انرژی
شرکتهای کشتیرانی یونانی در پی تشدید سختگیری آمریکا در اعمال تحریمها و هدف گرفتن بازرگانان و شرکتهایی که نفت روسیه را حمل میکنند، از تجارت نفت مسکو کنار رفتهاند. آمار رصد کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شد، نشان میدهد تعداد نفتکشهای یونانی حمل کننده نفت روسیه، در ژانویه، به هشت کشتی در مقایسه با بیش از ۴۰ کشتی در ماه مه و حدود ۲۰ کشتی در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۳، کاهش پیدا کرد. این مهاجرت پس از آن روی داد که وزارت خزانهداری آمریکا، با درخواست برای توضیح اقداماتی که برای رعایت سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه گروه هفت برای نفت روسیه انجام شده است، مالکان کشتیها را به وحشت انداخت. مقامات دو شرکت یونانی گفتند اندکی بعد، آنها محتاط شده و مشغول ارزیابی وضعیت هستند. اطلاعیههای وزارت خزانهداری آمریکا در نوامبر، به شرکتهای کشتیرانی در دهها کشور ارسال شد و پس از آن، تعدادی از شرکتهای مشارکت کننده در تجارت نفت روسیه و شرکتهای کشتیرانی که به حمل آنها کمک کردهاند، هدف تحریم واشنگتن قرار گرفتند. کشتیهای یونانی کاملا از تجارت نفت روسیه که در پایانههای اقیانوس آرام این کشور بارگیری شدهاند و به مقصد خریداران در چین و هند حمل شدهاند، ناپدید شدهاند. این گریدهای نفتی که به طور عمده شامل اسپو و سوکول هستند، با نرخ بالاتری نسبت به گرید نفتی اورال و بالاتر از سقف قیمت گروه هفت، فروخته میشوند. غربیهایی که در خرید یا حمل نفت روسیه مشارکت دارند، باید مدارک مستندی ارائه کنند که نشان میدهد محمولهها مطابق با مقررات تحریمها بوده اند. دادههای قیمت ارائه شده از سوی آرگوس مدیا نشان میدهد نفت اسپو در چهار هفته نخست سال ۲۰۲۴، با قیمتی معامله شد که ۱۳ دلار در هر بشکه بالاتر از سقف قیمت گروه هفت بود. نفت اورال که در پایانههای واقع در دریای بالتیک بارگیری میشود، حدود یک دلار در هر بشکه، بالاتر از سقف قیمت بود.