اقتصاد
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به کروکی آنلاین گفت: هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان میبرد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود و هدف ما این است که همه این اقدامات بهصورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد. به گزارش کائنات ، علی استادهاشمی در نشست خبری با بیان اینکه بیمه مرکزی با پلیس راهور دو موضوع کروکی برخط و رانندهمحوری را پیگیری کرده است، گفت: در بحث کروکی برخط بیمه برای تبلتها و سرورها تامین مالی را انجام دادیم تا این امکانات اختیار پلیس راهور برسد. البته سال گذشته پلیس راهور بدون برخط شدن بهصورت پایلوت روی تبلتها این طرح را اجرا کرد اما از ۱۳ آذر امسال جریان داده به صورت آنلاین بین بیمه و پلیس راهور برقرار شد و با وارد کردن جزییات، دادهها بهصورت آنلاین در سیستم فراجا قرار میگیرد و به بیمه مرکزی منتقل میشود. وی افزود: در آخرین جلسه مقرر شد کارگروهی بین بیمه و پلیس راهور تشکیل شود و بهصورت هفتگی تمام اختلالات را بررسی کرده تا زمان حضور پلیس در زمان حادثه و ثبت اطلاعات کاهش پیدا کند. هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان میبرد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود. البته همچنان ممکن است مشکلات اینترنتی وجود داشته باشد اما ما در تلاش برای رفع مشکلات هستیم. هدف ما این است که همه این اقدامات بهصورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد. رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص موضوع رانندهمحوری نیز توضیح داد: در بحث رانندهمحوری، بیمهنامه باید بر اساس رفتار راننده تعریف شود، چون راننده پرخطر به بیمه صدمه بیشتری میزند. از این رو سامانه خود را در بیمه مرکزی تعریف کردیم؛ اما دادهها را باید از پلیس راهور دریافت کنیم. قرار شده بعد از اینکه کروکی برخط به نتیجه رسید که احتمالا تا پایان سال خواهد بود، موضوع رانندهمحوری را دنبال کنیم و سال آینده میتوانیم استارت بزنیم. استادهاشمی با بیان اینکه در کل جامعه با موضوع فناوریهای جدید روبرو هستیم، گفت: موبایل ما فرآیندهای پیچیده ریاضی انجام میشود و کل جامعه جهانی به سمت فناوری اطلاعات حرکت میکند. البته صنعت بیمه مقداری کند وارد این موضوع شده است. همه جوامع در دوران مدرن زندگی میکند و دیگر از دوران سنتی عبور کردیم؛ اما در عین حال نیاز است در نقش شتابدهنده حاضر شویم. وی ادامه داد: از این رو آییننامه اینشورتک در حال حاضر به تصویب رسیده و استقبال میکنیم از اینکه فناوریهای جدید را وارد صنعت بیمه کنیم و گام موثری در زمینه فناوریهای جدید در صنعت بیمه برداریم اما معتقدیم الزامات و قوانین بیمهگری باید رعایت شود. وارد فناوریهای جدید شدیم، از هر نوع شرکت فناور استقبال میکنیم. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه اعتبارسنجی مشتریان و رتبهبندی شرکتهای بیمهای را در دستور کار داریم، گفت: این موضوع در تمام دنیا فرآیندهایی مشخص است و ما فقط بنا داریم شاخصهای مد نظر خود را در رتبهبندی همه بازیگران صنعت بیمه تعیین کرده و اعلام کنیم. این کار حتما باید در صنعت بیمه انجام شود. رتبهبندی باید بهگونه ای باشد که اگر شرکتی رتبه پایینی کسب کرد، اصلا نتواند وارد پورتفوی بیمهای شود. از این رو تفاهمنامهای نیز با شرکت اعتبارسنجی ایران انجام دادیم و امیدواریم این کار گام بزرگی در صنعت بیمه بردارد. استادهاشمی درباره تاثیر انتشار اسامی بدهکارانکلان بانکی گفت: بهعنوان متولی صنعت بیمه باید ریسک شرکتها و ظرفیت نگهداری آنها را کنترل کنیم. علاوه بر اعلام اسامی بدهکاران، باید به شرکتهای بیمه هم میزان ریسک مشتریان را هم اعلام کنیم؛ برای شرکتهای بزرگ که بدهی بزرگی به بیمهها دارند تدابیری اندیشده شده تا دریافت بیمهنامه برای آنها دشوار شود که این امر نیازمند بررسی بیشتر است ولی حتما در فروش بیمهنامه برای این شرکتها سختگیریها بیشتر میشود.