روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ بهمن - شماره 4543

نیویورک‌تایمز:

ایران در حال منقرض کردن اسرائیل و بیرون راندن آمریکا از منطقه است


  روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی که از سوی توماس فریدمن به نگارش درآمده، خاطرنشان می‌کرد: ما در آستانه آشکار شدن استراتژی جدید دولت بایدن برای رسیدگی به جنگ چندجانبه‌ای هستیم که غزه، ایران، اسرائیل و منطقه را درگیر می‌کند. و اگر شاهد چنین دکترین جسورانه‌ای نباشیم، بحران در منطقه به‌گونه‌ای متاستاز [سرایت سرطان به تمام بدن] خواهد کرد که ایران را تقویت می‌کند، اسرائیل را منزوی خواهد ساخت و توانایی آمریکا برای تأثیرگذاری بر وقایع آن منطقه را از بین می‌برد. دکترین بایدن که من آن را «همگرایی تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی» نامیده‌ام دارای سه مسیر است.
در یک مسیر انتقام‌جویی قوی نظامی علیه گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران در منطقه در پاسخ به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در پایگاهی در اردن انجام شد وجود خواهد داشت.
در مسیر دوم یک ابتکار عمل دیپلماتیک بی‌سابقه آمریکا برای ترویج ایده تشکیل کشور فلسطینی در پیش خواهد بود. این امر مستلزم به رسمیت شناختن یک کشور غیرنظامی فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه از سوی ایالات‌متحده است که تنها زمانی به وجود می‌آید که فلسطینی‌ها مجموعه‌ای از نهاد‌ها و قابلیت‌های امنیتی تعریف شده و معتبر را ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که آن کشور قابل دوام است و تهدیدی برای اسرائیل نیست.
در مسیر سوم ائتلاف امنیتی گسترده ایالات‌متحده با عربستان در پیش خواهد بود که شامل عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل نیز می‌شود به شرطی که اسرائیل آماده پذیرش یک روند دیپلماتیک منجر به غیرنظامی شدن کشور فلسطین به رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد. اگر دولت بایدن بتواند به این اهداف دست یابد دستاورد به قدری بزرگ خواهد بود که دکترین بایدن می‌تواند به بزرگ‌ترین تغییر استراتژیک در منطقه از زمان پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ میلادی به این‌سو تبدیل شود.
با این وجود، برای موفقیت دکترین بایدن این سه مسیر باید به طور کامل به یکدیگر گره بخورند. من به صورت قطعی می‌دانم که حمله ۷ اکتبر حماس علیه اسرائیل، انتقام‌جویی گسترده اسرائیل علیه غزه، به همراه حملات به کارکنان اسرائیل و آمریکا در منطقه و ناتوانی دولت راستگرای اسرائیل در بیان هرگونه طرحی برای اداره غزه با یک شریک فلسطینی غیر از حماس، باعث تجدیدنظر اساسی دولت بایدن در مورد خاورمیانه شد. ما دیگر نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران تلاش کند ما را از منطقه بیرون کند، اسرائیل را به سمت انقراض سوق داده و محتدان عرب ما را با اقدامات گروه‌های نیابتی، چون حماس، حزب‌الله، انصارالله و شبه‌نظامیان شیعه در عراق در معرض ارعاب قرار دهد.
تهران تاکنون آرام نشسته، صرفا نظاره‌گر بوده و بهائی نپرداخته است. به طور همزمان این وضعیت نشان‌دهنده آگاهی از آن است که ایالات‌متحده می‌داند هرگز مشروعیت جهانی موردنیاز برای مقابل با ایران را از سوی متحدان خود در ناتو و متحدان عرب و مسلمان‌اش کسب نخواهد کرد مگر آن که اجازه ندهد نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سیاست فعلی خود را حفظ کند. هر مسیر برای موفقیت به مسیر دیگر نیاز دارد. هر مسیر دیگری را تقویت و توجیه می‌کند. نتانیاهو در خلوت با بایدن زمزمه کرده که ممکن است روزی آماده باشد تا به نوعی کشور فلسطینی غیرنظامی شده فکر کند در حالی که به زبان عبری در انظار عمومی دقیقا برعکس آن ایده را می‌گوید. واقعیت آن است که هرآنچه افراد در خلوت به زبان انگلیسی به شما بگویند بی‌ربط است تنها چیزی که اهمیت دارد آن است که آنان در ملأعام به زبان خودشان چه می‌گویند.
خوشبختانه بایدن به اندازه کافی در این مسیر بوده تا بداند نتانیاهو فقط در تلاش است او را به سمت خود بکشاند. ایران هر ابتکار را که آمریکا می‌خواست در خاورمیانه پیاده کند نابود کرده. در عین حال، آمریکا تاکنون دولت نتانیاهو را تحمل کرده که می‌خواهد از هر شکلی از تشکیل دولت فلسطین ممانعت به عمل آورد. رخداد ۷ اکتبر نشان داد که سیاست آمریکا شکست خورده است. این سیاست باعث تقویت حماس شد و انصارالله را قادر ساخت تا مسیر کشتیرانی را فلج کند و به نیروهای مقاومت اجازه داد تا نیرو‌های آمریکایی را از منطقه بیرون برانند.
اسرائیل اکنون در سه جبهه در حال شکست است. در جنگ روایت‌ها بر سر غزه به طرف بازنده تبدیل شده است. حتی اگر ابتدا حماس به اسرائیل حمله کرده باشد این اسرائیل است که به دلیل برجای گذاشتن تلفات غیرنظامی در غزه به دادگاه بین‌المللی دادگستری کشیده شده. همچنین، اسرائیل با حمله به غزه بدون هیچ طرحی برای یافتن یک شریک قانونی غیر از حماس در میان فلسطینیان برای حکومت مؤثر در غزه در حال از دست دادن توانایی ایمن نگه‌داشتن خود در غزه است. سوم آن که جبهه ثبات منطقه در حال در هم شکستن است. اسرائیل اکنون از چهار جبهه هدف حمله از سوی ایران توسط حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه در عراق قرار گرفته، اما نمی‌تواند متحدان عرب را گرد خود آورد و جبهه‌ای مشابه ناتو را ایجاد کند.


امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر امور خارجه سودان:
بازگشایی سفارت خانه های ایران و سودان
 در جهت پیگیری توسعه همکاری ها مهم است
  وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای سودانی خود بازگشایی سفارت خانه ها و از سرگیری فعالیت سفرا در دو کشور را برای پیگیری توسعه همکاری های فی مابین مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوان همکاری های فیمابین را افزایش داد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با علی صادق علی وزیر امور خارجه سودان با تاکید بر گشایش صفحه جدیدی از تحکیم و توسعه روابط تهران و خارطوم به توافقات و نکات مهم مطرح شده در دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض اشاره کرد و افزود: حضور هیئت سودان در تهران نشانگر اراده جدی مقامات عالیرتبه سودان برای تحکیم و توسعه روابط است و اراده و تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت از تقویت همکاری و توسعه روابط با سودان است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بازگشایی سفارت خانه ها و از سرگیری فعالیت سفرا در دو کشور را برای پیگیری توسعه همکاری های فی مابین مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که با استقرار و پیگیری سفرای دو کشور بتوان همکاری های فیمابین را افزایش داد.
امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت ها و تجربیات ارزشمند کشورمان در عرصه صنعتی و خدمات فنی مهندسی، فناوری های نوین و برتر و زمینه های پزشکی و دارویی، آمادگی کشورمان را برای ارائه این تجربیات در راستای توسعه و پیشرفت سودان اعلام کرد.
وزیر امور خارجه سودان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، به سابقه روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و با ابراز تاسف از قطع روابط و ایجاد وقفه در روند روابط بین دو کشور و ملت مسلمان، بر اراده و اهتمام جدی کشورش برای تحکیم و توسعه روابط در عرصه های مختلف تاکید و ابراز امیدواری کرد با از سرگیری فعالیت سفرای دو کشور شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط و پیگیری توافقات فی مابین دو کشور باشیم.
وی همچنین گزارشی از روند تحولات داخلی و بحران در این کشور و تلاش های رئیس جمهور کشورش برای فائق آمدن بر مشکلات مردم سودان منبعث از جنگ و بحران و حل و فصل بحران از راه های مسالمت آمیز و با کمک و حمایت کشورهای همسایه و سازمان ملل متحد و از طریق ابتکار عمل های صلح منطقه ای و بین المللی ارائه کرد.
وزیر امور خارجه سودان همچنین در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به توطئه های رژیم صهیونیستی برای تداوم جنگ و بحران داخلی در سودان، بر موضع اصولی دولت و مردم کشورش در حمایت از آرمان مقدس فلسطین و محکومیت تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به خصوص در غزه تاکید کرد.

 ساخت چهارمین رآکتور هسته‌ای در اصفهان آغاز شد
  ساخت (بتون‌ریزی) رآکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات در سایت هسته‌ای اصفهان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور آغاز شد.
محمد اسلامی، روز گذشته، در مراسم پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» سایت هسته‌ای اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: «مطالعات تفصیلی، آماده‌سازی، تجهیز و آماده کردن نقشه‌ها و طرح‌هایی که مربوط به تجهیرات است در فاز اول این پروژه انجام و امروز بتون‌ریزی این رآکتور در سایت اصفهان آغاز شد. سایت هسته‌ای اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های هسته‌ای در جهان با دارا بودن سه رآکتور هسته‌ای و با در دستور کار داشتن ساخت رآکتور چهارم، مرکز موفق هسته‌ای است.»
تبدیل بخشی از سایت اصفهان به مرکز بین‌المللی آموزشی و پژوهشی هسته‌ای یکی دیگر از طرح‌های افتتاح‌شده توسط رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به اصفهان بود که اسلامی درباره آن گفت: «این مرکز آموزشی در امر تعلیم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هسته‌ای در کل کشور و منطقه بسیار تأثیر‌گذار است و می‌تواند کمک علمی بزرگی به دانشگاه‌های کشور، به‌ویژه دانشگاه‌های اصفهان، داشته باشد. آژانس هسته‌ای ایران نیز این سایت را به‌عنوان یکی از مراکز مورد نیاز خود برای توسعه آموزش مورد تأیید قرار داده است.»
راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان به‌عنوان یک رآکتور تحقیقاتی چندمنظوره از نوع استخری و با خنک‌کننده و کند‌کننده آب سبک با توان حرارتی ۱۰ مگاوات بوده و سوخت این رآکتور از نوع اکسید اورانیوم-آلومینیوم به‌صورت صفحه‌ای و با غنای ۲۰ درصد است.
این رآکتور تحقیقاتی به‌منظور ایجاد یک چشمه نوترونی قوی و با شار نوترونی بالا برای کاربری و اهداف مختلفی طراحی و ساخته خواهد شد. مهم‌ترین اهداف و کاربری‌های اصلی این رآکتور تحقیقاتی، انجام آزمون‌های عملکردی سوخت و مواد هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و رادیوداروها و توسعه بیم لاین‌های نوترونی برای کاربری‌های مختلف نظیر رادیوگرافی، پراش‌سنجی، آنالیز مواد، تولید سیلیکون نیمه‌هادی و چشمه نوترون سرد و آموزش و تحقیقات است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه