‌ها و بی‌عدالتی اقتصادی است که لازم است دولت فکری به حال این مشکل کند. وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که ستاد ویژه بازسازی تیم اقتصادی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی تشکیل شود تا هرچه سریع‌تر وضعیت اقتصادی مردم سامان یابد. این نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگری به وزیر نیرو بیان کرد: اخیرا هزینه بالایی به عنوان جریمه از کشاورزان به بهانه برداشت مازاد از چاه‌های کشاورزی گرفته می‌شود که پرداخت آن از توان کشاورزان خارج است حتی در مواردی حکم قضایی هم صادر شده است. انتظار می‌رود که وزارت نیرو برای حل این مشکل تدبیر کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛
نگاه اوجی به شرکت‌های ایرانی؛ نویدبخش حرکت رو به جلو
در صنعت نفت
  عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دولت و وزیر نفت در استفاده از توانمندی شرکت‌های بزرگ داخلی برای توسعه صنعت نفت می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو باشد.
حسین حسین‌زاده با بیان اینکه ما در مجموعه نفت و گاز، بیشترین ذخایر کشف‌شده را داریم، یا در حوزه گاز دومین ذخایر شناخته‌شده دنیا هستیم، اظهار کرد: این موضوع می‌تواند به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور و تأمین منابع کشور قلمداد شود، با این حال ما محدودیت‌هایی را در این بخش داریم و از گذشته، از این فرصت‌ها کمتر استفاده شده است. وی با بیان اینکه توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای ما حیاتی است، افزود: توسعه این میدان‌ها در تأمین گاز و خوراک صنایع بالادست برای ما حیاتی است، این موارد می‌تواند تأمین‌کننده خوراک و نیاز صنایع پایین‌دست و حرکت به سمت توسعه زنجیره ارزش باشد و ناترازی‌های انرژی ما را کم کند. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هم قوانین مجلس در برنامه هفتم توسعه و هم نوع نگاه دولت و وزیر نفت به استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو باشد آن هم مانند اقدام جهادی که در دو سال گذشته در فازهای ۱۱، ۱۵ و ۱۴ پارس جنوبی انجام شد. حسین‌زاده به امضای قراردادهای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی اشاره و اظهار کرد: باید در توسعه میدان‌های نفت و گاز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی اعتماد کنیم. سرمایه‌گذارانی هستند که اگر شرایط را برای آنها تسهیل کنیم آنها به این بخش وارد شده و اموال خود را در این بخش سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
وی تصریح کرد: ناترازی گاز در زمینه تولید و مصرف، چالش آینده کشور است و می‌تواند در گازرسانی به کشور و صادرات گاز، همچنین گازرسانی به صنایع و... اختلال ایحاد کند که باید با سرمایه‌گذاری لازم، از افت فشار جلوگیری کنیم. از این رو قراردادهایی همچون طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی راهکاری مناسب برای جلوگیری از افت فشار منابع زیرزمینی، همچنین جبران بخشی از ناترازی‌هاست.

مذاکرات عراق با ایران
برای انتقال گاز ترکمنستان
  وزیر برق عراق اعلام کرد بغداد مشغول مذاکره با تهران برای انتقال گاز ترکمنستان از طریق خطوط انتقال گاز ایران است. زیاد علی فاضل افزود: هیئتی از عراق، به ترکمنستان سفر کرده و قرارداد واردات ۲۰ میلیون متر مکعب گاز را امضا کرده است.
طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق  (WAA)، وزیر برق عراق اعلام کرد تنها چالش پیش روی ما، فقدان خطوط متصل کننده است. با این حال، ما در حال حاضر در حال مذاکره با طرف ایرانی هستیم تا گاز ترکمنستان را از طریق خطوط لوله ایران، به عراق برسانیم. از سوی دیگر این ۲۰ میلیون مترمکعب، به دلیل عرضه کمتر گاز از سوی ایران، جایگزین شده است. این مقام عراقی تائید کرد ایران در حال حاضر، سرگرم بررسی این موضوع است و اگر موافقت کند، امکان استفاده عراقی‌ها از گاز ترکمنستان در تابستان آینده وجود دارد. وزیر برق عراق در خصوص بدهی گاز بغداد به ایران گفت: وزارت برق، تمام تعهدات گازی را به طرف ایرانی پرداخت  کرده و به حساب ویژه‌ای بانک بازرگانی عراق واریز کرد، اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، روند پرداخت تکمیل نشد. بر اساس توافق دو طرف، گاز ایران با نفت سیاه عراق مبادله می‌شود. وزیر برق عراق گفت: بر اساس قرارداد با ایران که سال‌هاست اجرا می‌شود، ۵۱ میلیون مترمکعب گاز در روز تامین می‌شود و در صورت کاهش واردات گاز از ایران، ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان، می‌تواند استفاده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه