کارگردان «پینوکیو» درگذشت
«مارک گوستافسون» کارگردان مشترک انیمیشن برنده اسکار «پینوکیوی گیرمو دل تورو» در سن ۶۴ سالگی درگذشت.
«گیرمو دلتورو» کارگردان سرشناس مکزیکی در رسانههای اجتماعی در واکنش به درگذشت «مارک گوستافسون» او را ستون استاپ موشن و مردی دلسوز، حساس و بسیار شوخ توصیف کرد.
«گوستافسون» پس از یک حرفه طولانی در استاپ موشن همکاری خود را با «گیرمو دلتورو» آغاز کرد.
او کار خود را با عنوان انیماتور «کشمشهای کالیفرنیا» در دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز کرد وسپس کارگردانی انیمیشن را در سال ۲۰۰۹ با انیمیشن «آقای فاکس شگفتانگیز» ساخته «وس اندرسون» کلید زد. او همچنین به عنوان رئیس انیمیشن در فیلم سه بعدی «کریسمس استثنایی هارولد و کومار» در سال ۲۰۱۱ ایفای نقش کرد. به گزارش ورایتی، «گوستافسون» در ابتدا قصد داشت،«پینوکیو» را با «گریس گریملی» و با تهیهکنندگی «دل تورو» کارگردانی کند، اما در نهایت «دل تورو» تصمیم گرفت بیشتر درگیر این موضوع شود و گفت و خودش نیز یکی از کارگردانان باشد و این انیمیشن در نهایت برنده اسکار بهترین فیلم انیمیشن در سال ۲۰۲۳ و همچنین جوایز مهم دیگری شد. «دل تورو» در صفحه اجتماعی خود نوشت: «مارک گوستافسون را تحسین می کردم، حتی قبل از اینکه او را ملاقات کنم. او ستونی انیمیشن استاپ موشن، یک هنرمند واقعی. مردی دلسوز، حساس و بسیار شوخ و دوستی الهام بخش بود و به همه اطرافیانش امید داد. امروز ما او را گرامی می داریم و دلتنگ او هستیم. او میراثی بزرگ از انیمیشن از خود به جای گذاشته است که حرفه و هنر انیماتورهای بی شماری را شکل داد. نخستین نمایش جهانی «پینوکیوی گیرمو دل تورو» در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم لندن بود و این انیمیشن در ۹ نوامبر ۲۰۲۲ در سینماهای منتخب اکران شد و در ۹ دسامبر از طریق نتفلیکس پخش شد. این انیمیشن فانتزی موزیکال مورد تحسین منتقدان قرار گرفت که کارگردانی «دل تورو» و «گوستافسون»، انیمیشن، موسیقی متن و صداپیشگی آن را تحسین کردند. این فیلم در مراسم گلدن گلوب نامزد نیز دریافت سه جایزه شد و جایزه بهترین انیمشن را از آن خود کرد.
آغاز نمایشگاه رسانههای ایران
تا ۲ هفته دیگر
نمایشگاه رسانههای ایران در حالی این روزها مقدمات برگزاریاش فراهم میشود که ۱۴ روز بیشتر به آغاز آن نمانده است.
پوستر بیست وچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران قرار است سهشنبه (۱۷ بهمن ماه) با حضور معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد رونمایی شود.
همچنین نشست رسانهای بیست و چهامین نمایشگاه رسانههای ایران با حضور فرشاد مهدیپور ـ معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد ـ و همچنین احسان حامدمقدم، مدیر اجرایی این دوره از نمایشگاه در محل معاونت امور رسانهای برگزار شود. زمان ثبتنام نهایی متقاضیان حضور در بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران برای دریافت غرفههای مورد نظر و همچنین آگاهی از نوع سازههای غرفههای نمایشگاه توسط روابط عمومی این رویداد اعلام شد.
به اینترتیب متقاضیان میتوانند از روز دوشنبه ـ ۱۶ بهمن ماه ـ لغایت پنجشنبه ۲۰ بهمن با ورود به سایت نمایشگاه به آدرس pressexpo.ir، ضمن اطلاع از هزینه غرفهها، ثبتنام نهایی خود را انجام دهند. همچنین ستاد برگزاری، نوع و شکل سازههای غرفههای نمایشگاه را نیز تعیین و تبیین کرده است. بر این اساس این غرفهها به دو شکل خودساز و پیشساز در این دوره از نمایشگاه ساخته میشود. متقاضیان میتوانند برای اطلاعات بیشتر از غرفهها و همچنین شرایط تقاضا به سایت نمایشگاه رسانههای ایران مراجعه کنند. زمان برگزاری نمایشگاه رسانههای ایران تغییر کرده است و از ۲۹ بهمن ماه برگزار و تا چهار روز ادامه خواهد داشت. نمایشگاه رسانههای ایران، قرار بود از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه برگزار شود که با چند روز تاخیر در تاریخ ۲۹ بهمن ماه تا دوم اسفند ماه در مصلای تهران آغاز به کار خواهد کرد. فراخوان ثبت نام بیست و چهارمین نمایشگاه «رسانههای ایران» از یکشنبه ـ ۲۴ دی ماه ـ آغاز شد و حالا حدود بیش از ۶۰۰ رسانه قرار است در این گردهمایی رسانهای شرکت کنند. این نمایشگاه قرار است با نام و رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» پس از شش سال وقفه برگزار شود و دلیل تغییر در تاریخ برگزاری هم بهرهمندی از تمام ظرفیتهای مصلای تهران و آمادگی کامل رسانهها برای حضور در نمایشگاه است. به گفتهی فرشاد مهدیپور، معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت ارشاد از گروههای مختلفی برای حضور در نمایشگاه دعوت شده است اعم از روزنامهها، خبرگزاریها و پایگاههای خبری، فصلنامهها و نشریات که مثل همیشه در این رویداد حضور خواهند داشت. همچنین از کانالها، سکوها و سامانههای خبری نوظهور دعوت به عمل آمده است. همچنین شرکتهای دانش بنیان، تولید محتوا و تحلیل داده که در حوزه رسانه فعالیت میکنند و بخشهایی که به صورت جدی در حوزه اقتصاد رسانه فعال هستند، مثل بخشهایی که در زمینه آگهیهای مطبوعاتی کار میکنند یا طراحیهایی برای حوزه اقتصاد رسانه دارند، هم حضور دارند. همچنین روابط عمومی دستگاهها و رسانههای خارجی در این نمایشگاه به منوال گذشته دعوت شدهاند و بخشهای مشابه دیگر نیز امکان حضور در این نمایشگاه را دارند.