روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ بهمن - شماره 4542

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

احیای دریاچه ارومیه نیازمند «مدیریت نرم» است


   رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل نشست ستاد احیای تالاب‌های کشور تاکید کرد که احیای دریاچه ارومیه نیازمند مدیریت نرم است.
علی سلاجقه در حاشیه مراسم امضای سند همکاری‌ برنامه اقدام محیط زیست و خانواده در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه نیازمند مدیرت نرم و اصل بر این است که الگوی کشت واقعی توسط وزارت جهاد کشاورزی در حوضه آبخیز ۵ میلیون هکتاری دریاچه ارومیه داشته باشیم.
وی ادامه داد: چاه‌های غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه توسط افرادی برای تفنن و خوشگذرانی حفر و قرار شده است تا توسط وزارت نیرو این امر اصلاح شود. در آخرین نشست ستاد احیای تالاب‌های کشور به صورت دقیق این مسائل مطرح و نقش دستگاه‌ها نیز مشخص شده است.
سلاجقه افزود: آبی که از بالا چه از حریم سطحی و چه از حریم زیر زمینی می‌آید، توسط گونه‌های پرآب‌بر نظیر یونجه - که ۳۴ درصد آب منطقه را به خود اختصاص می‌دهد - و یا گونه سیب درختی و چغندر مصرف می‌شود که باید این گونه‌ها جایگزین شوند. این امر بیشتر توسط افرادی رخ داده است که از روستاییان نیستند.
رییس سازمان حفاطت محیط زیست در خصوص تکلیف دستگاه‌ها برای انجام وطایف خود برابر احیای دریاچه ارومیه اظهارکرد: وقتی ستاد تشکیل می‌شود، مصوبات ستاد در قالب قانون است و دستگاه‌ها باید آن‌ها اجرا کنند.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در راستای احیای دریاچه ارومیه اصل بر این قرار گرفته است که گونه های آب بر در منطقه حذف شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تفاهمنامه با معاونت زنان ریاست جمهوری، تصریح کرد: این تفاهمنامه دوم ما با معاونت زنان ریاست جمهوری است که باتوجه به اعتقاد ما بر اینکه نقش اساسی حفظ محیط زیست بر عهده زنان است، شکل گرفته است. تا الان دستاوردهای خوبی در قالب کارگروه محیط زیست و خانواده داشته‌ایم. این کارگروه با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ایجاد شد و گام های خوبی در بعد فرهنگ سازی و تفکیک از مبدا پسماند و تبدیل پسماندهای تر به خشک و کالاهایی که قابلیت استفاده برای حیوانات و دام دارند را برداشته است.
سلاجقه با بیان اینکه اقداماتی نظیر مدیریت و تفکیک از مبدا پسماند و...معیشت پایدار برای زنان خانه دار ایجاد می‌کند، اظهار کرد: زنان در نظافت و نظم نسبت به آقایان وضعیت مناسب نری دارند. با توجه به فعالیت کارگروه مذکور این تفاهمنامه منعقد شد تا از ظرفیت تخصصی و مالی سازمان در این راستا استفاده کنیم چراکه قشر بانوان پیشتاز حمایت از محیط زیست کشور هستند.

معاون شهردار تهران عنوان کرد
TOD یکی از راه‌های نجات تهران
از ترافیک سنگین و آلودگی هوا
   معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه TOD یکی از راه‌های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هواست، گفت: با اجرای این طرح، سفرهای درون شهری به گونه ای انجام می شود که شهروندان برای تردد به محل کار، خرید و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشند.
جلسه پیشبرد فرآیند تهیه طرح های موضعی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و مشاورین طرح های TOD به منظور بررسی آخرین وضعیت طرح ها و ایجاد هماهنگی بین دست اندرکاران حوزه شهرسازی در اجرای طرح های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی برگزار شد.
حمیدرضا صارمی در این جلسه با بیان اینکه توسعه دانش بنیان، راه نجات شهر است، گفت: به دنبال افزایش آلودگی هوای شهرها، در سال۱۳۸۴ مصوب شد که ۷۵ درصد سفرهای درون شهری با حمل و نقل عمومی انجام شود یعنی می بایست ۳۰ درصد سفرهای درون شهری تهران با مترو، ۳۰ درصد با اتوبوس و ۱۵ درصد هم با تاکسی انجام شود. این مصوبه تاکنون، ۵ بار تمدید شده و چند هزار میلیاد نیز برای خرید اتوبوس و واگن مترو و ایجاد سایر زیرساخت ها تخصیص پیدا کرده؛ اما روز به روز آلودگی هوا و ترافیک سنگین در حال افزایش است.
وی ادامه داد: ما در حوزه برنامه ریزی و تصمیم گیری برای کلانشهری مانند تهران با سه مولفه پیچیدگی، تنوع و عدم قطعیت روبه رو هستیم و اگر بخواهیم با موضوعات پیچیده به صورت خطی برخورد کنیم، به نتیجه نمی رسیم. لذا ضرورت دارد، در تمام تصمیم گیری ها یک رویکرد علمی حاکم شود و ما باید بتوانیم در برخورد با مسائل نوظهور، بذر تغییر بکاریم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که رویکردهای سلبی و ایجاد محدودیت مانع جمعیت پذیری شهر تهران نمی شود، گفت: تصمیماتی که در گذشته برای مقابله با افزایش جمعیت شهر تهران اتخاذ شده، نتیجه ای به جز افزایش حاشیه نشینی و ایجاد شهرهای حومه ای نداشته است و مشاهده می کنیم که تصمیمات اشتباه چه مشکلاتی را به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد.
صارمی خطاب به مشاورین طرح های TOD مناطق، گفت: باید توجه داشت که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، موضوعی جدید برای شهر است، اگر بذر این تغییر خراب کاشته شود، با چالش های زیادی مواجه می شویم اما اگر این تغییر به درستی انجام شود، شهر تهران از معضلاتی همچون ترافیک سنگین و آلودگی هوا نجات پیدا خواهد کرد.
وی اضافه کرد: آنچه ما از مشاورین طرح ها انتظار داریم، این است که بر اجرای یک طرح متمرکز نشوند و براساس شرایط مناطق تصمیم بگیرند. تمام ایستگاه های مناطق مورد بررسی قرار گیرند و برای هر ایستگاهی که ظرفیت اجرای طرح را دارد، برنامه ریزی کنند.
معاون شهردار تهران همچنین تاکید کرد: در نگارش طرح های TOD از واژگان اجاره ای استفاده نکنید و مفاهیم جدید خلق کنید. نکته دیگر اینکه، برنامه ریزی باید در مبدأ صورت بگیرد نه مقصد، یعنی به جای اینکه برای افزایش اتوبوس ها، واگن ها و ... هزینه های کلان داشته باشیم، می بایست به دنبال کاهش سفرهای درون شهری باشیم.
صارمی با بیان اینکه ما با اجرای طرح TOD می خواهیم بازخوانی جدیدی از محله داشته باشیم، اظهار داشت: TOD یکی از راه های نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا است، چراکه با اجرای این طرح، سفرهای درون شهری به گونه ای انجام می شود که شهروندان برای تردد به محل کار، خرید و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه تا امروز، تهیه ۱۹ پروژه TOD در سطح مناطق آغاز شده است، گفت: از این تعداد، قرارداد ۹ پروژه نهایی شده و مابقی در آستانه نهایی شدن هستند، ۳ تا از پروژها نیز آغاز شده اند. پروژه های مذکور در ۵ قسمت اصلی شناخت، برنامه ریزی حوزه ایستگاهی، طرح شهرسازی و مصوبات کمیسیون ماده۵، طراحی شهر و نهایتا اقدام تعریف شده اند.
وی تصریح کرد: تعریف پروژه ها باید در چند مرحله هویت متناسب با حوزه ایستگاهی، برنامه ریزی سکونت، جانمایی کاربری اصلی (مسیر اصلی پیاده)  و کاربری های اطراف، مسیرهای پیاده و تجهیز آن، پروژه‌های محرک توسعه و پروژه های عمومی صورت گیرد.
صارمی ادامه داد: شناسایی ساختار اصلی، گام مهمی است که هویت، کالبد و کاربری اطراف پروژه براساس آن ساختار اصلی شکل می‌گیرند. ساختار پیاده روی در این پروژه‌ها باید قوی باشد تا بتوان مسئله تردد خودروها و پارکینگ حاشیه ای را ساماندهی کرد و سپس حمل و نقل عمومی مکمل و مسیرهای دوچرخه در آن ها تامین شود. مسئله هویت از دیگر موضوعات مهم در اجرای TOD است. در بسیاری از پروژه ها هویت وجود دارد و صرفا باید آن را گسترش داد.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در ادامه جلسه، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و مشاورین به بیان نکات فنی برای تبادل نظر بر روی موارد و موضوعاتی که تاکنون در زمینه اجرای TOD پیش آمده، پرداختند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه