روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن - شماره 4545

قدیری ابیانه:کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی درگفت و گو با کائنات

چرا مردم باید در پای صندوق رای حاضر شوند؟


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل استراتژیک گفت: خواص و نخبگان باید وظایف نمایندگان را تشریح کنند متاسفانه در بسیاری از شهرستان ها مردم فکر می کنند نماینده باید کارهای جاری آن شهر و منطقه را انجام دهد در حالی که امور اجرایی خارج از اختیارات نماینده است.
محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس وتحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص موضوع اثرگذاری نخبگان بر مردم برای حضور در پای صندوق رای و بالا بردن میزان مشارکت در انتخابات پیش رو به دلیل اهمیت آن گفت: نخبگان باید این موضوع را برای مردم روشن وتبیین کنند که چرا باید در پای صندوق رای حاضر شوند. یعنی آنها باید با مردم این موضوع را در میان بگذارند که دشمن منتظر چنین فرصتی برای عدم حضور مردم در پای صندوق های رای برای افزایش تبلیغات منفی علیه ایران است، هر چند دشمنان انقلاب اسلامی در طی  45 سال گذشته بارها وعده سقوط نظام در شش ماه آینده را داده اند اما تا کنون نود تا از شش ماه های وعده داده شده گذشته اما خوشبختانه نظام پابرجاست و پابرجا می ماند.
وی در این باره یادآور شد: از سوی دیگر این موضوع باید تبیین شود چرا که برخی می گویند مشروعیت نظام وابسته به تعداد شرکت کننندگان در انتخابات است در حالی که هیچ کشوری در دنیا مشروعیت و مقبولیت خود را مرتبط با شرکت تعداد در انتخابات نمی داند.
محمد حسن قدیری ابیانه درخصوص دلایل برخی از کسانی که مایل به حضور در پای صندوق رای نیستند، پرداخت و گفت: بعضی از کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند از این موضوع دلخور هستند که نامزدها ونمایندگان دوره های قبل به وعده های خود عمل نکرده، به نوعی آنها را فریب داده اند اما نخبگان باید مردم را نسبت به آنچه منجر به عدم تحقق وعده های داده شده آگاه و روشن کنند.
قدیری ابیانه یادآور شد: نخبگان باید مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند که نمایندگان نمی توانند همه انتظارات مردم را محقق کنند چرا که برخی مسوولیت ها و فعالیت ها نه در زمره فعالیت ها و وظایف مجلس است نه در اندازه اقتصاد کشور. وی در این باره یادآور شد:امام علی علیه السلام جمله بسیار ارزنده ای دارند مبنی بر اینکه « کسی که ظلم را می پذیرد شریک ظالم است» این جمله بسیار کلیدی را می توان به این موضوع تعمیم داد که « فریب خورنده، شریک فریب دهنده است» لذا لازم است خواص و نخبگان به مردم کمک کنند تا  فریب، فریب کاران را نخورند. کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: خواص و نخبگان باید وظایف نمایندگان را تشریح کنند متاسفانه در بسیاری از شهرستان ها مردم فکر می کنند نماینده باید کارهای جاری آن شهر و منطقه را انجام دهد در حالی که امور اجرایی خارج از اختیارات نماینده است به گونه ای که حتی برخی از مردم مسائل مربوط به آسفالت کوچه و خیابان را از نمایندگان طلب می کنند و شاهد هستیم بسیاری از مواقع با نمایندگان تماس می گیرند و مسائلی را درخواست می کنند که اصلا به کار نماینده ربطی ندارد. قدیری ابیانه تصریح کرد: بعضا بیش از 80 درصد مراجعه به نمایندگان مربوط به اموری است که به نماینده ربطی ندارد، لذا نخبگان و خواص باید این موضوع را برای مردم روشن کنند که مجلس چه وظایفی دارد. به عنوان مثال وظایف شهری بر عهده اعضای شورای شهر است و شورای شهر هزینه های شهری را از مردم باید دریافت کند چرا که نیازهای مردم مرتفع می شود به این خاطر خواص باید در شناسایی امور مرتبط با نهادهای مختلف و نمایندگان به مردم کمک کنند تا فریب تبلیغات نخورند و قربانی نشوند.
وی در این باره یادآور شد: نخبگانی که در این مسیر به مردم کمک می کنند در اصل به کشور کمک کرده اند چرا که فرق نظام جمهوری با نظام سلطنتی این است که مردم هر چهار سال برای انتخاب افراد مورد نظرشان پای صندوق رای می آیند منتهی درایران مساله ای وجود دارد البته جهانی است احزاب و گروه ها تلاش می کنند خود را قدرتمند تر از بقیه نشان دهند تا عنوان کنند مردم به آنها توجه کنند تا براین اساس بتوانند پست های حکومتی بگیرند.
محمد حسن قدیری ابیانه یادآور شد: احزابی که می دانند زمینه پیروزی و پایگاه اجتماعی ندارند برای پنهان کردن ضعف خود به بهانه های مختلف مردم را به عدم شرکت یا دادن رای سفید تشویق می کنند یا به قول اقای روحانی به دادن رای اعتراضی تا بتوانند اینگونه نشان دهند کسانی که در انتخابات شرکت نکردند طرفداران آنها هستند، در حالی که اینگونه نیستند. به عنوان مثال در انتخابات قبلی اقای مجید انصاری که در سرلیست اصلاح طلبان قرارداشت ضمن اینکه عضو مجمع تشخیص مصلحت و از سران اصلاحات است اما بیش از هفتاد هزار رای کسب نکرد در حالی که افرادی مثل آقای  رسایی یا یامین پور که به صورت منفرد شرکت کرده بودند چندین برابر وی رای آوردند، موضوعی که شکست بزرگی برای اصلاح طلبان تلقی می شود و نشان داد آنها پایگاه اجتماعی ندارند.
محمد حسن قدیری ابیانه در پایان گفت وگو تصریح نمود: نخبگان باید این مسائل را با مردم در میان بگذارند تا مردم متوجه توطئه های داخلی و خارجی که انتخابات وحضور مردم در پای صندوق های رای را نشانه رفته شوند و مانع تحمیل خسارات بیشتر به کشور شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه