روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4563

کائنات ضرورت تغییر تعطیلات رسمی را بررسی کرد

راهکار افزایش بهره وری و تحکیم خانواده

  حمید راحمی نیا- روزهای کاری هفته و تعطیلات پایان هفته با توجه به شغل افراد و فرهنگ حاکم بر کشورهای مختلف، متفاوت است. در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه یا شنبه است و روز پایانی هفته یا دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص پیدا می‌کند. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است. همچنین در اسرائیل نیز روزهای جمعه و شنبه روزهای تعطیل محسوب می‌شود و روز شنبه برای یهودیان مقدس‌ترین روز است.
در بسیاری از کشورها، جمعه(آدینه) آخرین روز کاری قبل از تعطیلات پایان هفته‌است، اما در ایران جمعه روز تعطیل پایان هفته است. در مطالعاتی که انجام‌شده‌است از بین ۱۱۴ کشور جهان، کشورهای ایران، افغانستان و جیبوتی روز جمعه را در هفته تعطیل بودند. که البته کشور افغانستان در سال ۱۳۸۹ طرح «دو روز تعطیلی» در هفته را به تصویب رساند. تفاوت‌های میان کشورها از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکم بر هر کشوری می‌تواند بر سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه تأثیرگذار باشد. برای مثال در برخی از کشورها مانند سوئد و نروژ یا دیگر سرزمین‌های شمالی اروپا به ازای هر ۳ هفته کار، یک هفته مرخصی برای سفر به دیگر کشورهای اروپایی و لذت بردن از آفتاب سوزانی که در این کشورها می‌تابد، اختصاص داده می‌شود.
مجلس ۲ روز تعطیلی در هر هفته را تصویب کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر کاهش ساعت کاری ادارات موافقت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دولت مبنی بر ۲ روز تعطیلی در هر هفته و کاهش ساعات کاری ادارات از ۴۴ به ۴۰ ساعت به صورت دوشوری موافقت کردند.
در جلسه علنی روز یکشنبه -۲۰ اسفندماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با کلیات این لایحه به صورت دو شوری موافقت کردند.
بررسی دو شوری این لایحه به این معنا است که مجلس در خصوص این گونه طرح‌ها و لوایح دریک شور کلیات را به تصویب می‌رساند و در شور دیگر در کمیسیون مربوطه به جزئیات می‌پردازد و مورد تصویب قرار می‌دهد. مطابق ماده ۱۳۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب تمامی طرح‌ها و لوایح عادی یک شوری خواهد بود به جز مواردی که در این آئین نامه نحوه رسیدگی آن مشخص شده یا به تشخیص هیات رئیسه مجلس، بررسی آن‌ها به صورت دوشوری ضرورت داشته باشد.
پیش از رای گیری، حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با این طرح گفت: برای کشور باید اولویت بندی لازم را انجام دهیم و آیا در این شرایط، مهار افزایش قیمت دلار و یورو باید در اولویت کشور قرار گیرد یا موضوع کاهش ساعات کار اداری و تعطیلی پنجشنبه ها در اولویت است.
نماینده مردم شاهین شهر و فلاورجان در مجلس افزود: این لایحه برای کشور تورم زا است و پیام گرانی برای کشور دارد. همچنین سبب افزایش هزینه‌ها و تبعیض می‌شود. به عبارتی فردی که باید در آتش نشانی یا بیمارستان فعالیت کند، چگونه ساعات کار وی را تنظیم می‌کنید.
در ادامه سیددلخوش کاظم اباتری در موافقت با لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: کاهش ساعات کار اداری از ۴۴ به ۴۰ ساعت سبب افزایش بهره وری و تحکیم خانواده خواهد شد.
وی یادآور شد: در دنیا فقط ایران و جیبوتی در هفته فقط یک روز تعطیلی دارند. ولی طبق این لایحه، در تهران در هفته ۴۲.۵ ساعت و تا ساعت ۱۵ فعالیت خواهند کرد. البته سیستم بخش خصوصی با بخش دولتی متفاوت است.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس تاکید کرد: طبق این لایحه کارکنان به زندگی خود می‌رسند و تمرکز تعطیلات از بین می‌رود. از طرفی در تهران برخی از دستگاه‌ها تعطیل هستند ولی در شهرستان‌ها این موضوع اجرا نمی‌شود که اجحاف به کارکنان شهرستان است.
صدیف بدری در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: این لایحه مخالف اصل ۸۵ قانون اساسی است و تغییر ساعات ادارات و مدارس سبب سردرگمی مردم در تنظیم کاری خود خواهد شد و به درستی این بخش توسط کمیسیون تعیین تکلیف نشده است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: از طرفی برای رسیدن به رشد ۸ درصد در کشور، باید کارکنان بیش از گذشته فعالیت جهادی داشته باشند ولی با کاهش ساعات کار، در عمل نمی‌توانیم به رشد مورد نظر برسیم. همچنین این لایحه خلاف عدالت اجتماعی است و بهتر بود دولت مسائل دیگر را در اولویت کاری خود قرار می‌داد.
نمایندگان مجلس در جلسه صحن علنی امروز یکشنبه و در جریان رسیدگی به کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کلیات این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:
ماده واحده- ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری(با اصلاحات و الحاقات بعدی) مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:
«ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی ۴۰ ساعت در هفته است و تلفیق و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت ساعت مذکور و در چارچوب دستورالعملهای پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد بر عهده دستگاه ذیربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.
تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعت کاری خود را تا یک چهارم کار روزانه حداکثر ۱۰ ساعت تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا و نحوه محاسبه سوابق خدمتی این قبیل کارمندان متناسب با ساعت کار آنان تعیین خواهد شد.
تبصره ۲- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادثی غیر مترقبه و شیوع بیماریهای فراگیر یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران ساعات کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان و تصمیم آموزشی فارغ از رعایت سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.
تبصره ۳- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمات رسان نظیر واحدهای ذیربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی و انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در ۵ روز هفته تنظیم نمایند.
تبصره ۴- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در ۴ هفته متوالی استفاده شده‌ است، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به ترتیب به ۴۰ ساعت کار در هفته و ۱۶۰ ساعت کار در ۴ هفته متوالی اصلاح می‌شود.»
مشاهده میزان حقوق و دستمزد در کشورهای مختلف
میزان تعطیلات آخر هفته در چین ۹۸ روز است و تعطیلات مناسبتی آن حدود ۲۸ روز هست که درمجموع به ۱۲۶ روز در طول یک سال می‌رسد. در تقویم رسمی این کشورها دو روز شنبه و یکشنبه تعطیل رسمی اعلام‌شده است. اما با دورنگ متفاوت نشان داده‌شده است. رنگ قرمز در روز یکشنبه‌ها به معنای تعطیلی کامل تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی آن کشورهاست و رنگ دیگر در شنبه‌ها به معنای تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، بخش‌های خصوصی و غالب ادارات دولتی است. اما بانک‌ها یا برخی ادارات دولتی که وظیفه خدمات‌دهی مستقیم دارند. مانند اداره پست، اداره صدور گواهینامه در روز شنبه با ساعاتی کمتر از ساعات روزهای کاری دیگر کار می‌کنند.
کمترین تعطیلات در سال
تنها کشوری که کمترین تعطیلات در سال را دارد کشور ایالات‌متحده آمریکا است. قوانین کار در این کشور این حق را به‌طور مستقیم به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین این کشور با هیچ تعطیلی با حقوق در سال در پایین‌ترین سطح آمار بانک جهانی قرار دارد. علاوه بر کشور آمریکا مناطقی مانند تونگا، پالائو، میکرونزی، جزایر مارشال نیز همانند آمریکا تقریبا هیچ مرخصی با حقوقی در سال ندارند.
جالب است بدانید که کشور های آسیایی گاهی به اندازه انگشت های دست تعطیلی رسمی دارند. که دراین میان کشورهایی مانند چین، فیلیپین و تایلند که طبق قوانین کشور خود با حداقل تعطیلات که حدود ۵ الی ۱۰ روز است. در پایین‌ترین سطح این لیست قرار دارند. در فیلیپین و تایلند کارمندان حق پنج الی شش روز تعطیلی در سال را دارند. این رقم در چین به ۱۰ روز می رسد. مسئله تعجب برانگیز دیگر این است که کانادا نیز با ۱۰ روز تعطیلی برای کارمندان، هم ردیف کشور های آسیایی در این لیست قرارگرفته است.
در بسیاری از کشورها، ساعات کار طولانی با بهره وری بالاتر مقایسه می شود. اما در مقابل، برخی کشورها معتقدند ساعات کار طولانی کارگران باعث افت بهره وری خواهد شد. بنابراین کاهش ساعات حضور در محیط های کاری می تواند منجر به افزایش انگیزه کارگران، غیبت کمتر نیروی کار، کاهش اشتباهات و مسائلی از این دست شود.
تعطیلات آخر هفته در تقویم رسمی حداقل ۱۰۲ کشور جهان، دو روزه است اما در ایران آخرهفته فقط یک روزه (جمعه) است.
• بررسی‌های انجام شده نشان داده است که میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار نسبت معکوس دارد.
•  افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. به‌عنوان‌مثال، برآورد شده‌است که تعطیلی یک روز می‌تواند از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد.
•  کشورهای دنیا همزمان بسوی افزایش لذت از کار کردن و کاهش ساعت کار به منظور لذت بردن از زندگی پیش می روند.
تعطیلی شنبه در چه کشورهایی رایج است؟
در اغلب کشورهای آمریکایی و اروپایی، شنبه و یکشنبه، تعطیل و روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه است. تعطیلی شنبه در کشورهایی مانند افغانستان، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، عربستان، عمان، لیبی و قطر رایج است.
تعطیلات آخر هفته در کشورهای جهان یکسان نیست و با توجه به فرهنگ هر کدام متفاوت است. در ادامه به بررسی تعطیلات پایان هفته دوروزه در چند کشور می‌پردازیم.
تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه
تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه به این دلیل در بعضی از کشورهای دنیا رواج پیدا کرده است که در دین مسیحیت، یکشنبه روز مذهبی محسوب می‌شود. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، در اغلب کشورهای آمریکایی و اروپایی، شنبه و یکشنبه، تعطیل و روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه است.
تعطیلی جمعه و شنبه
در بسیاری از کشورهای اسلامی، نماز عصر روز جمعه بسیار مهم است. به این ترتیب، تعطیلات آخر هفته در کشورهایی همچون الجزایر، افغانستان، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، لیبی، مالزی (برخی ایالت‌ها)، مالدیو، عمان، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه و یمن از جمعه تا شنبه است.
تغییر تعطیلات پایان هفته در کشورهای جهان
بسیاری از کشورها به دنبال تغییر تعطیلات آخر هفته خود از شنبه تا یکشنبه هستند که تصور می‌شود این موضوع برای تجارت با کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار مهم باشد. برای مثال، تعطیلات آخر هفته پیش‌تر در تونس از جمعه تا شنبه بود، اما در سال ۲۰۲۱ به روزهای متداول شنبه و یکشنبه تغییر کرد. توجه داشته باشید که بسیاری از مشاغل هنوز برای نماز جمعه بعدازظهر در تونس تعطیل هستند. در مالزی، بیشتر نقاط کشور (از جمله کوالالامپور)، روزهای شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته اعلام کرده‌اند، اما در چند ایالت، از جمله کداه، کلانتانو ترنگانو، جمعه تا شنبه، روزهای رسمی پایان هفته است.
تعطیلات آخر هفته پنجشنبه-جمعه
تعطیلات پایان هفته پنجشنبه تا جمعه، بیشتر در کشورهای مسلمان‌نشین رایج بود، اما یمن یکی از آخرین کشورهایی به‌شمار می‌رود که تعطیلات آخر هفته پنجشنبه تا جمعه خود را به روزهای تعطیلی جمعه تا شنبه تغییر داد. به‌تازگی تعطیلات پایان هفته در کشورهای دیگری مانند سومالی و لبنان نیز تغییر کرده است.
تعطیلات آخر هفته جمعه-یکشنبه
شاید غیرمعمول‌ترین روزهای آخر هفته در کشور برونئی دارالسلام باشد که در آن جمعه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است تا به شکستن هفته کاری در آن کمک شود.
در کدام کشورها فقط یک روز آخر هفته تعطیل است؟
در برخی کشورها فقط یک روز آخر هفته به‌طور رسمی تعطیل است، اما این موضوع به آن معنا نیست که همه افراد در این کشورها شش روز در هفته کار می‌کنند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر فقط دو کشور ایران و جیبوتی، جمعه‌ها را برای تعطیلات آخر هفته در نظر گرفته‌اند و فقط در کشور نپال، شنبه به عنوان روز تعطیل پایان هفته محسوب می‌شود. اگرچه در کشور موریتانی، جمعه تا شنبه روزهای رسمی پایان هفته است، اکثر کارگران فقط شنبه تعطیل هستند. بسیاری از کشورهای دنیا همچون مکزیک، کلمبیا، هند و فیلیپین نیز یک هفته کاری شش‌روزه دارند و فقط یکشنبه، به عنوان روز آخر هفته برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
۴ روز در هفته با دنیا ارتباط نداریم
رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به دلیل عدم هم‌خوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملا چهار روز در هفته با دنیا قطع است.
محمد لاهوتی با اشاره به بررسی تعطیلات پایان هفته از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تغییرات احتمالی در تعطیلات آخر هفته در ایران، از اینجا کلید می‌خورد که دولت با هدف ترغیب جذب گردشگران و گسترش رفت و آمدها بین استان‌های کشور از یک سو و رونق تجارت خارجی از سوی دیگر، به دنبال افزایش تعطیلات آخر هفته است؛ این در حالی است که در دنیا نیز، بسیاری از کشورها تا سه روز تعطیلات را هم در آخر هر هفته، تجربه می‌کنند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: ایران تقریباً هفته‌ای دو روز را به تعطیلات آخر هفته اختصاص داده؛ هر چند که روز پنجشنبه نیز تقریباً نیمه تعطیل است و اگرچه ادارات دولتی تعطیل هستند؛ اما بانک‌ها و برخی شرکت‌های بخش‌خصوصی تا نیمه روز مشغول به کار بوده و از ظهر به بعد تعطیل می‌شوند و عملاً یک بلاتکلیفی برای روزهای پنجشنبه وجود دارد.
وی تصریح کرد: از آنجا که دولت به دنبال رونق گردشگری در روزهای آخر هفته بوده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل و دولت کنونی نیز، این پیشنهاد را مطرح کرده‌، اما یکی از مشکلات جدی که طی چند دهه گذشته، تجارت خارجی ایران را در بعد صادرات، واردات، کارکرد بانک‌ها و فعالیت‌های اقتصادی با مشکل مواجه کرده است، عدم همزمانی تعطیلات آخر هفته ایران با اغلب کشورهای دنیا است؛ به این معنا که بالای ۹۰ درصد کشورهای دنیا، شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و تنها کشورهای محدودی هستند که روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند و این موضوع سبب شده تا ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی، عملاً چهار روز در هفته با دنیا قطع باشد.
کشورهای اسلامی هم شنبه و یکشنبه را تعطیل کرده‌اند
به گفته لاهوتی، حتی کشورهای اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان سال‌ها است که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به تازگی امارات متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد که به صورت تغییر روزهای تعطیل خود، این هماهنگی با دنیا را انجام دهد.
وی اظهار داشت: البته کشورهای عربی مثل امارات متحده عربی، روز جمعه را به دلیل اهمیت برگزاری آئین سیاسی- عبادی نماز جمعه تعطیل اعلام کرده و در کنار تعطیلی شنبه و یکشنبه، نیم روز جمعه را هم به این تعطیلی اضافه و اکنون تعطیلات دو و نیم روزه آخر هفته را اعمال کرده‌اند؛ اما از آنجا که روز جمعه برای ایران یک روز مذهبی بسیار مهم است، بعید به نظر می‌رسد بتوان شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات پایانی هفته در کشور اعلام کرد؛ بنابراین اگر تعطیلی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه منتقل شود، بخشی از مشکلات تجارت ما با دنیا حل و فصل خواهد شد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران یادآور شد: اگر مجلس تصمیم بگیرد که روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان تعطیلات پایانی هفته به صورت کامل تعطیل باشند و نیم روز کاری پنجشنبه را در بانک‌ها از دست بدهیم، مشکلات بیشتر خواهد شد و عملاً تجار ۴ روز تمام را با دنیا قطع ارتباطات کاری و تجاری خواهند داشت.
وی ادامه داد: اگر مجلس تصمیم به اعمال تعطیلی جمعه و شنبه بگیرد، اختلاف تعطیلات ما با دنیا به دو روز تقلیل خواهد یافت و مشکلات کمتر خواهد شد، به نحوی که می‌تواند به تجارت ایران در ارتباط با کشورهای خارجی و نیز ارتباط بانکی ایران با بانک‌های بین‌المللی کمک کند؛ لذا انتظار فعالان اقتصادی از مجلس این است که به این موضوع توجه ویژه داشته و حالا که تصمیم‌گیری در مورد این مساله مهم در دستور کار قرار گرفته و قرار است که این موضوع تعیین تکلیف شود، به تبادلات تجاری کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه به دلیل تحریم‌ها، ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع است و تعطیلی بانک‌های ایران در روزهایی که در دنیا بانک‌ها مشغول به کار هستند، خللی در تجارت خارجی ایران وارد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قرار نیست که ایران تا آخر دنیا در تحریم باقی بماند و روابط بانکی آن با دنیا قطع باشد؛ همانطور که مسئولان عالی‌رتبه اعلام کرده‌اند، تحریم‌ها باید رفع شده و اقتصاد به شرایط عادی برگردد؛ بنابراین قانونی که در مجلس مصوب می‌شود برای کوتاه‌مدت نیست و دهها سال پابرجا خواهد ماند، بنابراین نباید در شرایط ویژه نسبت به یک موضوع اظهارنظر خلاف واقع داشت؛ بلکه باید نظرات کارشناسی را مبتنی بر شرایط کلی اعمال نمائیم.
وی ادامه داد: موضوع در تصمیم‌گیری برای تعطیلات پایانی هفته، تنها محدود به ارتباط بانک‌ها نیست؛ بلکه تمام ادارات و فعالان اقتصادی در ۵ کشور اصلی طرف تجاری ایران، همگی شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل هستند؛ به عنوان مثال چین به عنوان اولین شریک تجاری ما در صادرات و امارات به عنوان اولین شریک ما در حوزه واردات، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند؛ یا حتی هند و ترکیه هم به همین ترتیب تعطیل هستند؛ لذا وقتی ۸۰ درصد تجارت ما با ۵ کشور خلاصه شده و تعطیلات همه این کشورها نسبت به ایران دو روز متفاوت است؛ عملاً تجار ما ۴ روز را در ارتباطات تجاری خود با شرکا از دست می‌دهند.
لاهوتی اضافه کرد: این قطع ارتباط صرفاً در حوزه روابط بانکی نیست، بلکه در حوزه انجام مذاکرات، خرید و فروش کالاها و بسیاری از فرآیندهای تجاری، مشکلات زیادی به دلیل همین عدم تطبیق تعطیلات برای تجار به وجود می‌آید که امیدواریم مجلس به این موضوع توجه داشته باشد.
وی افزود: قطعاً اگر تعطیلات ایران هم به جمعه و شنبه موکول شود؛ این موضوع می‌تواند بخشی از مشکلات تجاری کشور را حل و فصل کند؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه ایران عضو بریکس و پیمان شانگهای است و تمام کشورهایی که در این پیمان‌ها قرار داشته و شرکای فعلی یا آتی ایران به شمار می‌آیند، تعطیلی خود را روزهای شنبه و یکشنبه قرار داده اند، بهتر است ایران نیز برای مراودات بیشتر روزهای جمعه و شنبه برای تعطیلات انتخاب کند تا تطبیق تعطیلات به شکل بهتری با این کشورها صورت گیرد.
تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه هیچ منع شرعی و قانونی ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفاً نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.
محسن پیرهادی، با تأکید بر اینکه لازم است شجاعت تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه را پیدا کنیم، گفت: متأسفانه ایام فعالیت و روزهای کاری مورد استفاده در کشور ما، برای تعامل با کشورهای منطقه و جهان نامناسب و نامتناسب است و همین روند سبب شده در تعامل همه‌جانبه با دنیا به نوعی انزوا و خود تحریمی دچار شویم. ما چهار روز هفته را به‌واسطه تعطیلی متفاوت با سایر کشورها از دست می‌دهیم. یک روز تعطیل که جمعه باشد به‌واسطه مسائل دینی، اجتناب‌ناپذیر و صحیح است اما تغییر تعطیلی از پنجشنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفاً نیاز به یک عزم و اصلاح دارد.
پیرهادی با توجه به برخی ایراداتی که از سوی جمعی نسبت به جایگزین شدن تعطیلی روز شنبه به جای تعطیلی مرسوم پنج‌شنبه‌ها در کشور بیان می‌شود، گفت: بسیاری از افراد از گشایش کار فعالان اقتصادی در تعامل با دنیا بی‌اطلاع هستند و طبیعی هم هست؛ چراکه درگیر این موضوع نبوده و نیستند اما وظیفه مسئولان و نخبگان است که در این باره روشنگری کنند، تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.
هر روشی که منجر به بهبود اوضاع اقتصادی می‌شود را پیگیری کنیم
عضو هیئت رئیسه مجلس با اعتقاد به اینکه باید از هر ایده، مدل و روشی که باعث شود وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود حرکت کند را سریع و بی‌درنگ پیگیری کنیم، ادامه داد: برای حل مشکلات بزرگ باید تصمیمات بزرگ بگیریم چرا که حل مشکلات بزرگ اقتصادی با شعارزدگی حل نمی‌شود. تصمیمات باید به‌روز، مهم و دقیق گرفته شوند.
نماینده مردم تهران در ادامه با تأکید بر اینکه برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، سامان‌دهی و نظام‌مند کردن تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب الگوی مبادلات و مراودات بین‌المللی، منطقه‌ای و کشورهای حوزه خلیج فارس، پیش‌برده و یکسان‌سازی کنیم، ادامه داد: پیش تر در قالب یک نامه، اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت وارد و جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی لایحه ارائه کردم‌. هر دو موضوع مورد مطالبه به بهره‌وری، ارتباطات بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد و مجلس و دولت نباید از کنار آن ساده عبور کنند.
در اصلاح رویکردهای اقتصادی نباید دستمان بلرزد
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم در بحث ساماندهی تعطیلات از مجلس است، افزود: تأکید دولت بر تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها- به دلیل نیمه تعطیل بودن قاطبه ادارات دولتی در این روز - در کنار تعطیلی روز جمعه سبب بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان اقتصادی شده است چرا که منجر به افزایش شمار روزهای مسکوت در تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای از سه روز به چهار روز می‌شود.
پیرهادی با تأکید بر اینکه در اصلاح رویکردهای اقتصادی نباید دستمان بلرزد، ادامه داد: سالهاست بسیاری از فعالان تجاری به‌ویژه فعالان حوزه تجارت بین‌الملل، جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور از تحمیل تعطیلی ۳ روزه در روند کاری‌شان گلایه دارند؛ چراکه ما در روندی نادرست در حوزه اقتصادی برای تعامل با کشورهای دنیا ساعت خواب و استراحت آنها را برای انجام مراودات بین المللی انتخاب کرده‌ایم و تلاقی تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشورهای دنیا خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های بین‌المللی اقتصادی، دانشگاهی و پژوهشی کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال پیش عمده کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای جبران این زیان اقتصادی و علمی و بهره‌مندی بیشتر از تعاملات بین‌المللی، در اقدامی واحد و مشترک، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند، تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند، گفت: آزمون و خطا در سیاستگذاری‌ها و چشم‌بستن بر الگوهای تثبیت شده و کارآمد منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی جامعه می‌انجامد. پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه مطالبه به حق فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی کشور است که سبب انتفاع اقتصادی همگانی خواهد شد.
تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه
اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای خطاب به دولت و مجلس، پیشنهاد کرد در ساماندهی تعطیلات پایان هفته، افزایش این تعطیلات به روزهای جمعه و شنبه مدنظر قرار گیرد.
نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران، ضمن اعلام حمایت از اصلاح لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری و ساماندهی تعطیلات پایان هفته که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، خواستار قرارگیری تعطیلات پایان هفته در روزهای جمعه و شنبه شدند.
اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یک نشست فوق‌العاده، با تصویب این بیانیه، عنوان کردند که در راستای حمایت از حقوق شهروندی، بهینه‌سازی حقوق نیروی کار و همگام‌سازی با بازارهای جهانی و مبادی گمرکی به منظور تسهیل فرایندهای تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری، از این اقدام اصلاحی حمایت می‌کنند و انتخاب روز «شنبه» به عنوان دومین روز تعطیل هفته را در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری می‌دانند.
آنها انتخاب روز پنجشنبه برای این تعطیلات را موجب تحمیل هزینه‌های اجتناب‌پذیر بر مراودات و تعاملات بین‌المللی عنوان کردند و به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توصیه کردند جهت تقویت ارتباط با بازارهای منطقه، به عنوان هدف‌های تجاری اولویت‌دار، و سایر بازارهای جهانی، این پیشنهاد را در اصلاح و تصویب نهایی قانون مدنظر قرار دهند.
در این بیانیه آمده است: در سال‌های اخیر، فعالیت‌های اقتصادی بخش‌خصوصی که به تعبیر داهیانه مقام معظم رهبری، اقتصاد مردمی نام گرفته، متأثر از افت و خیزهای داخلی و خارجی با مصائب متعددی در محیط کسب‌وکار مواجه بوده است.
رقابت‌پذیری و رشد پایدار و فراگیر این بخش از اقتصاد کشور، در همان حال که با تشدید تحریم‌های غیرقانونی، افزایش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی، محدودیت‌های برخاسته از پیمان‌سپاری ارزی و اعمال قیمت‌گذاری دستوری به چالش فراخوانده شده، کم‌وبیش سهم خود را در پیشرفت اقتصاد کشور پاسداری کرده و نقش قابل توجهی در افزایش درآمدهای ارزی از صادرات غیرنفتی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کرده است.
فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی به رغم همه دشواری‌ها و مرارت‌ها، خللی در عزم راسخ خود در دستیابی به اهداف دورتر راه نخواهند داد. انجام این رسالت دینی و ملی، در گرو تقویت همکاری و همدلی توأم با به خدمت گرفتن بینش، عقلانیت و دوراندیشی در تدوین، وضع و اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی است.
نظر به این اقتضائات و با توجه به ضرورت اصلاح لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری و ساماندهی تعطیلات پایان هفته در مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مقام نماینده بخش خصوصی این استان و در راستای حمایت از حقوق شهروندی، بهینه‌سازی حقوق نیروی کار و همگام‌سازی با بازارهای جهانی و مبادی گمرکی به منظور تسهیل فرایندهای تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری، حمایت خود را نسبت به اصلاح این قانون اعلام می‌دارد.
از آنجایی که هماهنگی با تقویم شرکای همسایه از الزامات سیاست تجاری هر کشور به حساب آمده و مانع از زیان و آثار نامطلوب بر مبادلات بین‌المللی می‌شود، بهره‌گیری از تجربه این دولت‌ها از جمله دستاورد آنها در هماهنگ‌سازی روزهای تعطیل خود با بازارهای منطقه‌ای و جهانی، ضروری است.
با تکیه بر این آزموده‌ها، از یک سو بدیهی است که اعلام تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه، ایام کاری مشترک با اغلب کشورهای جهان را به سه روز در هفته تقلیل داده و خسارت قابل توجهی به مبادلات تجاری وارد خواهد آورد.
از سوی دیگر، در نظر گرفتن تعطیلی روزهای جمعه و شنبه به سبب تطابق زمانی با غالب کشورهای اسلامی و به‌خصوص جوامع همجوار، از تحمیل هزینه‌های اجتناب‌پذیر بر مراودات و تعاملات بین‌المللی مانع شده و شرط لازم جهت رونق بازارهای منطقه‌ای را برآورده می‌سازد. به این ترتیب، برگزیدن شنبه به منزله دومین روز تعطیلات هفته در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری، سنگ‌بنای کامیابی‌های پیش‌رو و زمینه‌ای برای تحقق اهداف توسعه‌ای خواهد بود.
امید است با نظر به ملاحظات فوق، خانه ملت گامی بلند و مؤثر در جهت ارتقای حقوق شهروندی، توانمندسازی بنیان اقتصادی و بسترسازی برای بهبود تعاملات بین‌المللی پویا و پایدار به سوی آینده‌ای روشن برای میهن عزیزمان بردارد؛ ان‌شاءالله.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه