روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۴ بهمن - شماره 4546

ظرفیت های ایران


  نجمه محصولی- ایران از ظرفیت‌ زیاد و آینده‌ای روشن در صنعت گردشگری برخوردار می باشد. به‌طوری‌که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند دستاوردهای چشمگیری در صنعت توریسم داشته باشد. ایران با توجه به توان توسعه، بهبود زیرساخت‌های خود و مواجهه با تغییرات پیشرو، به‌زودی به‌مقصدی جذاب برای گردشگرانی که قصد سفر به‌منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه را دارند، بدل خواهد شد. سازمان جهانى گردشگرى و یونسکو نیز، ایران را به‌دلیل برخوردارى از جاذبه‌هاى متعدد گردشگری، بالقوه جزء ۱۰ کشور اول دنیا به‌لحاظ ورود گردشگر حساب می‌کنند.به‌عقیده کارشناسان، ایران جذابیت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری دارد که از مهم‌ترین‌هایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
وجود ظرفیت‌های گوناگون در انواع گردشگری (طبیعی، تاریخی، مذهبی، درمانی، تجاری و...) و تنوع زیست‌محیطی و مستعد بودن کشور برای استفاده از منابع طبیعی، فرهنگ و تاریخ غنی و ویژگی متمایز ایرانیان در میهمان نوازی، پراکندگی جاذبه‌های گردشگری، امنیت، وجود اماکن مذهبی از ادیان مختلف؛ کلیساها، مقابر و زیارتگاه‌های یهودیان و زرتشتیان، برخورداری کشور از نیروی کار جوان و مستعد، خدمات مناسب و میزان هزینه های آن در مقایسه با کشورهای منطقه.
در شرایطی که کشور در فشار سنگین­‌ تحریم­‌های تاریخ قرار دارد، استفاده از مزایای ارزی و درآمدی گردشگران جام جهانی، آن‌هم در در نزدیکی کشورمان ایده­ای هوشمندانه بوده است.
واقعیت اینکه همه ما سال­‌هاست از اهمیت و ارزش صنعت گردشگری ایران در حوزه­‌های اقتصادی (توسعه­‌بخشی، درآمدزایی، اشتغال‌آفرینی) و نیز انتقال و صدور ارزش­‌های فرهنگی کشور شنیده‌ و مکرر خوانده‌ایم. برخی منابع رقم دریافت‌های گردشگری بین‌المللی را که از طریق مقصدهای جهانی به دست می‌آید از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۵۰ به ۱۰۴ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۰و ۴۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ و ۱۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ برآورد می­‌کنند؛ همچنین گفته می­‌شود صنعت گردشگری خارجی (جهانگردی) در جهان، پس از مواد شیمیایی و سوخت و بالاتر از محصولات خودرو و مواد غذایی رتبه سوم را دارد.
گفته می­‌شود صنعت گردشگری خارجی (جهانگردی) در جهان، پس از مواد شیمیایی و سوخت و بالاتر از محصولات خودرو و مواد غذایی رتبه سوم را دارد.همچنین می­‌دانیم بسیاری از مزایای جهانگردی، برای ایرانگردی نیز قابل تصور است و با افزایش حجم و گستره سفرها، ضمن اشتغال­‌آفرینی و توزیع منابع ثروت و گردش پول در سطح روستاها و مناطق کمتر توسعه­ یافته، چرخ­‌های اقتصاد و تبادلات مفید فرهنگی بیشتر می­‌چردخد؛ حتی بسیاری می­‌دانیم که ارزش فرهنگی، روان‌شناختی و تحکیم پیوندهای ملی و محلی از دیگر مزایای رونق این صنعت است.
اما پرسش این است که چرا تاکنون کمتر از این ظرفیت خدادادی بهره­‌برداری شده است و کشوری با ویژگی­‌های غنی تاریخی، دارای میراث فرهنگی ملی و جهانی، صنابع دستی، تنوع آب‌وهوایی،  بسترهای جغرافیایی خدادادی (ساحل، دشت، کوه و کویر) و نیز سابقه تمدنی، دینی و فرهنگی، کم­ترین بهره را از مزایای گردش­‌پذیری برده است؟
باتوجه به موارد ذکر شده در بالا می توان اظهار داشت که کشور ما از نظر زیرساخت های طبیعی و منابع جذب توریست و جاذبه های گردشگری از غنای بالایی برخوردار است. دلیل براین ادعا می تواند تعلق گرفتن عنوان دارنده بهترین جاذبه های گردشگری جهان به ایران از سوی روزنامه های انگلیسی فایننشال تایمز، گاردین و تلگراف می باشد. که هریک در گزارشهایی مستقل ایران در صدر مهمترین دارنده جاذبه های گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴معرفی وسفر به ایران خاطره ای ماندگار از کشوری تاریخی و دارای فرهنگی غنی همچنین دارای چشم انداز و مناظری زیبا و برخوردار از استقبال گرم مردم ومسئولین توصیف کرده اند. اما واقعیت این است که ابراز وجود در این صنعت تنها با داشتن جاذبه های گردشگری امکان پذیر نیست و نیاز به مطالعه و تحقیقات گسترده تر در این زمینه می باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه