روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند - شماره 4564

شاهراه حیاتی ارتباط پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان به بهره‌برداری رسید

گره کور ۱۲ساله به‌دست دولت سیزدهم باز شد


  آزادراه منجیل-رودبار یا همان شاهراه حیاتی ارتباط پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان صبح دیروز با حضور جمعی از اعضای دولت به بهره‌برداری رسید و عیدی دولت به مردم با اتمام یک پروژه ۱۲ ساله، ترددها به استان گیلان را سهل‌تر و راحت‌تر خواهد کرد.
آزادراه منجیل-رودبار سومین وعده دولت در مسیرهای آزادراهی است که صبح دیروز با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید. این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و بیش از ۱۲ سال است که از عمر آن می‌گذرد.
عملیات ساخت این آزادراه سال‌های زیادی به‌دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و برخورداری از تونل‌ها و پل‌های متعدد متوقف شده بود، اما در دولت سیزدهم با دستور رئیس‌جمهور و تزریق اعتبارات لازم، تکمیل و بهره‌برداری شد تا تردد هموطنان برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ به شمال کشور تسهیل شود و بنا به‌گفته وزیر راه و شهرسازی، ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع به پروژه آزادراه رشت - قزوین (منجیل - رودبار) تزریق شده است و ارزش روز آن بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.
افتتاح این آزادراه و عیدی دولت به مردم استان گیلان تردد مردم به استان گیلان را سهل‌تر و راحت‌تر خواهد کرد زیرا که شاهراه حیاتی ارتباط پایتخت و استان‌های همجوار به استان گیلان محسوب می‌شود و یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های آزادراهی است.
البته این پروژه قرار بود با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد، ولی طبق گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور، رئیسی بنا به برنامه ضروری و برای پیگیری مسئله‌ای مهم در تهران ماند، ولی ساعت 5:30 صبح پیگیر افتتاح این پروژه شد تا این پروژه قبل از تعطیلات نوروز به بهره‌برداری برسد و مردم در ایام عید معطل ترافیک سنگین و نفس‌گیر این مسیر نباشند.
پیگیری رئیس‌جمهور
محسن منصوری در این زمینه گفت: «حامل سلام و تهیت رئیس‌جمهور به مردم استان گیلان و شهرستان رشت، رودبار و منجیل هستم. روز گذشته، ساعت پنج و نیم صبح رئیس‌جمهور در دفتر کار خود حضور داشتند و تماس گرفتند و گفتند که بنا به برنامه ضروری و برای پیگیری مسئله‌ای مهم باید در تهران باشند. لذا فرمودند ضمن ابلاغ سلام، در اوایل سال آینده برای سفر دوم استانی و افتتاح پروژه‌ها خدمت مردم این استان خواهند رسید.»
وی با بیان اینکه یک نیمه‌تمام دیگر تکمیل شد، گفت: «برای این پروژه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده و از منظر فنی در پروژه اقدامات خوبی صورت گرفته است. رئیس‌جمهور اصرار داشت تا قبل از عید این پروژه به بهره‌برداری برسد و مردم در ایام‌ پرتردد از این آزادراه بهره‌مند شوند تا تعطیلات عید به کام مردم شیرین شود.»
یک پروژه بزرگ ابنیه فنی بی‌نظیر
خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، درباره این پروژه گفته است: «از تهران که مرکز کشور است این آزادراه به‌صورت سراسری احداث شده بود، در برنامه آزادراهی از قزوین به رشت ۱۳۸ کیلومتر بود که ۸.۲ کیلومتر آن در محدود شهر رودبار به‌دلیل سختی مسیر احداث نشده بود و مردم و مسافران در آنجا متوقف می‌شدند و گاهی تا ۱۰ الی ۱۵ ساعت در ترافیک منتظر می‌ماندند. با پیگیری‌های انجام شده رفع این گلوگاه که سراسر پل، تونل و کوهستانی است، در برنامه قرار گرفت و به‌عنوان پروژه‌ای بی‌نظیر توسط متخصصان داخلی احداث شد. با افتتاح این ۸.۲ کیلومتر گره ارتباطی به شمال و شمال غرب کشور رفع می‌شود و مسافران به راحتی تردد می‌کنند. از این ۸.۲ کیلومتر حدود پنج کیلومتر تونل و پل است و ۱.۷ کیومتر هم دیوارهای حایل برای عرض مناسب است. بنابراین سرتاسر این ۸.۲ کیلومتر یک سازه ممتد مهندسی است که به بهره‌برداری می‌رسد که از آن می‌توان به پروژه بزرگ ابنیه فنی بی‌نظیر یاد کرد.»
 عیدی ۵ هزار میلیاردی دولت سیزدهم به مردم گیلان
استاندار گیلان در رابطه با این مسیر آزادراهی و تکمیل آن هم با بیان اینکه هشت کیلومتر باقی‌مانده از پروژه آزادراه رشت - قزوین ازجمله مهم‌ترین بخش‌های این طرح بود، گفت: «با اهتمام ویژه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط اینک تکمیل شده است.»
اسدالله عباسی با اشاره به گردشگرپذیر بودن گیلان و حضور مسافران در طول سال و مناسبت‌های مختلف در این خطه گفت: «اتمام این پروژه تردد به گیلان را سهل‌تر و راحت‌تر می‌کند و عیدی دولت سیزدهم به مردم این سامان و میهمانان استان ولایتمدار گیلان است. با توجه به اهمیت آزادراه قزوین-رشت در کاهش بار ترافیکی منطقه و نقش آن در توسعه گیلان این پروژه مهم با نگاه حمایتی ملی تکمیل شد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه