روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ بهمن - شماره 4543

سرمقاله

جهاد تبیین، با هدف امیدآفرینی


  جواد غیوری- مخالفان پیامبر(ص)، امید و انگیزه مسلمانان را نقطه کانونی هجمه‌های خود قرار داده بودند، با این حال پیامبر(ص) نه تنها خود امیدوارانه پیش می‌رفتند بلکه در جامعه اسلامی نیز امیدآفرینی می‌کردند.
امید یکی از بزرگ­ترین نعمت­های الهی و محرک انسان برای رسیدن به آمال و آرزوهایش است و نیز ملازم روانی زندگانی و رشد است که بااحساس و آگاهی، همراه و تضمین­کننده تکامل و پیشرفت جوامع بشری است. در قرآن کریم برای ایجاد آن، گزاره­های اعتقادی و رفتاری متعددی مطرح­­شده که توجه به آن­ها، ضمن ایجاد امید، به تحکیم و غنی‌سازی آن نیز کمک می‌کند.
چندسالی است که «امید» مفهوم محوری بیانات مهم و راهبردی رهبر انقلاب قرار گرفته است. از متن بیانیه استراتژیک گام دوم انقلاب که در آن ریشه ای ترین جهاد را جهاد امیدآفرینی معرفی کردند تا بیانات نوروزی امسال که «امید» و «امیدآفرینی» را به عنوان عنصر ذاتی نوروز ایرانی، نقطه هدف مسئولین و ناامید کردن و یاس پراکنی را نقطه هدف دشمن در جنگ روایتها و جنگ اقتصادی بیان می کنند.
ناامیدکردن مردم از نظام جمهوری اسلامی، کلان راهبرد غرب در مواجهه خصم‌آلود با ملت ایران است. انبوه خرده روایتها و هزاران تک‌خبر سیاهِ دروغ و تحریف‌شده، روزانه در صدها کانال و شبکه تلویزیونی و صفحات مجازی و رسانه‌های غربی و غربگرای داخلی منتشر می شود تا یک «روایت» یأس‌آلود سیاه از زندگی در ایران اسلامی را به ذهن و باور مردم القاء کند. در کنار این جنگ روایت، جنگ اقتصادی گسترده آمریکا علیه مردم ایران و تنگناهای معیشتی و عسرتهای مالی و شغلی ناشی از آن هم کمک‌کار باورپذیری این «روایت» کج و معوج اغراق‌شده و یأس‌آفرین شده است.
اساسا مفهوم جهاد تبیین، در مقابله با یاس‌پراکنی دشمن و برای بیان موفقیتها، یادآوری داشته‌ها و ظرفیتها و در یک کلام به عنوان جهاد برای امیدآفرینی، از سوی  رهبرمعظم انقلاب بیان شد. ایشان «جهاد تبیین» را یک «فریضه قطعی و فوری» دانستند و از همه اهل فکر و بیان، منبر، صاحبان رسانه و تریبون، خواستند وارد این عرصه از جهاد شوند؛ و این نوع از جهاد را مصداق بارز همان «جهاد با زبان» دانستند که امام امیرالمؤمنین(ع) آن را در زمره اقسام جهاد برشمرده‌اند:
«اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ‏ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ‏ فِی سَبِیلِ اللَّه‏» (نهج البلاغه؛ نامه 47)
پیش از آن در بیانیه گام دوم، «تزریق امید» و «شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن» را نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد جوانان مؤمن و انقلابی برشمردند:
«امّا پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه‌ی من «امید» و «نگاه خوش‌بینانه به آینده» است. بدون این «کلید اساسیِ همه‌ی قفل‌ها»، هیچ گامی نمی توان برداشت. آنچه می گویم یک «امید صادق» و متّکی به «واقعیّت های عینی» است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از «نومیدی بیجا» و «ترس کاذب» نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می‌دارم. در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه - سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. «خبرهای دروغ»، «تحلیل‌های مغرضانه»، «وارونه‌ نشان دادن واقعیّت ها»، «پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش»، «بزرگ کردن عیوب کوچک» و «کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ»، برنامه‌‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این «محاصره‌ی تبلیغاتی» باشید. در خود و دیگران نهال «امید به آینده» را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این «نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد» شما است.»
بنابراین اصلی‌ترین متعلَّق فریضه جهاد تبیین، امیدبخشی و تزریق امید به جامعه با هر ابزار رسانه‌ای و هنریِ ممکن است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه